740 b230f enkelt trim (bonntrim?)

SASP
18 oktober 2015 · 13 Inlägg

Hej!

Jag har en 740 med b230f. Original effekt 115 hk. Nm ?

Jag har bytt till K-kam, tagit bort org fläkt, ersatt med el elfläkt, sportluftfiler i orginalburk med borrade hål.

Avgas orginal hela vägen.

Vad ger dessa små "trim" för effekt ?
Känns piggare på högre varv.

125 hk ? Nm?

MVH Sasp

Volvo V70 "Business" (2003)
simlar
18 oktober 2015 · 5 526 Inlägg

Skulle gissa på runt 125-135hk.

Rensa katten/ersätt med ett rakt rör och ett lite mer friflödande avgassystem så blir den ännu lite piggare.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
SASP
18 oktober 2015 · 13 Inlägg

Ok funderar på extraktor rör med rakt resten.. får se smile

Tack för snabbt svar.

Volvo V70 "Business" (2003)
Henkix
18 oktober 2015 · 6 737 Inlägg

sätt dit en 531 topp också så ger den lite mer mos smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
simlar
18 oktober 2015 · 5 526 Inlägg

Henkix skrev:
sätt dit en 531 topp också så ger den lite mer mos smile

Man tappar så mycket ork botten så är man inte ute efter närmare 200hk så skulle jag inte rekommendera 531-topp.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
SASP
18 oktober 2015 · 13 Inlägg

130 räcker till vintern:) då vill jag gärna ha kvar bottendrag , de likla man har

Volvo V70 "Business" (2003)
bosabengt
23 oktober 2015 · 2 035 Inlägg

Har du fått 120 hk ska du vara glad.

En annan org kam ger dig ett annat register men du behöver ju justera bränsletryck och tändning för att få ut effekten.

Sportluftfilter gör ju i princip inget heller. Det som kan ge nån enstaka häst är ju att ta bort den stora höfläkten. Jag har också tagit bort den men jag tycker mest det varvar lättare efter det.

Här är en gammal tråd jag startade som du kan läsa. Här lär du dig det mesta om B230F trimning.

http://folkraceforum.se/volvo/dummietra … terfragas/

Biljudsveteran sen 1984!
werd
24 oktober 2015 · 349 Inlägg

Något man aldrig ser är att någon faktiskt tar och bänkar sina bilar... Mycket prat om "det ger inget/du får 20+häst med öppet filter" och allt där i mellan.
Leta upp nån som bänkar för en billig peng och testa va det ger!
Finns en kille i Uddevalla som bänkar för kaffebröd(nästan) men det är väl lite långt tongue

En dyr, men smart framtidsinvestering är en bredbandslambda.
Sen polvända någon kontakt på vr-givaren(Osäker på vilken och hur, finns guider för detta).
Klämma ihop btr;en aningens(guide finns även där) och kolla lambdan.
Lite bonnalösningar för ett bättre register.
Något man inte ska glömma är att ett fint register känns bättre än en kort effektkurva. 115 häst är inte roligt med en M-kam, så ditt byte till K-kam gör ju registret mycket roligare.

Senast redigerat av werd (24 oktober 2015)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
SASP
25 oktober 2015 · 13 Inlägg

Skulle vara spännande att bänka ett par gamla holkar som gått 30xxx mil + och se vad de egentligen har kvar av sina 113-117 hk...

Sen efter det göra en rejäl service o diverse små trim.

Volvo V70 "Business" (2003)
SASP
25 oktober 2015 · 13 Inlägg

Kanske skulle ha formulerat min första fråga på ett annat sätt: Hur mycket hk extra kommer jag få med dessa små trim.

Oavsett om det är 100 hk eller 130 hk i den så går den åtminstone klart bäst av de 5 744or som jag ägt. 4 med b230F och en med b230A.

Det handlar nog om hur de har brukats och servats. Denna har brukats av enbart 4 ägare och varav den senaste var en tant som haft den sen -99.

Senast redigerat av SASP (25 oktober 2015)

Volvo V70 "Business" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang