Volvo XC70 D5 -06 Dålig ork under 1200-1300 varv samt dåligt gassvar på lägre varv.

stefanden
19 augusti 2015 · 15 Inlägg

Som rubriken lyder har jag ett lite mystiskt fenomen med bilen, symptomen har funnits en längre tid men det känns som att de har blivit lite värre mot slutet.

Det är då en D5 med partikellfilter samt manuell låda, bilen känns tämligen orkeslös upp till 12-1300 varv någon stans sen kommer det som en rejäl hästspark i röven, det andra symptomet som förmodligen hänger ihop med det första är att det finns ett rejält lagg i gaspedalen vilket gör att jag säg åker på typ 1200 varv och trampar fullt så händer det absolut ingenting förns efter någon sekund och skulle jag då smyga upp gasen under den tiden motorn försöker arbeta upp varv så kommer den till en punkt där det känns som den dumpar verkligen allt laddtryck och hela bilen rycker till.

Enda på bilen som jag skulle kunna tänka mej kan ha något med detta å göra som inte är bytt i närtid är bränslefiltret annars vet jag verkligen ingenting som skulle kunna orsaka detta.

Jag tackar för alla ideer jag kan få som skulle kunna lösa detta mysterium, bilen funkar ju men absolut inte som jag tycker den gjorde när jag köpte den 2011.

Virvelspjäll är förövrigt bytt på den vid 14-15 tusen mil, gått nästan 21 nu.

Mvh Stefan

stefanden
22 augusti 2015 · 15 Inlägg

Ingen som har någon teori om vad det kan vara som spökar?

//Stefan

Bilnorden
22 augusti 2015 · 294 Inlägg

Har du kollat felkoder?

stefanden
22 augusti 2015 · 15 Inlägg

Nu var det inte jämt igår vi kollade men då fanns det inga och besiktningen har heller aldrig sagt något om att det skulle finnas några, men går ju att kolla igen för att vara säker helt klart.

Bilnorden
22 augusti 2015 · 294 Inlägg

Om det finns några så kanske det kan ge en ledtråd till vad man ska leta efter.

stefanden
22 augusti 2015 · 15 Inlägg

Helt klart är det ju så, ska se om vi kan kolla med svågerns läsare annars funderar jag på om volvo har "djupare" tillgång till systemet när de felsöker? felkoder bör man väll få ut i vilket fall eller?

Bilnorden
22 augusti 2015 · 294 Inlägg

Det kan hända att dom får andra resultat, om inte annat så kanske dom kan tyda resultatet på ett annorlunda sätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang