Alliansen höjer bensinskatten trots vallöfte

Buzted
20 december 2006 · 62 Inlägg

Synd att alla verkar tycka att dom där jävla moderaterna är så jävla bra och kommer förbättra sverige så jävla mycket!!!Ni som röstade på aliansen, vad fan tänkte ni med???

zortep
20 december 2006 · 911 Inlägg

zoopåse skrev:
Jag sticker ut hakan och måste säga att jag håller inte med alla som klagar. Bensin är billigt!

Hur kan jag säga något sådant? Jo, utifrån hur mycket folk kör bil företrädelsevis på bensin så kan man dra den slutsatsen att i praktiken så tycker folk bensinen är billig, även fast de säger att de tycker den är dyr. Ordet och handlingen säger olika saker.

Jag tycker bensin är billigt. Det kostar ungefär lika lite i bensin att sätta sig i en bil själv och åka som att åka intercitytåg med sj samma sträcka, med fördelen hos bilen att man kan ta sig ända från A till B och inte bara nästan.

Om bensinen var dyr skulle man köra på etanol, biogas/naturgas, RME, diesel, el eller något annat intressant bränsle. Det gör man inte. Man kör på bensin. Varför? Jo, för att den är billig.

Det är ett klart billigt nöje att köra bil. Var glada för det och klaga inte så mycket. Det går inte att jämföra med hur mycket bensinen kostar i andra länder. Många länder subvensionerar tom bensinen för att få fart på ekonomin för att folk är så fattiga. I sverige är majoriteten förhållandevis rika, iaf den bilburna majoriteten. Det är oftast inte bensinen som kostar mest på en bil.

Jag betraktar Bensinen i usa för billig , kostar ungefär 10 kr L här i sverige medans i usa så kostar det 10 kr för ungefär 4 liter !    blir fan dyrare att sälja sin bil och sedan  köpa en med etanol bara för att få ett öre billigare per liter typ,  inget man orkar göra liksom !

Senast redigerat av zortep (20 december 2006)

pic up the phone, wazzzaaa
Maizer
20 december 2006 ·

1$/gallon kostar det i USA, eller gjorde för nåt år sen iaf. Sen undrar jag vad zoopåse är för jävla miljöpartist? Maria Wetterstrand som reggat sig på forumet kanske?

Founder
20 december 2006 · 1 414 Inlägg

zoopåse skrev:
Hej Founder.

OM det vore så att du tyckte bensinen var dyr så skulle du antagligen bott närmare jobbet, haft en betydligt bränslesnålare bil, kanske försökt samåka med någon annan. (nu kanske du gör något av detta men faktum kvarstår att du har en situation där du kör 20 mil om dagen och den går ihop ekonoimiskt för dig, sannolikast med vinst tom)

Jag ser att du har en saab viggen bland annat. Det är en jättefin och rolig bil på många sätt och jag skulle inte tacka nej till en själv, tummen upp för den. Men OM du verkligen på riktigt tyckte att bensinen var dyr så skulle du inte ha en sådan bil. Den drar nämligen ganska mycket bensin. Precis som bilen under (BioPower). Den må vara miljövänlig kört på förnybara bränslen men den drar en hel del bensin pga sin storlek bland annat.

Jag kan därför som jag ser det bara dra slutsatsen att du i praktiken (genom din handling) säger att du inte tycker bensinen är särskillt dyr även om du verbalt säger att du tycker den är dyr.

Hej igen...

Faktum är att min viggen drar relativt lite per mil när man kör landsväg, normalt när jag ligger i ca 110 km/h har jag en förbrukning på ca 0.55-0.60 vilket är mindre än min kompis som kör en Renault Clio på samma sträcka i samma hastighet. (turbo bilar drar mindre i högre hastigheter eftersom dom inte kräver samma varvtal för att behålla effekten).

9-5'an är av rena miljöskäl, faktum är att relativt storleken så drar den väldigt lite också när man kör den på etanol. Normalt på 90 vägar landsväg får jag ner den till 0,82-0,85 vilket jag inte tycker är allt för mycket...

Sedan är problemet mina varierande tider så det finns ingen möjlighet att sam-åka. Att bo närmare är inget alternativ eftersom tjejen åker mycket oftare till sitt jobb så därför bor vi närmast hennes jobb. Sedan är lägenheterna i GBG sanslöst dyra jämfört med Trollhättan... så bara på det gör man en vinst genom att pendla.

Sedan som jag sa är kollektiv-traffik absolut inget alternativ, ska jag vara på flygplatsen kl 8 får jag åka kl halv 5 på morgonen samt att det är rejält mycket dyrare.

Vad jag vill påpeka är att det finns människor som är extremt beroende av bilen och som berörs extremt av att bränslepriserna stiger och som absolut inte har några alternativ...

Jag tycker att man ska försöka anpassa skatten så att den håller priset på en jämn nivå,... då kanske folk får råd med lite nyare, miljövänligare och bränsle-snålare bilar istället för att lägga förmögenheter på bränslekostnader.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
MilleN
20 december 2006 · 9 108 Inlägg

Buzted skrev:
Synd att alla verkar tycka att dom där jävla moderaterna är så jävla bra och kommer förbättra sverige så jävla mycket!!!Ni som röstade på aliansen, vad fan tänkte ni med???

Gnäll gnäll gnäll smile Inte ett enda av deras förslag har gått in i praktiken och ändå ligger ni och gråter som små barn.


Ricaro skrev:
En höjning på 9 öre per lite måste ju ändå ses som ganska marginellt, när soppan ändå sjunkit från ca 13 kr till runt 10 kr i dagsläget. 9 öre per liter skulle ju motsvara ca en 5 kr extra per tankning. Den femman har man ju ändå bränt så fort man gasar på lite extra vid ett rödljus.

Precis, bensinen är fan så mycket billigare nu än vad den var för ett tag sedan. Inte fan låg jag och skrek av ilska att Sossarna äter barnahuvuden till frukost för det, som varenda vänstervurmare gör i dagsläget.

andreas_940
21 december 2006 · 498 Inlägg

MilleN skrev:

Buzted skrev:
Synd att alla verkar tycka att dom där jävla moderaterna är så jävla bra och kommer förbättra sverige så jävla mycket!!!Ni som röstade på aliansen, vad fan tänkte ni med???

Gnäll gnäll gnäll smile Inte ett enda av deras förslag har gått in i praktiken och ändå ligger ni och gråter som små barn.


Ricaro skrev:
En höjning på 9 öre per lite måste ju ändå ses som ganska marginellt, när soppan ändå sjunkit från ca 13 kr till runt 10 kr i dagsläget. 9 öre per liter skulle ju motsvara ca en 5 kr extra per tankning. Den femman har man ju ändå bränt så fort man gasar på lite extra vid ett rödljus.

Precis, bensinen är fan så mycket billigare nu än vad den var för ett tag sedan. Inte fan låg jag och skrek av ilska att Sossarna äter barnahuvuden till frukost för det, som varenda vänstervurmare gör i dagsläget.

Jo men när bensinen låg på ca 13 kr/l var ju bara den vanliga semesterhöjningen, dvs inget konstigt med det. Och nästa sommar blir det likadant

Gatzone
21 december 2006 · 289 Inlägg

Founder skrev:

zoopåse skrev:
Hej Founder.

OM det vore så att du tyckte bensinen var dyr så skulle du antagligen bott närmare jobbet, haft en betydligt bränslesnålare bil, kanske försökt samåka med någon annan. (nu kanske du gör något av detta men faktum kvarstår att du har en situation där du kör 20 mil om dagen och den går ihop ekonoimiskt för dig, sannolikast med vinst tom)

Jag ser att du har en saab viggen bland annat. Det är en jättefin och rolig bil på många sätt och jag skulle inte tacka nej till en själv, tummen upp för den. Men OM du verkligen på riktigt tyckte att bensinen var dyr så skulle du inte ha en sådan bil. Den drar nämligen ganska mycket bensin. Precis som bilen under (BioPower). Den må vara miljövänlig kört på förnybara bränslen men den drar en hel del bensin pga sin storlek bland annat.

Jag kan därför som jag ser det bara dra slutsatsen att du i praktiken (genom din handling) säger att du inte tycker bensinen är särskillt dyr även om du verbalt säger att du tycker den är dyr.

Hej igen...

Faktum är att min viggen drar relativt lite per mil när man kör landsväg, normalt när jag ligger i ca 110 km/h har jag en förbrukning på ca 0.55-0.60 vilket är mindre än min kompis som kör en Renault Clio på samma sträcka i samma hastighet. (turbo bilar drar mindre i högre hastigheter eftersom dom inte kräver samma varvtal för att behålla effekten).

9-5'an är av rena miljöskäl, faktum är att relativt storleken så drar den väldigt lite också när man kör den på etanol. Normalt på 90 vägar landsväg får jag ner den till 0,82-0,85 vilket jag inte tycker är allt för mycket...

Sedan är problemet mina varierande tider så det finns ingen möjlighet att sam-åka. Att bo närmare är inget alternativ eftersom tjejen åker mycket oftare till sitt jobb så därför bor vi närmast hennes jobb. Sedan är lägenheterna i GBG sanslöst dyra jämfört med Trollhättan... så bara på det gör man en vinst genom att pendla.

Sedan som jag sa är kollektiv-traffik absolut inget alternativ, ska jag vara på flygplatsen kl 8 får jag åka kl halv 5 på morgonen samt att det är rejält mycket dyrare.

Vad jag vill påpeka är att det finns människor som är extremt beroende av bilen och som berörs extremt av att bränslepriserna stiger och som absolut inte har några alternativ...

Jag tycker att man ska försöka anpassa skatten så att den håller priset på en jämn nivå,... då kanske folk får råd med lite nyare, miljövänligare och bränsle-snålare bilar istället för att lägga förmögenheter på bränslekostnader.

Annars så kan man väl göra så att vi som bor ute på "landet" kan få billigare bensin och dom som bor inne i storstäderna kan betala ett högre pris eftersom där går det kollektivtrafik som dom kan anpassa sig till!!!!

Här där jag bor så går det 8 bussar för mig per måndag-fredag  för att kunna ta mig till Vänersborg.. inne i typ göteborg ellet sthlm så går det la minst var 5:e minut till vartenda hörn i stan typ

Vi på landet har väldigt svårt att anpassa oss till kollektivtrafiken eftersom den går så förbannat dåligt!

MilleN
21 december 2006 · 9 108 Inlägg

Flytta hit till Flanaden wink

andreas_940
21 december 2006 · 498 Inlägg

Gatzone skrev:
Annars så kan man väl göra så att vi som bor ute på "landet" kan få billigare bensin och dom som bor inne i storstäderna kan betala ett högre pris eftersom där går det kollektivtrafik som dom kan anpassa sig till!!!!

Här där jag bor så går det 8 bussar för mig per måndag-fredag  för att kunna ta mig till Vänersborg.. inne i typ göteborg ellet sthlm så går det la minst var 5:e minut till vartenda hörn i stan typ

Vi på landet har väldigt svårt att anpassa oss till kollektivtrafiken eftersom den går så förbannat dåligt!

Det skulle inte funka om vissa behövde betala mer/mindre för bensinen.
Och bara för man bor närmre en större stad så betyder inte de att vi bara kan ta o åka buss. Den ska ju gå när vi jobbar också!

eld Nordmann....
21 december 2006 · 57 Inlägg

Norge er et olje-land,det blir jo tatt opp en god del olje i Nordsjøen,og sammtidig så er Norge et langt land med store avstander,og i Norge så får de plassene som ligger lengst nord et frakt-avgift på bensin,så vi som ikke kan bruke kollektiv transport betaler 1-2 kr mere for bensinen en de som bor f.eks i  Oslo,og her koster bensinen nesten 13 kr/l,som da er alt for høyt.Jeg f.eks jobber 97 mil fra hjem-plassen min,så det blir kostbart å reise hjem så ofte jeg ønsker.......så jeg er enig med de som sier at bensin er alt for dyrt....

nicke_lar
21 december 2006 · 8 Inlägg

men de är väl kul att vi skattebetalare slänger ut lite extra så idioten Reinfeldt får lite extra fin kaviar på sin morgon macka..

BMW 750 ial (1996)
MeloveGolf Vw trimmare
21 december 2006 · 2 995 Inlägg

nicke_lar skrev:
men de är väl kul att vi skattebetalare slänger ut lite extra så idioten Reinfeldt får lite extra fin kaviar på sin morgon macka..

och persson å & comp badade i rysk caviar när dom satte 70% saktt + moms på skatten men då gnällde du inte???? förklara detta smile

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
nicke_lar
21 december 2006 · 8 Inlägg

hur fan vet du när jag har gnällt och inte??

nä svenska folket skulle börja protestera som fransmännen gör.

BMW 750 ial (1996)
Founder
21 december 2006 · 1 414 Inlägg

nicke_lar skrev:
hur fan vet du när jag har gnällt och inte??

nä svenska folket skulle börja protestera som fransmännen gör.

Det där håller jag faktiskt med dig om... vi är alldeles för mesiga här i Sverige o går med på precis allt som regeringarna bestämmer.

Glömmer aldrig när sossarna höjde taxeringsvärdet på attracktiva villor vilket gjorde att skatten steg med 25-30'000 för en kustvilla som gamla 80 åriga agda bott i hela livet och som hennes man byggt men som hon numera inte hade råd att bo i längre... utan hon fick snällt sälja o flytta till en lägenhet inne i stan...

1000-tals hus såldes som gamla människor bott i hela sitt liv men som dom numera inte hade råd med längre på grund av att skatten steg så kraftigt... Snacka om att sossarna värnade om de gamla och fattiga... årets lögn...

Då va det iof några som gapade i några veckor men då borde vi fan gått in i regeringsbyggnaden o slängt ut Person därifrån...

Senast redigerat av Founder (21 december 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Maizer
21 december 2006 ·

Håller med, fransmännen är riktiga förebilder! smile Här på Garaget skulle ju faktiskt vara ett rätt bra ställe att samordna såna saker på, går ju lätt att blockera E4:an in till sthlm etc, det skulle göra intryck. Men det skulle vara jävligt fränt också wink big_smile

Blobben
21 december 2006 · 104 Inlägg

och alla er som säger att bensinen kostar 1 $ per liter har fel.. nyss kommit hem efter 3 månaders vistelse i usa (texas) sa kan jag saga att när den var som billigast var den nere på 1,97$ per gallon och nu nar jag for kostade den 2,29$ per gallon. men den ar lite dyrare uppåt landet. ca: 10 cent

BMW 525i (1990)
MORT
21 december 2006 · 137 Inlägg

Bensin är dyrt, punkt slut.
Säg till om ni ska blockera E4an, jag är på! wink

"Shackle-razzle-futzal-craz"
ST200
3 mars 2007 · 63 Inlägg

Maizer skrev:
Håller med, fransmännen är riktiga förebilder! smile Här på Garaget skulle ju faktiskt vara ett rätt bra ställe att samordna såna saker på, går ju lätt att blockera E4:an in till sthlm etc, det skulle göra intryck. Men det skulle vara jävligt fränt också wink big_smile

Också på, skulle behövas en Fransman i oss alla :-)

Varför inte köra Kombi ;-)
Ford Cortina Turbo "Cosworth Power" (1967)
twin_cam Smålänning
3 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Anledningen till att det finns måga stora bilar i sverige kanske har något med att det är ett ganska stort land som är glesbefolkat och där det i regel är rätt långa avstånd.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
VictorW Medlem 34530
3 mars 2007 · 908 Inlägg

Spjutski skrev:
Hmm vet inte vart Zoopåsen tog vägen men han behöver lite stöd hör jag. Han har väldigt rätt i mycket av det han säger. Jag vet att detta är ett forum för bilintresserade och jag är själv väldigt intresserad av bilar så jag förstår era synpunkter, men försök tänka lite längre, allt staten gör handlar inte om att dra in pengar. Och nej jag röstade inte på mr Reinfeldt.

Hur som helst, alla svenskar tycker att bensinpriset i Sverige är åt helvete för högt, lik förbannat är vi det land i Europa som köper de största och mest energislukande bilarna. Vi i lilla Sverige som inte ens får köra snabbare än 110 på motorväg. Vi köper alltså bilar som är snabbare och starkare än Tyskland som till och med har fri fart.... Så något är det, antingen bryr vi oss inte om att kasta bort väldigt mycket pengar på våra bilresor eller så är bensinen inte så dyr.

Anledningen till att man pysslar med skatter är att försöka få folk att välja bort bilen för något annat trafikslag, framförallt alla dessa korta resor vi gör. detta ger mindre utsläpp av CO2. Med ett högre bensinpris reser  vi också kortare vilket ger mindre utsläpp av CO2. Med ett högre bensinpris köper vi mindre och snålare bilar vilket ger mindre utsläpp av CO2 osv osv. Någon som ser mönstret?

Det är nog bara att vänja sig vid högre bensinpriser, än så länge är höjningarna ganska lindriga, tro mig det kommer bli värre. på något sätt måste vi nämligen bryta tillväxten av trafikarbetet om vi ska kunna fortsätta leva på vår kära planet. Ni som inte gjort det se "An Inconvenient Truth"

Om ni tycker bensinpriset är dyrt, köp en liten diesel med partikelfilter och pendla i och ha kvar den stora bilen som entusiastbil/bil som bara används när det behövs. Finns ingen anledning till att åka i den stora kombin om man är ensam, exempelvis till jobbet.

Oj blev lite långt, hoppas åtminstone nån orkar läsa det för detta är mycket viktigt.

/Micke

Spjutski skrev:
twin_cam skrev:
Anledningen till att det finns måga stora bilar i sverige kanske har något med att det är ett ganska stort land som är glesbefolkat och där det i regel är rätt långa avstånd.

Och exakt vad har det att göra med stora eller små bilar. Slutar små bilar fungera efter ett visst antal mil eller. Går hur bra som helst att åka långt i en liten bil. Vad jag vet kör man ganska långa sträckor i Tyskland också, dessutom i rätt höga hastigheter, trots detta så är bmws mest säljande modell 1-serien, trots att den är ganska liten.

/Micke

Jag vet inte varför du blandar dig i denna diskussion, då du själv inte har någon bil, men jag bemöter gärna dina åsikter smile

Det som jag först ska bemöta är att större bilar släpper ut mer CO2, när jag besiktade min 9-5:a för en vecka sedan, så fick besiktningsmannen knappt några mätbara värden. För att förbränningen var så bra. Detta berodde enbart på att den var trimmad, enligt honom. Så den tesen stämmde inte.

Att man (det finns säkert fler i samma sitts) skulle åka kollektivt, fungerar inte för mig. Då jag åker över länsgränsen Östergötland - Södermanland, för det finns inga bussar som går så, utan de vänder vid länsgränsen....

Jag personligen skulle aldrig flytta, därför att jag har två underbara döttrar som går på dagis. Och jag skulle ALDRIG flytta, så de får börja om på nytt och "förlora" sina kompisar som de vuxit upp med. Bara för att jag skulle få närmare till jobbet, men det är väl så att vi som bor på landet ska straffas för det. Det får man ju alltid höra: -bor du bo landet, får du skylla dig själv...Ska alla bo i städerna, vem ska då producera kött, mjölk mm?????

Jag och min fru har valt att ha en större bil, därför att vi vill åka säkert och ha plats med lite packning. För det blir en del när man åker iväg på semester eller liknande smile Så det funkar inte att ha en mindre bil.

Du får ursäkta Micke, men jag bli så förbannad, när folk kastar ur sig kommentarer utan att veta vad de pratar om...

Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang