Köpråd: Skoda Superb

Lasse62
25 oktober 2015 · 292 Inlägg

Ingen VAG bil med 2 liters dieseln i euro 5 utförande kvalar in som miljöbil såvitt jag vet.

Sedan som jag skrev så kan inte bilprovningen eller någon annan besiktningsfirma mäta NoX, personalen har ingen ingående kunskap om hur 100 tals motorfamiljer i tusentals bilmodeller genom åren ska se ut, det man kikar efter är att ingen har monterat turbo, kompressor eller gjort andra fullt synliga förändringar som ser hemgjorda ut.
Om du byter motor i en helbilsgodkänd bil till en annan som utvändigt är mer eller mindre identisk är risken för upptäckt i princip obefintlig om allt ser original ut, då måste man kolla motornummer och liknande.

Sedan vad gäller nyare bilar med partikelfilter så är det inga problem att riva bort detta och ersätta det med ett tomt rör samtidigt som man kodar bort det i programvaran, upptäcks inte av bilprovningen, detsamma gäller fordon med adBlue från euro 4 och uppåt, det är inga problem att koda bort användningen av tillsatsen i programvaran och det blir inga bekymmer med besiktningen.

Olika programvaror är inget som bilprovningen ser och kan göra något åt o.sv

Nausea Avstängd
25 oktober 2015 · 598 Inlägg

Lasse62 skrev:
Ingen VAG bil med 2 liters dieseln i euro 5 utförande kvalar in som miljöbil såvitt jag vet.

Sedan som jag skrev så kan inte bilprovningen eller någon annan besiktningsfirma mäta NoX, personalen har ingen ingående kunskap om hur 100 tals motorfamiljer i tusentals bilmodeller genom åren ska se ut, det man kikar efter är att ingen har monterat turbo, kompressor eller gjort andra fullt synliga förändringar som ser hemgjorda ut.
Om du byter motor i en helbilsgodkänd bil till en annan som utvändigt är mer eller mindre identisk är risken för upptäckt i princip obefintlig om allt ser original ut, då måste man kolla motornummer och liknande.

Sedan vad gäller nyare bilar med partikelfilter så är det inga problem att riva bort detta och ersätta det med ett tomt rör samtidigt som man kodar bort det i programvaran, upptäcks inte av bilprovningen, detsamma gäller fordon med adBlue från euro 4 och uppåt, det är inga problem att koda bort användningen av tillsatsen i programvaran och det blir inga bekymmer med besiktningen.

Olika programvaror är inget som bilprovningen ser och kan göra något åt o.sv

Det gäller 1,6 också, som sitter i Golf, A3, Leon, Fabia och Octavia och på just den motorn måste hårdvaran anpassas för att den ska klara kraven. Visserligen i USA men ändå. Börjar de skruva på den motorn kanske den inte längre klarar kraven för miljöbilar. Kraven gäller från 2009, dvs euro 5 bilar.  Nu gäller det utrustning, som t ex kvävefälla, som INTE finns på de här bilarna. Bilprovningen var den enda mymdighet som kunde kontrollera och garantera att lagar upprätthålls, därför är avregleringen (privatiseringen) som alliansen genomförde katastrofal ur miljösynpunkt.

Senast redigerat av Nausea (25 oktober 2015)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 oktober 2015 · 2 972 Inlägg

Nausea skrev:
Bilprovningen var den enda mymdighet som kunde kontrollera och garantera att lagar upprätthålls, därför är avregleringen (privatiseringen) som alliansen genomförde katastrofal ur miljösynpunkt.

Så du menar att kraven på de nya privata bilbesiktningsföretagen blev lägre jämfört med det tidigare statliga bolaget? Eller att Bilprovningen innan avregleringen hade annan utrustning än nu som kunde avslöja miljöbovar på ett annat sätt?

Följdfråga om du menar så:
Om jag har en bil som får en tvåa hos Bilprovningen på avgasvärden, vilken annan aktör ska jag besöka för att slippa laga bilen och ändå bli godkänd? smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Lasse62
26 oktober 2015 · 292 Inlägg

Vi måste skilja på mätningar som görs vid de årliga besiktningstillfällena med mätningar som görs när typintyg utfärdas inom EU.

Vid en vanlig besiktning mäts inte och kan inte mätas annat än CO och HC, varken nu eller för 15 år sedan.

Sedan är jag ytterst tveksam om dessa bilar inte uppfyller Euro 5 normen eller de i vissa fall hårdare kraven i vissa delstater i USA, dessa krav är lägre för CO än Euro 5 men betydligt högre för NoX.

Det är ju ett val man gjort där, strunta i CO för att få ner NoX medan man gjort annorlunda i EU.

Nausea Avstängd
26 oktober 2015 · 598 Inlägg

matteeee skrev:

Nausea skrev:
Bilprovningen var den enda mymdighet som kunde kontrollera och garantera att lagar upprätthålls, därför är avregleringen (privatiseringen) som alliansen genomförde katastrofal ur miljösynpunkt.

Så du menar att kraven på de nya privata bilbesiktningsföretagen blev lägre jämfört med det tidigare statliga bolaget? Eller att Bilprovningen innan avregleringen hade annan utrustning än nu som kunde avslöja miljöbovar på ett annat sätt?

Följdfråga om du menar så:
Om jag har en bil som får en tvåa hos Bilprovningen på avgasvärden, vilken annan aktör ska jag besöka för att slippa laga bilen och ändå bli godkänd? smile

Nej, inte kraven, men ett privat bolag vill inte få ett rykte att de är svåra att ha att göra med, för då besiktar folk sina fordon nån annanstans. Till och med när SBP hade monopol fanns det vissa stationer som man hellre åkte till, men de hade inte problemet som privata företag har att de måsta tjäna pengar på sin verksamhet, så risken för mutbrott var mindre.

Det handlar inte bara om avgasvärden, det handlar om HELBILSGODKÄNNANDE. Det innebär att du i stort sett inte får ändra nånting på fordonet utan att det kräver en ny typbesiktning. Det är så otroligt slappa regler som gäller nu att ingen kan upprätthålla gällande lagar, för inte heller polisen vet allting men de kan beordra besiktning om de misstänker att något är fel.

Nausea Avstängd
26 oktober 2015 · 598 Inlägg

Lasse62 skrev:
Vi måste skilja på mätningar som görs vid de årliga besiktningstillfällena med mätningar som görs när typintyg utfärdas inom EU.

Vid en vanlig besiktning mäts inte och kan inte mätas annat än CO och HC, varken nu eller för 15 år sedan.

Sedan är jag ytterst tveksam om dessa bilar inte uppfyller Euro 5 normen eller de i vissa fall hårdare kraven i vissa delstater i USA, dessa krav är lägre för CO än Euro 5 men betydligt högre för NoX.

Det är ju ett val man gjort där, strunta i CO för att få ner NoX medan man gjort annorlunda i EU.

Men VW har ju använt samma fuskmjukvara både här och i USA, annars hade inte tyska myndigheten beordrat en återkallelse för åtgärd, så även här finns risken att motorerna inte klarar euro 5 normen om de kör utan mjukvaran. Inom EU finns också gränsvärden på NoX.

Lasse62
26 oktober 2015 · 292 Inlägg

Nausea skrev:

Lasse62 skrev:
Vi måste skilja på mätningar som görs vid de årliga besiktningstillfällena med mätningar som görs när typintyg utfärdas inom EU.

Vid en vanlig besiktning mäts inte och kan inte mätas annat än CO och HC, varken nu eller för 15 år sedan.

Sedan är jag ytterst tveksam om dessa bilar inte uppfyller Euro 5 normen eller de i vissa fall hårdare kraven i vissa delstater i USA, dessa krav är lägre för CO än Euro 5 men betydligt högre för NoX.

Det är ju ett val man gjort där, strunta i CO för att få ner NoX medan man gjort annorlunda i EU.

Men VW har ju använt samma fuskmjukvara både här och i USA, annars hade inte tyska myndigheten beordrat en återkallelse för åtgärd, så även här finns risken att motorerna inte klarar euro 5 normen om de kör utan mjukvaran. Inom EU finns också gränsvärden på NoX.

I de aktuella delstaterna i USA gäller inte Euro 5 så även om motorn klarar EU 5 så innebär inte det att den klarar delstatskraven.

Om det ens behövs någon ny mjukvara för att uppfylla EU 5 så är den förändringen mycket liten, vad gäller kraven i USA behövs sannolikt adBlue viket innebär en hårdvaruförändring.

Hur som helst finns det ingen besiktningsstation som kan avgöra om en enskild bil uppfyller kraven eller ej, inte heller om den har uppdaterad mjukvara eller speciell mjukvara från typ BSR och det ska vi kanske vara glada för.

Helbilsgodkännandet innebär som sagt att i princip inget får ändras, in absurdum ibland.
Dock finns det tusentals saker som ingen besiktningsstation kan kolla, om jag byter motor i en sådan bil till en annan ur samma motorfamilj och som utseendemässigt ser likadan ut för alla utom en riktig kännare så kommer det aldrig att upptäckas så länge ingen har anledning att kontrollera motornumret och kontrollera med tillverkaren.
Motorn uppfyller t.om högre avgaskrav än den ursprungliga men det är trots detta olagligt.

Jag tycker det är helt självklart att alla besiktningsmän/kvinnor inte har eller kan ha ingående kunskap om hur alla bilar ska se ut rent tekniskt från mitten på -90 talet och framåt och vissa avgasvärden kräver laboratorium för att kunna mäta

tobee
9 februari 2016 · 735 Inlägg

Drar upp denna tråd igen istället för att starta en ny för att få några obesvarade frågor.

Jag har sökt men ej funnit bytesintervallet på kamremmen på 140/170TDI?

Jag tycker för övrigt longlifeservice är galenskap och jag antar att även Skoda kör med denna hjärndöda rekommendation på sin Superb?

Senast redigerat av tobee (9 februari 2016)

DasAuto
9 februari 2016 · 2 751 Inlägg

tobee skrev:
Drar upp denna tråd igen istället för att starta en ny för att få några obesvarade frågor.

Jag har sökt men ej funnit bytesintervallet på kamremmen på 140/170TDI?

Jag tycker för övrigt longlifeservice är galenskap och jag antar att även Skoda kör med denna hjärndöda rekommendation på sin Superb?

Hela VAG grupperingen kör LongLife, kanske något motoralternativ som inte gör det, vet inte hur det är för prestandabilarna. Även BMW har Long Life. Något jag hade undvikit som pesten.

Funkar säkert för tyskar som rullar i autobahnfart och har 100km till jobbet smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
tobee
9 februari 2016 · 735 Inlägg

DasAuto skrev:
Hela VAG grupperingen kör LongLife, kanske något motoralternativ som inte gör det, vet inte hur det är för prestandabilarna. Även BMW har Long Life. Något jag hade undvikit som pesten.

Funkar säkert för tyskar som rullar i autobahnfart och har 100km till jobbet smile

Prio 1 är att hitta en bil som inte gått en km mer än 1500 mil/1år mellan oljeservice. Särskilt eftersom jag letar i prisklasserna kring 10-15k mil. Annars får det va känner jag... Sneglar också åt E-klassen men gillar inte tanken att låna pengar till bil vilket jag då skulle bli tvungen till. Men det står lite lustigt nog mellan dessa två bilar även fast de inte riktigt spelar i samma liga smile

Senast redigerat av tobee (9 februari 2016)

DasAuto
9 februari 2016 · 2 751 Inlägg

tobee skrev:

DasAuto skrev:
Hela VAG grupperingen kör LongLife, kanske något motoralternativ som inte gör det, vet inte hur det är för prestandabilarna. Även BMW har Long Life. Något jag hade undvikit som pesten.

Funkar säkert för tyskar som rullar i autobahnfart och har 100km till jobbet smile

Prio 1 är att hitta en bil som inte gått en km mer än 1500 mil/1år mellan oljeservice. Särskilt eftersom jag letar i prisklasserna kring 10-15k mil. Annars får det va känner jag... Sneglar också åt E-klassen men gillar inte tanken att låna pengar till bil vilket jag då skulle bli tvungen till.

Ja köper du en bil som gått 10-15k mil så blir ju chanserna större att något går fel. Men sen är det många som kör på longlife och klarar sig konstigt nog. Tror dock det är enormt svårt att hitta en "vanlig" bil som en Skoda,Audi,VW som inte gått long life.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
tobee
9 februari 2016 · 735 Inlägg

DasAuto skrev:
Ja köper du en bil som gått 10-15k mil så blir ju chanserna större att något går fel. Men sen är det många som kör på longlife och klarar sig konstigt nog. Tror dock det är enormt svårt att hitta en "vanlig" bil som en Skoda,Audi,VW som inte gått long life.

Det är nog som du skrev tidigare att det beror på körstil. "5km till och från affären"-stilen är nog förödande för motorn med longlife.
Såg bara på min V50 T5 som fått gå lite kortare vändor när jag köpte annan pendlingsbil. Oilsludge på stickan och under påfyllningslocket så nu är det 1000mils intervall/halvår som gäller för den bilen...
Kanske inte någon fara för 4000mil/år+ bilarna som kör med longlife men det är svårt att veta hur tidigare ägare använt bilen. Särskilt eftersom de flesta bilarna står på firma.

DasAuto
9 februari 2016 · 2 751 Inlägg

tobee skrev:

DasAuto skrev:
Ja köper du en bil som gått 10-15k mil så blir ju chanserna större att något går fel. Men sen är det många som kör på longlife och klarar sig konstigt nog. Tror dock det är enormt svårt att hitta en "vanlig" bil som en Skoda,Audi,VW som inte gått long life.

Det är nog som du skrev tidigare att det beror på körstil. "5km till och från affären"-stilen är nog förödande för motorn med longlife.
Såg bara på min V50 T5 som fått gå lite kortare vändor när jag köpte annan pendlingsbil. Oilsludge på stickan och under påfyllningslocket så nu är det 1000mils intervall/halvår som gäller för den bilen...
Kanske inte någon fara för 4000mil/år+ bilarna som kör med longlife men det är svårt att veta hur tidigare ägare använt bilen. Särskilt eftersom de flesta bilarna står på firma.

Jag servar själv min runt 1000-1500mil, oftast blir det runt 900-1000mil dvs 2 gånger om året. Innan vintern och innan sommaren. Än så länge inga problem, och ingen oil sludge. Körde själv in en inspektionkamerain i oljetråget, ser rent o fint ut, så täta oljebyte ger resultat. Gör man det själv så blir det billigare än en long life service på VAG.

Går på ca 700kr olja + filter.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
STriiiker
15 februari 2016 · 609 Inlägg

Superb är en bra, rymlig och så. Om det inte vore för att det är en bil från V.A.G. Och att det är en DSG i de flesta. Och att man måste ofta ha och göra med en V.A.G verkstad. Där de tar ca 1200:- timman, för varje PÅBÖRJAD timma ska tilläggas. Är du privat person skiter de extra mycket i dig, leasing och företag har företräde.

Tyvärr är mitt förtroende förbrukat för hela V.A.G kalaset. Synd, för jag har haft flera VW, Skoda de sista 15 åren, med tiden har man tröttnat, synd för jag gillar de tyska bilarna, men inte strul, fel, kostnaderna och bemötandet. Även när det gäller/gällde via mitt arbete orkade jag med dessa, hade med 4 verkstäder och göra och samtliga ställen drogs med samma symptom.



OM du absolut måste ha en superb, välj åtminstone bort DSG.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 februari 2016 · 2 972 Inlägg

@STriiiker: Man kan ju få servat sin bil nån annanstans visserligen.. Och de reservdelar som inte går att köpa någon annanstans över disk kan säkerligen beställas från utlandet om man nu vill slippa dem helt smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
tobee
17 februari 2016 · 735 Inlägg

Just Superb verkar ju vara en riktigt pålitlig vagn så förhoppningsvis slipper man åka till VAG. Visst kan jag hålla med om att det finns bättre service hos andra märken.. Har till och med lovat mig själv att aldrig mera åka VAG för en rätt lång tid sen. Men man glömmer så lätt wink Letar BMW istället.. Dock av andra anledningar ska tilläggas.

Senast redigerat av tobee (17 februari 2016)

DasAuto
18 februari 2016 · 2 751 Inlägg

tobee skrev:
Just Superb verkar ju vara en riktigt pålitlig vagn så förhoppningsvis slipper man åka till VAG. Visst kan jag hålla med om att det finns bättre service hos andra märken.. Har till och med lovat mig själv att aldrig mera åka VAG för en rätt lång tid sen. Men man glömmer så lätt wink Letar BMW istället.. Dock av andra anledningar ska tilläggas.

Det beror rätt mycket på vart man Servar bilen, jag personligen tycker Tyska återförsäljare vare sig det är VAG, BMW eller Mercedes är riktigt otrevliga typer. Medan kanske märkesverkstäder som finns på mindre orter är som vilka andra verkstäder som helst. Volkswagen verkstan i Sölvesborg tycker jag är väldigt tillmötesgående.

Min vän som äger BMW avskyr BMW återförsäljare big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang