Kostnad för att tona rutor?

Ebrah
22 september 2015 · 10 Inlägg

Hejsan. Helt ny användare här så var snälla mot mig wink

Såhär är det: Jag har en Subaru Impreza (kombi) som jag vill ha tonade rutor på. Men, jag har aldrig gjort något sådant själv och tänker att det kanske vore bäst att betala någon för att göra det.

Frågade på ett ställe om pris och de sa 4500kr. Är det vanligt pris eller går det att få billigare (och ändå bra) i stockholmsområdet?

Hur svårt är det att göra själv? Jag VILL kunna fixa med bilar själv, men har aldrig haft möjlighet att lära mig. Är det lämpligt att börja med rutorna själv då eller ska jag börja med något enklare? I dagsläget har jag väl aldrig gjort något mer avancerat än tanka och byta däck, ungefär.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 september 2015 · 3 730 Inlägg

Lät dyrt. Vill minnas att jag betalade runt 3k för 5 rutor på min xc70. Allt är väl dyrare i Hufvudstaden men det måste gå att få billigare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Christian S
22 september 2015 · 4 816 Inlägg

det är bara att ringa/åka runt och fråga på olika firmor som monterar solfilm och fråga vad dom tar.

det är lite halv meckigt att montera själv om man aldrig gjort det innan och det är ingen ide att köpa billigt film på biltema, mekonomen osv för då ser man varken in eller ut.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
tiquz Melchert
22 september 2015 · 182 Inlägg

Solar plexus är kanske en idé? Går väll på typ 1500 för 5 rutor? Jag betala 3600 för min xc70 5 rutor, var 10% då. Jag kollade runt hos olika firmor i bollnäs och Hudiksvall och alla jag frågade sa 4000.

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Ebrah
23 september 2015 · 10 Inlägg

Tack för svar! Ska säga till firman jag pratade med nu att det inte blir något till det priset och försöka hitta något mer prisvärt. Även om det är en bit till något ställe som är billigare så kan det ju vara värt det, i alla fall om det är tusenlappar som skiljer i pris.

Annars, om jag försöker ordna det hela själv och det blir dåligt, går det lätt att ta bort då eller är bilen att betrakta som förstörd? Ska dock lyda rådet från Christian i så fall och inte köpa något billigt krafs utan något som faktiskt fyller sin funktion ordentligt.

Evildan
23 september 2015 ·
Christian S
23 september 2015 · 4 816 Inlägg

Ebrah skrev:
Annars, om jag försöker ordna det hela själv och det blir dåligt, går det lätt att ta bort då eller är bilen att betrakta som förstörd?

blir det inte bra så är det bara att rycka bort filmen, filmen nog kass när du tar bort den och så kanske det blir klister kvar på rutan och så du får skära till en ny bit film.
jobbigast att tona är bakrutan då den är välvd, det är därför dom som jobbar med att montera solfilm värmer filmen så att den får samma form som rutan och när du monterar filmen så använd mycket vatten med lite diskmedel i för då kan man flytta runt filmen lite för att få det bra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Ebrah
2 oktober 2015 · 10 Inlägg

Christian S skrev:

Ebrah skrev:
Annars, om jag försöker ordna det hela själv och det blir dåligt, går det lätt att ta bort då eller är bilen att betrakta som förstörd?

blir det inte bra så är det bara att rycka bort filmen, filmen nog kass när du tar bort den och så kanske det blir klister kvar på rutan och så du får skära till en ny bit film.
jobbigast att tona är bakrutan då den är välvd, det är därför dom som jobbar med att montera solfilm värmer filmen så att den får samma form som rutan och när du monterar filmen så använd mycket vatten med lite diskmedel i för då kan man flytta runt filmen lite för att få det bra.

Låter inte allt för illa ändå. Såg att det fanns någon tråd här i forumet om hur man gör för att tona rutorna själv. Ska kika närmare på den också innan jag bestämmer mig för hur jag gör smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang