BMW 740iA E38 1995

Tar allt eftersom
  • 101 Följare
  • 117 952 Visningar
  • Projektet avslutat 5 april 2018
Louca
23 februari 2016 · 438 Inlägg

Tuben55 skrev:
Läste precis igenom hela tråden smile Blir riktigt fet!

Vad tror du om svarta njurar? På bilder utan njurar tycker jag den ser riktigt vass ut!

Kul! Tack så mycket smile

Det är inte omöjligt! Jag har en uppsättning faceliftnjurar som jag tyckte var fult kromade, så kanske ska måla dem svarta. Dock är det en massa krom redan så vet inte om svarta njurar får motsatt effekt. Kan prova å plastidippa iaf smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
23 februari 2016 · 438 Inlägg

BlueScreeen skrev:

Louca skrev:
Härligt! Tack för hjälpen smile Använder man samma kit för dimljus? smile

japp det är samma! men på volvo så lär man byta lamphållaren, bmw har jag inte en aning om smile
Men xenon i dimljuset är inget jag rekommenderar om man bryr sig om sina medtrafikanter, på kvällen blir dom att kunna blända ganska duktigt. Därför jag kör på led i mina dimljus, det lyser bara upp reflektorn men knappt något på vägen smile

Blir ett riktigt fint lyft med nya skivor! smile

Ja, det kanske är bäst att köra led i dimstrålkastarna. Finns det inte led för halvljus då? Jag är egentligen mest ute för färgen vit, inte för att himlen ska öppna sig såfort jag använder strålkastarna smile

Du som är haj på detta med ljus, mina angeleyes aka positionsljus har en tendens att blinka en åt gången när ljusen är av men bilen är på. Alltså inte som en blinkers, men de med jämna mellanrum blinkar till, en i taget. Händer bara när bilen är på och ljusen är inställda på AV. Har ju en importerad bil där jag måste vrida på ljusen för att de ska lysa.

Notera att jag har installerat motstånd, dock är de motstånden inte för den ledslingan, men en liknande roll

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
23 februari 2016 · 438 Inlägg

Update.

Börjar känna att jag vill ha bilen färdig för sommaren.

Bilder:

Batterilådan är fixad
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-a86c71d40506fd585401750365dcee64.jpg

Kanonsnabb leverans av Jspec. Riktig glad över detta paket. Fina spacers som ser ut som hockeypuckar. 35 mm för räcker enligt mitt experiment häromdagen. Nu kommer jag dock störa mig på att jag inte kommer kunna sänka den fören nästa år troligen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-3e24a778a32dbd6e0521e26dd522fe2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-e67a5ce55286fd6f8ed7914df57576ef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-a942192951341c4e78d2eece399433ce.jpg


Vad mer?
Jo, kan ni tro att dessa hjulbultar var nya och kromade för ca ett år sedan?
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-dfed0c875ebaded6db0ac7ffc851d6a4.jpg

Knappt att jag tror det men sant men så är det. Jag har efterforskat och ska det finnas någon chans att jag ska kunna få fräscha bultar är nog att jag får lämna in dem på en firma som sysslar med metaller och emaljera eller vad det nu heter.
För i år får det räcka med att putsa upp dem lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-eaf94b91682d27abbedbbf2998778ae4.jpg

Andra änden som ska in i spacern fick ett dopp i silikonfett.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-79674272820ec624db93cc1d8601e253.jpg

Nu fortsätter vi med annat.
Bromsoken har idag målats. Kan stolt säga att jag inte la i närheten samma tid på renslipning på dessa ok som de fram. Jag provade ju mitt Alushine bad. Kan säga att det tog bort smutsen jävligt bra, inte all rost dock och ytan blev inte så fin som om man slipade. Dessutom så var det hemst att torka bort eftersom det lägger sig som en gelehinna. Fick tvätta och torka flera gånger, men kan väl säga att det fungerade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-7b5b3cdc38ab5934319c0ff9205561f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-e8f1e1e97b5ce2fce7d7631468d42a07.jpg

Hann iaf att få dem målade och även bromsoken. Vart precis som färgen räckte. Nu ska de pimpas med lite röd text och sedan monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-79c49d69b12b172e306b3ccb49d4d1b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-3882b523301a2ee31c20ca77f6b424d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-be5aab2a9e24d2e573730f96c15f970e.jpg

Sist men inte minst så har jag nästa ångestmoment att ta hand om. Jag måste hitta nått sätt att dölja baslådan och dra kablarna bättre. Ser väldigt B ut just nu vilket inte passar i en lyxmaskin. Dessutom är golvmattan så slapp nu att jag måste hitta på ett snyggt sätt att förstärka den så att bagaget går att använda. I övrigt är allt tillbaka i skuffen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-ebb2f6ce10e5e1cb932ad2280729035e.jpg

Det var allt.
Ha det gott och kommentera gärna smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
24 februari 2016 · 438 Inlägg

FredrikRangert skrev:
E38 har lampövervakning, så det är antagligen den funktionen som gör att det blinkar.
Även dimljusen har det, det fungerar inte med enkla LED-lampor utan motstånd/canbus.

Bör gå att programmera bort med t ex BMW scanner

Jag har dock monterat motstånd på positionsljuset, det är bara där jag har led. Dock kanske jag har monterat det bak och fram? Jag var lite osäker nämligen vilket håll som var rätt. Eller så är motstånden fel.
Kanske lättare att programera bort smile

BlueScreeen skrev:
Det finns led konvertering också, men vad jag läst är att ljusbilden blir käpprätt åt helvete av dom tongue
Nu när Fredrik säger att det är ljusövervakning så måste du köpa xenon/led med Canbus som han nämnde smile Annars kmr du få felmeddelande att halvljus är trasigt osv. Kan säkert bli fler roliga fel också, t.ex. att det flimmrar smile

Ett tips är att bygga in baslådan i sidan, bakom hjulhuset.
Här på en Volvo V40
http://www1.garaget.org/archive/28/2775 … 443237.jpg
Har själv tänkt bygga in en på detta viset smile

Ja, intressant inbyggnad. Jag har dock kommit på en grej jag ska prova först men som jag inte vill riktigt avslöja ännu. I mitt huvud kommer det vara grymt men i verkligheten återstår å se smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
24 februari 2016 · 438 Inlägg

Liten update.

Man ska inte jobba när man är hungrig. Speciellt med saker man aldrig gjort förut. Det var ett helvete att få in kolvarna på oket igen med de nya packningarna. Det första oket sabbade jag färgen helt och hållet och måste måla om. Det andra oket gick väldigt mycket enklare och sitter nu monterat på bilen, så nu får jag vänta en dag till innan jag kan placera bilen på marken igen.

Bilder:

Ok på plats. Ser fräscht ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-14231dc73cb08b902eea3178b44d27b0.jpg

Jag börjar tveka om det verkligen är så bra för bilen att ha så breda spacers fram. belastningen måste ju bli helt fel. Dessutom ser det nästan löjligt ut med hur mycket oken sticker ut från fälgen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-a00133f6f8cbdffad96ebe18159d5fe6.jpg

Sist men inte minst så beställde jag igår 2 stycken led lampor för dimljusen. Trött och hungrig var det ett jäkla helvete att montera. När jag väl lyckats få in skiten så fungerar den inte!! Provade den andra lampan och inte fungerade den heller. Vad kan vara fel??? Tror bilen lampan är trasig och slutar skicka ström eller vad i hela friden är felet?
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-809fdc4689691e2d73e441229997dfc0.jpg

Det var en gnällig uppdatering idag. Sådana här dagar ser man alla skavanker och fel på bilen och vill köra den till närmaste skrot.

Ha det gott alla och kommentera gärna!

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
24 februari 2016 · 438 Inlägg

siiimooon skrev:
Kan vara att strömmen går fel väg, vet att det var så när jag skulle i med led i dimljusen på 965an. smile
Och då blir de ju svårt eftersom led är polkänsligt. tongue

Ja tänkte på det också! yikes Vad gjorde du åt det? Det är en H3 sockel så den har en sladd bara och sedan sitter jorden på själva fjädern som håller den på plats.

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
25 februari 2016 · 438 Inlägg

siiimooon skrev:

Louca skrev:

siiimooon skrev:
Kan vara att strömmen går fel väg, vet att det var så när jag skulle i med led i dimljusen på 965an. smile
Och då blir de ju svårt eftersom led är polkänsligt. tongue

Ja tänkte på det också! yikes Vad gjorde du åt det? Det är en H3 sockel så den har en sladd bara och sedan sitter jorden på själva fjädern som håller den på plats.

Jag gav bara fan i det då, orkade inte hålla på..
Men om man kan flytta om sladdarna så är det ju bara att göra så. smile

Haha förstår den känslan!

Jag ska prova idag, läste på ett SAAB forum att en kille hade samma problem och han fick flytta på kablarna för att få det att fungera. Ska bli intressant¨roll

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
25 februari 2016 · 438 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Som dom säger, det kan mycket väl vara så att polerna är fel för led-lampan, strömmen kan bara gå åt ett håll igenom.
Fick även polvända på min V70R för att få led att fungera smile dock TROR jag att nått klappträ vart där innan och polvänt.. Men testa det först och funkar inte det så är det canbus som slår ifrån lampan för den tror lampan är trasig när den drar så lite ström och stryper därmed strömmen dit. smile

Jag ska prova idag och polvänta. Måste ev. kapa sladdar yikes Men om det är Canbus, då måste jag köpa ett motstånd? smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
25 februari 2016 · 438 Inlägg

Hej igen allihopa som följer smile

Har ordnat klart bromsarna, monterat fälgarna och fått LED-belysningen till dimljusen att fungera. Hjälpte med att vända på polerna smile

Bilder:

Vart ju mycket jämnare och snyggare nu med de vita LED - lamporna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-7c12ea673fbac10c992a801562a7a430.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-da6937be66fc05342b331af0ae857813.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-7309a83c69b3d517e013ac1652c7603f.jpg

Fixade bromsoket jag sabbade färgen på igår. Slipade bort det lite bättre också denna gång smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-f79999a1e0d7731bd19a7cc7cabb8350.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-eb70980acdfbd9c898163e810e967ba4.jpg

Är detta okej att göra med hjulbultarna? Var tvungen att kapa. Var inget problem att montera fälgarna heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-db6dd302b2a623344131b8e7c39ef370.jpg

Stancen börjar bli bra nu iaf. Märkte dock att det skrapade när jag skulle köra ut, det är nämligen väldigt tajt med innerskärmen och fullt rattutslag. Lite orolig med hur jag ska göra och om jag verkligen kan ha kvar spacerna fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-fd778cb9574919bb0423e17d43365967.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-8c4c820d3672bbb097aac5dce4054145.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-1e9f95b663a2485d01ad0ded9085d200.jpg

Var ute och provkörde en snabbis i kvarteret och kan bara säga att det var helt underbart. Kan säga att jag verkligen saknade det. Bromsarna fungerade bra också smile Nu är det bara spacer dilemmat fram kvar att se hur jag ska göra med.
Det var allt.

Ha det bra och kommentera gärna smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
26 februari 2016 · 438 Inlägg

Rolig uppdatering (kanske bara för mig) ikväll lol

Jag har förverkligat min ide med hur jag ville göra med baslådan i skuffen och från att ha haft en ide i huvudet har jag inte kunnat släppa den utan har faktiskt fått det klart. Det gick fort, det gör sitt jobb och jag är jättenöjd. Några lär väl tro att jag är korkad eller nått, men jag tycker detta fungerar.

Bilder då:

Kan börja med att jag återigen körde ut bilen idag på en kort tur för att lyssna om det finns missljud och om bromsarna fungerar osv. FORTFARANDE OSÄKER OM MINA SPACERS FRAM ska vara kvar hmm

Tycker även att bilderna jag tar inte gör sig rättvisa med hur bilen är i verkligheten. Tycker den ser konstig ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-cd736c9ba100646836020c32652c88b6.jpg

Vad är det jag gjort då som jag tjatade om i början? Jo jag har täckt mitt gissel med baslådan. Tycker det är så fult när lådan syns och dess kablar. Passar inte in i en annars så fin bil. Så jag tänkte eftersom bilen är lite äldre så bör det fungera med någon typ av jalusi.

Först tänkte jag se om man kunde hitta typ täcknät eller lastskydd man har i vissa kombimodeller. Men sen fick jag iden att en vanlig rullgardin från Ikea som rullar upp sig själv borde fungera utmärkt. Så en sådan fick det bli.
Nästa steg var att på något sätt fästa. Så jag far mig till Östersjökompaniet där jag köpte 2 krokar någon typ av "läderband" samt 2 knappar man pressar ihop. Sedan var det bara att mäta och skruva fast allt.

Gick förvånansvärt fort och enkelt för att vara jag. Jag är supernöjd iaf.
Givetvis ska jag även fixa kablarna bakom också. Men nu kan jag dra ner när jag inte vill se lådan och dra upp om jag behöver komma åt eller lasta något lite större.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-c5a9e8db4d841816d74b31e4678f58b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-44b56afa0ce0b5d999772361dc32e0e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-43525bf368eeed90d3e20d22e339b0aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-6c173bb8ae723c006da3cf2b26d65d82.jpg

Såhär ser det ut bakom dårå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-9c8f325a26e8a43e355350e85489ad45.jpg

Det återstår lite städning av bagaget samt byta ut en lamparmatur. Även denna matta på bilden behöver fixas lite med. Jag måste hitta ett sätt att förstärka den då den med åren blivit lite slapp i mitten. Knappt bärande för något tyngre än en handske eller va fan vet jag tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-7a91dea664f1cb2921441848d88ef485.jpg


Sist undrar jag en sak.
Vad tror ni om att köpa en BMW patch från Ebay och på något sätt fästa på den skrynkliga delen av taket för att täcka lite? Givetvis utan att skada taket. Vill kunna ta bort patchen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-92166d773849055fb56ae316153e41a8.jpg

Tänkte mig något sånt här som man kanske bara kan nåla fast eller så:
http://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/z/qp0AAMXQ74JTViYf/$_35.JPG?set_id=2

Hoppas ni alla tyckte det var trevlig lästning.

Ha det gott och kommentera gärna smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
26 februari 2016 · 438 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Bra jobbet, blev riktigt stiligt med led! smile

Tackar tackar smile Kul att du kommenterar, uppskattas smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
27 februari 2016 · 438 Inlägg

jenstornqvist skrev:
Inte ett stort fan av lösningen med basen, men fortfarande riktigt roligt med patentlösningar! Så länge du själv är nöjd är nöjd så ska du vara stolt över det! smile

Tack för responsen big_smile Nej, som jag misstänkte så kanske det inte faller alla i smaken, men för mig var det det bästa alternativet big_smile Jag har dock möjligheten att ändra väldigt enkelt också om det skulle behövas smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
27 februari 2016 · 438 Inlägg

Liten update

Idag har jag påbörjat poleringen av bilen. Har polerat flera gånger förut, men aldrig riktigt gjort det metodisk som jag borde göra. Försöker bli bättre på det och lära mig nu när jag polerar. Jag börjar med en ganska grov trissa och grovt medel och jobbar mig mot finare. vill få ut så mycket smårepor som går och få spegelglans. Det tar sin lilla tid.

Dock så har jag problem med motorhuven. Ser ut som en finnig tonåring pga. alla stenskott. Ser verkligen inte bra ut. Jag funderar på att antingen lämna in huven för lack i år eller nästa eller ev. fylla i stenskotten med färg, men blir sällan bra. Alternativ 3 är att foilera den främre delen av huven svart som skydd. Jag vet verkligen inte vad jag bör göra. Vill ju börja köra bilen snart och inte hålla på med lackering nu. Vill dock inte att det ska se ut som det gör hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-b9e0f456947d0b5e54c976feeed34ace.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-17bd92584d1531be735a6dfe7843a1d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-9a1cde79b0713f003da420ed74b4fb6d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-45220f8687eaeed43d9917a613166caa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-bf46c572d102f1ec80aeb37518d2f39f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-8b01b9778ee63715c64cfecd2e45f047.jpg

Ha det gott och kommentera gärna

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
27 februari 2016 · 438 Inlägg

Har gjort en beställning på båda lister fram och krom som sitter på stötfångaren fram. Kommer fimpa strålkastarspolningen så det ser lite renare ut.

Provar att beställa från Bildelaronline24. Enda anledningen till att jag googlade dem är för att priserna var oslagbara yikes Jag sparar ca 1300 spänn på detta sätt och kände att jag behövde kontrollera om det var sant vilket det verkade vara. Så är lite upprymd över det smile Har inte fotat dem, men de är spruckna och repade.

Nu försöker jag om jag kan, få tag på kromlisterna på dörrarna som har varsin buckla. Antar att det är omöjligt att jämna till dem själv...

De är dyra så vill hitta dem billigt.
Kostar liksom ca 1000 spänn styck annars hmm

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
28 februari 2016 · 438 Inlägg

Polerings update!

Arbetet fortsätter.
Tror att jag gör såhär:

1. Polera klart, bara finpolering kvarstår
2. Tvätta bilen enbart med varmvatten för att få bort poleringsresterna i stenskottshålen
3. Försöka fylla i stenskotten med färg för i år.
4. Låta det torka
5. Vaxa bilen

Bilder:

Snart klar med grovpoleringen av huven.
Har gjort vänster sida idag med, men här ser man skillnaden tydligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-36024fb22d5227f8b82bfe4e8414dc4b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-7d4d17f6e64d326fbc86a27fe12ee657.jpg

Fick bort en jäkla massa repor på taket idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-1bc006e29552407863b930cf640351f6.jpg

Min kollega lackerade om arslet i vintras men drog klarlack upp till taket. Detta ska våtslipas ner så det jämnas ut. Inget jag kommer att göra. Dock har jag polerat där för och se om det blir nyansskillnad, men det blev det ej smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-6a53d1f520e3653437a973bab3769197.jpg

Det var allt.
Ha det gott och kommentera gärna smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
28 februari 2016 · 438 Inlägg

putte38 skrev:
Följer detta! Blir riktigt snyggt med broms detaljerna och med lyktorna i fram smile

Tackar tackar smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
28 februari 2016 · 438 Inlägg

vbubbis skrev:
Jäkla vilken skilland de blev smile vilka medel kör du med? Fick nu en polermaskin så nu kan man polera sik egen utan behöva låna jobbets :p

Tackar smile

Kör med 3M's medel. Kör Fast Cut med en hård trissa sedan ska jag hoppa tull Ultra Fine med en mjuk trissa.
Notera dock att jag inte är en expert på polera wink Provar mig fram.

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
29 februari 2016 · 438 Inlägg

neo1 skrev:
Jävlar vad fint måste följas smile

2sec skrev:
Blir ju feeejnt de hära, kommer följas! smile

Välkomna välkomna smile Kul med följare smile

Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.

Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?

Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
29 februari 2016 · 438 Inlägg

Stackarn skrev:

Louca skrev:

neo1 skrev:
Jävlar vad fint måste följas smile

2sec skrev:
Blir ju feeejnt de hära, kommer följas! smile

Välkomna välkomna smile Kul med följare smile

Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.

Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?

Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.

Hej!

Ang Coils så beror det helt på vilket fabrikat och vilken modell samt vilken höjd du ställer in dessa på.
Men ska du bara sänka en liten bit och vill göra det billigt skulle jag satsa på sänkfjädrar istället.

Nu är jag inte helt säker på hur det ser ut på e38, men har inte även den mcpherson-framvagn där spindlarna sitter fast i fjäderbenen? Om så är fallet måste man ju kapa och svetsa lite för att få dit coils.

Om du köper sänkfjädrar, tänk då på att dina nuvarande fjädrar suttit på länge och är ihoptryckta, så köp gärna fjädrar som sänker mer än typ 20mm, för då kommer bilen att bli högre än nu wink


Mvh,

Tack för svar, det sitter dock sänkfjädrar redan. Tänkte komma billigare undan och kapa dem lite för att få ner fronten 1 cm, men det är nog fan inte så smart. Tänkte köra seriöst med coils, vem vet, man kanske vill ha den lägre i framtiden wink

Spinkabo skrev:
Du borde inte behöva kapa och svetsa för att få dit coils på en e38?

Men skulle säga att det blir hårdare än orginal hur du än ställer in det, men sen kan det bli olika hårt beroende på hur du ställer det.

Hmm okej, vill inte offra komforten för mycket. Men man får väl väga för och nackdelar antar jag.

metic skrev:

Louca skrev:

neo1 skrev:
Jävlar vad fint måste följas smile

2sec skrev:
Blir ju feeejnt de hära, kommer följas! smile

Välkomna välkomna smile Kul med följare smile

Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.

Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?

Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.

Hej!

Angående hårdheten vid sänkning beror ju på vilka fjädrar som sitter i coilsen och hårdheten på stötdämparen, på de lite mer seriösa firmorna brukar man kunna beställa mjukare/hårdare fjädrar om man vill, annars går dom efter ett index vilken fjäderhårdhet bilen ska ha.

Jag kör med k-sport coils på min Bmw e39 med fjädrarna som följde med, och på mina coils kan man ställa hårdheten på dämparen via en liten ratt, trots att jag bara skruvat upp hårdheten på dämparen till bara hälften av vad som är möjligt så är bilen helt stum! Man kan knappt trycka ner bilen även om man häver sig på skärmen, men bilen ligger som ett strykjärn på vägen!! big_smile

Du behöver varken kapa eller svetsa för att montera coils på din framvagn, för att fjäderbenet är bara i stucken i spindeln, spindeln är delad på ett ställe så man drar bara åt den som en klammer.

Lite svårt att förklara men se här: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar … Id=31_0244

Nr 1  Fjäderbenet.
Nr 2  Spindeln
Nr 3  Skruven till "klamman"

De coilsen ska jag kolla upp isf, då kan man ju anpassa hur man vill. Jag har original stötisar med sänkfjädrar. Förutom att jag vill ha ner bilen lägre så påpekade någon tidigare i tråden att originaldämpare inte mår så bra av sänkningsfjädrar. smile

Det jag vet är jobbigt på både E39 och E38 är att det tar sån jävla tid att byta stötisar bak. Är ett heldagsjobb liksom och att jag måste riva massor av inredningen jag kämpat att få dit. Så för mig är det ett lite större projekt, men det lutar åt att bli av för att kunna vara säker på både komfort och säkerhet smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
29 februari 2016 · 438 Inlägg

metic skrev:
Nej precis, kolven i orginaldämparen arbetar inom fel område om man bara kör med sänkfjädrar, visst det fungerar efter som många kör med det, men det är ju inte bra i långa loppet och det finns ju risk att kolven bottnar om man kör med för korta fjädrar.

Ja dom bak är ett helvete att få på plats, och det är värt att tänka på att med K-sport, D2, Xyz coils (samma prylar bara olika färg) är att justeringen för hårdheten på dämparen hamnar under hatthyllan (borde va samma på E38), så man vill ställa  in hårdheten ifrån början så man slipper riva igen, men höjden på bilen går fortfarande att ställa in lätt! smile

Ah ytterligare en sak att tänka på. Skulle inte förvåna mig om jag ställde in dem fel och behövde montera ut dem igen för att justera hårdheten haha.

Alltså för nuvarande fungerar dämparna bra med fjädrarna. Upplever inga problem, både bredden bak är korrekt och det slår inte i. De "problem" jag har är fram, där den är för hög och för bred för tillfället. Ser lite fult ut faktiskt och ska jag sänka mer måste ju dämpningen bli hårdare tongue

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang