Bra val för roadtrip norrut?

DasAuto
1 september 2015 · 2 751 Inlägg

Ska du riktigt långt norrut eller bara lite norr i Sverige smile Inte direkt mycket o se, bara skog o åkrar.
Dra hellre söderut i Europa smile Betydligt mer att se.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
xXSammy
1 september 2015 · 6 577 Inlägg

E10 Kiruna - Riksgränsen är finast, speciellt vid klar himmel

De/Dem
Mervolic Yawn...
1 september 2015 · 3 151 Inlägg

DasAuto skrev:
Ska du riktigt långt norrut eller bara lite norr i Sverige smile Inte direkt mycket o se, bara skog o åkrar.
Dra hellre söderut i Europa smile Betydligt mer att se.

Han skulle från Göteborg till Kiruna.

Malheus skrev:
E10 Kiruna - Riksgränsen är finast, speciellt vid klar himmel

Ja, jag skulle vilja åka där nån gång. Sägs vara fint!

granadadr
1 september 2015 · 7 290 Inlägg

E45an är det den mellan Östersund å uppåt?? om ja ,, så är  331 faan så finare,, man kör bredvid Ångermansälven mkt då smile vackert smile vägen mellan Östersund å Skellefteå, inlandsvägen e45?? är skittråkig sad inget alls å se

nackdelen med att ta 331 från östersund är att man kommer ut i ö vik,, så blir e4an ett bra tag,, personligen tycker jag om högakusten,, helt ok,,  brukar stanna vid vedabron (högakusten bron)

http://i13.photobucket.com/albums/a261/granadadr/DSC_0124_zpslsk8adft.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a261/granadadr/DSC_0122_zpsasaumrds.jpg

obs negligera hundar å Kärring wink och kolla utsikten smile

Senast redigerat av granadadr (1 september 2015)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
mikegbg
1 september 2015 · 181 Inlägg

vill ni se Sverige kör mindre vägar vill ni upp fortast men tråkigast kör större vägar men undvik Sthlm överskattat och E4 efter Sthlm är inget inget by inget inget by inget inget by smile

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
SportPilot Ubåtsingenjör
1 september 2015 · 7 232 Inlägg

mikegbg skrev:
vill ni se Sverige kör mindre vägar vill ni upp fortast men tråkigast kör större vägar men undvik Sthlm överskattat och E4 efter Sthlm är inget inget by inget inget by inget inget by smile

nej nu lät du som en gretten göteborgare när du kallar sthlm för överskattat tongue enligt mig en av världens absolut vackraste städer !

men visst, det är inget på vintern

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mikegbg
1 september 2015 · 181 Inlägg

CHEEVA skrev:

mikegbg skrev:
vill ni se Sverige kör mindre vägar vill ni upp fortast men tråkigast kör större vägar men undvik Sthlm överskattat och E4 efter Sthlm är inget inget by inget inget by inget inget by smile

nej nu lät du som en gretten göteborgare när du kallar sthlm för överskattat tongue enligt mig en av världens absolut vackraste städer !

men visst, det är inget på vintern

smile det tog inte lång tid nej det är sant staden är faktiskt vacker men halva stadens vägar är uppgrävda sen skickas man höger vänster tills man är tillbaka på samma ställe GPS smile. Lär mig aldrig hur och var man ska köra

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
SportPilot Ubåtsingenjör
1 september 2015 · 7 232 Inlägg

mikegbg skrev:

CHEEVA skrev:

mikegbg skrev:
vill ni se Sverige kör mindre vägar vill ni upp fortast men tråkigast kör större vägar men undvik Sthlm överskattat och E4 efter Sthlm är inget inget by inget inget by inget inget by smile

nej nu lät du som en gretten göteborgare när du kallar sthlm för överskattat tongue enligt mig en av världens absolut vackraste städer !

men visst, det är inget på vintern

smile det tog inte lång tid nej det är sant staden är faktiskt vacker men halva stadens vägar är uppgrävda sen skickas man höger vänster tills man är tillbaka på samma ställe GPS smile. Lär mig aldrig hur och var man ska köra

fattade att du ville provocera wink nej håller med, är skit att köra bil där

därför så kör jag alltid till hotellet sen ställer jag bilen och åker kollektivt, något som otroligt nog funkar i sthlm

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mervolic Yawn...
1 september 2015 · 3 151 Inlägg

granadadr skrev:
E45an är det den mellan Östersund å uppåt?? om ja ,, så är  331 faan så finare,, man kör bredvid Ångermansälven mkt då smile vackert smile vägen mellan Östersund å Skellefteå, inlandsvägen e45?? är skittråkig sad inget alls å se

nackdelen med att ta 331 från östersund är att man kommer ut i ö vik,, så blir e4an ett bra tag,, personligen tycker jag om högakusten,, helt ok,,  brukar stanna vid vedabron (högakusten bron)

http://i13.photobucket.com/albums/a261/granadadr/DSC_0124_zpslsk8adft.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a261/granadadr/DSC_0122_zpsasaumrds.jpg

obs negligera hundar å Kärring wink och kolla utsikten smile

Stämmer. E45 går hela vägen från Göteborg till Karesuando i norraste Norrland, via Bohuslän, Dalsland, Värmland, Dalarna, Härjedalen, Jämtland och slutligen Lappland. Den korsar faktiskt havet från Göteborg till Danmark, där den fortsätter söderut genom Europa. Tror den slutar i södra Italien nånstans.

Håller med, E45 är sjukt tråkig, men E4:an är inte mycket bättre. Väg 331 från Östersund?? 331 börjar nånstans mellan Bispgården och Sollefteå. Men jag instämmer, det är en fin väg. E45 går inte till Skellefteå, utan den går från Östersund i följdordning (hoppar över mindre orter): Strömsund, Hoting, Dorotea, Vilhelmina, Storuman, Arvidsjaur, Gällivare, Svappavaara och slutligen Karesuando.

Men jag instämmer, väg E45 söderifrån till Östersund, sen väg 87 till Sollefteå. Där kan man svänga av på väg 90 mot Junsele och Åsele. Då kommer du slutligen till E45 igen, men du har hoppat över de (i mitt tycke) långtråkiga delarna.

Memphis_Raines
2 september 2015 · 51 Inlägg

Mervolic skrev:
Stämmer. E45 går hela vägen från Göteborg till Karesuando i norraste Norrland, via Bohuslän, Dalsland, Värmland, Dalarna, Härjedalen, Jämtland och slutligen Lappland. Den korsar faktiskt havet från Göteborg till Danmark, där den fortsätter söderut genom Europa. Tror den slutar i södra Italien nånstans.

Håller med, E45 är sjukt tråkig, men E4:an är inte mycket bättre. Väg 331 från Östersund?? 331 börjar nånstans mellan Bispgården och Sollefteå. Men jag instämmer, det är en fin väg. E45 går inte till Skellefteå, utan den går från Östersund i följdordning (hoppar över mindre orter): Strömsund, Hoting, Dorotea, Vilhelmina, Storuman, Arvidsjaur, Gällivare, Svappavaara och slutligen Karesuando.

Men jag instämmer, väg E45 söderifrån till Östersund, sen väg 87 till Sollefteå. Där kan man svänga av på väg 90 mot Junsele och Åsele. Då kommer du slutligen till E45 igen, men du har hoppat över de (i mitt tycke) långtråkiga delarna.

Du gillar att instämma märker jag wink. Men de vägarna du tipsar om: 331, 87 och 90. E det sjyssta vägar det? Mitträckesvägar eller? Hur många timmar förlorar jag på att köra där, om du skulle gissa, sett till vinterkörning och laglydig snäll gosse. För det låter intressant om du säger att det e sjysstare vy.

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
spillolja
2 september 2015 · 4 026 Inlägg

Det behövs måånga rundor för att utforska våran landsdel norr om dalälven
en bra början är E45 och E4:an åt ena resp. andra hållet

lämpliga vinterhjul till Skodan:
http://www.dackonline.se/s_med_vinterdack.html

Vinterjacka och byxor:
http://www.outnorth.se/helly-hansen/squ … n=Prisjakt
http://www.stadium.se/sport/alpint/klad … ebSjvvRX50

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
2 september 2015 · 1 899 Inlägg

Memphis_Raines skrev:

Mervolic skrev:
Stämmer. E45 går hela vägen från Göteborg till Karesuando i norraste Norrland, via Bohuslän, Dalsland, Värmland, Dalarna, Härjedalen, Jämtland och slutligen Lappland. Den korsar faktiskt havet från Göteborg till Danmark, där den fortsätter söderut genom Europa. Tror den slutar i södra Italien nånstans.

Håller med, E45 är sjukt tråkig, men E4:an är inte mycket bättre. Väg 331 från Östersund?? 331 börjar nånstans mellan Bispgården och Sollefteå. Men jag instämmer, det är en fin väg. E45 går inte till Skellefteå, utan den går från Östersund i följdordning (hoppar över mindre orter): Strömsund, Hoting, Dorotea, Vilhelmina, Storuman, Arvidsjaur, Gällivare, Svappavaara och slutligen Karesuando.

Men jag instämmer, väg E45 söderifrån till Östersund, sen väg 87 till Sollefteå. Där kan man svänga av på väg 90 mot Junsele och Åsele. Då kommer du slutligen till E45 igen, men du har hoppat över de (i mitt tycke) långtråkiga delarna.

Du gillar att instämma märker jag wink. Men de vägarna du tipsar om: 331, 87 och 90. E det sjyssta vägar det? Mitträckesvägar eller? Hur många timmar förlorar jag på att köra där, om du skulle gissa, sett till vinterkörning och laglydig snäll gosse. För det låter intressant om du säger att det e sjysstare vy.

87an håller bra standard och är en ganska trevlig bit att åka längs Indalsälven. Förr om åren drog jag skotern längs 90an och E45an till fjälls och då höll den ganska bra standard, minns att jag föredrog att åka via Sollefteå istället för över Solberg eller Myckelgensjö, där vägen är alldeles bedrövlig. Däremot så bjuder de bitarna på rätt härlig natur. 331 vet jag inte alls vad det är för väg. 335 finns och den går från Sollefteå över Nätra höjden via Sidensjö till Örnsköldsvik, den är rätt tråkig men ganska bra. Trevligare är då att åka ned mot Kramfors längs 90an och sedan över Högakustenbron strax söder om Veda. Dock tycker jag att man ska uppleva Höga Kusten på sommaren om man är ute och turistar.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
granadadr
2 september 2015 · 7 290 Inlägg

visst 87an var det ja wink hade glömt vägnamnet,, sorry

Mervolic Yawn...
2 september 2015 · 3 151 Inlägg

Memphis_Raines skrev:

Mervolic skrev:
Stämmer. E45 går hela vägen från Göteborg till Karesuando i norraste Norrland, via Bohuslän, Dalsland, Värmland, Dalarna, Härjedalen, Jämtland och slutligen Lappland. Den korsar faktiskt havet från Göteborg till Danmark, där den fortsätter söderut genom Europa. Tror den slutar i södra Italien nånstans.

Håller med, E45 är sjukt tråkig, men E4:an är inte mycket bättre. Väg 331 från Östersund?? 331 börjar nånstans mellan Bispgården och Sollefteå. Men jag instämmer, det är en fin väg. E45 går inte till Skellefteå, utan den går från Östersund i följdordning (hoppar över mindre orter): Strömsund, Hoting, Dorotea, Vilhelmina, Storuman, Arvidsjaur, Gällivare, Svappavaara och slutligen Karesuando.

Men jag instämmer, väg E45 söderifrån till Östersund, sen väg 87 till Sollefteå. Där kan man svänga av på väg 90 mot Junsele och Åsele. Då kommer du slutligen till E45 igen, men du har hoppat över de (i mitt tycke) långtråkiga delarna.

Du gillar att instämma märker jag wink. Men de vägarna du tipsar om: 331, 87 och 90. E det sjyssta vägar det? Mitträckesvägar eller? Hur många timmar förlorar jag på att köra där, om du skulle gissa, sett till vinterkörning och laglydig snäll gosse. För det låter intressant om du säger att det e sjysstare vy.

Givetvis gillar jag att instämma när någon har rätt. big_smile

Mja, 331 vet jag inte vad det är för väg faktiskt, men 87 och 90 är fina vägar. Det är inte mitträckes vägar, utan vanliga landsvägar genom mycket skog. Jag gillar båda dom vägarna, men skulle som sagt undvika E45 mellan Östersund och Strömsund, det är en tråkig sträcka (eller så har jag kört den för ofta...).

Den omvägen jag nämnde med 87/90 förlorar du kanske en och en halv timme på, så har du bråttom är det bara att bortse från det och köra på E-vägarna istället. Däremot får du se betydligt finare landskap och mysigare byar än de längs E45.

Du kan också köra väg 87 från Östersund till Sollefteå, väg 90 från Sollefteå till Åsele och sen köra en liten bit längs väg 92 innan du tar av på väg 365 (liten men väldigt fin väg) mellan Åsele - Lycksele - Arvidsjaur, då förlorar du ca 1 timme total restid bara.

Mervolic Yawn...
2 september 2015 · 3 151 Inlägg

granadadr skrev:
visst 87an var det ja wink hade glömt vägnamnet,, sorry

Ja, det är jäkla massa siffror att hålla reda på. smile Brukar köra 87:an när jag ska till Umeå, har mer eller mindre pendlat Östersund-Umeå varje vecka under hösten de senaste två åren nu...

drown
2 september 2015 · 5 Inlägg

Kul initiativ att åka norrut.
Oroa dig inte för utrustningen. Alla bilar är byggda för att klara klimatet. Vinterdäck är bättre än sommardäck, dubbdäck är bättre än dubbfritt och det är bättre att ha extraljus än att inte ha det men i slutändan så kommer du fram ändå. Bilarna är gjorda för att gå i det klimatet.

Vid riktig kyla så sätter du en kartongbit framför kylaren så att du få upp värmen i kupén.

Jag jobbar bland annat i biltestbranschen i Arjeplog och mitt intryck av den här tråden är att riskerna låter lite överdrivna. Slappna av bara. Jag brukar ha med mig kläder, lampa och startkablar i bilen, inte för att jag har haft nytta av det men för att det kan vara bra att ha. Framförallt lampan, det är najs med en lampa om man ska koppla släp eller nåt. Den enda gången jag använder snökedjor numera är när jag är i Norge och jobbar.

Tips: Kör E6 i Norge mellan Narvik och Trondheim. Då får du se delar av ofoten, bergen i Nordland och kalfjällspassagen över Saltfjell. Du behöver bara åka färja på ett ställe. Kostar 102 nok för två vuxna i en bil och sen ett litet tillägg per person. Norge är ett sanslöst vackert land.
Sverige och Norge är inga u-länder som saknar kommunikationer utan om nåt händer så finns bärgare max en timme bort som längst, om du skulle få haveri just vid riksgränsen så är det 13 mil till Kiruna vilket blir lite över en timme men om du bara har en jacka eller nåt så är det hanterbart.
Sen, kalla inte Norrbotten för Norrland. Alla förstår direkt att du är söderifrån om du säger Norrland eller Lappland. Ingen Norrbottning skulle förnedra sig genom att kalla sig själv för norrlänning.

Vill ni förlänga vistelsen kan ni alltid köra norröver mot finnmark och troms i norge. Samma sanslösa norska natur och en intressant upplevelse. Sen kan ni köra E8 ner genom finland till Haparanda där ni svänger in på E4 söderut.

Mervolic Yawn...
2 september 2015 · 3 151 Inlägg

drown skrev:
Kul initiativ att åka norrut.
Oroa dig inte för utrustningen. Alla bilar är byggda för att klara klimatet. Vinterdäck är bättre än sommardäck, dubbdäck är bättre än dubbfritt och det är bättre att ha extraljus än att inte ha det men i slutändan så kommer du fram ändå. Bilarna är gjorda för att gå i det klimatet.

Vid riktig kyla så sätter du en kartongbit framför kylaren så att du få upp värmen i kupén.

Jag jobbar bland annat i biltestbranschen i Arjeplog och mitt intryck av den här tråden är att riskerna låter lite överdrivna. Slappna av bara. Jag brukar ha med mig kläder, lampa och startkablar i bilen, inte för att jag har haft nytta av det men för att det kan vara bra att ha. Framförallt lampan, det är najs med en lampa om man ska koppla släp eller nåt. Den enda gången jag använder snökedjor numera är när jag är i Norge och jobbar.

Tips: Kör E6 i Norge mellan Narvik och Trondheim. Då får du se delar av ofoten, bergen i Nordland och kalfjällspassagen över Saltfjell. Du behöver bara åka färja på ett ställe. Kostar 102 nok för två vuxna i en bil och sen ett litet tillägg per person. Norge är ett sanslöst vackert land.
Sverige och Norge är inga u-länder som saknar kommunikationer utan om nåt händer så finns bärgare max en timme bort som längst, om du skulle få haveri just vid riksgränsen så är det 13 mil till Kiruna vilket blir lite över en timme men om du bara har en jacka eller nåt så är det hanterbart.
Sen, kalla inte Norrbotten för Norrland. Alla förstår direkt att du är söderifrån om du säger Norrland eller Lappland. Ingen Norrbottning skulle förnedra sig genom att kalla sig själv för norrlänning.

Vill ni förlänga vistelsen kan ni alltid köra norröver mot finnmark och troms i norge. Samma sanslösa norska natur och en intressant upplevelse. Sen kan ni köra E8 ner genom finland till Haparanda där ni svänger in på E4 söderut.

Absolut, bilarna klarar det. Men sen är ju frågan vad som är att föredra. smile Hellre en AWD VW Caravelle än en bakhjulsdriven 240 när man inte är van att köra på snö och istäckta vägar. Hellre dubb än odubbat, hellre extraljus än utan. Särskilt om man ska köra mycket natt. Men visst, alla bilar klarar det.

Jag funderade jag med på att föreslå Norge, det är otroligt fin natur där. Ett alternativ för TS kan ju vara att åka E45 till Östersund, sen E14 till Stjørdal och sen E6 norrut.

Ingooo
2 september 2015 · 167 Inlägg

Menar också att den här roadtripen norrut behöver avdramatiseras. Välj en bil som är skön att åka i. Tex en Citroen C5 med gasfjädring? Körde en Citroen XM V6a mellan Gbg och Kiruna ett antal gånger  undet slutet av 90-talet samt på tjälskadade vägar. Det skulle jag vilja påstå är en suverän "norrlandsbil" med fjädringskomfort som slår det mesta. Gjorde samma resa i en Volvo 945 några gånger också och det var mkt mer påfrestande. Vid långa etapper så ska man prioritera komfort!

blade
3 september 2015 · 36 Inlägg

1. Valfritt 80-talsjänk, gärna lite inkört ex. Slutar aldrig gunga. big_smile
2. Finns bara med RWD så valet är enkelt.
3. Sommartid ja. Vintertid nej roll

Senast redigerat av Q4Rspwn (3 september 2015)

granadadr
3 september 2015 · 7 290 Inlägg

vägarna norröver är faktiskt finare och bekvämare på vintern då is och snö jämnar ut alla jävla potthål,, värre å köra norrut på sommaren wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang