Få ut 300Hk ur Volvo 940 FKK

Wheel_Spin
25 oktober 2015 · 245 Inlägg

Tjena, jo det är så att jag vill landa på 300 pollar i min 940 Turbo, jag kommer lista vad som är gjort här nedan, jag tippar på att jag har ungefär 250 Pollar just nu.

-531 Topp med Vx3 kam
-Planad topp samt slipade ventiler samt utbytta ventiltätningar.
-Hyfsat stor aluminium intercooler.
-16 Raders oljekyl
-3" LMM
-465cc Gröna Bosch Spridare
-Öppet luftfilter (tänkte skärma av detta och borra hål i karossen för ännu kallare luftintag)
-Malpassi BTR (Klarar 5 Bar, inställd på 3,65 Bar)
-Warlbro Gss 342 255L/H
-3" avgas från turbon med racekatalysator
-712 tryckplatta med originallamell.
-Pysventil med 13C Turbon just nu på 0,9-1 Bar
-Chippad i både bränsle och tändbox

Jag funderar på att köpa ett grenrör med T3 fläns, då finns det ju lite olika sorter, Extreme versionen på KL Racing och en ''vanlig'' med T3 fläns, vilket är mest värt att satsa på? samt en T3/T4 Turbo. Hur mycket kommer jag att kunna ladda för motorns skull för att va på den säkra sidan?

En kompis sa att jag borde byta sprut så jag kan mappa bilen, för att det ska hålla bättre.

Hur är det med besiktningen om jag kommer in med ett Extreme 8V-Grenrör samt T3/T4 Turbo? Är det lugnt om jag ställer ner laddet till original? big_smile

Senast redigerat av Wheel_Spin (25 oktober 2015)

turbodeath
25 oktober 2015 · 2 452 Inlägg

varför inga chip till den setupen....mycket är gjort men 13 c klarar inte mer än max 220 hk...ang besiktningen får du en grinig jävel så sätter han väl 2 or....dom kan ju vara roliga när det gäller det...

döden kommer tillbaka
Wheel_Spin
25 oktober 2015 · 245 Inlägg

turbodeath skrev:
varför inga chip till den setupen....mycket är gjort men 13 c klarar inte mer än max 220 hk...ang besiktningen får du en grinig jävel så sätter han väl 2 or....dom kan ju vara roliga när det gäller det...

Glömde skriva med det, givetvis är den chippad i både bränsle och tändbox! smile

Och vad menar folk med att en turbo inte klarar mer än ett visst antal häst? Det är väl laddet som det handlar om, sen om motorn producerar 100 häst eller 1000 häst spelar väl ingen roll..? Så länge du inte överskrider ''max-laddet'' för turbon?

Senast redigerat av Wheel_Spin (25 oktober 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2015 · 26 149 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

turbodeath skrev:
varför inga chip till den setupen....mycket är gjort men 13 c klarar inte mer än max 220 hk...ang besiktningen får du en grinig jävel så sätter han väl 2 or....dom kan ju vara roliga när det gäller det...

Glömde skriva med det, givetvis är den chippad i både bränsle och tändbox! smile

Och vad menar folk med att en turbo inte klarar mer än ett visst antal häst? Det är väl laddet som det handlar om, sen om motorn producerar 100 häst eller 1000 häst spelar väl ingen roll..? Så länge du inte överskrider ''max-laddet'' för turbon?

Varför tror du man har ett "max-ladd" på en turbo?
Såsom jag har fått det förklarat så är en av orsakerna just för att det är onödigt att ladda mer än anvisat maxtryck, för över det ger den bara onödig varmluft.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Wheel_Spin
25 oktober 2015 · 245 Inlägg

Mack skrev:

Wheel_Spin skrev:

turbodeath skrev:
varför inga chip till den setupen....mycket är gjort men 13 c klarar inte mer än max 220 hk...ang besiktningen får du en grinig jävel så sätter han väl 2 or....dom kan ju vara roliga när det gäller det...

Glömde skriva med det, givetvis är den chippad i både bränsle och tändbox! smile

Och vad menar folk med att en turbo inte klarar mer än ett visst antal häst? Det är väl laddet som det handlar om, sen om motorn producerar 100 häst eller 1000 häst spelar väl ingen roll..? Så länge du inte överskrider ''max-laddet'' för turbon?

Varför tror du man har ett "max-ladd" på en turbo?
Såsom jag har fått det förklarat så är en av orsakerna just för att det är onödigt att ladda mer än anvisat maxtryck, för över det ger den bara onödig varmluft.

Jag vet.. jag säger ju det, så länge man inte överskrider ''max-laddet'' så är det ju lugnt? Spelar väl ingen roll hur mycket effekt bilen har i övrigt som den andra killen påstod. 0,9 bar är 0,9 bar hur skulle 0,9bar bli mer skadligt för aggregatet med en motor med mer effekt??????????? -.-

Han sa att mer än 220 HK ska man inte köra på en 13c. Då menar han alltså att jag inte ens kan ladda 0,1 Bar med 13C-aggregatet med en motor som har över 220Hk i utförande utan tryckhjälp. Jätte logiskt tycker jag. NOT.

Själv har jag fått det förklarat att 13cn börjar blåsa varm-luft ÖVER 1 Bar. DÄRFÖR är den inställd på ca 0,9 Bar. Vilken gräns överskrider jag?

Senast redigerat av Wheel_Spin (25 oktober 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2015 · 26 149 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Mack skrev:

Wheel_Spin skrev:

Glömde skriva med det, givetvis är den chippad i både bränsle och tändbox! smile

Och vad menar folk med att en turbo inte klarar mer än ett visst antal häst? Det är väl laddet som det handlar om, sen om motorn producerar 100 häst eller 1000 häst spelar väl ingen roll..? Så länge du inte överskrider ''max-laddet'' för turbon?

Varför tror du man har ett "max-ladd" på en turbo?
Såsom jag har fått det förklarat så är en av orsakerna just för att det är onödigt att ladda mer än anvisat maxtryck, för över det ger den bara onödig varmluft.

Jag vet.. jag säger ju det, så länge man inte överskrider ''max-laddet'' så är det ju lugnt? Spelar väl ingen roll hur mycket effekt bilen har i övrigt som den andra killen påstod. 0,9 bar är 0,9 bar hur skulle 0,9bar bli mer skadligt för aggregatet med en motor med mer effekt??????????? -.-

Han sa att mer än 220 HK ska man inte köra på en 13c. Då menar han alltså att jag inte ens kan ladda 0,1 Bar med 13C-aggregatet med en motor som har över 220Hk i utförande utan tryckhjälp. Jätte logiskt tycker jag. NOT.

Själv har jag fått det förklarat att 13cn börjar blåsa varm-luft ÖVER 1 Bar. DÄRFÖR är den inställd på ca 0,9 Bar. Vilken gräns överskrider jag?

Du överskriver mig veterligen inga gränser, men du får inga 300 hästar med det heller..och det var väl det som var målet? Eller har du ändrat dig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Wheel_Spin
25 oktober 2015 · 245 Inlägg

Mack skrev:

Wheel_Spin skrev:

Mack skrev:
Varför tror du man har ett "max-ladd" på en turbo?
Såsom jag har fått det förklarat så är en av orsakerna just för att det är onödigt att ladda mer än anvisat maxtryck, för över det ger den bara onödig varmluft.

Jag vet.. jag säger ju det, så länge man inte överskrider ''max-laddet'' så är det ju lugnt? Spelar väl ingen roll hur mycket effekt bilen har i övrigt som den andra killen påstod. 0,9 bar är 0,9 bar hur skulle 0,9bar bli mer skadligt för aggregatet med en motor med mer effekt??????????? -.-

Han sa att mer än 220 HK ska man inte köra på en 13c. Då menar han alltså att jag inte ens kan ladda 0,1 Bar med 13C-aggregatet med en motor som har över 220Hk i utförande utan tryckhjälp. Jätte logiskt tycker jag. NOT.

Själv har jag fått det förklarat att 13cn börjar blåsa varm-luft ÖVER 1 Bar. DÄRFÖR är den inställd på ca 0,9 Bar. Vilken gräns överskrider jag?

Du överskriver mig veterligen inga gränser, men du får inga 300 hästar med det heller..och det var väl det som var målet? Eller har du ändrat dig?

Och när sa jag att jag skulle ladda mer än 0,9 Bar med original aggregatet?!?!? Kan människor lära sig att läsa eller..?

Min fråga var vad effekt hade med inställt laddtryck att göra. Den andra snubben som svarade verkade ju tro att om man laddar inom gränsen för aggregatet men överstiger ett visst antal hästar så är det samma sak som att ställa upp laddtrycket för högt. Kan du va snäll och förklara logiken i det?

LÄS HÄR!!! ---> Jag funderar på att köpa ett grenrör med T3 fläns, då finns det ju lite olika sorter, Extreme versionen på KL Racing och en ''vanlig'' med T3 fläns, vilket är mest värt att satsa på? samt en T3/T4 Turbo. Hur mycket kommer jag att kunna ladda för motorns skull för att va på den säkra sidan? <--- LÄS HÄR!!!

Dessutom så var min avsikt med tråden att få tips på hur jag kan plocka ut de sista pollarna och det är då fan inte med något 13c-Aggregat som jag skrev TYDLIGT ovan, samt även i trådstarten.

Senast redigerat av Wheel_Spin (25 oktober 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2015 · 26 149 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Mack skrev:

Wheel_Spin skrev:

Jag vet.. jag säger ju det, så länge man inte överskrider ''max-laddet'' så är det ju lugnt? Spelar väl ingen roll hur mycket effekt bilen har i övrigt som den andra killen påstod. 0,9 bar är 0,9 bar hur skulle 0,9bar bli mer skadligt för aggregatet med en motor med mer effekt??????????? -.-

Han sa att mer än 220 HK ska man inte köra på en 13c. Då menar han alltså att jag inte ens kan ladda 0,1 Bar med 13C-aggregatet med en motor som har över 220Hk i utförande utan tryckhjälp. Jätte logiskt tycker jag. NOT.

Själv har jag fått det förklarat att 13cn börjar blåsa varm-luft ÖVER 1 Bar. DÄRFÖR är den inställd på ca 0,9 Bar. Vilken gräns överskrider jag?

Du överskriver mig veterligen inga gränser, men du får inga 300 hästar med det heller..och det var väl det som var målet? Eller har du ändrat dig?

Och när sa jag att jag skulle ladda mer än 0,9 Bar med original aggregatet?!?!? Kan människor lära sig att läsa eller..?

Min fråga var vad effekt hade med inställt laddtryck att göra. Den andra snubben som svarade verkade ju tro att om man laddar inom gränsen för aggregatet men överstiger ett visst antal hästar så rasar aggregatet. Och den meningen fick mig nästan att avlida.

LÄS HÄR!!! ---> Jag funderar på att köpa ett grenrör med T3 fläns, då finns det ju lite olika sorter, Extreme versionen på KL Racing och en ''vanlig'' med T3 fläns, vilket är mest värt att satsa på? samt en T3/T4 Turbo. Hur mycket kommer jag att kunna ladda för motorns skull för att va på den säkra sidan? <--- LÄS HÄR!!!

Wowow..du behöver inte brusa upp dig.
Ok, jag missade den biten med att du ska köpa dig en större turbo i framtiden. Men även du missade turbodeaths poäng med att du nog inte har några 250 hästar nu heller.
Men hursomhelst.
Vill du ha några guider i vad du mer exakt behöver för att nå dina mål så finns ett par exellenta upplagda i forumet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Wheel_Spin
25 oktober 2015 · 245 Inlägg

Mack skrev:

Wheel_Spin skrev:

Mack skrev:
Du överskriver mig veterligen inga gränser, men du får inga 300 hästar med det heller..och det var väl det som var målet? Eller har du ändrat dig?

Och när sa jag att jag skulle ladda mer än 0,9 Bar med original aggregatet?!?!? Kan människor lära sig att läsa eller..?

Min fråga var vad effekt hade med inställt laddtryck att göra. Den andra snubben som svarade verkade ju tro att om man laddar inom gränsen för aggregatet men överstiger ett visst antal hästar så rasar aggregatet. Och den meningen fick mig nästan att avlida.

LÄS HÄR!!! ---> Jag funderar på att köpa ett grenrör med T3 fläns, då finns det ju lite olika sorter, Extreme versionen på KL Racing och en ''vanlig'' med T3 fläns, vilket är mest värt att satsa på? samt en T3/T4 Turbo. Hur mycket kommer jag att kunna ladda för motorns skull för att va på den säkra sidan? <--- LÄS HÄR!!!

Wowow..du behöver inte brusa upp dig.
Ok, jag missade den biten med att du ska köpa dig en större turbo i framtiden. Men även du missade turbodeaths poäng med att du nog inte har några 250 hästar nu heller.
Men hursomhelst.
Vill du ha några guider i vad du mer exakt behöver för att nå dina mål så finns ett par exellenta upplagda i forumet.

Det är lugnt...

Det var inte ens hans poäng, läs vad han skrev igen. Man kan inte blanda in något aggregat i bilden, för då blir det fel, som om aggregatet inte klarar mer än 220hk, det är fel. Isåfall säger man att med den setupen och 0,9bar i ladd så har du inte mer än 220hk, förstår du min poäng?

Ja tack, länka dem är du snäll.

Senast redigerat av Wheel_Spin (25 oktober 2015)

simlar
25 oktober 2015 · 5 526 Inlägg

Du har ju redan allt förutom turbon för det såkallade "300hk-kitet".
Receptet för det är:
TD04-19T turbo
465cc spridare
3"Lmm
3" downpipe
Chipp för den setupen.


Och vad snackar du om att det är endast laddtrycket som spelar roll vilken effekt man får ut?
Större turbo = Pumpar mer luft vid samma laddtryck.

En 13C flödar inte tillräckligt för mer än 200-220hk oavsett hur mycket man laddar.
Det är inte "max-laddet" för turbon som begränsar hur mycket effekt du kan få ut utan det är hur mycket turbon flödar.
Och ja en motor med över 220hk utan turbo tappar effekt genom att montera en 13C på den då turbon inte kan flöda nog med luft för mer effekt.
Tänk på att en B230FK har inte ens 116hk om man tar bort turbon.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jacobh94
25 oktober 2015 · 2 Inlägg

19T fungerade fint för mig, trevligt med tidigt laddtryck, och höll fint till varvstopp. jag körde även med vx3 kam innan, sedan bytte till v kam och blev mycket trevligare att köra. gick dock lika i det höga registret. kolla även in min logg så kan du se liknande setup som ja hade, mvh smile

Volvo 744 Turbo "BAD" (1987)
Wheel_Spin
25 oktober 2015 · 245 Inlägg

simlar skrev:
Du har ju redan allt förutom turbon för det såkallade "300hk-kitet".
Receptet för det är:
TD04-19T turbo
465cc spridare
3"Lmm
3" downpipe
Chipp för den setupen.


Och vad snackar du om att det är endast laddtrycket som spelar roll vilken effekt man får ut?
Större turbo = Pumpar mer luft vid samma laddtryck.

En 13C flödar inte tillräckligt för mer än 200-220hk oavsett hur mycket man laddar.
Det är inte "max-laddet" för turbon som begränsar hur mycket effekt du kan få ut utan det är hur mycket turbon flödar.
Och ja en motor med över 220hk utan turbo tappar effekt genom att montera en 13C på den då turbon inte kan flöda nog med luft för mer effekt.
Tänk på att en B230FK har inte ens 116hk om man tar bort turbon.

Okej... så om man ligger inom gränserna med en mindre turbo och laddar 0,9 Bar och gör samma sak med en större turbo så pumpar det mer luft från den större turbon även fast den också är inställd på 0,9 Bar? Asså va. Du släpper ju bara igenom 0,9 Bar med båda dessa, hur kan du få mer effekt med ett större aggregat på samma ladd? Tvärtom, det borde bli ketchupeffekt och ladd på sent varvtal som resultat då det är ett större kompressorhjul att dra runt. Men när de båda är vid deras peak på 0,9 bar i detta fallet, så är det ju ändå SAMMA tryck, vi snackar om?

Jag är fullt med på att ett större aggregat kan ladda mer innan det laddar varmluft, men det är ju inte det vi snackar om, för jag ligger ju inom gränserna nu.

Vänta lite nu, så du menar att om jag turbokonverterar en sugmotor med 220hk med användning av 13c aggregatet så kommer den tappa effekt? Vart är logiken? Motorn får ju tryckhjälp!

Jadu, det kan jag tänka på. Men inte fan hjälper det mig att nå 300 pollar.

Senast redigerat av Wheel_Spin (25 oktober 2015)

Jolanki
25 oktober 2015 · 75 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

simlar skrev:
Du har ju redan allt förutom turbon för det såkallade "300hk-kitet".
Receptet för det är:
TD04-19T turbo
465cc spridare
3"Lmm
3" downpipe
Chipp för den setupen.


Och vad snackar du om att det är endast laddtrycket som spelar roll vilken effekt man får ut?
Större turbo = Pumpar mer luft vid samma laddtryck.

En 13C flödar inte tillräckligt för mer än 200-220hk oavsett hur mycket man laddar.
Det är inte "max-laddet" för turbon som begränsar hur mycket effekt du kan få ut utan det är hur mycket turbon flödar.
Och ja en motor med över 220hk utan turbo tappar effekt genom att montera en 13C på den då turbon inte kan flöda nog med luft för mer effekt.
Tänk på att en B230FK har inte ens 116hk om man tar bort turbon.

Okej... så om man ligger inom gränserna med en mindre turbo och laddar 0,9 Bar och gör samma sak med en större turbo så pumpar det mer luft från den större turbon även fast den också är inställd på 0,9 Bar? Asså va. Du släpper ju bara igenom 0,9 Bar med båda dessa, hur kan du få mer effekt med ett större aggregat på samma ladd? Tvärtom, det borde bli ketchupeffekt och ladd på sent varvtal som resultat då det är ett större kompressorhjul att dra runt. Men när de båda är vid deras peak på 0,9 bar i detta fallet, så är det ju ändå SAMMA tryck, vi snackar om?

Jag är fullt med på att ett större aggregat kan ladda mer innan det laddar varmluft, men det är ju inte det vi snackar om, för jag ligger ju inom gränserna nu.

Vänta lite nu, så du menar att om jag turbokonverterar en sugmotor med 220hk med användning av 13c aggregatet så kommer den tappa effekt? Vart är logiken? Motorn får ju tryckhjälp!

Jadu, det kan jag tänka på. Men inte fan hjälper det mig att nå 300 pollar.

Bar är ju bara en enhet för tryck, en större turbo rymmer mer volym komprimerad luft och behöver därför inte samma tryck för att leverera samma mängd luft... smile du kan skicka 1 l/per minut med 1 bars tryck, eller 1000l/per minut med 1 bars tryck, skillnaden blir ju dimensionen på grejjerna men trycket är detsamma.

Wheel_Spin
25 oktober 2015 · 245 Inlägg

Jacobh94 skrev:
19T fungerade fint för mig, trevligt med tidigt laddtryck, och höll fint till varvstopp. jag körde även med vx3 kam innan, sedan bytte till v kam och blev mycket trevligare att köra. gick dock lika i det höga registret. kolla även in min logg så kan du se liknande setup som ja hade, mvh smile

Jasså? Bänkade du den bilen och vad hade du för effekt isåfall? Det ska jag kolla in! smile

Wheel_Spin
25 oktober 2015 · 245 Inlägg

Jolanki skrev:

Wheel_Spin skrev:

simlar skrev:
Du har ju redan allt förutom turbon för det såkallade "300hk-kitet".
Receptet för det är:
TD04-19T turbo
465cc spridare
3"Lmm
3" downpipe
Chipp för den setupen.


Och vad snackar du om att det är endast laddtrycket som spelar roll vilken effekt man får ut?
Större turbo = Pumpar mer luft vid samma laddtryck.

En 13C flödar inte tillräckligt för mer än 200-220hk oavsett hur mycket man laddar.
Det är inte "max-laddet" för turbon som begränsar hur mycket effekt du kan få ut utan det är hur mycket turbon flödar.
Och ja en motor med över 220hk utan turbo tappar effekt genom att montera en 13C på den då turbon inte kan flöda nog med luft för mer effekt.
Tänk på att en B230FK har inte ens 116hk om man tar bort turbon.

Okej... så om man ligger inom gränserna med en mindre turbo och laddar 0,9 Bar och gör samma sak med en större turbo så pumpar det mer luft från den större turbon även fast den också är inställd på 0,9 Bar? Asså va. Du släpper ju bara igenom 0,9 Bar med båda dessa, hur kan du få mer effekt med ett större aggregat på samma ladd? Tvärtom, det borde bli ketchupeffekt och ladd på sent varvtal som resultat då det är ett större kompressorhjul att dra runt. Men när de båda är vid deras peak på 0,9 bar i detta fallet, så är det ju ändå SAMMA tryck, vi snackar om?

Jag är fullt med på att ett större aggregat kan ladda mer innan det laddar varmluft, men det är ju inte det vi snackar om, för jag ligger ju inom gränserna nu.

Vänta lite nu, så du menar att om jag turbokonverterar en sugmotor med 220hk med användning av 13c aggregatet så kommer den tappa effekt? Vart är logiken? Motorn får ju tryckhjälp!

Jadu, det kan jag tänka på. Men inte fan hjälper det mig att nå 300 pollar.

Bar är ju bara en enhet för tryck, en större turbo rymmer mer volym komprimerad luft och behöver därför inte samma tryck för att leverera samma mängd luft... smile du kan skicka 1 l/per minut med 1 bars tryck, eller 1000l/per minut med 1 bars tryck, skillnaden blir ju dimensionen på grejjerna men trycket är detsamma.

Precis det jag menar, trycket är detsamma och effektutförande från motorn blir detsamma. Laddar man 1 bar så kommer det in 1 bar, spelar ingen roll vilket aggregat du laddar med. När laddet kommer är ju en annan femma, men det är inte det vi pratar om nu.

Senast redigerat av Wheel_Spin (25 oktober 2015)

Jolanki
25 oktober 2015 · 75 Inlägg

Det är ju mängden luft som ökar effekten förutsatt att du har samma lufttemperatur, en större turbo ger mer volym, dvs den leverar större luftmängd på mindre tryck så att du inte behöver ladda lika mycket för att få samma effekt.

Hajjaru? smile

Redigerat: Spana denna tråd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

Senast redigerat av Jolanki (25 oktober 2015)

Wheel_Spin
25 oktober 2015 · 245 Inlägg

Jolanki skrev:
Det är ju mängden luft som ökar effekten förutsatt att du har samma lufttemperatur, en större turbo ger mer volym, dvs den leverar större luftmängd på mindre tryck så att du inte behöver ladda lika mycket för att få samma effekt.

Hajjaru? smile

Redigerat: Spana denna tråd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

Jag är fullt med på att ett större aggregat levererar högre ladd med mindre varv på kompressorhjulet då det är större. Det enda logiska jag kan tänka mig är att temperaturen blir lägre från ett större aggregat just för den orsaken vilket i sin tur ger motorn en högre verkningsgrad = mer effekt.

Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2015 · 26 149 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Mack skrev:

Wheel_Spin skrev:

Och när sa jag att jag skulle ladda mer än 0,9 Bar med original aggregatet?!?!? Kan människor lära sig att läsa eller..?

Min fråga var vad effekt hade med inställt laddtryck att göra. Den andra snubben som svarade verkade ju tro att om man laddar inom gränsen för aggregatet men överstiger ett visst antal hästar så rasar aggregatet. Och den meningen fick mig nästan att avlida.

LÄS HÄR!!! ---> Jag funderar på att köpa ett grenrör med T3 fläns, då finns det ju lite olika sorter, Extreme versionen på KL Racing och en ''vanlig'' med T3 fläns, vilket är mest värt att satsa på? samt en T3/T4 Turbo. Hur mycket kommer jag att kunna ladda för motorns skull för att va på den säkra sidan? <--- LÄS HÄR!!!

Wowow..du behöver inte brusa upp dig.
Ok, jag missade den biten med att du ska köpa dig en större turbo i framtiden. Men även du missade turbodeaths poäng med att du nog inte har några 250 hästar nu heller.
Men hursomhelst.
Vill du ha några guider i vad du mer exakt behöver för att nå dina mål så finns ett par exellenta upplagda i forumet.

Det är lugnt...

Det var inte ens hans poäng, läs vad han skrev igen. Man kan inte blanda in något aggregat i bilden, för då blir det fel, som om aggregatet inte klarar mer än 220hk, det är fel. Isåfall säger man att med den setupen och 0,9bar i ladd så har du inte mer än 220hk, förstår du min poäng?

Ja tack, länka dem är du snäll.

Jag förstår din poäng, men känner ändå inte att jag riktigt håller med om den.

Länk som utlovat: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
simlar
25 oktober 2015 · 5 526 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Jolanki skrev:
Det är ju mängden luft som ökar effekten förutsatt att du har samma lufttemperatur, en större turbo ger mer volym, dvs den leverar större luftmängd på mindre tryck så att du inte behöver ladda lika mycket för att få samma effekt.

Hajjaru? smile

Redigerat: Spana denna tråd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

Jag är fullt med på att ett större aggregat levererar högre ladd med mindre varv på kompressorhjulet då det är större. Det enda logiska jag kan tänka mig är att temperaturen blir lägre från ett större aggregat just för den orsaken vilket i sin tur ger motorn en högre verkningsgrad = mer effekt.

Det är inte laddtrycket som ger effektökningen utan det är luftmängden.
En större turbo levererar mer luft per tidsenhet än en liten turbo.
Dvs under tiden insugsventilen är öppen hinner den större turbon blåsa in mer luft än den mindre turbon.

Effekten finns i bränslet, desto mer bränsle man kan förbränna desto mer effekt. Luftmängden i cylindern bestämmer hur mycket bränsle som kan förbrännas och inte lufttrycket.

Kolla gärna in tråden Jolanki länkat så kanske du lär dig en sak eller två om överladdade motorer.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jacobh94
25 oktober 2015 · 2 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Jacobh94 skrev:
19T fungerade fint för mig, trevligt med tidigt laddtryck, och höll fint till varvstopp. jag körde även med vx3 kam innan, sedan bytte till v kam och blev mycket trevligare att köra. gick dock lika i det höga registret. kolla även in min logg så kan du se liknande setup som ja hade, mvh smile

Jasså? Bänkade du den bilen och vad hade du för effekt isåfall? Det ska jag kolla in! smile

Japp, så ja rekommenderar en V-kam. alternativt om du får tag i en k kam. kör själv med den i 2 av mina bilar.

Bänkad på Autotech och resulterade 284 whp 422 nm  /327 hästar i motorn med 485 Nm. 1,35 i laddtryck på 98oktan smile

Volvo 744 Turbo "BAD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang