BMW 740iA E38 1995

Tar allt eftersom
  • 101 Följare
  • 118 497 Visningar
  • Projektet avslutat 5 april 2018
Louca
27 februari 2016 · 438 Inlägg

Har gjort en beställning på båda lister fram och krom som sitter på stötfångaren fram. Kommer fimpa strålkastarspolningen så det ser lite renare ut.

Provar att beställa från Bildelaronline24. Enda anledningen till att jag googlade dem är för att priserna var oslagbara yikes Jag sparar ca 1300 spänn på detta sätt och kände att jag behövde kontrollera om det var sant vilket det verkade vara. Så är lite upprymd över det smile Har inte fotat dem, men de är spruckna och repade.

Nu försöker jag om jag kan, få tag på kromlisterna på dörrarna som har varsin buckla. Antar att det är omöjligt att jämna till dem själv...

De är dyra så vill hitta dem billigt.
Kostar liksom ca 1000 spänn styck annars hmm

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
putte38
28 februari 2016 · 102 Inlägg

Följer detta! Blir riktigt snyggt med broms detaljerna och med lyktorna i fram smile

Louca
28 februari 2016 · 438 Inlägg

Polerings update!

Arbetet fortsätter.
Tror att jag gör såhär:

1. Polera klart, bara finpolering kvarstår
2. Tvätta bilen enbart med varmvatten för att få bort poleringsresterna i stenskottshålen
3. Försöka fylla i stenskotten med färg för i år.
4. Låta det torka
5. Vaxa bilen

Bilder:

Snart klar med grovpoleringen av huven.
Har gjort vänster sida idag med, men här ser man skillnaden tydligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-36024fb22d5227f8b82bfe4e8414dc4b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-7d4d17f6e64d326fbc86a27fe12ee657.jpg

Fick bort en jäkla massa repor på taket idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-1bc006e29552407863b930cf640351f6.jpg

Min kollega lackerade om arslet i vintras men drog klarlack upp till taket. Detta ska våtslipas ner så det jämnas ut. Inget jag kommer att göra. Dock har jag polerat där för och se om det blir nyansskillnad, men det blev det ej smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-6a53d1f520e3653437a973bab3769197.jpg

Det var allt.
Ha det gott och kommentera gärna smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
28 februari 2016 · 438 Inlägg

putte38 skrev:
Följer detta! Blir riktigt snyggt med broms detaljerna och med lyktorna i fram smile

Tackar tackar smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
vbubbis
28 februari 2016 · 201 Inlägg

Jäkla vilken skilland de blev smile vilka medel kör du med? Fick nu en polermaskin så nu kan man polera sik egen utan behöva låna jobbets :p

Mitsubishi evolution 8 "Evo 8" (2004)
Louca
28 februari 2016 · 438 Inlägg

vbubbis skrev:
Jäkla vilken skilland de blev smile vilka medel kör du med? Fick nu en polermaskin så nu kan man polera sik egen utan behöva låna jobbets :p

Tackar smile

Kör med 3M's medel. Kör Fast Cut med en hård trissa sedan ska jag hoppa tull Ultra Fine med en mjuk trissa.
Notera dock att jag inte är en expert på polera wink Provar mig fram.

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
neo1
28 februari 2016 · 194 Inlägg

Jävlar vad fint måste följas smile

BMW 520 E34 "Ghost Ship" (1989)
BMW 335 "E90" (2007)
2sec ///BMW
28 februari 2016 · 7 Inlägg

Blir ju feeejnt de hära, kommer följas! smile

BMW 530dA (2005)
BMW 525d (2012)
Louca
29 februari 2016 · 438 Inlägg

neo1 skrev:
Jävlar vad fint måste följas smile

2sec skrev:
Blir ju feeejnt de hära, kommer följas! smile

Välkomna välkomna smile Kul med följare smile

Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.

Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?

Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Stackarn
29 februari 2016 · 1 200 Inlägg

Louca skrev:

neo1 skrev:
Jävlar vad fint måste följas smile

2sec skrev:
Blir ju feeejnt de hära, kommer följas! smile

Välkomna välkomna smile Kul med följare smile

Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.

Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?

Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.

Hej!

Ang Coils så beror det helt på vilket fabrikat och vilken modell samt vilken höjd du ställer in dessa på.
Men ska du bara sänka en liten bit och vill göra det billigt skulle jag satsa på sänkfjädrar istället.

Nu är jag inte helt säker på hur det ser ut på e38, men har inte även den mcpherson-framvagn där spindlarna sitter fast i fjäderbenen? Om så är fallet måste man ju kapa och svetsa lite för att få dit coils.

Om du köper sänkfjädrar, tänk då på att dina nuvarande fjädrar suttit på länge och är ihoptryckta, så köp gärna fjädrar som sänker mer än typ 20mm, för då kommer bilen att bli högre än nu wink


Mvh,

Spinkabo
29 februari 2016 · 12 Inlägg

Du borde inte behöva kapa och svetsa för att få dit coils på en e38?

Men skulle säga att det blir hårdare än orginal hur du än ställer in det, men sen kan det bli olika hårt beroende på hur du ställer det.

BMW 320d (2006)
BMW 740 (1999)
metic
29 februari 2016 · 67 Inlägg

Louca skrev:

neo1 skrev:
Jävlar vad fint måste följas smile

2sec skrev:
Blir ju feeejnt de hära, kommer följas! smile

Välkomna välkomna smile Kul med följare smile

Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.

Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?

Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.

Hej!

Angående hårdheten vid sänkning beror ju på vilka fjädrar som sitter i coilsen och hårdheten på stötdämparen, på de lite mer seriösa firmorna brukar man kunna beställa mjukare/hårdare fjädrar om man vill, annars går dom efter ett index vilken fjäderhårdhet bilen ska ha.

Jag kör med k-sport coils på min Bmw e39 med fjädrarna som följde med, och på mina coils kan man ställa hårdheten på dämparen via en liten ratt, trots att jag bara skruvat upp hårdheten på dämparen till bara hälften av vad som är möjligt så är bilen helt stum! Man kan knappt trycka ner bilen även om man häver sig på skärmen, men bilen ligger som ett strykjärn på vägen!! big_smile

Du behöver varken kapa eller svetsa för att montera coils på din framvagn, för att fjäderbenet är bara i stucken i spindeln, spindeln är delad på ett ställe så man drar bara åt den som en klammer.

Lite svårt att förklara men se här: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar … Id=31_0244

Nr 1  Fjäderbenet.
Nr 2  Spindeln
Nr 3  Skruven till "klamman"

Senast redigerat av metic (29 februari 2016)

Louca
29 februari 2016 · 438 Inlägg

Stackarn skrev:

Louca skrev:

neo1 skrev:
Jävlar vad fint måste följas smile

2sec skrev:
Blir ju feeejnt de hära, kommer följas! smile

Välkomna välkomna smile Kul med följare smile

Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.

Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?

Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.

Hej!

Ang Coils så beror det helt på vilket fabrikat och vilken modell samt vilken höjd du ställer in dessa på.
Men ska du bara sänka en liten bit och vill göra det billigt skulle jag satsa på sänkfjädrar istället.

Nu är jag inte helt säker på hur det ser ut på e38, men har inte även den mcpherson-framvagn där spindlarna sitter fast i fjäderbenen? Om så är fallet måste man ju kapa och svetsa lite för att få dit coils.

Om du köper sänkfjädrar, tänk då på att dina nuvarande fjädrar suttit på länge och är ihoptryckta, så köp gärna fjädrar som sänker mer än typ 20mm, för då kommer bilen att bli högre än nu wink


Mvh,

Tack för svar, det sitter dock sänkfjädrar redan. Tänkte komma billigare undan och kapa dem lite för att få ner fronten 1 cm, men det är nog fan inte så smart. Tänkte köra seriöst med coils, vem vet, man kanske vill ha den lägre i framtiden wink

Spinkabo skrev:
Du borde inte behöva kapa och svetsa för att få dit coils på en e38?

Men skulle säga att det blir hårdare än orginal hur du än ställer in det, men sen kan det bli olika hårt beroende på hur du ställer det.

Hmm okej, vill inte offra komforten för mycket. Men man får väl väga för och nackdelar antar jag.

metic skrev:

Louca skrev:

neo1 skrev:
Jävlar vad fint måste följas smile

2sec skrev:
Blir ju feeejnt de hära, kommer följas! smile

Välkomna välkomna smile Kul med följare smile

Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.

Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?

Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.

Hej!

Angående hårdheten vid sänkning beror ju på vilka fjädrar som sitter i coilsen och hårdheten på stötdämparen, på de lite mer seriösa firmorna brukar man kunna beställa mjukare/hårdare fjädrar om man vill, annars går dom efter ett index vilken fjäderhårdhet bilen ska ha.

Jag kör med k-sport coils på min Bmw e39 med fjädrarna som följde med, och på mina coils kan man ställa hårdheten på dämparen via en liten ratt, trots att jag bara skruvat upp hårdheten på dämparen till bara hälften av vad som är möjligt så är bilen helt stum! Man kan knappt trycka ner bilen även om man häver sig på skärmen, men bilen ligger som ett strykjärn på vägen!! big_smile

Du behöver varken kapa eller svetsa för att montera coils på din framvagn, för att fjäderbenet är bara i stucken i spindeln, spindeln är delad på ett ställe så man drar bara åt den som en klammer.

Lite svårt att förklara men se här: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar … Id=31_0244

Nr 1  Fjäderbenet.
Nr 2  Spindeln
Nr 3  Skruven till "klamman"

De coilsen ska jag kolla upp isf, då kan man ju anpassa hur man vill. Jag har original stötisar med sänkfjädrar. Förutom att jag vill ha ner bilen lägre så påpekade någon tidigare i tråden att originaldämpare inte mår så bra av sänkningsfjädrar. smile

Det jag vet är jobbigt på både E39 och E38 är att det tar sån jävla tid att byta stötisar bak. Är ett heldagsjobb liksom och att jag måste riva massor av inredningen jag kämpat att få dit. Så för mig är det ett lite större projekt, men det lutar åt att bli av för att kunna vara säker på både komfort och säkerhet smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
metic
29 februari 2016 · 67 Inlägg

Louca skrev:

Stackarn skrev:

Louca skrev:

neo1 skrev:
Jävlar vad fint måste följas smile

2sec skrev:
Blir ju feeejnt de hära, kommer följas! smile

Välkomna välkomna smile Kul med följare smile

Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.

Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?

Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.

Hej!

Ang Coils så beror det helt på vilket fabrikat och vilken modell samt vilken höjd du ställer in dessa på.
Men ska du bara sänka en liten bit och vill göra det billigt skulle jag satsa på sänkfjädrar istället.

Nu är jag inte helt säker på hur det ser ut på e38, men har inte även den mcpherson-framvagn där spindlarna sitter fast i fjäderbenen? Om så är fallet måste man ju kapa och svetsa lite för att få dit coils.

Om du köper sänkfjädrar, tänk då på att dina nuvarande fjädrar suttit på länge och är ihoptryckta, så köp gärna fjädrar som sänker mer än typ 20mm, för då kommer bilen att bli högre än nu wink


Mvh,

Tack för svar, det sitter dock sänkfjädrar redan. Tänkte komma billigare undan och kapa dem lite för att få ner fronten 1 cm, men det är nog fan inte så smart. Tänkte köra seriöst med coils, vem vet, man kanske vill ha den lägre i framtiden wink

Spinkabo skrev:
Du borde inte behöva kapa och svetsa för att få dit coils på en e38?

Men skulle säga att det blir hårdare än orginal hur du än ställer in det, men sen kan det bli olika hårt beroende på hur du ställer det.

Hmm okej, vill inte offra komforten för mycket. Men man får väl väga för och nackdelar antar jag.

metic skrev:

Louca skrev:

Välkomna välkomna smile Kul med följare smile

Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.

Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?

Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.

Hej!

Angående hårdheten vid sänkning beror ju på vilka fjädrar som sitter i coilsen och hårdheten på stötdämparen, på de lite mer seriösa firmorna brukar man kunna beställa mjukare/hårdare fjädrar om man vill, annars går dom efter ett index vilken fjäderhårdhet bilen ska ha.

Jag kör med k-sport coils på min Bmw e39 med fjädrarna som följde med, och på mina coils kan man ställa hårdheten på dämparen via en liten ratt, trots att jag bara skruvat upp hårdheten på dämparen till bara hälften av vad som är möjligt så är bilen helt stum! Man kan knappt trycka ner bilen även om man häver sig på skärmen, men bilen ligger som ett strykjärn på vägen!! big_smile

Du behöver varken kapa eller svetsa för att montera coils på din framvagn, för att fjäderbenet är bara i stucken i spindeln, spindeln är delad på ett ställe så man drar bara åt den som en klammer.

Lite svårt att förklara men se här: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar … Id=31_0244

Nr 1  Fjäderbenet.
Nr 2  Spindeln
Nr 3  Skruven till "klamman"

De coilsen ska jag kolla upp isf, då kan man ju anpassa hur man vill. Jag har original stötisar med sänkfjädrar. Förutom att jag vill ha ner bilen lägre så påpekade någon tidigare i tråden att originaldämpare inte mår så bra av sänkningsfjädrar. smile

Det jag vet är jobbigt på både E39 och E38 är att det tar sån jävla tid att byta stötisar bak. Är ett heldagsjobb liksom och att jag måste riva massor av inredningen jag kämpat att få dit. Så för mig är det ett lite större projekt, men det lutar åt att bli av för att kunna vara säker på både komfort och säkerhet smile

Nej precis, kolven i orginaldämparen arbetar inom fel område om man bara kör med sänkfjädrar, visst det fungerar efter som många kör med det, men det är ju inte bra i långa loppet och det finns ju risk att kolven bottnar om man kör med för korta fjädrar.

Ja dom bak är ett helvete att få på plats, och det är värt att tänka på att med K-sport, D2, Xyz coils (samma prylar bara olika färg) är att justeringen för hårdheten på dämparen hamnar under hatthyllan (borde va samma på E38), så man vill ställa  in hårdheten ifrån början så man slipper riva igen, men höjden på bilen går fortfarande att ställa in lätt! smile

Senast redigerat av metic (29 februari 2016)

Louca
29 februari 2016 · 438 Inlägg

metic skrev:
Nej precis, kolven i orginaldämparen arbetar inom fel område om man bara kör med sänkfjädrar, visst det fungerar efter som många kör med det, men det är ju inte bra i långa loppet och det finns ju risk att kolven bottnar om man kör med för korta fjädrar.

Ja dom bak är ett helvete att få på plats, och det är värt att tänka på att med K-sport, D2, Xyz coils (samma prylar bara olika färg) är att justeringen för hårdheten på dämparen hamnar under hatthyllan (borde va samma på E38), så man vill ställa  in hårdheten ifrån början så man slipper riva igen, men höjden på bilen går fortfarande att ställa in lätt! smile

Ah ytterligare en sak att tänka på. Skulle inte förvåna mig om jag ställde in dem fel och behövde montera ut dem igen för att justera hårdheten haha.

Alltså för nuvarande fungerar dämparna bra med fjädrarna. Upplever inga problem, både bredden bak är korrekt och det slår inte i. De "problem" jag har är fram, där den är för hög och för bred för tillfället. Ser lite fult ut faktiskt och ska jag sänka mer måste ju dämpningen bli hårdare tongue

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
2 mars 2016 · 438 Inlägg

Liten update!

Inte så mycket nytt egentligen. Första poleringen var klar i söndags. Nu vattenpolerar en kollega till mig vissa delar när han har tid. Motorhuven är skit, måste förr eller senare lackas om. Tills vidare väntar jag på lite delar jag beställt från Tyskland och Schmiedmann.

Bilder:

Denna svarta list som ni kan se kommer att bytas och även kromet ovanför då det är repat. Notera att strålkastarspolningen kommer att försvinna för ett cleanare utseende.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-90dcfa0631535fe1902a2e9f8b5d3b5f.jpg

Mittenplattan för regskylten är i sämre skick en vad som syns på bilden. Hittade en helt ny oanvänd på skoten för 200 spänn. Taget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-14b88ed70fbb37301b7bdd0ce5b0fbdc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-45d574b87e91ebd9b8c312ce70bf465b.jpg

Denna sida är värre där plasten även är sprucken på två ställen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-7241494e7fd750c80b7b8322348edf8d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-40d785ae8d89790037f243fe7610ac3d.jpg

Luddig och matt bild men bilen börjar se skinande ut. Lite kvar barra. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-750c7bd621e95b0f667e222cdb0b596f.jpg

Ha det gott och kommentera gärna smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
5 mars 2016 · 438 Inlägg

Någon som vet hur man bäst får ut poleringsmedel från stenskott?
Ju mer jag putsar bilen, desto mer börjar jag hata min motorhuv som har massor med stenskott. Men som sagt så måste polermedlet ut stenskotten så att jag kan fylla i de värsta med lite färg tills vidare.

Är en del puts nu och justeringar inför sommaren. Ska försöka lova mig själv att inte riva upp den för mycket så jag kan njuta under sommaren tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-b9dd0139280604e13fb646585a395513.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-befe1fe63e4f7c2248bcd99428066141.jpg

Såhär blev det på ett stenskott när jag tvättade bilen förra veckan. Grovt irriterande. suck...
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161882/161882-02adfa39a55ab85b748a779f56f98465.jpg

Ha det gott och kommentera gärna smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
6 mars 2016 · 438 Inlägg

Sitter en söndag å funderar på dessa

http://static.starwebserver.se/shops/ddesign/files/cache/br-series-group_medium.1433223517.jpg

Från DDESIGN.
9500:- är inte ett dåligt pris för en uppsättning.

Nu till planetens dummaste fråga. Jag är rätt nöjd med höjden bak och vill egentligen bara sänka fram. Kan jag inte bara sätta coils fram tills vidare? tänker även på att det är ett helvete att byta bak där jag inte ens vill sänka.

Hoppas ja inte blir lynchad för denna fråga av er. big_smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
metic
6 mars 2016 · 67 Inlägg

Louca skrev:
Sitter en söndag å funderar på dessa

http://static.starwebserver.se/shops/dd … 223517.jpg

Från DDESIGN.
9500:- är inte ett dåligt pris för en uppsättning.

Nu till planetens dummaste fråga. Jag är rätt nöjd med höjden bak och vill egentligen bara sänka fram. Kan jag inte bara sätta coils fram tills vidare? tänker även på att det är ett helvete att byta bak där jag inte ens vill sänka.

Hoppas ja inte blir lynchad för denna fråga av er. big_smile

Jo klart man kan göra så smile

Louca
6 mars 2016 · 438 Inlägg

metic skrev:

Louca skrev:
Sitter en söndag å funderar på dessa

http://static.starwebserver.se/shops/dd … 223517.jpg

Från DDESIGN.
9500:- är inte ett dåligt pris för en uppsättning.

Nu till planetens dummaste fråga. Jag är rätt nöjd med höjden bak och vill egentligen bara sänka fram. Kan jag inte bara sätta coils fram tills vidare? tänker även på att det är ett helvete att byta bak där jag inte ens vill sänka.

Hoppas ja inte blir lynchad för denna fråga av er. big_smile

Jo klart man kan göra så smile

Det ända problemet jag kan tänka mig är att egenskaperna på dämpningen blir annorlunda, t.ex. hårt fram och mjukt bak? Inte optimalt kanske smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang