ja det var ju dedär med att jag inte fick något undertryck i min konstruktion, så jag har nu löst det! nästan iaf...
plockade denna från accorden, luften blåses in där jag har tummen och designen gör att det blir undertryck i övre uttaget. koniskt form som gör att luften måste röra sig snabbare för att hålla atmosfärstryck vilket skapar undertryck i ett annat koniskt rör osv osv osv
den ska sitta där det gamla fläktmotståndet satt
blev såhär ser ganska cool ut
flexislangen är för kort så jag har förlängt den med spolarslang
funkar ju men då innerdiametern blir så liten i spolarslangen så hindrar det flödet, så den måste bytas hittar säkert nån annan slang i garaget
på den lilla metallpinnen ner till höger sitter vredet för "mode select" (alltså vart i bilen det ska blåsa) men det ska ju inte vara manuellt längre
så nu ska ett servo vrida på den istället
hade många idéer innan jag kom på en som blev bra. servot går ca 160 grader från max till min, medans det manuella mekaniska varianten går 180, så inga Civicdelar är användbara förutom vajern
tillslut löste jag det, gjorde en hållare i galvad plåt
skruvade fast det
mätte också innan jag plockade isär Civicens system var MAXläget och MINläget låg, för annars kommer det bli krångel med alla spjäll i värmepaketet, på MAX stack den ut 6,8 cm från den blåa slangen till där cirkeln börjar och på MIN stack den ut 1.6 cm, så nu gällde det att få servot att träffa dessa ganska exakt genom att sätta vajern på rätt avstånd från servots vridcentrum
visade sig att ett hål som redan fanns i servoarmen var på perfekt plats
här hänger den i bilen för att testas
och det funkar perfekt!!
här är systemet i MINläge som då är all luft mot ansiktet
här är MAXläge som är defrosterläge
tröttnade på att vänta på att limmet skulle torka så jag löste det med buntband
här sitter den på plats
vred på värmespjället manuellt då det inte är byggt något styrsystem till det ännu och startade upp motorn och njöt av värmen ( är ca -6 utomhus)
jag hade tur att spjällmekanismerna på båda bilarna hade samma layout, alltså i vilken ordning spjällen öppnar och stänger, blir ju såhär då alla spjäll går via samma motor
nu ska jag bara göra resten
märkte idag att jag kortat växelvajern för mycket, lägger man i R så är den i D osv, så det måste fixas
till nästa gång!