Vad finns det för 4x4 stora kombibilar 2012-2014 för 250-350000?

Muttley
1 november 2015 ·

mb_pucken skrev:
Mercedes e känns som ett bra val, trevliga bilar med grym komfort och kvalitetskänsla. Eftersom du vill ha automat så gör det mercan till ett ännu bättre val då deras lådor är så gått som felfria.

Något från vag går bort om du ska åka med automat. Dsg. Behövs ej sägas mera.

Subaru tycker jag är grymt överprisade bilar, desutom är deras automatlådor hemska enligt mig.
Körde 20 mil i en ny subaru och var trött i kroppen efter den resan. Ej ok. Bullriga och stötiga samt plastiga. Ej ok i den prisklassen.

Provade du en helt ny outback?  För jag känner inte igen stötig och plastig.   
Priset går ju att diskutera, säg vilken annan bil som kommer med adaptiv farthållare, bluetooth, backkamera med mera original.

Men vi gillar klart olika smile  Jag körde ju nästan uteslutande med eyesight igång och behövde således inte röra något annat knappt.

Bilnorden
1 november 2015 · 294 Inlägg

Dom på listan är ju inte direkt roliga heller, så det är i samma liga, för max 350 000kr får man ingen rolig bil.
Vad menar ni med tråkigt? Är det för att det är Sveriges mest sålda bil?

dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

Bilnorden, ge dig nu, han vill ju inte köra en traktor big_smile . MB och Ådi är definitivt körgladare än Volvo, men så klart, inte lika körglada som ska vi säg BMW big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
1 november 2015 ·

Bilnorden skrev:
Dom på listan är ju inte direkt roliga heller, så det är i samma liga, för max 350 000kr får man ingen rolig bil.
Vad menar ni med tråkigt? Är det för att det är Sveriges mest sålda bil?

Min erfarenhet om man går direkt från Subaru Audi eller Mercedes till en V70 så blir de tråkigt smile

Evildan
1 november 2015 ·

Hmm, inte VAG men du överväger en A6?
Hur tänkte du nu?

XC70 är en stabil kamrat men om lite av en vingelpelle jämfört med en vanlig kombi med AWD.
Utrymmena är lite sisådär för att vara en "stor kombi" men bekväm och mjukt avslappnande att köra tycker jag, när man vant sig Volvos bodyroll om du är en så kallad aktiv förare eller bildrulle i folkmun. Vid normal körning på ett vettigt vis är den bekväm.

A6, VAG så den går ju bort.

BMW, inte "my cup of tea" så en sådan kan jag inte rekommendera, även om bilen kanske passar dig.

SUV, då finns alltid Lexus RX450h wink
Inte så vanlig som grannens XC70 D4 eller 520d på uppfarten men en tillförlitlig premuimwok med hög utrustningsnivå tillika driftsäkerhet.
Rapp SUV, 0-100km/h: 7.8s.
Blandad körning enl körcykel: 6.3l/100km. Med 3.5l v6 och 167hk elmotor.
Årlig skatt: 1108kr.

http://www.blocket.se/jonkoping/Lexus_R … 12&w=3

Bilnorden
1 november 2015 · 294 Inlägg

dawwe skrev:
Bilnorden, ge dig nu, han vill ju inte köra en traktor big_smile . MB och Ådi är definitivt körgladare än Volvo, men så klart, inte lika körglada som ska vi säg BMW big_smile

Det är ju synd bara att dom inte har några bilar som man skulle vilja ha, ja kanske en 550d lite dyr kanske. Men resten är ju bara för folk som behöver verka lite bättre. big_smile

Mercedes är ju bara blivande rosthögar plus att man måste skaffa hatt för att köra.

Audi är väl då kanske enda tänkbara alt, så länge det står minst ett S framför, resten av audi bilarna är ju ur trista, det är ju ändå bara en Skola.

Senast redigerat av Bilnorden (1 november 2015)

dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

Precis min tanke med gällande VAG/Audi. Men Audi är ju "premium" så det kan nog skilja en del i byggkvalitet men framförallt upplevd kvalitet. Lexus RX450 måste ju vara en av bilvärldens fulast SUV:ar, fy satan så fuuuul...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

Det ligger så klart mycket i det du säger att S/RS/AMG/M modeller är roligast att köra, men kostar lite mer. En 550dM med typ 400 hästar diesel är ett bra alternativ, men tveksamt att man hittar en sån för 300-350', inte än iaf...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
1 november 2015 ·

dawwe skrev:
Precis min tanke med gällande VAG/Audi. Men Audi är ju "premium" så det kan nog skilja en del i byggkvalitet men framförallt upplevd kvalitet. Lexus RX450 måste ju vara en av bilvärldens fulast SUV:ar, fy satan så fuuuul...

Den faktiska kvalitén på just AUDI är den sämsta inom hela koncernen när det gäller personbilar, det sminkas snyggt genom att höja den upplevda dito med lite mjukare polymerer på knappar/spakar och andra detaljer.
finns många undersökningar gällande detta, det är bara att läsa på.
Utseende på en RX är ytterst subjektivt och det är givetvis fritt att tycka vad man vill i den omätbara frågan. Jag exempelvis tycker att Pontiac Aztek och BMW X6 spelar i gemensam liga designmässigt.
Tyvärr hämmas bagageutrymmet lite av den lutande bakrutan på RX fast det är inte trångt bara något mindre mot vad det kunde varit.

Edit: Missade några ord.

viccoA
1 november 2015 · 3 110 Inlägg

tkd_rille skrev:

mb_pucken skrev:
Mercedes e känns som ett bra val, trevliga bilar med grym komfort och kvalitetskänsla. Eftersom du vill ha automat så gör det mercan till ett ännu bättre val då deras lådor är så gått som felfria.

Något från vag går bort om du ska åka med automat. Dsg. Behövs ej sägas mera.

Subaru tycker jag är grymt överprisade bilar, desutom är deras automatlådor hemska enligt mig.
Körde 20 mil i en ny subaru och var trött i kroppen efter den resan. Ej ok. Bullriga och stötiga samt plastiga. Ej ok i den prisklassen.

Provade du en helt ny outback?  För jag känner inte igen stötig och plastig.   
Priset går ju att diskutera, säg vilken annan bil som kommer med adaptiv farthållare, bluetooth, backkamera med mera original.

Men vi gillar klart olika smile  Jag körde ju nästan uteslutande med eyesight igång och behövde således inte röra något annat knappt.

Jag provkörde 2013 års outback när jag letade tjänstebil, det dunkade från hjulupphängningen när man körde i hålor, inredningen är inte direkt premium och känslan totalt var att det var en ganska tråkig bil.

Muttley
1 november 2015 ·

viccoA skrev:

tkd_rille skrev:

mb_pucken skrev:
Mercedes e känns som ett bra val, trevliga bilar med grym komfort och kvalitetskänsla. Eftersom du vill ha automat så gör det mercan till ett ännu bättre val då deras lådor är så gått som felfria.

Något från vag går bort om du ska åka med automat. Dsg. Behövs ej sägas mera.

Subaru tycker jag är grymt överprisade bilar, desutom är deras automatlådor hemska enligt mig.
Körde 20 mil i en ny subaru och var trött i kroppen efter den resan. Ej ok. Bullriga och stötiga samt plastiga. Ej ok i den prisklassen.

Provade du en helt ny outback?  För jag känner inte igen stötig och plastig.   
Priset går ju att diskutera, säg vilken annan bil som kommer med adaptiv farthållare, bluetooth, backkamera med mera original.

Men vi gillar klart olika smile  Jag körde ju nästan uteslutande med eyesight igång och behövde således inte röra något annat knappt.

Jag provkörde 2013 års outback när jag letade tjänstebil, det dunkade från hjulupphängningen när man körde i hålor, inredningen är inte direkt premium och känslan totalt var att det var en ganska tråkig bil.

Tråkig som i att de ej var en raket då?
Designmässigt och kvalitet på den 2015 jag provade för 2 helger sen hade iallafall inte det du nämner smile Jag får nog säga att med den utrustningen man får så är de nog de mer värda bilarna i den prisklassen.
Förra outbacken jag provade (tror de heter så) var en 90 tal. Av förklarliga skäl var den ju ganska sliten.

granadadr
1 november 2015 · 7 289 Inlägg

viccoA skrev:

tkd_rille skrev:

mb_pucken skrev:
Mercedes e känns som ett bra val, trevliga bilar med grym komfort och kvalitetskänsla. Eftersom du vill ha automat så gör det mercan till ett ännu bättre val då deras lådor är så gått som felfria.

Något från vag går bort om du ska åka med automat. Dsg. Behövs ej sägas mera.

Subaru tycker jag är grymt överprisade bilar, desutom är deras automatlådor hemska enligt mig.
Körde 20 mil i en ny subaru och var trött i kroppen efter den resan. Ej ok. Bullriga och stötiga samt plastiga. Ej ok i den prisklassen.

Provade du en helt ny outback?  För jag känner inte igen stötig och plastig.   
Priset går ju att diskutera, säg vilken annan bil som kommer med adaptiv farthållare, bluetooth, backkamera med mera original.

Men vi gillar klart olika smile  Jag körde ju nästan uteslutande med eyesight igång och behövde således inte röra något annat knappt.

Jag provkörde 2013 års outback när jag letade tjänstebil, det dunkade från hjulupphängningen när man körde i hålor, inredningen är inte direkt premium och känslan totalt var att det var en ganska tråkig bil.

det gör det i wag,, kör mkt olika bilar och jag personligen HATAR wag,, men min åsikt smile  tycker om BMW och älskar subbans 4wd smile

Bilnorden
1 november 2015 · 294 Inlägg

Subaru har ju riktig 4wd, det är ju en perfekt "skogsmulle" bil.

granadadr
1 november 2015 · 7 289 Inlägg

Bilnorden skrev:
Subaru har ju riktig 4wd, det är ju en perfekt "skogsmulle" bil.

inte bara det,, den är ROLIG med wink inga problem å åka brett smile enkelt å koppla ur anti allt wink åtminstånde på 2014 Legacy

Bilnorden
1 november 2015 · 294 Inlägg

granadadr skrev:

Bilnorden skrev:
Subaru har ju riktig 4wd, det är ju en perfekt "skogsmulle" bil.

inte bara det,, den är ROLIG med wink inga problem å åka brett smile enkelt å koppla ur anti allt wink åtminstånde på 2014 Legacy

Är ju ett stort ➕ på vintern....

Nausea Avstängd
1 november 2015 · 598 Inlägg

dawwe skrev:

krakus skrev:
Av de bilar ni nämner ska vi nog välja en av dessa.

MB E T 4x4
Audi A6 Quattro
Subaru Outback.

Frågan är vilken av dessa bilar är bekvämast / tystast.

O där var Subaru borta ur leken...

Audi också för han skrev "VAG kommer inte på tal".

Martinovic
1 november 2015 · 3 Inlägg

Vad är definitionen på Rolig och tråkig bil? Königsägg och Dacia Sandero.

Subaru Outback är nog inte bilen man väljer om man ska ha kul med den extremt slöa och trötta drivlinan. CVT transmissionen är som att köra en gamma DAF.
Motorn (2,0D) i gen5 Outback är i praktiken oförändrad vilket jag tycker är en stor svaghet i en ny modell. Kombination CVT 150hk och 350NM i en relativt tung bil ger den dåliga omkörningsaccelerationen som är märkbar. Drivlinan känns föråldrad och är inte i närheten av tex MB 250CDI 4M, BMW X3.

Det gick inte att koppla ut antisladd på min 2012 Subaru OB som jag körde 18000 mil med,
Service var 1500 mil innebär i längden höga kostnader efter det att den fria servicen upphör.

Halt klart har dom fått bort den bruksiga känslan i den nya OB och extremt rymlig kupé och välutrustad redan i bas versionen.
För 335K får man mycket utrustning för pengarna inkl V-däck och drag men jag valde bort framför allt pga motorn och CVT/Lineartronic och att jag inte behöver AWD längre.

En rolig bil skulle jag sikta på en X eller 5 serie Xdrive.

dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

Nausea skrev:
Audi också för han skrev "VAG kommer inte på tal".

Mja..VAG är förkortning för Volkswagen AG, vilket hade blvit Volkswagen AB på svenska...Men absolut, Audi ingår i samma koncern.

Senast redigerat av dawwe (1 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

tkd_rille skrev:
säg vilken annan bil som kommer med adaptiv farthållare, bluetooth, backkamera med mera original.

BMW,Audi,MB o säkerligen i princip alla andra märken med. Men jag antar att du menar "standard" istället för original?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mickeymouse
1 november 2015 · 337 Inlägg

Nu gilllar jag amerikanska men en Suburban, Tahoe eller Trailblazer?

Eller en Savana som jag har fast lite nyare med AWD???

Amerikanska sköter du bara underhåller på låda och motorn m.m.
så har du bil länge... min har nästan rullat 34k i skrivande stund..

Nackdelar..
Rost, om man inte håller efter det....(gäller iof vilken bil som helst)
Bränsle förbrukning(det gör inget, jag har stor tank) lol
Brukar även säga att bilen gillar bensin som jag gillar köra den.. dvs. mycket lol
Komfort gillar man stora bilar och att sitta och köra i en kaptenstol så är inget att tveka på..

Störst går först eller det som inte går att laga med slägga
är inte värt att laga???big_smilebig_smile

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang