kör en liten update nu igen. Allting står inte helt stilla i garaget i väntan på bygga upp en budget till motorbygget.
Skruvar just nu en hel del på en annan supra som står i garaget, nämligen min Sambos och ville ha mera effekt i sin till nästa år så sagt och gjort. blir en turbo konvertering utav hennes.
så först ner plockning av insuget och grenröret en lite före bild
snabbt avklarat. sedan lite provmontering av det nya grenröret och se hur det passar. blir nog bra detta
Provmonterade även min gamla GT45:a men tyvärr blev den för stor, tog i tändfördelaren..
så en Holset HX40 köptes hem tillsammans med en 60mm WG som passar bättre
Den högra på bilden
sedan så plockade ja ner min gamla intercooler från min supra och monterade den på hennes ist. passa perfekt
sedan påbörjade ja arbetet med oljereturen och matningen till snurran. plockade bort den stora bulten som håller fast oljefiltret
så satte den i svarven och borrade ut ett hål
sedan så fixade jag med retur plattan med.
grovt utsågat och upp borrad. men efter lite puts så
blev riktigt fin.
sedan fram med tigen och svetsa fast lite nipplar
blev riktigt fint
har även borrat upp hålet i tråget. trångt och jävligt så orkade inte krångla med ta en bild på det men plockade ner tråget och använde en hålsåg för komma åt
sedan har arbetet med min motor inte stått stilla helt. börjat skissa lite på en stressplatta och skaffat fram lite material till det
en redig klump detta blir och rigga upp i fräsen och börja snart.
även prov monterat svänghjulet på kuggkransen
dock passade inte bultarna jag hade.. behöver ett par med 45 mm längder. får bli en beställning från usa med ett par ARP bultar i rätt längd.
Satan vilken rolig och spännande tråd!! Riktigt kul att kolla på trådar om supror då det är min dröm bil och kommer bli mitt nästa projekt!! Prem lagd!
teilmann skrev: Satan vilken rolig och spännande tråd!! Riktigt kul att kolla på trådar om supror då det är min dröm bil och kommer bli mitt nästa projekt!! Prem lagd!
Ja nu var de ett tag sedan en uppdatering men är väl dags nu igen
Har varit mycket nu med sambons bil men är så gott klar för vrida på nyckeln.
Grenröret som köptes in byggde för mycket på höjden då tidigare ägare hade svetsat dit en extra turbo fläns. Fräste av de mesta av flänsen men tyvärr räckte det inte till. Så fick kapa av allting och köpa en ny fläns och svetsa på och samtidigt sänka ner det ytterliggare för kunna få dit turbon utan insuget skulle ta i avgashuset.
Här är en bild innan ja började göra om grenröret. Som de syns är det väldigt högt upp.
Och efter fräsen tog se fortfarande emot så bara att göra om.
Turbo på plats med några mm marginal. Gick inte sänka ner det mera då turbon började ta i grenröret istället.
Sedan blev de lite bygge av downpipe. Blev rätt så nöjd när de blev klart.
Sedan var de på och svetsa på wastegaten. Och sedan föra in avgaserna från den till downpipen. Blev tyvärr ingen fin screampipe
Lambda sonds fästen gjordes och sedan svetsades dit. Lindade in hela grenröret sedan för få det lite finare. Har ingen bild på detta nu tyvärr
Tryckrören dragna, och oljematning samt retur monterad.
Bara kvar att svetsa på en 90° aluböj till turbon då det blev lite tajt mellan turbo och kaross.
Var iväg härom dagen och skaffade mig ett nytt insug till bilen också. Inte det vackraste kanske men ska slipa det och på med ny färg så kanske det duger.
Anledningen lite var att ja orkade inte att behöva dra om all elen i bilen för insuget skull. Tänkte annars kört med mitt greddy insug men de blir nog lägga det på hyllan.
Sitter även uttag för 12 spridare på detta insug så skäl eventuellt köra med allihop för att kunna få en bättre tomgång. Frågan är då om man ska köra ett helt separat bränsle system på dessa eller bara köra ett y-block på mina befintliga ledningar. Har ju matningsledning som räcker till
Sedan råkade ja även på ett litet bilköp. Kompisen skulle göra sig av med sin Nissan skyline han köpte och blev erbjuden att köpa den och kunde inte tacka nej.
Så är nu ägare även till en Nissan Skyline R33 gtst med ny renoverad motor. Kan bli en rolig sommar bil om man har kvar den ett tag under sommaren, i alla fall tills toyotan är klar
Äntligen sambons bil klar. Fick bli att svetsa fast en 90° rör från spjäll huset då silicon slangen kom alldeles för nära
Bara att hälla i lite olja och provstarta
Men nu kan man fokusera helt på min bil framöver då ja slipper mer skruvade på hennes. Ska börja montera dit den nya intercoolern i helgen som ja ska iväg och hämta imorgon är det tänkt får hoppas de passar som de skall. Kommer i bästa fall en uppdatering på söndag igen då
Som lovat så kommer det en uppdatering idag Var iväg igår på en liten tur och fick köpt det ja skulle ha plus lite till
Blev bland annat en 5.5" tjock intercooler med dubbla cellpaket. Tryckrör från turbo toll intercooler samt tryckrör upp till insuget. Även en 60mm dumpventil blev de. Ett flex-a-lite fläkt paket. Kylarrör. Ett eftermarknad styrsystem med kabelhärva för 2jzgte men får se vad ja gör med de. Var mest ute efter extra kontakter ifall ja behöver byta ut lite utav mina. Ett par 440cc spridare till insuget. 6 st tändspolar. Säkert lite mer jag inte kommer ihåg nu
Var ju självklart tvungen att provmonterat intercoolern direkt när jag kom hem och den passade riktigt fint mellan balkarna ifram.
Lite skum bild som ni kanske ser på färgen men..
Så de var allt för ikväll så hoppas ja att ja får fixat lite mera under veckan
Japp svindyrt är det ju inte men är väldigt svårt att få tag i allting. Och kan sluta med att det kan bli dyrt då man blir desperat att få tag på det växellådan till och börja med brukar kosta mellan 25000 till 30000
Jo det gör det. Klarar av rätt så bra med effekt ändå. Körde med min förra setup och de skulle vara ca 500 hk och automaten höll då men sedan anledningen till att bultarna till turbin drog loss sig vet ja inte