Byta en eller två gasdämpare på bakruta?

Auto-man
22 augusti 2015 · 551 Inlägg

En gick av så jag hittade bra pris på 2 hos skroten, men nästan samma för en ny på Biltema, som vi köpte hastigt och lustigt med kort betänketid.
Efter började jag fundera på spänningar i glaset om man har en gammal och en ny, kan det fungera eller bör man ha 2 lika?

Till gamla bilen köptes 2 nya och byttes en, men det är fästen i luckan.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
22 augusti 2015 · 551 Inlägg

http://www.forumbilder.se/EC7L0/dsc03338.JPG

Senast redigerat av Rorys (22 augusti 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2015 · 17 478 Inlägg

Men allvarligt talat? Om du är orolig för detta så köp nya rakt av. Det är ju inga pengar. Om nu du känner att luckan kan vara snedbelastad som kan ju rutan flyga i smådelar...  DET kostar lite.

Köp nya. Gör om, gör rätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Auto-man
22 augusti 2015 · 551 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Men allvarligt talat? Om du är orolig för detta så köp nya rakt av. Det är ju inga pengar. Om nu du känner att luckan kan vara snedbelastad som kan ju rutan flyga i smådelar...  DET kostar lite.

Köp nya. Gör om, gör rätt.

Inte så orolig än då monteringen kan vänta och det är bara glas, ingen lucka, det är bakfönstret i luckan som kan öppnas.
Kunde köpa 2 på skroten för 200 nästa vecka, men fick tips idag att Biltema har så vi köpte en ny för 229. Bilia tar 590. Kan det bli fel kan jag lämna igen den nya och byta till gamla, eller köpa en ny till.

Upptäckte på en vanlig lucka förut att en ny räcker men det är fäst på plåt.

Alla säljer dom styckevis, så det borde logiskt vara ok.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2015 · 17 478 Inlägg

Rorys skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Men allvarligt talat? Om du är orolig för detta så köp nya rakt av. Det är ju inga pengar. Om nu du känner att luckan kan vara snedbelastad som kan ju rutan flyga i smådelar...  DET kostar lite.

Köp nya. Gör om, gör rätt.

Inte så orolig än då monteringen kan vänta och det är bara glas, ingen lucka, det är bakfönstret i luckan som kan öppnas.
Kunde köpa 2 på skroten för 200 nästa vecka, men fick tips idag att Biltema har så vi köpte en ny för 229. Bilia tar 590. Kan det bli fel kan jag lämna igen den nya och byta till gamla, eller köpa en ny till.

Upptäckte på en vanlig lucka förut att en ny räcker men det är fäst på plåt.

Alla säljer dom styckevis, så det borde logiskt vara ok.

Desto större anledning att köpa 2 nya. Eller en ny om jag förstår dig rätt, Hur vet du att de 2 begagnade drar lika mycket?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 augusti 2015 · 14 054 Inlägg

Nu frågar jag mig hur många trådar du ska starta angående dina gasdämpare? Du har kunnat använda den förra tråden!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Auto-man
22 augusti 2015 · 551 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Rorys skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Men allvarligt talat? Om du är orolig för detta så köp nya rakt av. Det är ju inga pengar. Om nu du känner att luckan kan vara snedbelastad som kan ju rutan flyga i smådelar...  DET kostar lite.

Köp nya. Gör om, gör rätt.

Inte så orolig än då monteringen kan vänta och det är bara glas, ingen lucka, det är bakfönstret i luckan som kan öppnas.
Kunde köpa 2 på skroten för 200 nästa vecka, men fick tips idag att Biltema har så vi köpte en ny för 229. Bilia tar 590. Kan det bli fel kan jag lämna igen den nya och byta till gamla, eller köpa en ny till.

Upptäckte på en vanlig lucka förut att en ny räcker men det är fäst på plåt.

Alla säljer dom styckevis, så det borde logiskt vara ok.

Desto större anledning att köpa 2 nya. Eller en ny om jag förstår dig rätt, Hur vet du att de 2 begagnade drar lika mycket?

De 2 gamla jag tänkte köpa först kommer från samma bil och skrotarna sätter betyg på alla delar hur dom är.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
22 augusti 2015 · 551 Inlägg

Vettemannen skrev:
Nu frågar jag mig hur många trådar du ska starta angående dina gasdämpare? Du har kunnat använda den förra tråden!!!

/Benny

Provade där först

Det gack bra och vi köpte en, sen börja ja fundera på spänningar i glaset den ska sitta på, om det är klokt med en ny och en gammal.

men det är svårt att byta ämne i en tråd om köp, när det gäller montering.

Senast redigerat av Rorys (22 augusti 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
dawwe ...has left the building...
22 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

Ja för det vet ju ALLA att skrotarnas betygsystem är helt ofelbart samt att de testar ALLA delar maniskt noga så betyget blir rätt, i fallet med gasfjädrar betyder det att de mäter upp kraften i de så klart. Eller så tittar de snabbt på delen, känner att de "är spänstiga" o kommer från en bil med si-o-så många mil, så det blir ett B, typ. Skulle det visa sig att delen inte håller måttet, något köparen lär upptäcka, så skickar de en annan så länge det upptäcks inom "garanti-tiden". Jag tycker att din nästa tråd kan heta "Köpte ny gasfjäder hos Biltema 22/8, tänkte köpa en ny till 23/8, behöver jag oroa mig för olika kraft i fjädrarna?"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2015 · 17 478 Inlägg

Rorys skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Rorys skrev:
Inte så orolig än då monteringen kan vänta och det är bara glas, ingen lucka, det är bakfönstret i luckan som kan öppnas.
Kunde köpa 2 på skroten för 200 nästa vecka, men fick tips idag att Biltema har så vi köpte en ny för 229. Bilia tar 590. Kan det bli fel kan jag lämna igen den nya och byta till gamla, eller köpa en ny till.

Upptäckte på en vanlig lucka förut att en ny räcker men det är fäst på plåt.

Alla säljer dom styckevis, så det borde logiskt vara ok.

Desto större anledning att köpa 2 nya. Eller en ny om jag förstår dig rätt, Hur vet du att de 2 begagnade drar lika mycket?

De 2 gamla jag tänkte köpa först kommer från samma bil och skrotarna sätter betyg på alla delar hur dom är.

MEN SNÄLLA? Du skapar trådar hej vilt med helt sjuka frågor? Visst ,skrotarna sätter betyg. Tror du på fullaste allvar att de står med en mätare och kollar gastryck?

Varva ner lite är du snäll. Och gör inte flera trådar med samma innehåll. I synnerhet inte om skitsaker för ett par ynka tusenlappar... Folk blir irriterade som du märker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dawwe ...has left the building...
22 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

Hybrid: Är det inte lika bra att han råds att köpa en Prius:)? För övrigt så håller jag med...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2015 · 17 478 Inlägg

dawwe skrev:
Hybrid: Är det inte lika bra att han råds att köpa en Prius:)? För övrigt så håller jag med...

Självklart behöver killen en Prius. Det behöver jag väl inte ens skriva :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Auto-man
22 augusti 2015 · 551 Inlägg

dawwe skrev:
Ja för det vet ju ALLA att skrotarnas betygsystem är helt ofelbart samt att de testar ALLA delar maniskt noga så betyget blir rätt, i fallet med gasfjädrar betyder det att de mäter upp kraften i de så klart. Eller så tittar de snabbt på delen, känner att de "är spänstiga" o kommer från en bil med si-o-så många mil, så det blir ett B, typ. Skulle det visa sig att delen inte håller måttet, något köparen lär upptäcka, så skickar de en annan så länge det upptäcks inom "garanti-tiden". Jag tycker att din nästa tråd kan heta "Köpte ny gasfjäder hos Biltema 22/8, tänkte köpa en ny till 23/8, behöver jag oroa mig för olika kraft i fjädrarna?"

Kan man förutse allt kan man starta en tråd om att köpa och montera, sällan jag ser det. Först ska det vara köpråd, sedan montering. Och just därför att jag inte litar på skrotarna, skrevs fg tråd

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
22 augusti 2015 · 551 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Rorys skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Desto större anledning att köpa 2 nya. Eller en ny om jag förstår dig rätt, Hur vet du att de 2 begagnade drar lika mycket?

De 2 gamla jag tänkte köpa först kommer från samma bil och skrotarna sätter betyg på alla delar hur dom är.

MEN SNÄLLA? Du skapar trådar hej vilt med helt sjuka frågor? Visst ,skrotarna sätter betyg. Tror du på fullaste allvar att de står med en mätare och kollar gastryck?

Varva ner lite är du snäll. Och gör inte flera trådar med samma innehåll. I synnerhet inte om skitsaker för ett par ynka tusenlappar... Folk blir irriterade som du märker.

Nej det kommer seriösa svar förutom de sjuka så man kan vara rätt så nöjd, när man blivit tät enligt den gamla maximen små utgifter och bra inkomster. Men nu råkar det vara hustruns bil och hon får hellre slösa på mig än bilarna.
Jag har handlat med bilar och lärt mig ekonomin då av handlare, då vi sålde feta jänkare och annat roligt, när det skulle vara små utgifter och höga vinster. Det lönar sig cool

Senast redigerat av Rorys (22 augusti 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
sleepyoh
22 augusti 2015 · 1 319 Inlägg

Totalt ointressant, byt båda eller en, oavsett vad kan jag lova dig att ingenting händer. Om en gasdämpare går sönder, och rutan exploderar, så borde det vara ett välkänt problem, men det är ingenting som jag någonsin har sett på något forum.

_----------'
Auto-man
22 augusti 2015 · 551 Inlägg

Jag har 2 veteranbilar som bara kostar registerhållningsavgift och annars är skattefria, hustrun ska få en hybrid med tiden enär ni bytt ämne igen, som man inte får i andra forum. Men här?

Tänkte meka på allt imorgon för rent logiskt håller kassan med om, att säljs de inte i par kan man montera enstaka. För krossar jag rutan blir det mindre ligga. Ett ämne till att meka med sina liggs bilar.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
22 augusti 2015 · 551 Inlägg

sleepyoh skrev:
Totalt ointressant, byt båda eller en, oavsett vad kan jag lova dig att ingenting händer. Om en gasdämpare går sönder, och rutan exploderar, så borde det vara ett välkänt problem, men det är ingenting som jag någonsin har sett på något forum.

Nej de ska inte gå sönder, det kan bli snedbalans i trycket mellan en gammal och en ny. Mina gamla kan jag trycka ihop, inte den nya. Skulle förklarat det från början kanske,  rutor som exploderar på Megane och andra har jag läst här.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
dawwe ...has left the building...
22 augusti 2015 · 4 474 Inlägg

Följdfrågor till din initiala fråga om "gasfjädrar" är inte att byta ämne. Men nu tackar jag för mig i denna tråd, o förmodligen även i framtida "intressanta trådar skapade av Rorys".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
sleepyoh
22 augusti 2015 · 1 319 Inlägg

Rorys skrev:

sleepyoh skrev:
Totalt ointressant, byt båda eller en, oavsett vad kan jag lova dig att ingenting händer. Om en gasdämpare går sönder, och rutan exploderar, så borde det vara ett välkänt problem, men det är ingenting som jag någonsin har sett på något forum.

Nej de ska inte gå sönder, det kan bli snedbalans i trycket mellan en gammal och en ny. Mina gamla kan jag trycka ihop, inte den nya. Skulle förklarat det från början kanske,  rutor som exploderar på Megane och andra har jag läst här.

Om du redan är säker på din sak, och är orolig över att det kan hända, varför köper du inte bara 2 nya, monterar och är glad? Då hade du sluppit sitta hemma och oroa dig och skapa trådar här. roll

_----------'
Auto-man
22 augusti 2015 · 551 Inlägg

dawwe skrev:
Följdfrågor till din initiala fråga om "gasfjädrar" är inte att byta ämne. Men nu tackar jag för mig i denna tråd, o förmodligen även i framtida "intressanta trådar skapade av Rorys".

Men om du läser så frågade jag där först utan att få svar och skrev om det här, för då får man börja om.

Ser jag ett ämne om att köpa men kan meka, är det liksom olika intressen.

PS jag har funderat en tid på att igga dig så du kan göra annat.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang