Tjena, som några redan vet så sålde jag min V70 2.5T och ångrade mig inte långt efter affären var färdig. Så jag har letat runt en del och hittade denna fina vagn
Det kommer bli några uppgraderingar motormässigt, sedan byta slitage i fram och bakvagn.
MOTOR: ATM Steg 3+ Multifuel ATM630cc 3" DP 3" efter katt Magnetventil (ATM) 45mm Alu IC Tryckrör+slangar do88 Enkelmassigt svänghjul V70NR lamell 765 tryckplatta Ny slavcylinder Ny kopplingscylinder AEM bränslepump
Fick ett litet ryck idag också Bytte instegslister och växellådsfästet då original var tokslut
Gamla VS
Oo dem nya Hade velat ha dem utan någon text men jag hade dubbla uppsättningar av dem från min gamla V70 då jag trodde det var på alla 4 dörrar
Torque-rod (Växellådsfäste) Original VS Powerflex
Och så var den på plats!
Övre motorfäste, förbättrad med extra flexibilitet gämför mot halvstum som dem varit innan. Var stor skillnad gämför med den jag hade innan. 3 "urgröpta) hål så det flexar lite mer
Det är ju inte varje dag man ser en Subba med släp, kunde inte låta bli att knäppa ett kort
Vid nästa vecka så blir det att lämna in den på service, kamremsbyte då det har gått 10 år sen bilen byggdes ( 10 år eller 16.000mil) Sen ska den även ha i ny fräsch 0W30 Volvo original motorolja med oljefilter. Sen så ska jag även beställa NGK Platinastift från Autotech då den ska ha i ATM programvara inom kort ^^
Någon som har gjort egen avskärmning till luftfiltret i plåt? Kollat på Elevate insuget men det ligger lite väl högt i pris för min smak... Over and out
Sådär ja, Service hos farsan. Kamrem/Multirem olja och oljefilter
Ganska goa rabatter man får plus arbetskostnad i utbyte mot en Whiskey
Nästkommande som ska göra är att bygga egen halvsats på 2.5"-3" har inte riktigt bestämt mig ännu men det får vi se!
Och då det irriterande klonkandet som pågår under körning ska återgärdas. Krängnings stagen runt om, eventuellt Powerflex i krängningshämmarna med då dem är ganska slitna. Hittade även gamla länkarmar från min gamla V70 som jag tänkt slänga i Powerflex bussning och förstärkt bussning från XC90 V8 (Mer gummi på dessa)
Igår 13/8 så klanta jag till mig, skulle backa i en liten sväng i typ 2km/h. Då var det en J*vla vass trottoarkant (fälgen klarade sig ) Men vipps så var det ett 3cm hål in i däcket (Inte mitt däck på bild men lika stort hål) 1 månad gamla och fortfarande 8mm djup, det sög ganska hårt. Så de fick bli ett paniksamtal till far min och kollade om han hade tid att byta däck 15:30 och dem stängde kl 16. Så snabbt på med reservhjulet och iväg o byta däck, dock så blev det 2 nya däck då dem inte hade 225/45 inne utan 215/45, vill ju inte köra med 2 olika. Jahopp så efter denna sega dag så ska jag beställa ett 3.5" AEM filter från Autotech som ska sitta i original luftbox för att göra humöret bättre Dock så blir det en överaskning hur burken kommer se ut, ska in med extra luft trots att den är försluten och lite snyggare än original Hoppas att det blir som jag har tänkt mig, bilder kommer
Ska även se när jag har tiden att åka förbi ATM och få i Steg 1 chip till att börja med då jag inte har byggt något avgassystem ännu. Så steg 3 får vänta ett tag Har däremot varit iväg och valt vilka rörbitar och ljuddämpare det blir, fortsättning följer...
Nu har jag fått tag i det material som jag kommer använda mig av, Lexan Men vad jag kommer att ha det till återstår att se Det kommer bli stilrent, vill behålla originalburken då besiktningsgubbarna här brukar vara griniga. Får väl se om detta duger för mig annars får man se va man kan göra åt det
Halloj, kan börja med att jag har köpt nya "navkapslar" Dessa är den nya modellen från XC90 2015, lite annorlunda men såå jäkla snygga, lite dyra dock. Ca 500 lappen från Volvo ÅF men helt klart värt det. Men passar tyvärr inte rakt på utan måste modda den lite.
Här ser ni järnringen som håller trycket, om ni lägger märke till så ser ni att på den nya modellen så är "klackarna" lite högre.
Så man får fila ner ca 2mm, har bara filat på ena "klacken", man kanske ser lite dåligt men det här ska räcka. Kör med originalfälgar just nu, så det kanske skiljer på andra fälgar i navdjupet eller vad man säger
Snackat med en bekant och jag ska låna hans original undre tryckrör som jag ska använda mig som en mall för att göra min egna variant.Man kommer billigare undan än om man köper t.ex från DO88 som tar 1700:- för undre tryckrör. Räknade lite snabbt så hamnar materialet på ca 700:- exkl frakt så det blir en liten peng som man kan lägga på annat
Skriv gärna om ni har någon ide vad man kan förbättra
Hallå igen, har köpt på mig lite reservdelar men är långt ifrån färdig med delar. Det blev alla 4 krängningstag och nya muttrar, självklart Volvo original Letar även efter Powerflex till krängningshämmarna då jag har tänkt att behålla original krängare, hade varit riktigt nice med IPD's krängningkitt då de styvar upp chassit riktigt bra.
Tjingeling badring, nu har.äntligen mina Powerflex bussningar kommit, ska bli "kul" att bränna ut bulten (eller vad man ska kalla det) och pressa i Powerflexen. Hade dem andra "Powerflexen" som Proparts har, i min gamla V70 men dem kändes alldeles för slappa och var inte alls nöjd med dem. Sen saknar den runda bussningen från XC90. Inväntar att lönen ska trilla in på kontot, för nu är plånebyyken snustorr
Så just nu håller jag på att rengöra dem gamla länkarmarna så dem blir lite fräschare. Inte riktigt klar än, men en bra skillnad än från början då dem nästan var svarta av all skit. Bl.a underredsmasa, olja och jord.
Hallå i Garaget! Varit borta ett tag men tittar in då och då, har inte hänt så jättemycket med bilen. Men har hunnit få på 3" från turbon i rostfritt med 300cells katt Jäkligt sketen, ska svetsa dit ett nytt slutrör från ferrita (samma som Autotech har på sina 2×2" system)
Bilen är skiten likaså tyvärr, kommer en behandling snart så lystern i lacken kommer fram igen
Nästkommande så blir det eventuellt en ny grill från Vparts (samma jag hade på min gamla V70) och tona rutor från B stolpe och bak Sen längre fram så ska de i ATM400 och då måste kopplingen uppgraderas annars så lär den bränna sönder Då kollade jag på diff direkt från Quaife och prislappen låg på 6500:- . Får la se vad man har råd med framöver
Hallå hallå, nu var det ett bra tag sedan man var här inne! Men men shit händer, lite saker har hänt under tiden i alla fall Varit iväg hos Autotech och gjort en mjukvaru uppdatering Så nu går den grant Dock inte klar
Kan ju tyvärr inte använda effekten nu när vinterdäcken är på då de spinner hejdlöst tyvärr Lite tider uppmätt då.
Original effekt på 260hk och 350nm med atm magnetventil 100-200km/h tog 17s med 17" sommardäck
ATM steg 3 350hk och 490nm 100-200km/h tog 13.5s med 16" plåt vinterdäck
Ja lite skillnad gjorde det allt men ska jaga tiden ner till 10s!