Köpråd: Skoda Superb

Cupra_
12 oktober 2015 ·

Stahre87 skrev:
Varför skulle du aldrig köpa en med dsg? Vi är vana med automat men har tidigare haft manuella.
Tyvärr verkar det inte finnas så gott om 4wd o manuellt på superb..
Och vi kör nästan uteslutande i stadstrafik.
Ett stort plus är webasto på den med automat...

Jag har eldat upp 4 stycken dsg-7 på 12000 mil i en octavia. Jag hade en ibiza cupra där kopplingen brann efter 3000 mil, köpte bilen ny.
Även dsg-6 har haft vissa problem om än inte lika många/vanligt.

Helt ärligt så litar jag inte på konstruktionen. På firmabilen bryr jag mig inte, men privat vill jag inte stå för de enorma kostnader man kan åka på tack vare lådan.

Personligen har jag inga problem alls med att köra manuellt i centrala Stockholm, möjligtvis kan man sakna automat när man sitter i kö 2 timmar på Essingeleden.. Men jag personligen föredrar manuell låda på privatägda bilar. Kör du fast på vintern med manuell låda kan du lägga ur antispinn och slira dig loss/lirka mer. Med automat går det väl också men inte lika bra tycker jag. Spinner du så växlar den liksom..

Huvudanledningen är i alla fall att vi byter dem på löpande band på jobbet och jag föredrar att köra bil, inte åka..

Stahre87
12 oktober 2015 · 346 Inlägg

Finns några siffror på felmarginal vad gäller dsg7/dsg6?

Stahre87
24 oktober 2015 · 346 Inlägg

För allas eller ingens intresse föll valet på en 2012 med all tänkbar utrustning, 170hk diesel med 4wd, manuell låda.

Har en följdfråga, vilken typ av optimering är att föredra för mer effekt?  Bsr?

DasAuto
24 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

Stahre87 skrev:
För allas eller ingens intresse föll valet på en 2012 med all tänkbar utrustning, 170hk diesel med 4wd, manuell låda.

Har en följdfråga, vilken typ av optimering är att föredra för mer effekt?  Bsr?

Min kollega köpte BSR till sin och är supernöjd.
Kom ihåg bara ifall du väljer BSR så tar det ca 30-40 mil innan programvaran blir optimerad. Han var lite missnöjd först men nu är han jättenöjd smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Soulman
24 oktober 2015 · 1 271 Inlägg

Jag har kört med Vtech i mina fem senaste Skoda och VW. Funkar bra det med.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
dawwe ...has left the building...
24 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Vänta med optimeringen, det finns "chans" att din motor tillhör den "smutsiga fusk dieseln", börja med att kolla upp det som steg 1. Tillhör den den kategorin så bör du optimera efter att den justerats av Skoda, annars finns det risk att din optimering skrivs över?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Stahre87
24 oktober 2015 · 346 Inlägg

Jo finns en möjlighet att denna ska återkallas, men hur kollar jag upp det? Vad gör dom mer exakt,  uppgraderar mjukvara, vad blir skillnaden?

Edit. En snabb Google och fann att denna återkallas.. så får vänta tills efter. Vad för skillnad blir det egentligen?

Senast redigerat av Stahre87 (24 oktober 2015)

Soulman
24 oktober 2015 · 1 271 Inlägg

En seriös trimfirma ger dig en ny fil utan kostnad. Och du kommer med säkerhet veta om du fått en ny programvara från Skoda om du stoppar in trimfilen först.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
dawwe ...has left the building...
24 oktober 2015 · 4 474 Inlägg
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
24 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Ingen vet vad skillnaden blir, eller riktigt hur man löser problemet. Det pratas om att det skall lösas med "ny programvara", men på bekostnad av vad? Förbrukningen?Körbarheten? Tveksamt om ägarna accepterar betydligt lägre effekt o klart högre förbrukning. Svaret lär vi ha nån gång under 2016...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Stahre87
24 oktober 2015 · 346 Inlägg

Kan man inte helt enkelt skita i återkallningen?

dawwe ...has left the building...
24 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Bra fråga med tanke på att det rör sig om ett miljörelaterat "problem".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DasAuto
24 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

Min kollega kommer skita i återkallningen då bilen naturligtvis går lika bra som den gjort innan. Men om du skall serva på VAG så vänta i så fall med optimering. Då de kanske skriver över optimeringen.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Nausea Avstängd
24 oktober 2015 · 598 Inlägg

Stahre87 skrev:
För allas eller ingens intresse föll valet på en 2012 med all tänkbar utrustning, 170hk diesel med 4wd, manuell låda.

Har en följdfråga, vilken typ av optimering är att föredra för mer effekt?  Bsr?

Jag valde BSR till min för att jag kunde köpa en PPC3, och blir det så att mjukvaran skrivs över av VW är det bara att programmera om med PPC3. Kostar några kronor extra men om du t ex säljer bilen och nya ägaren inte vill ha trimmet/optimeringen är det bara att återställa till original. Vilka skillnader eller fördelar och begränsningar BSR har jämfört med andra företag och specifikt din bil kan ingen svara på.

Nausea Avstängd
24 oktober 2015 · 598 Inlägg

DasAuto skrev:
Min kollega kommer skita i återkallningen då bilen naturligtvis går lika bra som den gjort innan. Men om du skall serva på VAG så vänta i så fall med optimering. Då de kanske skriver över optimeringen.

Det går bara så länge det är frivilligt. I Tyskland har myndigheten beordrat en återkallelse så det går inte att komma undan den där. I Sverige har jag inte hört talas om såna krav än. BSR har en PPC3 så du kan återställa till original eller trim även om VW skriver över optimeringen. Det kan ju finnas andra som har en liknande lösning.

dawwe ...has left the building...
24 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Precis, då det är miljörelaterat kan aktionen bli tvingande pga "myndighetskrav". Om det nu blir tvingande i Svedala är väl inte bestämt från myndighets håll, än...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Nausea Avstängd
24 oktober 2015 · 598 Inlägg

dawwe skrev:
Precis, då det är miljörelaterat kan aktionen bli tvingande pga "myndighetskrav". Om det nu blir tvingande i Svedala är väl inte bestämt från myndighets håll, än...

Speciellt de motorer som kräver en hårdvaruanpassning slipper inte undan för det borde de väl se på besiktningen att det saknas några skruvar, slangar, kablar och en kvävefälla.

Senast redigerat av Nausea (24 oktober 2015)

Lasse62
24 oktober 2015 · 292 Inlägg

Nausea skrev:

dawwe skrev:
Precis, då det är miljörelaterat kan aktionen bli tvingande pga "myndighetskrav". Om det nu blir tvingande i Svedala är väl inte bestämt från myndighets håll, än...

Speciellt de motorer som kräver en hårdvaruanpassning slipper inte undan för det borde de väl se på besiktningen att det saknas några skruvar, slangar, kablar och en kvävefälla.

Besiktningsstationerna har ingen utrustning för att mäta NoX och heller ingen som helst utbildning för att kunna avgöra vilka utrustningar som ska finnas och var på flera 100 olika motormodeller, så den biten kan man helt bortse ifrån.

F.ö är det väl synnerligen oklart om de aktuella bilarna inte uppfyller Euro 5 kraven inom EU och om inte hur mkt som verkligen diffar, de amerikanska kraven är ju oerhört mkt strängare än euro 5.

Nausea Avstängd
24 oktober 2015 · 598 Inlägg

Lasse62 skrev:

Nausea skrev:

dawwe skrev:
Precis, då det är miljörelaterat kan aktionen bli tvingande pga "myndighetskrav". Om det nu blir tvingande i Svedala är väl inte bestämt från myndighets håll, än...

Speciellt de motorer som kräver en hårdvaruanpassning slipper inte undan för det borde de väl se på besiktningen att det saknas några skruvar, slangar, kablar och en kvävefälla.

Besiktningsstationerna har ingen utrustning för att mäta NoX och heller ingen som helst utbildning för att kunna avgöra vilka utrustningar som ska finnas och var på flera 100 olika motormodeller, så den biten kan man helt bortse ifrån.

F.ö är det väl synnerligen oklart om de aktuella bilarna inte uppfyller Euro 5 kraven inom EU och om inte hur mkt som verkligen diffar, de amerikanska kraven är ju oerhört mkt strängare än euro 5.

Det har jag lite svårt att tro eftersom det är helbilsgodkännande på bilar sen 1995, vilket innebär att de måste kunna upptäcka om bilarna är ombyggda iaf när det gäller motor, växellåda och avgassystem, där jag mistänker att en eventuell kvävefälla finns monterad.

Det är väl som en expert sa: börjar de skruva på kväveutsläppen ökar förbrukningen, och det kan leda till att de inte längre klarar kraven för MILJÖBILAR, även om euro 5 kraven inte överskrids.

Diesel och bensinbilar, inklusive elhybridbilar, får släppa ut högst 120 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning (motsvarar 5,0 liter bensin och 4,5 liter diesel per 100 kilometer).

Så om snittförbrukningen efter åtgärd ökar till säg 5 liter/100 km så är VW-dieslarna från 2011 fram till 2015 inte längre klassade som miljöbil. Jag vet att det kan verka lite knepigt juridiskt men det handlar om bedrägeri, och då kan pengar krävas tillbaka retroaktivt.

Senast redigerat av Nausea (24 oktober 2015)

DasAuto
25 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

Nausea skrev:

Lasse62 skrev:

Nausea skrev:

Speciellt de motorer som kräver en hårdvaruanpassning slipper inte undan för det borde de väl se på besiktningen att det saknas några skruvar, slangar, kablar och en kvävefälla.

Besiktningsstationerna har ingen utrustning för att mäta NoX och heller ingen som helst utbildning för att kunna avgöra vilka utrustningar som ska finnas och var på flera 100 olika motormodeller, så den biten kan man helt bortse ifrån.

F.ö är det väl synnerligen oklart om de aktuella bilarna inte uppfyller Euro 5 kraven inom EU och om inte hur mkt som verkligen diffar, de amerikanska kraven är ju oerhört mkt strängare än euro 5.

Det har jag lite svårt att tro eftersom det är helbilsgodkännande på bilar sen 1995, vilket innebär att de måste kunna upptäcka om bilarna är ombyggda iaf när det gäller motor, växellåda och avgassystem, där jag mistänker att en eventuell kvävefälla finns monterad.

Det är väl som en expert sa: börjar de skruva på kväveutsläppen ökar förbrukningen, och det kan leda till att de inte längre klarar kraven för MILJÖBILAR, även om euro 5 kraven inte överskrids.

Diesel och bensinbilar, inklusive elhybridbilar, får släppa ut högst 120 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning (motsvarar 5,0 liter bensin och 4,5 liter diesel per 100 kilometer).

Så om snittförbrukningen efter åtgärd ökar till säg 5 liter/100 km så är VW-dieslarna från 2011 fram till 2015 inte längre klassade som miljöbil. Jag vet att det kan verka lite knepigt juridiskt men det handlar om bedrägeri, och då kan pengar krävas tillbaka retroaktivt.

Skoda Superb 2.0TDI är dock ingen miljöbil med fuskprogramvaran eller utan.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang