Alliansen höjer bensinskatten trots vallöfte

VictorD Med Jetplan i generna
19 december 2006 · 413 Inlägg

Bensinskatten höjs trots vallöften

Publicerat 18 december 2006 18:05

|

Efter nyår höjs energiskatterna på bensin igen. Trots att moderater och kristdemokrater lovade att sänka dem i valrörelsen.

- Så var det då, men vi ska också ta ansvar för statsfinansieringen och då tvingas man till tuffa prioriteringar, säger finansminister Anders Borg till TT.

Regelmässigt går olje- och bensinpriserna upp under vintern, då efterfrågan stiger för att värma slott och koja.

Lika regelmässigt fastställs energi- och koldioxidskatten för kommande år strax före jul. Som grund ligger en indexuppräkning som bygger på konsumentprisutvecklingen under året i övrigt.

Den nya skatten kommer att driva upp priset för bensin, diesel och olja ytterligare. För en villaägare betyder skattehöjningen cirka 50 kronor mer per kubikmeter eldningsolja. Bensinpriset för vanlig 95-oktanig bensin går upp med cirka nio öre litern inklusive moms.

- Trots att två av regeringspartierna i valrörelsen sade att bensinskatten skulle sänkas, får vi en skattehöjning, säger Tomas Nilson, presschef hos Motormännens Riksförbund (MRF).

Efter sommarens rekordpriser på 12:89 per liter, genomförde MRF en namninsamling för sänkta energiskatter. 1,3 miljoner svenskar skrev på listorna som lämnades in till finansdepartementet den 12 september. Bland de sista att skriva på var blivande kommun- och finansmarknadsministern Mats Odell.

Så vann Alliansen valet och fick ansvaret för rikets budget.

- I valet mellan andra skattesänkningar och prioriteringar har vi valt att behålla nuvarande indexuppräkning. Jag kan inte lova några förändringar framöver, säger Anders Borg.

För oljebolagen som under måndagen höjde bensinpriset med 11 öre litern på grund av dyrare råvaror och högre dollarkurs, väntar alltså nya prishöjningar efter nyår.

- Det är aldrig roligt att behöva höja priset oavsett anledningen, men det är förvånande att den politiska alliansen, som gick till val på skattefrågor, inte gjort något åt den kommande höjningen av energiskatterna, säger Mikael Björnér, presstalesman hos OKQ8 till TT.

Regeringen vill att utsläppen av växthusgaser ska minska med 25 procent till 2020.

- Vi har förståelse för miljökraven, men då skulle man till exempel kunna avskaffa tullavgiften på importerad etanol, för att öka användningen av alternativen, säger Mikael Björnér.

Källa: http://www.e24.se/dynamiskt/politik/did_14285826.asp

Vad tycker övriga om detta då?

PS: Om någon redan har skrivit om detta får väl någon moderator ta bort tråden. Jag hittade dock ingen.

Mvh. Victor

Senast redigerat av VictorD (19 december 2006)

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
Hejhoppet
19 december 2006 · 337 Inlägg

Politiker är ett släkte för sig! Det går helt enkelt inte lita på dem i dgens samhälle.


Visst, dem måste ju få in pengar någonstans. Men varför göra det på bensinskatten när folk har protesterat så?

Senast redigerat av Reggin (19 december 2006)

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
zoopåse
19 december 2006 · 1 171 Inlägg

Jag sticker ut hakan och måste säga att jag håller inte med alla som klagar. Bensin är billigt!

Hur kan jag säga något sådant? Jo, utifrån hur mycket folk kör bil företrädelsevis på bensin så kan man dra den slutsatsen att i praktiken så tycker folk bensinen är billig, även fast de säger att de tycker den är dyr. Ordet och handlingen säger olika saker.

Jag tycker bensin är billigt. Det kostar ungefär lika lite i bensin att sätta sig i en bil själv och åka som att åka intercitytåg med sj samma sträcka, med fördelen hos bilen att man kan ta sig ända från A till B och inte bara nästan.

Om bensinen var dyr skulle man köra på etanol, biogas/naturgas, RME, diesel, el eller något annat intressant bränsle. Det gör man inte. Man kör på bensin. Varför? Jo, för att den är billig.

Det är ett klart billigt nöje att köra bil. Var glada för det och klaga inte så mycket. Det går inte att jämföra med hur mycket bensinen kostar i andra länder. Många länder subvensionerar tom bensinen för att få fart på ekonomin för att folk är så fattiga. I sverige är majoriteten förhållandevis rika, iaf den bilburna majoriteten. Det är oftast inte bensinen som kostar mest på en bil.

Senast redigerat av zoopåse (19 december 2006)

VictorD Med Jetplan i generna
19 december 2006 · 413 Inlägg

Jag är faktiskt väldigt dubbelmoralisk vad gäller denna fråga. Visst blir jag irriterad när de inte håller sitt löfte, men samtidigt så säger jag som zoopåse, bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde smile

Exempel: Ska till Åre V.2 och ha APU. Har bokat en tågbiljett som kostade 1800:- fram och tillbaka. Jag räknade att det är nästan lika mycket som om jag hade tagit bilen (om man inte räknar med slitage).

Aja, som sagt. Dubbelmoralisk tongue

Mvh. Victor

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 december 2006 · 798 Inlägg

zoopåse: hur kan du säga att bensinen är billig om man jämför med andra länder? Ta USA som exempel där kostar väl soppan runt 5kr/litern om ja inte minns fel.

zoopåse
19 december 2006 · 1 171 Inlägg

Det sa jag inte. Jag sa dels att den var billig (för oss och våran ekonomi) och sedan sa jag att det inte går att jämföra mot andra länders bensinpris (genom valutaomvandling) därför att bensinen ibland tom subvensioneras, alltså staten går in och betalar en stor del av bensinen istället för att beskatta den, för att få fart på ekomomin i landet eftersom folk annars inte skulle ha råd att ta sig någonstans.

Här i sverige har vi råd att ta oss fram med stora och dyra bilar bland annat, (även med tåg, buss osv) där majoriteten av kostnaderna inte är bensinen. Ändå klagar vi. Det är lite anmärkningsvärt tycker jag och är lite av min poäng.

Senast redigerat av zoopåse (19 december 2006)

Jompa_ Trucker
19 december 2006 · 166 Inlägg

racing-jimpa skrev:
zoopåse: hur kan du säga att bensinen är billig om man jämför med andra länder? Ta USA som exempel där kostar väl soppan runt 5kr/litern om ja inte minns fel.

Är det inte typ 7 Svenska kronor för en gallon lr nått sånt? Å en gallon är väl typ 2,5 liter ?
Har inte en aning men tror att det var nått sånt..

dutte65
19 december 2006 · 6 Inlägg

70% i skatt på bensin är väl att ta i...Hade jag bott i "storstan" hade man sålt bilarna & löst frågan kollektivt (om det gick).. Dessutom går 50% av fordonsskatten oavkortat till järnvägen.. Trafikförsäkringen höjs med 100% efter årsskiftet.. Nää  i mina ögon sett går REGERINGEN,FÖRSÄKRINGSBOLAG & MAFFIA under samma kategori.

KarlNilsson Örebroare i exil
19 december 2006 · 970 Inlägg

Sett till penningvärde och jämfört med 35-40 år sedan så är bensinen billigare idag än då. Men den är fortfarande inte billig. Att politikerna ska straffa oss bilister gör mig förbannad. Varför inte sänka bidragen som ges till alla slapptaskar som sitter och pillar navelludd hela dagarna istället? Är inte speciellt intresserad av politik, men dessa skattefrågor är såpass viktiga att man inte kan undgå dem. Räknade för övrigt lite flyktigt på hur mycket min trafikförsäkring kommer höjas om förslaget om höjning klubbas. Summa av det hela: ca 150 kr extra i månaden. Lindrigare än jag trott...

Hej FRA!
MeloveGolf Vw trimmare
19 december 2006 · 2 995 Inlägg

Jompa_ skrev:

racing-jimpa skrev:
zoopåse: hur kan du säga att bensinen är billig om man jämför med andra länder? Ta USA som exempel där kostar väl soppan runt 5kr/litern om ja inte minns fel.

Är det inte typ 7 Svenska kronor för en gallon lr nått sånt? Å en gallon är väl typ 2,5 liter ?
Har inte en aning men tror att det var nått sånt..

1 US gallon = 3.7854118 liters 1.77$ ~ 691,0000 Kurs ~ 3.3Kr/L

Finns billigare finns dyrare allt mellan 1.55 ~ 2$ per Gallon

vem var det som satte 70% skatt på den och moms på skatten? nja 9 öre med moms är inget att gnälla över....Ser bakåt i tiden då sossarna och miljöpartiet älskade att plåga oss bil ägare med straffskatter...bensinpriset är inte alliansens fel tvärtom....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
MilleN
19 december 2006 · 9 108 Inlägg

VictorD skrev:
För oljebolagen som under måndagen höjde bensinpriset med 11 öre litern på grund av dyrare råvaror och högre dollarkurs, väntar alltså nya prishöjningar efter nyår.

Jag fattar det som att skatten hålls kvar på samma nivå som förut men att råvarupriserna går upp.

Rödgröna röran har höjt skatter under 12 år men så fort Alliansen visar minsta tendens att göra det så rasar vänsterfolket. Lite komik är det allt.

civic Naturally Aspiranted
20 december 2006 · 543 Inlägg

trevlig regering vi har smile

i Iran kostar 1 liter bensin 78 öre

Founder
20 december 2006 · 1 414 Inlägg

zoopåse skrev:
Jag sticker ut hakan och måste säga att jag håller inte med alla som klagar. Bensin är billigt!

Hur kan jag säga något sådant? Jo, utifrån hur mycket folk kör bil företrädelsevis på bensin så kan man dra den slutsatsen att i praktiken så tycker folk bensinen är billig, även fast de säger att de tycker den är dyr. Ordet och handlingen säger olika saker.

Jag tycker bensin är billigt. Det kostar ungefär lika lite i bensin att sätta sig i en bil själv och åka som att åka intercitytåg med sj samma sträcka, med fördelen hos bilen att man kan ta sig ända från A till B och inte bara nästan.

Om bensinen var dyr skulle man köra på etanol, biogas/naturgas, RME, diesel, el eller något annat intressant bränsle. Det gör man inte. Man kör på bensin. Varför? Jo, för att den är billig.

Det är ett klart billigt nöje att köra bil. Var glada för det och klaga inte så mycket. Det går inte att jämföra med hur mycket bensinen kostar i andra länder. Många länder subvensionerar tom bensinen för att få fart på ekonomin för att folk är så fattiga. I sverige är majoriteten förhållandevis rika, iaf den bilburna majoriteten. Det är oftast inte bensinen som kostar mest på en bil.

Jag är tvungen att köra 20 mil om dagen o jag kan lova dig att jag inte tycker att bensin är billigt... det var acceptabelt när det låg på 8-9 kr /liter.

Att åka kollektivt för mig är inget allternativ. De 10 milen jag har till flygplatsen skulle ta nästan 3 timmar med kollektiv-traffik och kosta mig 350 kr för en enkel resa. Så det du skriver om att intercity tar nästan lika lång tid stämmer inte alls i mitt fall.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
zoopåse
20 december 2006 · 1 171 Inlägg

Hej Founder.

OM det vore så att du tyckte bensinen var dyr så skulle du antagligen bott närmare jobbet, haft en betydligt bränslesnålare bil, kanske försökt samåka med någon annan. (nu kanske du gör något av detta men faktum kvarstår att du har en situation där du kör 20 mil om dagen och den går ihop ekonoimiskt för dig, sannolikast med vinst tom)

Jag ser att du har en saab viggen bland annat. Det är en jättefin och rolig bil på många sätt och jag skulle inte tacka nej till en själv, tummen upp för den. Men OM du verkligen på riktigt tyckte att bensinen var dyr så skulle du inte ha en sådan bil. Den drar nämligen ganska mycket bensin. Precis som bilen under (BioPower). Den må vara miljövänlig kört på förnybara bränslen men den drar en hel del bensin pga sin storlek bland annat.

Jag kan därför som jag ser det bara dra slutsatsen att du i praktiken (genom din handling) säger att du inte tycker bensinen är särskillt dyr även om du verbalt säger att du tycker den är dyr.

Sedan skrev jag inte att intercity tar nästan lika lång tid, utan att intercitytåg, där de finns att tillgå som resealternativ kostar ungefär lika mycket/lite som bensinen för en person i en normalt bensinslukande bil. (Intercitytåg kan i många fall gå snabbare än att åka bil där målet och starten för resan ligger i närheten av 2 stationer längs samma linje... I praktiken är det dock oftast så att bilen går fortare eftersom man kan ta sig direkt ända från A till B, men det var inte det frågan gällde.)

Senast redigerat av zoopåse (20 december 2006)

Nalle-74 BTC RACING
20 december 2006 · 114 Inlägg

MilleN skrev:
För oljebolagen som under måndagen höjde bensinpriset med 11 öre litern på grund av dyrare råvaror och högre dollarkurs, väntar alltså nya prishöjningar efter nyår.

Det jag inte får ihop att det är PGA ökad dollar kurs....
Dollarn är nere rekordlågt
1,00 USD   ger dig   6,81 SEK   enligt FOREX 06.12.20
DOLLAR KURSEN......
http://www.valuta.se/valuta/ShowGraph.a … xt=Fixkurs

Detta är maffia tendenser, ser ALDRIG att dom sänker PGA sänkt dollar kurs minsann.
Lite jobbigt för oss barnfamiljer som valt att bo ute på landet så barnen ska få en trygg och säker framtid.
Jag har 8mil till jobbet t.o.t samma har min fru.
Visst vi har valt att bo så här men det känns när man betalar ca 5.000kr imånaden i bara bensin.

MVH: en besviken Nalle

Senast redigerat av Nalle-74 (20 december 2006)

Supra MKIII powerd by NOS
Supra MKIV BPU
E30Tompa Rörpulare
20 december 2006 · 1 453 Inlägg

racing-jimpa skrev:
zoopåse: hur kan du säga att bensinen är billig om man jämför med andra länder? Ta USA som exempel där kostar väl soppan runt 5kr/litern om ja inte minns fel.

Nee nee nee där är de runt 1 dollar per gallon och en gallon är inte om ja minns fel runt 3,8 liter alltså får dom ca 3-4 ggr så mer för samma peng...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E61 m5 (2007)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
Mafghan
20 december 2006 · 353 Inlägg

zoopåse ditt resonemang är helt åt skogen.

Liknelse:
Jag tycker att snus är dyrt och ska bli dyrare nu efter årsskiftet, jag kommer fortsätta snusa, betyder det att jag tyker att det är billigt??? du som vet?

Har du själv aldrig köpt något som du vill ha fast du tycker det är dyrt?

Vi tar ett köksbord som exempel, jag hittar ett jättefint men dyrt bord,  jag köper det ändå, och ja, jag har råd med det också!!! Men inte fan betyder det att jag tycker det är billigt, jag får ju istället kanske prioritera bort något annat!

Så varför kan du inte bara ta oss på ordet när vi säger att vi tycker att bensin är dyrt???
Istället ska du börja med massa psykologtakter och utreda oss??

Nä zoopåse lägg ner...JAG tycker att bensin är dyrt!!!! JA, jag kör bil ändå, JA min bil drar mycket och JA jag bor i en storstad så jag skulle lika gärna kunna åka kollektiv, men JAG väljer att ta min bil! Men jag tycker fortfarande att det är dyrt!

Enjoy....
FreddeK
20 december 2006 ·

nissan 200sx skrev:

racing-jimpa skrev:
zoopåse: hur kan du säga att bensinen är billig om man jämför med andra länder? Ta USA som exempel där kostar väl soppan runt 5kr/litern om ja inte minns fel.

Nee nee nee där är de runt 1 dollar per gallon och en gallon är inte om ja minns fel runt 3,8 liter alltså får dom ca 3-4 ggr så mer för samma peng...

bensinen i usa kostar ca 5kronor för en liter...jänkarna gnäller över chockpriset! Det har stigit där också.

JEsT3R-Race
20 december 2006 · 343 Inlägg

Man behöver inte säga att det är Alliansens fel. Men någon borde göra någonting åt saken.

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
20 december 2006 · 798 Inlägg

Tycker det är skitsamma om man tycker bensinen är dyr eller inte. Det som iaf jag blir mest irriterad på är endå att alla j*vla politiker ska ha så svårt för att hålla nåt dom säger.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang