Bra val för roadtrip norrut?

Danne8331
3 september 2015 · 649 Inlägg

Xc70 d4/d5

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
SportPilot Ubåtsingenjör
3 september 2015 · 7 232 Inlägg

köp en audi a8 quattro, sen säljer ni den när ni är hemma igen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Memphis_Raines
4 september 2015 · 51 Inlägg

spillolja skrev:
lämpliga vinterhjul till Skodan:
http://www.dackonline.se/s_med_vinterdack.html

Vinterjacka och byxor:
http://www.outnorth.se/helly-hansen/squ … n=Prisjakt
http://www.stadium.se/sport/alpint/klad … ebSjvvRX50

Tack sjyssta tips big_smile

drown skrev:
Kul initiativ att åka norrut.
Oroa dig inte för utrustningen. Alla bilar är byggda för att klara klimatet. Vinterdäck är bättre än sommardäck, dubbdäck är bättre än dubbfritt och det är bättre att ha extraljus än att inte ha det men i slutändan så kommer du fram ändå. Bilarna är gjorda för att gå i det klimatet.

Vid riktig kyla så sätter du en kartongbit framför kylaren så att du få upp värmen i kupén.
[...]
Sen, kalla inte Norrbotten för Norrland. Alla förstår direkt att du är söderifrån om du säger Norrland eller Lappland. Ingen Norrbottning skulle förnedra sig genom att kalla sig själv för norrlänning.

Vill ni förlänga vistelsen kan ni alltid köra norröver mot finnmark och troms i norge. Samma sanslösa norska natur och en intressant upplevelse. Sen kan ni köra E8 ner genom finland till Haparanda där ni svänger in på E4 söderut.

Tack så mycket för infon och tipsen, hmm, det med kartongbit låter intressant, ingen risk att det börjar birnna i motorn eller? Ang norrbotten/norrland ska jag förklara en sak för dig. För oss göteborgare är allt norr om Kungälv = Norrland (och allt söder om Kungsbacka = Skåne) smile hehe. Och vad menar du med att norrbottnar inte skulle förnedra sig genom att kalla sig för norrlänningar? smile Norrlänningar e sköna människor!

granadadr skrev:
vägarna norröver är faktiskt finare och bekvämare på vintern då is och snö jämnar ut alla jävla potthål,, värre å köra norrut på sommaren wink

Gött, då har jag gjort ett rätt val hittils iaf! big_smile

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
Memphis_Raines
4 september 2015 · 51 Inlägg

P.S Tack alla andra som svarat och kommit med go input, ska ta o läsa igenom allt en gång till big_smile

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
Evo-lappen
4 september 2015 · 88 Inlägg

Väg 331 är den som går mellan stavreviken mot viksmon. Inte riktigt bra och bitvis inge trevlig alls. Varken skick eller bredd. Personligen skulle jag åka från sundsvall och uppåt , Indals leden från Kovland upp mot 87an. Där är det vackert bitvis. Kör 331an dagligen och iaf jag kräks där. Bor ju typ mitt i skogen. !6 mil till både Östersund och sundsvall. Men om jag skulle åka norrut härifrån skulle jag lätt åka Rv 90 till Åsele. Sen väg 365 mot Lycksele. Sen väg 363 och 365 mor Rv 95 och Arvidsjaur å sen vidare

Senast redigerat av Evo-lappen (4 september 2015)

SportPilot Ubåtsingenjör
5 september 2015 · 7 232 Inlägg

Memphis_Raines skrev:

spillolja skrev:
lämpliga vinterhjul till Skodan:
http://www.dackonline.se/s_med_vinterdack.html

Vinterjacka och byxor:
http://www.outnorth.se/helly-hansen/squ … n=Prisjakt
http://www.stadium.se/sport/alpint/klad … ebSjvvRX50

Tack sjyssta tips big_smile

drown skrev:
Kul initiativ att åka norrut.
Oroa dig inte för utrustningen. Alla bilar är byggda för att klara klimatet. Vinterdäck är bättre än sommardäck, dubbdäck är bättre än dubbfritt och det är bättre att ha extraljus än att inte ha det men i slutändan så kommer du fram ändå. Bilarna är gjorda för att gå i det klimatet.

Vid riktig kyla så sätter du en kartongbit framför kylaren så att du få upp värmen i kupén.
[...]
Sen, kalla inte Norrbotten för Norrland. Alla förstår direkt att du är söderifrån om du säger Norrland eller Lappland. Ingen Norrbottning skulle förnedra sig genom att kalla sig själv för norrlänning.

Vill ni förlänga vistelsen kan ni alltid köra norröver mot finnmark och troms i norge. Samma sanslösa norska natur och en intressant upplevelse. Sen kan ni köra E8 ner genom finland till Haparanda där ni svänger in på E4 söderut.

Tack så mycket för infon och tipsen, hmm, det med kartongbit låter intressant, ingen risk att det börjar birnna i motorn eller? Ang norrbotten/norrland ska jag förklara en sak för dig. För oss göteborgare är allt norr om Kungälv = Norrland (och allt söder om Kungsbacka = Skåne) smile hehe. Och vad menar du med att norrbottnar inte skulle förnedra sig genom att kalla sig för norrlänningar? smile Norrlänningar e sköna människor!

granadadr skrev:
vägarna norröver är faktiskt finare och bekvämare på vintern då is och snö jämnar ut alla jävla potthål,, värre å köra norrut på sommaren wink

Gött, då har jag gjort ett rätt val hittils iaf! big_smile

Ni göteborgare har fått det om bakfoten ! allt norr om Osby är = Norrland smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Angeli
5 september 2015 · 11 Inlägg

Alltså jag har suttit och bläddrat igenom allt ni har skrivit och jag säger såhär, jag är från Gällivare och jag vet hur det kan se ut, hur kallt det kan vara och hur mycket snö det kommer. Eftersom att ni satsar mot Kiruna och kanske högre upp. Givetvis dubbdäck, allt annat är helt befängt, fyrhjulsdrift är att föredra speciellt om det blir så att det inte hinner plogas då det kan komma en hel del snö på kort tid. Disel eller bensin spelar enligt mig ingen roll. Helst extraljus på bilen också då det blir väldigt mörkt, och jag själv upplever att jag inte nöjer mig med helljus på vintern. smile

Audi A6 (2012)
xXSammy
5 september 2015 · 6 577 Inlägg

Vilka hyrbils företag har bilar med extraljus?

De/Dem
granadadr
5 september 2015 · 7 290 Inlägg

Malheus skrev:
Vilka hyrbils företag har bilar med extraljus?

inga,, finns specialavtal men företagskunder, men då får de betala för extraljusen plus installation, och de bilarna går på sk långhyror,,

jag personligen håller med om att man bör ha extraljus,, jag själv kör med 3 stora 225or med 55w xenon,, och tycker det lyser sisådär wink men känner ett antal som bara kör med orginal,,

vet en som ska byta bil nu till en med led, företagsbil, firman påstod att han inte skulle behöva extraljus för led orginal skulle lysa sååå bra,, jag synar wink

jag håller med om att dubbdäck är dem bästa,, men tvivlar på att hyrbilsfirmorna i Göteborg har det sad

awd är INTE ett måste i mina ögon, men bra wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Evildan
5 september 2015 ·

Alla ni som menar att det är värre väder i norr har troligtvis aldrig kört bil i ett snöigt och blåsigt igenyrt kolmörkt Småland eller rest på de glashala vägarna längs valfri kuststad där fukten sveper in från havet och gör vägbanan spegelblank om natten när trafiken är gles.

Visst ibland snöar det mycket i norr men exempelvis förra vintern fick vi mer snö i södra delarna av landet. wink

Om det nu vore så svårt med framkomligheten i norr varför kör majoriteten runt i vanliga 2WD familjebilar och inte i det som förefaller krävas Landcruisers och Volvo Pltgb 903 då det saknas både vägar och snöröjning enligt flertalet skribenter?

Jodå, jag har kört mycket bil i hela landet och den erfarenhet jag har av detta motbevisar det mesta gällande speciella förutsättningar och utrustning för att ta sig fram i norr.

TS:
Hyr den bil som passar er, dubbfritt fungerar ypperligt, det är inte halare i norr än vad ni har i fuktiga Götet vid kusten och era hårda pålandsvindar.
Snöröjningen är i regel bättre i norr då det finns mer utrymme att göra av snön som ofta även körs bort istället för att med plogvallar göra tvåfiliga stadsgator enfiliga likt i söder.

Danne8331
8 september 2015 · 649 Inlägg

Evildan skrev:
Alla ni som menar att det är värre väder i norr har troligtvis aldrig kört bil i ett snöigt och blåsigt igenyrt kolmörkt Småland eller rest på de glashala vägarna längs valfri kuststad där fukten sveper in från havet och gör vägbanan spegelblank om natten när trafiken är gles.

Visst ibland snöar det mycket i norr men exempelvis förra vintern fick vi mer snö i södra delarna av landet. wink

Om det nu vore så svårt med framkomligheten i norr varför kör majoriteten runt i vanliga 2WD familjebilar och inte i det som förefaller krävas Landcruisers och Volvo Pltgb 903 då det saknas både vägar och snöröjning enligt flertalet skribenter?

Jodå, jag har kört mycket bil i hela landet och den erfarenhet jag har av detta motbevisar det mesta gällande speciella förutsättningar och utrustning för att ta sig fram i norr.

TS:
Hyr den bil som passar er, dubbfritt fungerar ypperligt, det är inte halare i norr än vad ni har i fuktiga Götet vid kusten och era hårda pålandsvindar.
Snöröjningen är i regel bättre i norr då det finns mer utrymme att göra av snön som ofta även körs bort istället för att med plogvallar göra tvåfiliga stadsgator enfiliga likt i söder.

Snöröjningen är inte bättre norr.
Kan säga såhär.

Vill ni kör fast - köp 2wd med åretrunt däck.
Vill ni vara halvsäker - köp 2wd med dubbdäck
Vill ni vara säker - köp 4wd med dubbdäck och difflock(nä difflock behöver ni inte, men roligt:)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
xXSammy
8 september 2015 · 6 577 Inlägg

Är snöröjningen dålig är du inte tillräckligt norrut.

wink

De/Dem
Mervolic Yawn...
8 september 2015 · 3 151 Inlägg

Jag tycker snöröjningen i Östersund är riktigt bra. I alla fall om man jämför med städer söderut. Däremot kan det ju bli rätt lång tid mellan plogningarna på landsvägarna, det är där man får problem (om man inte håller sig till E-vägarna, dom brukar prioriteras) när det kommer större mängder med snö på kort tid.

Evildan
8 september 2015 ·

Malheus skrev:
Är snöröjningen dålig är du inte tillräckligt norrut.

wink

Så sant så sant.


Du som har bott söderöver och nu i norr, var upplever du att vägarna är mest svårframkomliga vintertid rent generellt, i Stockholm eller Kiruna? cool

Danne8331
8 september 2015 · 649 Inlägg

klart större vägarna prioriteras men ofta måste man ta mindre vägar och det är då man vill ha fyrhjulsdrift.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
8 september 2015 · 649 Inlägg

Evildan skrev:

Malheus skrev:
Är snöröjningen dålig är du inte tillräckligt norrut.

wink

Så sant så sant.


Du som har bott söderöver och nu i norr, var upplever du att vägarna är mest svårframkomliga vintertid rent generellt, i Stockholm eller Kiruna? cool

Framkomlighet har inget med snöröjning att göra om det är de du syftar på.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Evildan
8 september 2015 ·

Danne8331 skrev:

Evildan skrev:

Malheus skrev:
Är snöröjningen dålig är du inte tillräckligt norrut.

wink

Så sant så sant.


Du som har bott söderöver och nu i norr, var upplever du att vägarna är mest svårframkomliga vintertid rent generellt, i Stockholm eller Kiruna? cool

Framkomlighet har inget med snöröjning att göra om det är de du syftar på.

En röjd väg har bättre framkomlighet än dito oröjd det torde vara självklart.

Danne8331
8 september 2015 · 649 Inlägg

Nja. En röjd väg med ett blankt(halt) underlag har sämre framkomlighet än en icke plogad väg.

Sen är de ju klart att en icke plogad med blankt underlag har sämre. Dock brukar det oftast vara de röjda vägarna som har blankaste underlaget, iallafall där jag bor.

Sen är det ju rätt ofta att det ligger och vandrar runt 0 gradigt ner i landet (mycket blixthalka), norrut brukar det vara säkrare.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Knugcab
10 september 2015 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:
Alla ni som menar att det är värre väder i norr har troligtvis aldrig kört bil i ett snöigt och blåsigt igenyrt kolmörkt Småland eller rest på de glashala vägarna längs valfri kuststad där fukten sveper in från havet och gör vägbanan spegelblank om natten när trafiken är gles.

En f.d. arbetskamrat var mycket jaktintresserad och hade bott i Skåne en sväng innan han flyttade tillbaka upp hit. När han bodde där nere så hade han en Audi A4 Quattro. När det var dags för bilbyte så hade han flyttat upp hit och då blev det en vanlig A4. Motiveringen var att Quattron enligt honom behövdes när det väl blev riktigt eländig, kletig snö efter skogsbilvägarna där nere, här uppe var förhållandena andra och då ansåg han det inte vara värt merkostnaden för 4wd.

Senast redigerat av Volvo544special65 (10 september 2015)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mervolic Yawn...
10 september 2015 · 3 151 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Evildan skrev:
Alla ni som menar att det är värre väder i norr har troligtvis aldrig kört bil i ett snöigt och blåsigt igenyrt kolmörkt Småland eller rest på de glashala vägarna längs valfri kuststad där fukten sveper in från havet och gör vägbanan spegelblank om natten när trafiken är gles.

En f.d. arbetskamrat var mycket jaktintresserad och hade bott i Skåne en sväng innan han flyttade tillbaka upp hit. När han bodde där nere så hade han en Audi A4 Quattro. När det var dags för bilbyte så hade han flyttat upp hit och då blev det en vanlig A4. Motiveringen var att Quattron enligt honom behövdes när det väl blev riktigt eländig, kletig snö efter skogsbilvägarna där nere, här uppe var förhållandena andra och då ansåg han det inte vara värt merkostnaden för 4wd.

Instämmer, så länge det är "torr" snö (typ pudersnö och låg luftfuktighet) så är det som att köra på sand. Dock har det inte varit så under särskilt många dagar per vinter dom senaste vintrarna. I alla fall inte i södra och mellersta Norrland. Har kört många tusen mil i tjänst över hela Sverige, men mest i Norrland. Ju längre norrut och ju längre inåt inlandet man kör, desto enklare blir det. Men mellersta Norrland och längs kusten så finns det där hemska kletet till snö, där man är glad att man har fyrhjulsdrift (i alla fall när man drar släp som jag har gjort majoriteten av tiden).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang