Louca
29 februari 2016
· 438 Inlägg
Stackarn skrev:
Louca skrev:
neo1 skrev:
Jävlar vad fint måste följas
2sec skrev:
Blir ju feeejnt de hära, kommer följas!
Välkomna välkomna Kul med följare
Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.
Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?
Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.
Hej!
Ang Coils så beror det helt på vilket fabrikat och vilken modell samt vilken höjd du ställer in dessa på.
Men ska du bara sänka en liten bit och vill göra det billigt skulle jag satsa på sänkfjädrar istället.
Nu är jag inte helt säker på hur det ser ut på e38, men har inte även den mcpherson-framvagn där spindlarna sitter fast i fjäderbenen? Om så är fallet måste man ju kapa och svetsa lite för att få dit coils.
Om du köper sänkfjädrar, tänk då på att dina nuvarande fjädrar suttit på länge och är ihoptryckta, så köp gärna fjädrar som sänker mer än typ 20mm, för då kommer bilen att bli högre än nu
Mvh,
Tack för svar, det sitter dock sänkfjädrar redan. Tänkte komma billigare undan och kapa dem lite för att få ner fronten 1 cm, men det är nog fan inte så smart. Tänkte köra seriöst med coils, vem vet, man kanske vill ha den lägre i framtiden
Spinkabo skrev:
Du borde inte behöva kapa och svetsa för att få dit coils på en e38?
Men skulle säga att det blir hårdare än orginal hur du än ställer in det, men sen kan det bli olika hårt beroende på hur du ställer det.
Hmm okej, vill inte offra komforten för mycket. Men man får väl väga för och nackdelar antar jag.
metic skrev:
Louca skrev:
neo1 skrev:
Jävlar vad fint måste följas
2sec skrev:
Blir ju feeejnt de hära, kommer följas!
Välkomna välkomna Kul med följare
Sidfråga: Fortfarande jävligt sugen på Coils. Någon som vet om det automatiskt blir mycket hårdare fjädring? Om jag skulle montera coils skulle jag ändå inte sänka bilen helt i backen utan sänka nån cm fram än vad jag har nu.
Men om jag ex inte sänker någonting, är coils hårdare än original då?
Jag antar även att det blir billigare om jag inte köper coils där cambern är justerbar? För det är jag inte intresserad av.
Hej!
Angående hårdheten vid sänkning beror ju på vilka fjädrar som sitter i coilsen och hårdheten på stötdämparen, på de lite mer seriösa firmorna brukar man kunna beställa mjukare/hårdare fjädrar om man vill, annars går dom efter ett index vilken fjäderhårdhet bilen ska ha.
Jag kör med k-sport coils på min Bmw e39 med fjädrarna som följde med, och på mina coils kan man ställa hårdheten på dämparen via en liten ratt, trots att jag bara skruvat upp hårdheten på dämparen till bara hälften av vad som är möjligt så är bilen helt stum! Man kan knappt trycka ner bilen även om man häver sig på skärmen, men bilen ligger som ett strykjärn på vägen!!
Du behöver varken kapa eller svetsa för att montera coils på din framvagn, för att fjäderbenet är bara i stucken i spindeln, spindeln är delad på ett ställe så man drar bara åt den som en klammer.
Lite svårt att förklara men se här: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar … Id=31_0244
Nr 1 Fjäderbenet.
Nr 2 Spindeln
Nr 3 Skruven till "klamman"
De coilsen ska jag kolla upp isf, då kan man ju anpassa hur man vill. Jag har original stötisar med sänkfjädrar. Förutom att jag vill ha ner bilen lägre så påpekade någon tidigare i tråden att originaldämpare inte mår så bra av sänkningsfjädrar.
Det jag vet är jobbigt på både E39 och E38 är att det tar sån jävla tid att byta stötisar bak. Är ett heldagsjobb liksom och att jag måste riva massor av inredningen jag kämpat att få dit. Så för mig är det ett lite större projekt, men det lutar åt att bli av för att kunna vara säker på både komfort och säkerhet