Bra val för roadtrip norrut?

Memphis_Raines
25 augusti 2015 · 51 Inlägg

Tänkte dra norrut (Från Göteborg till Kiruna-trakterna) 28 December - 4 Januari och fira nyår med 7 andra polare.
Vi kommer köra en "karavan" som skall bestå av 2 st. starka bilar.

Vi kommer bo på vandrarhem både där och på vägen dit/därifrån.

Mina frågor:

1. Tips på sjyssta bilar som jag kan hyra?

2. 4x4 eller framhjulsdrivna?

3. Är min idé helt åt h***e?

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 augusti 2015 · 2 972 Inlägg

1. Minibuss (kan i nödfall sova i, om ni har värmare)

2. 4x4 är ju alltid en fördel, speciellt i norr på vintern, men kanske inget måste.

3. Varför skulle din idé vara helt åt h-e? Åk för tusan!!!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Memphis_Raines
25 augusti 2015 · 51 Inlägg

Men kan minibussar verkligen prestera sjysst vid sånna omständigheter? smile
Kallt o blåsigt o snöigt?

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
SkyCandy1 Meldem
25 augusti 2015 · 117 Inlägg

Jag som jobbar med uthyrning kan tipsa om att försöka lägga en bokning minst en månad i förväg eller så tidigt som möjligt. Temperaturen är troligtvis mellan -15 och -30 grader, så motorvärmare är att föredra på hyrbilen. Bensinmotor är mer driftsäker än diesel, är ni flera som delar på bränslekostnaden så är nog bensin att föredra. Dubbdäck framför friktionsdäck likaså.

Framhjulsdrivet räcker gott och väl enligt mig (har bott ett par år i arvidsjaur), + en liten skyffel, borste och rediga isskrapor är alltid bra att ha

Memphis_Raines
25 augusti 2015 · 51 Inlägg

JensDavid skrev:
Jag som jobbar med uthyrning kan tipsa om att försöka lägga en bokning minst en månad i förväg eller så tidigt som möjligt. Temperaturen är troligtvis mellan -15 och -30 grader, så motorvärmare är att föredra på hyrbilen. Bensinmotor är mer driftsäker än diesel, är ni flera som delar på bränslekostnaden så är nog bensin att föredra. Dubbdäck framför friktionsdäck likaså.

Framhjulsdrivet räcker gott och väl enligt mig (har bott ett par år i arvidsjaur), + en liten skyffel, borste och rediga isskrapor är alltid bra att ha

Sjysst, tack så mycket!
Har du nåt sjysst tips på bilmärke/modell? Ett par XC60 eller liknande?

Kan man fråga om motorvärmare på de flesta uthyrningsställen?

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
SkyCandy1 Meldem
25 augusti 2015 · 117 Inlägg

Jag är personligen inte så förtjust i volvo, men vilken bil som helst går väl bra att köra iwink

Är dock tveksam till om motorvärmare finns med i uthyrningsställets bokningsprogram, så du får själv kika ut en bil som har ett synligt uttag och sen prata med personalen så bokningen hamnar på just den bilen. (Personalen själv har troligtvis inte koll på bilparkens utrustningsdetaljer)

haha och btw, att förvänta sig att nån ska springa omkring och leta motorvärmaruttag åt dig är inte speciellt troligt, standardsvaret brukar då bli att bilarna inte har motorvärmare (eller liknande) tongue

matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 augusti 2015 · 2 972 Inlägg

Egentligen spelar väl valet av hyrbil mindre roll? Går bilen sönder får de ju ordna med en ny. Det är väl den största fördelen med att hyra..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
simlar
25 augusti 2015 · 5 526 Inlägg

matteeee skrev:
Egentligen spelar väl valet av hyrbil mindre roll? Går bilen sönder får de ju ordna med en ny. Det är väl den största fördelen med att hyra..

Ja men i Norrland mitt i vintern vill man inte bli stående i flera timmar, tänk går bilen sönder efter någon ödslig väg utan mobiltäckning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 augusti 2015 · 1 899 Inlägg

Det är ju nya bilar, det ska fungera. Det rör sej ju dessutom om två bilar, så händer något behöver ni inte sitta fast i ett dygn bara för det.

Mitt tips på resmål är att passera Kiruna och åka mot Narvik via Lapporten, det ska tydligen se rätt häftigt ut vintertid, något jag gärna personligen skulle vilja se. Har åkt förbi Jokkmokk, Porjus och Gällivare vintertid och det är rätt mäktiga vyer där också när man är på väg norröver så ni kan ju åka via de orterna! Vägarna är också ganska härliga men jag åker nog hellre bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet där då det blir lite kurviga backar på några ställen, men det är mest för att det är vad jag är van vid och jag tycker nog ni ska köra det ni är van vid i vintertid. Är man ovan fyrhjulsdrift kan man upptäcka att det är mycket halare än man tror när det är dags att bromsa vilket kan vara rätt obehagligt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 augusti 2015 · 2 972 Inlägg

simlar skrev:

matteeee skrev:
Egentligen spelar väl valet av hyrbil mindre roll? Går bilen sönder får de ju ordna med en ny. Det är väl den största fördelen med att hyra..

Ja men i Norrland mitt i vintern vill man inte bli stående i flera timmar, tänk går bilen sönder efter någon ödslig väg utan mobiltäckning.

Fast med dom kraven kvittar det ju vad man väljer. Det finns ingen bil i världen som garanterat inte går sönder där och då.
Men en "ny" (de brukar ha bilarna i ett år, om man nu inte hyr hos "Rent a wreck") hyrbil är nog ett av de vettigare sätten att minimera risken.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Memphis_Raines
26 augusti 2015 · 51 Inlägg

simlar skrev:
Ja men i Norrland mitt i vintern vill man inte bli stående i flera timmar, tänk går bilen sönder efter någon ödslig väg utan mobiltäckning.

Tänkte fråga det... if worst comes to end, kan man ändå nå 112 larmcentral med ett Tele2 abonnemang?

PHrnfeldt skrev:
Mitt tips på resmål är att passera Kiruna och åka mot Narvik via Lapporten, det ska tydligen se rätt häftigt ut vintertid, något jag gärna personligen skulle vilja se. Har åkt förbi Jokkmokk, Porjus och Gällivare vintertid och det är rätt mäktiga vyer där också när man är på väg norröver så ni kan ju åka via de orterna! Vägarna är också ganska härliga men jag åker nog hellre bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet där då det blir lite kurviga backar på några ställen, men det är mest för att det är vad jag är van vid och jag tycker nog ni ska köra det ni är van vid i vintertid. Är man ovan fyrhjulsdrift kan man upptäcka att det är mycket halare än man tror när det är dags att bromsa vilket kan vara rätt obehagligt.

Fråga 1) Trots att jag är född i Sundsvall har jag aldrig sett norrsken. Flyttade till gbg i ung ålder. Så mitt mål är att se norrsken på nyår big_smile hur stor sannolikhet är det? (vänder mig till alla er norrlänningar), hur ofta ser man norrsken under vinterhalvåret?

Fråga 2) Har hört lite olika snack ang. framhjuls-, bakhjuls- och fyrhjulsdrivna fordon. Vilket är att MINST föredra att köra på hala vägar? Vilket har man bäst kontroll i om man skulle hamna i en mindre sladd? och en större sladd?

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 augusti 2015 · 2 972 Inlägg

Memphis_Raines skrev:
Tänkte fråga det... if worst comes to end, kan man ändå nå 112 larmcentral med ett Tele2 abonnemang?

Det kvittar vilken operatör du ringer med när du ringer 112. Finns mobiltäckning (oavsett vilken operatör) så kan du ringa 112. Däremot kan det nog vara värre om du vill ringa kompisarna bara.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
CC72
26 augusti 2015 · 1 661 Inlägg

Så länge ni håller er till dom vanliga vägarna är dom så pass bra så det är inga problem oavsett vad du har för bil. Skulle jag tvunget välja så blir det fram- eller fyrhjulsdrift. Ska ni ha hyrbil så är fyrhjulsdriften ett självklart val!
Med tanke på avståndet så hyr ni en diesel. Finns ju både motorvärmare alternativt dieselvärmare så det är inga problem.

Norrsken har jag sett så många gånger nu så jag har nästan slutat tänka på det även om det är en riktigt fascinerande show som utspelar sig på himmelen. Finns ingen garanti att det ska uppstå när just ni är där utan ni får hoppas på att vädret är med er. Hur ofta det händer är svårt att säga men nån/några gånger per vinter är det iaf.

simlar
26 augusti 2015 · 5 526 Inlägg

Memphis_Raines skrev:
Tänkte fråga det... if worst comes to end, kan man ändå nå 112 larmcentral med ett Tele2 abonnemang?

Fråga 1) Trots att jag är född i Sundsvall har jag aldrig sett norrsken. Flyttade till gbg i ung ålder. Så mitt mål är att se norrsken på nyår big_smile hur stor sannolikhet är det? (vänder mig till alla er norrlänningar), hur ofta ser man norrsken under vinterhalvåret?

Fråga 2) Har hört lite olika snack ang. framhjuls-, bakhjuls- och fyrhjulsdrivna fordon. Vilket är att MINST föredra att köra på hala vägar? Vilket har man bäst kontroll i om man skulle hamna i en mindre sladd? och en större sladd?

Tele 2 sägs funka bra bland mina vänner som har det, har själv inga erfarenheter av tele2 här uppe då jag alltid kört telia som jag vet fungerar på de flesta vägsträckor.

Norrsken sker relativt ofta, som någon redan skrivit så är det så pass ofta så man knappt tänker på det längre. Däremot inga garantier att det inträffar då när ni är uppe i norrland.

Välj det fordon du är mest bekväm med vid vinterkörning. Personligen avskyr jag framhjulsdrift på vintern eftersom jag är mer van/bekväm med överstyrda fordon under vinterväglag.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Backstream
26 augusti 2015 · 168 Inlägg

Telia ska nog funka för det mesta, det finns några kortare sträckor på nån kilometer efter e10:an där det inte finns nån täckning alls annars är det Telia som gäller. Ska ni fortsätta norrut förbi Kiruna så är det klokt att ha en fyrhjulsdriven bil med riktigt bra dubbdäck, speciellt om ni ska korsa Björnefjell efter Riksgränsen mot Norge.
Det kan vara riktigt kallt just vid jul så en väl isolerad bil med bra värme är att föredra

xXSammy
26 augusti 2015 · 6 571 Inlägg

Att ta med extra kläder är inte dumt.. Visst, ska inte förvänta sig att bilen ska dö efter vägen men det är lite lätt kyligt ibland. wink Närmre 40 minus känns..

FWD funkar, kommer man inte iväg med två hjul är det för halt för att köra bil ändå. wink

De/Dem
Memphis_Raines
26 augusti 2015 · 51 Inlägg

Sjyssta svar hörni!
Tack så mycket, känner att jag blir lite mer bekväm med tanken.

Vi ska nog inte åka på några mindre vägar än E10, well, kanske till o från vandrarhemmet/hotellet.
Lutar nog mest åt 4x4 eftersom majoriteten säger det.

Får jag fråga varför Diesel är ett självklart val för resor norrut vintertid??

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
simlar
26 augusti 2015 · 5 526 Inlägg

Memphis_Raines skrev:
Får jag fråga varför Diesel är ett självklart val för resor norrut vintertid??

För bränsleförbrukningens skull eftersom ni ska köra så pass långt, annars finns det ingen speciell anledning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
sotar The Bear
26 augusti 2015 · 293 Inlägg

Skulle rekommendera Volvo XC70 D5, går bra att köra på 0.8.
Volkswagen Caravelle 4-motion också, har kört dessa i alla väder i 1,5 år, ca 9000mil.
Allt ifrån Soliga sommardagar till snöstorm med oplogade vägar och halka.

Körde förövrigt detta inte privat utan som Taxichaufför.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
AX3L
26 augusti 2015 · 398 Inlägg

Nu svär jag lite i kyrkan här med tanke på vilket forum det är, men ni har inte övervägt att ta typ nattåget eller flyget en bit upp? Jag skulle personligen hellre börja i låt säga Östersund eller kanske ännu lite längre upp och sett mig om lite mer längs vägen isf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang