Försöker leka med e36 touring, går ej??

puttepro
17 september 2015 · 239 Inlägg

Hej hade en en volvo 740 förra vintern och det gick hur bra som helst att leka med såfort det var blött ute. Den hade inte svetsad diff utan allt var original.

Nu har jag köpt mig en e36 touring med 320 motorn, och försökte verkligen få den att släppa i rondellen o liknande men gick inte.

Antisladden är naturligvis urkopplad.

Någon som vet vad det kan vara för fel? Är det något fel på bilen eller är volvon bara lättare att sladda med trots 40 hästar mindre?

MVH

Fredrik_Rangert Egenföretagare
17 september 2015 · 999 Inlägg

Volvon är väldigt lätt i baken, och har en helt annan konstruktion på bakaxeln med en stel axel. Samt att B230 motorn trots färre hästar har mer bottenstyrka på låga varv än E36'ans lilla 24-ventils sexa.

Sen vad hade du för däck på volvon jämfört med BMW'n?
Däcken gör otrolig skillnad när det blir blött, ett stenhårt kina-däck jämfört med ett bra märkesdäck är natt och dag

Det går säkert att få ställ med 320'n men det kräver lite mer attack jämfört med 740'n.
Passa dig bara så du inte snurrar i rondellerna smile

puttepro
17 september 2015 · 239 Inlägg

FredrikRangert skrev:
Volvon är väldigt lätt i baken, och har en helt annan konstruktion på bakaxeln med en stel axel. Samt att B230 motorn trots färre hästar har mer bottenstyrka på låga varv än E36'ans lilla 24-ventils sexa.

Sen vad hade du för däck på volvon jämfört med BMW'n?
Däcken gör otrolig skillnad när det blir blött, ett stenhårt kina-däck jämfört med ett bra märkesdäck är natt och dag

Det går säkert att få ställ med 320'n men det kräver lite mer attack jämfört med 740'n.
Passa dig bara så du inte snurrar i rondellerna smile

Hm, men bilarna väger ungefär lika, och de flesta bilar har ganska så nära 50/50 viktfördelning? Nu ,menar jag att det är sällan det är 30/70 ??

Vad menas med stel axel? Hur är axeln om inte stel? smile

Nu  har jag ett par nokian däck på bmw, minnns inte vad jag hade på volvon.

Men när snön kommer borde det kunna släppa med bmw med antar/hoppas jag? Det var därför jag köpte den .. hahha

Szummi
17 september 2015 · 268 Inlägg

puttepro skrev:

FredrikRangert skrev:
Volvon är väldigt lätt i baken, och har en helt annan konstruktion på bakaxeln med en stel axel. Samt att B230 motorn trots färre hästar har mer bottenstyrka på låga varv än E36'ans lilla 24-ventils sexa.

Sen vad hade du för däck på volvon jämfört med BMW'n?
Däcken gör otrolig skillnad när det blir blött, ett stenhårt kina-däck jämfört med ett bra märkesdäck är natt och dag

Det går säkert att få ställ med 320'n men det kräver lite mer attack jämfört med 740'n.
Passa dig bara så du inte snurrar i rondellerna smile

Hm, men bilarna väger ungefär lika, och de flesta bilar har ganska så nära 50/50 viktfördelning? Nu ,menar jag att det är sällan det är 30/70 ??

Vad menas med stel axel? Hur är axeln om inte stel? smile

Nu  har jag ett par nokian däck på bmw, minnns inte vad jag hade på volvon.

Men när snön kommer borde det kunna släppa med bmw med antar/hoppas jag? Det var därför jag köpte den .. hahha

Bara att köra med MS däck på vintern så skall du se att den kommer.

Min 318 E36 hade inga problem att släppa när det var blött ute. men då körde jag på MS året runt på 15" BMW orginalfälgar.

puttepro
17 september 2015 · 239 Inlägg

Szummi skrev:

puttepro skrev:

FredrikRangert skrev:
Volvon är väldigt lätt i baken, och har en helt annan konstruktion på bakaxeln med en stel axel. Samt att B230 motorn trots färre hästar har mer bottenstyrka på låga varv än E36'ans lilla 24-ventils sexa.

Sen vad hade du för däck på volvon jämfört med BMW'n?
Däcken gör otrolig skillnad när det blir blött, ett stenhårt kina-däck jämfört med ett bra märkesdäck är natt och dag

Det går säkert att få ställ med 320'n men det kräver lite mer attack jämfört med 740'n.
Passa dig bara så du inte snurrar i rondellerna smile

Hm, men bilarna väger ungefär lika, och de flesta bilar har ganska så nära 50/50 viktfördelning? Nu ,menar jag att det är sällan det är 30/70 ??

Vad menas med stel axel? Hur är axeln om inte stel? smile

Nu  har jag ett par nokian däck på bmw, minnns inte vad jag hade på volvon.

Men när snön kommer borde det kunna släppa med bmw med antar/hoppas jag? Det var därför jag köpte den .. hahha

Bara att köra med MS däck på vintern så skall du se att den kommer.

Min 318 E36 hade inga problem att släppa när det var blött ute. men då körde jag på MS året runt på 15" BMW orginalfälgar.

Hade du också kombi?

-jimmy
17 september 2015 · 377 Inlägg

E36 320 är rätt slöa. Fullgas som gäller, även på vintern..

puttepro
17 september 2015 · 239 Inlägg

Hm fan va tråkigt och höra, men vadå menar ni att Volvo 740gl är en böttre sladd bil? sad

mb_pucken
17 september 2015 · 5 089 Inlägg

Klart de går att sladda med bmwn. Behövs nog bara lite mera attack.
En 740 är mycket lättare över bakhjulen än en Bmw kombi samt att den är försedd med en bakaxel som hör hemma på lastbilar och pickuper.
Tror en Bmw kombi är mycket roligare på vintern då du får ett helt annat driv och fart ut ur sladden medans en 740 glider runt som en blöt tvål i ett badkar.

Har dock ej provat just Bmwn på blött eller snö men dock åkt mycket Merca.
Provat några Volvo vintertid menn konstaterar varje gång att dom är värdelösa att leka med utan 100kg skrot i skuffen.
Dock min åsikt om hur en bil ska vara vid lek. Snabb, bra driv och skön kontroll :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 september 2015 · 7 241 Inlägg

mb_pucken skrev:
Klart de går att sladda med bmwn. Behövs nog bara lite mera attack.
En 740 är mycket lättare över bakhjulen än en Bmw kombi samt att den är försedd med en bakaxel som hör hemma på lastbilar och pickuper.
Tror en Bmw kombi är mycket roligare på vintern då du får ett helt annat driv och fart ut ur sladden medans en 740 glider runt som en blöt tvål i ett badkar.

Har dock ej provat just Bmwn på blött eller snö men dock åkt mycket Merca.
Provat några Volvo vintertid menn konstaterar varje gång att dom är värdelösa att leka med utan 100kg skrot i skuffen.
Dock min åsikt om hur en bil ska vara vid lek. Snabb, bra driv och skön kontroll :-)

precis så är det smile bmwn behöver ganska mycket mer attack än volvon ...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Low
17 september 2015 · 3 319 Inlägg

Vinter tiden kommer det gå hur bra som helst. Hade en 320 med automat 3 vintrar big_smile

puttepro
17 september 2015 · 239 Inlägg

väger kombin mkt mera baktill? Rädd för att det som kanske spökar?

Ni som sladdat med liknande, är det även de kombI?

SportPilot Ubåtsingenjör
17 september 2015 · 7 241 Inlägg

puttepro skrev:
väger kombin mkt mera baktill? Rädd för att det som kanske spökar?

Ni som sladdat med liknande, är det även de kombI?

har kasat runt i mestadels kombis och det har funkat utmärkt, dock aldrig en 320 men 520,525,540, 318, 325, 328

har alltid funkat kanon smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
puttepro
18 september 2015 · 239 Inlägg

CHEEVA skrev:

puttepro skrev:
väger kombin mkt mera baktill? Rädd för att det som kanske spökar?

Ni som sladdat med liknande, är det även de kombI?

har kasat runt i mestadels kombis och det har funkat utmärkt, dock aldrig en 320 men 520,525,540, 318, 325, 328

har alltid funkat kanon smile

okok, tack för detta svar. Var nära på att sälja skiten och inhandla en volvo. Men alltså det e helt annan sorts bil verkligen.

vet inte hur mkt mer attack man ska ha, eller förstår knappt ordet attack, men svänger verkligen så mkt jag kan så de nästan understyr och sparkar koppling, men får verkligen inte upp den.

Tobzter
18 september 2015 · 3 145 Inlägg

Du har inte sliten koppling?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
granadadr
18 september 2015 · 7 300 Inlägg

haha vänta lite jag kan få ut arslet på min Scorpio DIESEL på våta vägbanor,, då får man ut baken på en 320 touring på vintern wink  så jag gissar på antingen så är som ovan säger taskig koppling eller att den vägrar diffa,, vilekt jag tvivlar på för i det avseendet är volvo urkassa,, jämfört med bmw

Senast redigerat av granadadr (18 september 2015)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
18 september 2015 · 999 Inlägg

puttepro skrev:
okok, tack för detta svar. Var nära på att sälja skiten och inhandla en volvo. Men alltså det e helt annan sorts bil verkligen.

vet inte hur mkt mer attack man ska ha, eller förstår knappt ordet attack, men svänger verkligen så mkt jag kan så de nästan understyr och sparkar koppling, men får verkligen inte upp den.

Mer ingångsfart?

viccoA
18 september 2015 · 3 110 Inlägg

Klart det går att få ut rumpan, särskilt i rondeller när det är blött, funkar när det är torrt också. Däremot är väghållningen bättre än i en 740, därför du får gå på lite hårdare för att få den att släppa.

Vi hade en 320 kombi -97 och den gick hur enkelt som helst att köra brett med om man ville.

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 september 2015 · 10 427 Inlägg

mb_pucken skrev:
Klart de går att sladda med bmwn. Behövs nog bara lite mera attack.
En 740 är mycket lättare över bakhjulen än en Bmw kombi samt att den är försedd med en bakaxel som hör hemma på lastbilar och pickuper.
Tror en Bmw kombi är mycket roligare på vintern då du får ett helt annat driv och fart ut ur sladden medans en 740 glider runt som en blöt tvål i ett badkar.

Har dock ej provat just Bmwn på blött eller snö men dock åkt mycket Merca.
Provat några Volvo vintertid menn konstaterar varje gång att dom är värdelösa att leka med utan 100kg skrot i skuffen.
Dock min åsikt om hur en bil ska vara vid lek. Snabb, bra driv och skön kontroll :-)

Viktfördelningen på en vanlig Volvo 740 eller 940 är typ 55/45 och på en vanlig BMW ca 51/49 så ingen jättestor skillnad.

E46 (som har princip lika chassi som E36) går fint att sladda med, väldigt kontrollerbar. Särskilt om man kör på ojämnt underlag (t ex sjöis) där den stela bakaxeln på gamla Volvos mest får bilarna att skutta i sidled så fort det blir ojämnt vilket inte händer på E46 (/E36) på samma sätt.

granadadr
18 september 2015 · 7 300 Inlägg

man kan säga att en bil med delad bakaxel är mkt mer kontollerbar på ojämnt underlag,,  men till ts kolla upp bilen för får du ej ut arslet och om du kan sladda så har du något fel wink

Nightmare89
19 september 2015 · 939 Inlägg

Jag får sladd i 30 med min sunkiga 316 compact=   100 vilda hästar i den= Så nog kan du få fart på din med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang