Låta en motor lugna ner sig

valle22 Smidd i rostigt stål
29 september 2015 · 933 Inlägg

Tror inte man behöver tänka på detta på en vanlig sugmotor vid vanlig körning, dock kanske mer på en turbo om man plågat den en aning ex vid bankörning.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
aha_100
29 september 2015 · 535 Inlägg

jonTe skrev:

Evildan skrev:

Stefan7neson skrev:

Gällande uppvarvning innan avstängning på USA-bilar är främst för att de vanligast har fallförgasare som kanske inte alltid är helt frisk och tät, och därför flödar över lite vid tomgångskörning. Genom att varva upp lite innan avstängning så suger motor i sig överblivet "söl" i insuget, så blir bilen lättare att starta senare då den inte blivit sur redan vid avstängning.....

Med vänlig hälsning Stefan

Då är alltså ägare till dessa bilar extremt okunniga mekaniker? Eftersom 8/10 anser sig behöva göra så innan avstängning, även ägare av "moderna" Lt1 osv. wink

Det där är nog något som "hängt med" sedan de hade äldre bilar.
Helt meningslöst....

Jag brukar göra det ibland, för att det låter gött smile

BudgetDunkaren Osponsrad
30 september 2015 · 1 631 Inlägg

Evildan skrev:
När ämnet är motoravstängning och det initiala i tråden numera är löst.

En riktig klassiker som framförallt används av USA-bilsförare är att precis innan man stänger av motorn varvas den upp och nyckeln vrids av. big_smile

Tankar gällande varför?

antagligen av samma anledning som mustangägare tvunget skall varva som idioter när de startar sina bilar . Dom ska bara visa upp sig . Fräckt när man gör det med feta custade jänkare men originalmustanger ?

Senast redigerat av BudgetDunkaren (30 september 2015)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
3milius
30 september 2015 · 296 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:

Evildan skrev:
När ämnet är motoravstängning och det initiala i tråden numera är löst.

En riktig klassiker som framförallt används av USA-bilsförare är att precis innan man stänger av motorn varvas den upp och nyckeln vrids av. big_smile

Tankar gällande varför?

antagligen av samma anledning som mustangägare tvunget skall varva som idioter när de startar sina bilar . Dom ska bara visa upp sig . Fräckt när man gör det med feta custade jänkare men originalmustanger ?

Original vet jag inte. Varva mycket vet jag inte heller.

Däremot om man råkar ha en förgasarmotor helt utan choke så får man agera choke själv och gasa för att hålla motorn vid liv när man startar den kall.. Också en sak att tänka på.
Det brukar gälla lite mer race-inspirerade motorer, med förgasare som inte är gjorda för gatåkning.

På min förgasarmotor med manuell choke gäller både choke och lite gasande vid kallstart,
annars dör den.

torsen
30 september 2015 · 7 238 Inlägg

Ja det där med att låta turbon "lugna ner sig/svalna" är väl en fråga som ursprungligen kom upp p g a de många haverierna med Saab´s turbon.
Påstods det inte att oljan "koksade" och lagersmörjningen blev nedsatt med följande haveri?

Själv bor jag cirka en halv km från en motorvägsavfart där 120 km/t är tillåtet.
Brukar ta det extra lugnt med att öppna garagedörrarna så att oljan ska få kyla ner turbon lite med motorn på tomgång.

Tänker nog fortsätta med det, för det känns rätt för mig, men förmodligen fel för miljön.tongue

3milius
1 oktober 2015 · 296 Inlägg

HKS är inne på sin nionde generation av turbo timers,
jag tror inte Sabb var de första att hävda att det är bra att svalna av en glödande turbo,
men visst kan det ha varit i samband med Soop's turbomördarmaskiner som folk i Sverige vaknade till.
Att bara stänga av en glödhet turbo med befintlig varm olja i är aldrig bra.

Garrett gör inte dåliga turboaggregat egentligen, det är Saag som är dåliga på att bygga runt dem.

Ja, till viss del så har det med att göra att det är äckliga svenssons som kör Saab, men ändå.
Om man vet att svenska familjer och därmed totalblåsta bilförare utan grundläggande kunskaper om bilar eller ens kännedom om hur man öppnar huven kommer köra bilen får man väl bygga in en turbotimer original då.

torsen
1 oktober 2015 · 7 238 Inlägg

3milius skrev:
totalblåsta bilförare utan grundläggande kunskaper om bilar eller ens kännedom om hur man öppnar huven kommer köra bilen får man väl bygga in en turbotimer original då.

Inte för att jag anser mig tillhöra ovan beskrivna kategori, men jag funderade faktiskt på att installera en turbotimer.
Ja jag bor utanför stadsplanelagt område så där råder ingen 1-minutsgräns för tomgångskörning.

3milius
2 oktober 2015 · 296 Inlägg

torsen skrev:

3milius skrev:
totalblåsta bilförare utan grundläggande kunskaper om bilar eller ens kännedom om hur man öppnar huven kommer köra bilen får man väl bygga in en turbotimer original då.

Inte för att jag anser mig tillhöra ovan beskrivna kategori, men jag funderade faktiskt på att installera en turbotimer.
Ja jag bor utanför stadsplanelagt område så där råder ingen 1-minutsgräns för tomgångskörning.

Nej det rörde ju Sabb och deras benägenhet att rasa turbos.
Sen att du kanske har en sådan bil har ingen betydelse. Du kanske vet att du gör fel när du stänger av bilen direkt.

Turbotimer är väl bra om man kan råka glömma ibland, eller har bråttom efter körning att hoppa ur bilen varje gång. Annars är det väl bara låta bilen stå på tomgång en stund.

5ickride
2 oktober 2015 · 9 Inlägg

Kör man en turbobil är det bra att köra lugnt sista 10minutrarna och låta tempen på turbon sjunka. Sen är det bara att slå av när man kommer fram.

Antingen det eller så kör man som en galning in i det sista och sitter på tomgång i några minuter väl framme innan man slår av. Annars finns risk att urbon går.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang