Bygga om volvokombi till släpvagn

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
9 augusti 2015 · 126 Inlägg

Hallåhallå!

Har på senare tid sett en och annan volvokombi ombyggd till släpvagn, och detta låter som ett roligt projekt för mig och min sambo! Så därför tänkte jag försöka vända mig till det forum där alla tokiga och galna bilentusiaster finns för att söka kunskap! smile

Vi har i tankarna att använda en 855 att utgå ifrån.
Planen är att ta bort drivlina och motor och få fronten så lätt som bara möjligt(för att uppnå acceptabelt kultryck), och svetsa på en dragram från husvagn eller liknande i bilens ram.

Släpet  bör rimligtvis vara bromsat, och här är min största fundering på hur man bör gå tillväga? Skulle det fungera att bygga på husvagnsramens påskjutbroms och bygga någon vipparm som aktiverar bilens ursprungliga hydrauliska bromssystem, eller krävs trumbroms på släp? Eller är det kanske smidigare att försöka ställa en tillkapad kaross på en husvagnsram, och således använda tidigare typgodkända bromsar?

Har läst runt på olika projekt och hittat mycket nyttig info, men ingen tråd jag läst hittils har byggt med färdbroms.

Beskjut mig gärna med idéer  och tankar! smile

Mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 augusti 2015 · 14 058 Inlägg

tju2an skrev:
Hallåhallå!

Har på senare tid sett en och annan volvokombi ombyggd till släpvagn, och detta låter som ett roligt projekt för mig och min sambo! Så därför tänkte jag försöka vända mig till det forum där alla tokiga och galna bilentusiaster finns för att söka kunskap! smile

Vi har i tankarna att använda en 855 att utgå ifrån.
Planen är att ta bort drivlina och motor och få fronten så lätt som bara möjligt(för att uppnå acceptabelt kultryck), och svetsa på en dragram från husvagn eller liknande i bilens ram.

Släpet  bör rimligtvis vara bromsat, och här är min största fundering på hur man bör gå tillväga? Skulle det fungera att bygga på husvagnsramens påskjutbroms och bygga någon vipparm som aktiverar bilens ursprungliga hydrauliska bromssystem, eller krävs trumbroms på släp? Eller är det kanske smidigare att försöka ställa en tillkapad kaross på en husvagnsram, och således använda tidigare typgodkända bromsar?

Har läst runt på olika projekt och hittat mycket nyttig info, men ingen tråd jag läst hittils har byggt med färdbroms.

Beskjut mig gärna med idéer  och tankar! smile

Mvh

Har 855 ram??? Eller menar du subframe???

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (9 augusti 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
9 augusti 2015 · 7 238 Inlägg

Om du prompt ska ha en Volvo som utgångsmaterial för släpvagn skulle jag i ditt ställe välja en Express.

wink

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
9 augusti 2015 · 126 Inlägg

Vettemannen skrev:

tju2an skrev:
Hallåhallå!

Har på senare tid sett en och annan volvokombi ombyggd till släpvagn, och detta låter som ett roligt projekt för mig och min sambo! Så därför tänkte jag försöka vända mig till det forum där alla tokiga och galna bilentusiaster finns för att söka kunskap! smile

Vi har i tankarna att använda en 855 att utgå ifrån.
Planen är att ta bort drivlina och motor och få fronten så lätt som bara möjligt(för att uppnå acceptabelt kultryck), och svetsa på en dragram från husvagn eller liknande i bilens ram.

Släpet  bör rimligtvis vara bromsat, och här är min största fundering på hur man bör gå tillväga? Skulle det fungera att bygga på husvagnsramens påskjutbroms och bygga någon vipparm som aktiverar bilens ursprungliga hydrauliska bromssystem, eller krävs trumbroms på släp? Eller är det kanske smidigare att försöka ställa en tillkapad kaross på en husvagnsram, och således använda tidigare typgodkända bromsar?

Har läst runt på olika projekt och hittat mycket nyttig info, men ingen tråd jag läst hittils har byggt med färdbroms.

Beskjut mig gärna med idéer  och tankar! smile

Mvh

Har 855 ram??? Eller menar du subframe???

/Benny

Kanske var lite otydlig i mitt tänk. Tänkte mig balkarna under framskärmarna, de som stötfångaren sitter fast i smile dessa ska som jag förstått det agera deformationszoner och bör således funka att
Svetsa dragramen i. Skall givetvis undersökas noga innan man rullar fram svetsen

torsen skrev:
Om du prompt ska ha en Volvo som utgångsmaterial för släpvagn skulle jag i ditt ställe välja en Express.

wink

Vad är en express för något? smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 augusti 2015 · 14 058 Inlägg

tju2an skrev:

Vettemannen skrev:

tju2an skrev:
Hallåhallå!

Har på senare tid sett en och annan volvokombi ombyggd till släpvagn, och detta låter som ett roligt projekt för mig och min sambo! Så därför tänkte jag försöka vända mig till det forum där alla tokiga och galna bilentusiaster finns för att söka kunskap! smile

Vi har i tankarna att använda en 855 att utgå ifrån.
Planen är att ta bort drivlina och motor och få fronten så lätt som bara möjligt(för att uppnå acceptabelt kultryck), och svetsa på en dragram från husvagn eller liknande i bilens ram.

Släpet  bör rimligtvis vara bromsat, och här är min största fundering på hur man bör gå tillväga? Skulle det fungera att bygga på husvagnsramens påskjutbroms och bygga någon vipparm som aktiverar bilens ursprungliga hydrauliska bromssystem, eller krävs trumbroms på släp? Eller är det kanske smidigare att försöka ställa en tillkapad kaross på en husvagnsram, och således använda tidigare typgodkända bromsar?

Har läst runt på olika projekt och hittat mycket nyttig info, men ingen tråd jag läst hittils har byggt med färdbroms.

Beskjut mig gärna med idéer  och tankar! smile

Mvh

Har 855 ram??? Eller menar du subframe???

/Benny

Kanske var lite otydlig i mitt tänk. Tänkte mig balkarna under framskärmarna, de som stötfångaren sitter fast i smile dessa ska som jag förstått det agera deformationszoner och bör således funka att
Svetsa dragramen i. Skall givetvis undersökas noga innan man rullar fram svetsen

torsen skrev:
Om du prompt ska ha en Volvo som utgångsmaterial för släpvagn skulle jag i ditt ställe välja en Express.

wink

Vad är en express för något? smile

Volvo hade ett tag en "Express" som var en förhöjd kombi. Kommer inte ihåg vilka det fanns på men vet iaf. att de fanns på 245:an.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
9 augusti 2015 · 7 238 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vad är en express för något? smile

En (äldre) Volvokombi med förhöjt tak.

smile

torsen
9 augusti 2015 · 7 238 Inlägg

Hm, du Vettemannen som verkar vara från Sméstan borde ha sett massor av Expresser.
Blå med Volvologga på.
Men du är kanske nyinflyttad eller inte så gammal.

big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 augusti 2015 · 14 058 Inlägg

torsen skrev:
Hm, du Vettemannen som verkar vara från Sméstan borde ha sett massor av Expresser.
Blå med Volvologga på.
Men du är kanske nyinflyttad eller inte så gammal.

big_smile

Nu hänger jag inte med. Låter lite ironi i detta. Jag är född i Eskilstuna och har bott här i hela mitt liv, snart 59 år!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
9 augusti 2015 · 126 Inlägg

Ingen dum idé, skall se vad jag kan hitta men om de nu är sällsynta så är de antagligen rätt dyra smile

Någon som vet om släp får lov att vara hydrauliskt bromsade?

caromania Forummoderator
10 augusti 2015 · 9 296 Inlägg

En kille i England klippte en Rover 827 fastback i två delar vid B-stolpen. Den bakre delen blev släpkärra som han drog med en identisk Rover 827 fastback. Ett av de coolaste ekipage jag sett. Osäker på hur han gjorde med bromseriet dock! Behöver sitta vid en dator för att forska lite och langa bilder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
10 augusti 2015 ·

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Hm, du Vettemannen som verkar vara från Sméstan borde ha sett massor av Expresser.
Blå med Volvologga på.
Men du är kanske nyinflyttad eller inte så gammal.

big_smile

Nu hänger jag inte med. Låter lite ironi i detta. Jag är född i Eskilstuna och har bott här i hela mitt liv, snart 59 år!! wink

/Benny

Volvo BM hade sådana som slit och släng bilar länge.

Nu körs det V70 eller TUK-TUK (Kangoo).

fredda_king Fotograf
10 augusti 2015 · 1 319 Inlägg

http://www.kagakribet.com/aneh/aneh965.jpgett sådant bygge typ då

Senast redigerat av fredda_king (10 augusti 2015)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2015 · 14 058 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Hm, du Vettemannen som verkar vara från Sméstan borde ha sett massor av Expresser.
Blå med Volvologga på.
Men du är kanske nyinflyttad eller inte så gammal.

big_smile

Nu hänger jag inte med. Låter lite ironi i detta. Jag är född i Eskilstuna och har bott här i hela mitt liv, snart 59 år!! wink

/Benny

Volvo BM hade sådana som slit och släng bilar länge.

Nu körs det V70 eller TUK-TUK (Kangoo).

Det är ju fan att man inte minns detta!! big_smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
_Thor_
10 augusti 2015 · 512 Inlägg

fredda_king skrev:
http://www.kagakribet.com/aneh/aneh965.jpg

Det där ser photoshoppat ut.

Det lär ju bli ett jäkla kultryck på draget iallafall.

100kg är väl max. tillåtna tror jag.

Senast redigerat av _Thor_ (10 augusti 2015)

Putteliten
11 augusti 2015 · 9 079 Inlägg

Har faktiskt samma funderingar, fast med en Audi Avant.
Kolla in mopar300 i hans album, denna är byggd som husvagn så man får tyvärr inte lasta något i den då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71412/71412-15d611b91cf8224606614a6df178e2b6_large.jpg

Senast redigerat av Putteliten (11 augusti 2015)

mopar300
11 augusti 2015 ·

Putteliten skrev:
Har faktiskt samma funderingar, fast med en Audi Avant.
Kolla in mopar300 i hans album, denna är byggd som husvagn så man får tyvärr inte lasta något i den då.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Jodå, lasta får man ca 300 kg då den e obromsad..
Kolla i mitt galleri så får du lite idéer om å hur man kan å inte kan göra..
Mitt släp e till salu, med el utan papper...

caromania Forummoderator
11 augusti 2015 · 9 296 Inlägg

Här är lite om han som byggde Rover-släpet:
http://www.aronline.co.uk/forum/viewtop … mp;t=17085

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Putteliten
11 augusti 2015 · 9 079 Inlägg

mopar300 skrev:

Putteliten skrev:
Har faktiskt samma funderingar, fast med en Audi Avant.
Kolla in mopar300 i hans album, denna är byggd som husvagn så man får tyvärr inte lasta något i den då.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Jodå, lasta får man ca 300 kg då den e obromsad..
Kolla i mitt galleri så får du lite idéer om å hur man kan å inte kan göra..
Mitt släp e till salu, med el utan papper...

Det räcker ju inte så jättelångt om man ska använda den som släpkärra tyvärr.
Får mam fråga vad du tänkt för pris?

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
11 augusti 2015 · 126 Inlägg

Grymma idéer! Kanske mer värt att satsa på ett obromsat släp isåfall? Tanken är väl mest att det ska vara ett kul projekt, och kanske slänga in en stereoanläggning, en grill, ett litet kylskåp m.m smile

Hittade denna länk via caromanias länk, kan vara värt en kik ifall någon mer var intresserad av ett bygge smile
https://www.flickr.com/groups/matching-trailers/pool/




mopar300 skrev:

Putteliten skrev:
Har faktiskt samma funderingar, fast med en Audi Avant.
Kolla in mopar300 i hans album, denna är byggd som husvagn så man får tyvärr inte lasta något i den då.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Jodå, lasta får man ca 300 kg då den e obromsad..
Kolla i mitt galleri så får du lite idéer om å hur man kan å inte kan göra..
Mitt släp e till salu, med el utan papper...

Intressant! Tror du att den kan gå att regga som obromsat släp? Har varit i kontakt med besiktningsingenjörer, och det är mer eller mindre omöjligt att regga som bromsat släp

caromania skrev:
Här är lite om han som byggde Rover-släpet:
http://www.aronline.co.uk/forum/viewtop … mp;t=17085

Grymt snyggt gjord, har svårt att tro att sbp skulle släppa det så enkelt bara.



Har varit i kontakt med en besiktningsingenjör och fått detta svar på denna fråga:

Hej!

Filip heter jag och jag kommer här med en lite annorlunda fråga.

Jag skall lite kortfattat försöka förklara grundtanken med det hela.
Jag har en Volvo 855 som jag skulle vilja bygga om och registrera som släpvagn. Dvs, jag har tänkt svetsa fast en draganordning från exempelvis en biltrailer eller husvagn på den tillkapade Volvon, för att sedan ha släpet så lik originalbilen som möjligt. Jag har läst mycket om ombyggnationer av bilar till släp, men något jag inte kan hitta svar på är bromsarna, har ni möjlighet att svara på vad som är godkänt?

Draganordningens bromstyp skall vara av typen påskjutsbroms. Utifrån angiven bromstyp har jag två val - antingen med hjälp av ett stag aktivera Volvons originalmonterade hydrauliskt styrda bromssystem och således låta bakvagnen på Volvon agera hjulaxel+bromsar. Alternativ två är att utgå från en trailer/husvagnsram och sänka ner ett tillkapat Volvochassi och svetsa fast detta, och således låta trailerns/husvagnens originalmonterade hjulupphängning sitta.

Vilken typ, om någon, är fördelaktigen vald ur besiktningssynpunkt? Krävs säkrskilda tillverkarintyg vid en registreringsbesiktning för bromsanordningar? Föreligger särskilda krav på hydrauliska/mekaniska bromsanordningar vid amatörbyggda släp/fordon?

Jag tackar på förhand och hoppas att jag har vänt mig till rätt instans i mitt ärende!

MVH
//Filip

Hej!



Vid ombyggnation från en bil till ett släp så kommer ditt fordon att anses vara ett nytt fordon. Kraven som gäller då är att bromsarna skall fylla dagens krav. I det läget går tyvärr inte original bromsar att använda utan hjulbromsarna måste vara av typ som är typgodkänd och avsedd för montering på släpvagnar.



Utgår du som i ditt andra alternativ från ett befintligt släp så kan eventuellt släpfordonets identitet behållas. Då krävs att chassit från den ursprungliga vagnen är orört. I så fall gäller samma krav på det släpet som när det var nytt och bromsarna som är monterade bör då fungera om de inte är ändrade. Observera dock att du i sådana fall inte får svetsa fast 850ins kaross på ramen utan den skall vara bultad i befintliga fästen. Detta då man inte får göra åverkan på originalchassit.



Jag skulle tro att den enklare av metoderna är att använda sig av ett ursprungligt chassi vid denna byggnationen men allt beror på vad du har för kunskaper och tillgång till delar och verktyg. Vi kommer kräva ett intyg av dig vid registreringen om du gör enligt alternativ ett. Tyvärr finns inga undantag för amatörbyggda släp utan dessa regler omfattar endast bilar. Egentillverkade släp har samma krav på sig som fabrikstillverkade släp har. Detta regelverket heter TSFS 2010:2 och de tekniska kraven hittar du i bilaga 1.

Hoppas det kan hjälpa någon i framtiden smile

mopar300
12 augusti 2015 ·

min e byggd för att kunna sova i.....
med massa lönnfack, egen musikanläggning.
elhissar å c-lås som fungerar
eget batteri så man kan ha lyset på invändigt....mm....
allt e byggt i plåt....

rovern som visades så va ju främmre dörr-hantag kvar..inge snyggt....plyfaskiva i fram,inge snygt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang