Långsamt oljetryck Saab 9-3 1.9TTID

kalkernas
2 augusti 2015 · 2 Inlägg

Hej!
Jag har en Saab 9-3 SC 09 1.9TTID där oljetryckslampan blinkar till ibland vid start. Desto varmare det är ute och ju längre bilen har stått stilla desto längre visas den så att säga. Den lyser aldrig när bilen körs utan bara en kort stund när motorn startas. Jag har kollat oljan och det är tillräkligt mycket, kanske till o med lite för mycket. Senaste oljebytet och oljefilter bytet gjordes i mars i år jag har kört ca 600  mil sen dess.
Nån som har något förslag på vad det kan vara?

Jonas_Mellberg Dr. Mörker
2 augusti 2015 · 211 Inlägg

Kolla att tryckgivaren funkar som den ska. Lampan ska vara tänd när du vrider på nyckeln. Men slockna kort efter start när motorn fått upp oljetrycket. För mycket olja i motorn är aldrig bra ....se till att nivån är rätt och att oljan är av rekommenderad typ för din bil. Hoppas att det löser sig.

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
kalkernas
2 augusti 2015 · 2 Inlägg

iron_angel skrev:
Kolla att tryckgivaren funkar som den ska. Lampan ska vara tänd när du vrider på nyckeln. Men slockna kort efter start när motorn fått upp oljetrycket. För mycket olja i motorn är aldrig bra ....se till att nivån är rätt och att oljan är av rekommenderad typ för din bil. Hoppas att det löser sig.

Tack för svaret!
Ja lampan är tänd till "kontroll genomför ok", sen startar jag bilen och då blinkan oljetrycks lampan till. Det händer som sagt bara vid kallstart om bilen stått mer än ca 3 h. Jag hittade denna tråden med samma problem och det verkar ha hittat en lösning http://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php? … ;start=120
Det var att byta en gammal hård packning som gjorde så att olja rann tillbaka i oljetråget för fort. Så när de bytte den så löste sig "blinkandet". Nån som har någon erfarenhet av det här?

Men på tal om för mycket olja, säg om det är ca 1-2 dl för mycket, vad är det för skada motorn kan ta då?

Jonas_Mellberg Dr. Mörker
8 augusti 2015 · 211 Inlägg

kalkernas skrev:

iron_angel skrev:
Kolla att tryckgivaren funkar som den ska. Lampan ska vara tänd när du vrider på nyckeln. Men slockna kort efter start när motorn fått upp oljetrycket. För mycket olja i motorn är aldrig bra ....se till att nivån är rätt och att oljan är av rekommenderad typ för din bil. Hoppas att det löser sig.

Tack för svaret!
Ja lampan är tänd till "kontroll genomför ok", sen startar jag bilen och då blinkan oljetrycks lampan till. Det händer som sagt bara vid kallstart om bilen stått mer än ca 3 h. Jag hittade denna tråden med samma problem och det verkar ha hittat en lösning http://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php? … ;start=120
Det var att byta en gammal hård packning som gjorde så att olja rann tillbaka i oljetråget för fort. Så när de bytte den så löste sig "blinkandet". Nån som har någon erfarenhet av det här?

Men på tal om för mycket olja, säg om det är ca 1-2 dl för mycket, vad är det för skada motorn kan ta då?

1-2 dl är ingen fara smile. Vid alldeles FÖR mycket olja så kommer den att trycka ut den där den inte ska vara smile.

9-5 hade problem med oilsludge och att silen kunde blir täppt men liknade packning finns även på den att jag inte tänkte på den he he smile. Tur att du hittade felet iallafall.

Senast redigerat av iron_angel (8 augusti 2015)

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
niljo961
22 oktober 2015 · 1 Inlägg

Tjena kalkernas! Har en likadan bil som dig med exakt samma problem. Hittade tråden från England i sommras.
Fanns ingen packning i Sverige att få tag på. Hittade till slut en i Tyskland för ca 200 med frakt. Bytter kostade 4500 på verkstad. Tråkig nog så kvarstår problemet. Har du haft någon framgång med dina ingrepp?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang