Audi 80 - Dålig tomgång vid full gas, hittar ingen lösning

BBQ Biltok
3 augusti 2015 · 62 Inlägg

Har ett problem; när man gasar full gas så blir tomgången låg (~500rpm). Först fick jag felkod på gaslägesgivare så jag bytte den. Dock så återstår problemet, men nu får jag ut felkod på lambdasonden istället. Den exakta koden är: "Oxygen sensor (0s) control Inoperative"
Jag bytte också tändstiften idag och såg att den går magert. Kan det bero på vakuumslangen som går in i bromsservon? När man trycker ner på slangen vid servon så pyser det ut luft. Kan det vara att den får tjuvluft som felkoden kommer upp?

Bilen fungerar perfekt i övrigt, kan tveka på gasen ibland vid låga varv och är lite tjurig när den är kall men annars går den perfekt.

Tum
5 augusti 2015 · 27 Inlägg

Fixa alla läckor. Läckande slangar genererar dåligt vakuum = kass tomgång

torsen
12 augusti 2015 · 7 300 Inlägg

BBQ skrev:
Har ett problem; när man gasar full gas så blir tomgången låg (~500rpm).
Bilen fungerar perfekt i övrigt.

lollollol

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 augusti 2015 · 14 082 Inlägg

BBQ skrev:
Har ett problem; när man gasar full gas så blir tomgången låg (~500rpm). Först fick jag felkod på gaslägesgivare så jag bytte den. Dock så återstår problemet, men nu får jag ut felkod på lambdasonden istället. Den exakta koden är: "Oxygen sensor (0s) control Inoperative"
Jag bytte också tändstiften idag och såg att den går magert. Kan det bero på vakuumslangen som går in i bromsservon? När man trycker ner på slangen vid servon så pyser det ut luft. Kan det vara att den får tjuvluft som felkoden kommer upp?

Bilen fungerar perfekt i övrigt, kan tveka på gasen ibland vid låga varv och är lite tjurig när den är kall men annars går den perfekt.

Nä, nu får du förklara lite närmare. Tomgång vid full gas?????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
_Thor_
12 augusti 2015 · 512 Inlägg

Vakumläckage = felaktiga värden från LMM => För snål bränsle-luft blandning => felkod lambda

Fixa vakumläckaget så försvinner dina problem.

BBQ Biltok
17 augusti 2015 · 62 Inlägg

Vettemannen skrev:

BBQ skrev:
Har ett problem; när man gasar full gas så blir tomgången låg (~500rpm). Först fick jag felkod på gaslägesgivare så jag bytte den. Dock så återstår problemet, men nu får jag ut felkod på lambdasonden istället. Den exakta koden är: "Oxygen sensor (0s) control Inoperative"
Jag bytte också tändstiften idag och såg att den går magert. Kan det bero på vakuumslangen som går in i bromsservon? När man trycker ner på slangen vid servon så pyser det ut luft. Kan det vara att den får tjuvluft som felkoden kommer upp?

Bilen fungerar perfekt i övrigt, kan tveka på gasen ibland vid låga varv och är lite tjurig när den är kall men annars går den perfekt.

Nä, nu får du förklara lite närmare. Tomgång vid full gas?????

/Benny

Jag menar att så fort jag saktar ner och t.ex står i bilkö så blir tomgången låg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang