Varför är dieselmotorer så slöa jämfört med bensinmotorer?

Aquilla
4 november 2015 · 299 Inlägg

Men jag pratar om helt nya prestandabilar från märkeshallen nu från personbilsmärken (inte maserati, ferrarri eller lamborghini...)Jag har själv haft äldre "premiumbilar" men tröttnade och landade på marken. Vill ha bilar som går att trimma och är roliga att pula med!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Muttley
4 november 2015 ·

Aquilla skrev:
Men jag pratar om helt nya prestandabilar från märkeshallen nu från personbilsmärken (inte maserati, ferrarri eller lamborghini...)Jag har själv haft äldre "premiumbilar" men tröttnade och landade på marken. Vill ha bilar som går att trimma och är roliga att pula med!

Du är alltså ute efter en penisförlängare som du säger?

saab_sonett Handledare
4 november 2015 · 1 481 Inlägg

Aquilla skrev:

tkd_rille skrev:

Aquilla skrev:

Jodå har förmånen att åka farsans nya bilar som byter bil var i varanatt år och senaste 6 åren har det varit traktormotorer. I jobbet har jag en caddy tdi från 15.
Senast igår var jag ute o åkte i en ganska ny bmw 535d som även skulle va chippad. inte direkt så jag var rädd i bilen eller några ryggradshäst där eller kurr i magen av vridet.

Då har de inte varit som volvon och passaten jag provat.  Bättre acceleration än många bensinbilar.
Men frågan som kommer då är varför du bryr dig när du kan gå till jobbet och ser ner på folk som vill köra stora bilar?

Jag ser inte ner på alla som kör stora bilar som är nya, det beror på vad syftet hos personen är. Det finns tyvärr allt för många som har sin bil som kukförlängare och det är sorgligt många som passar in i den kategorin. OCH de som verkligen har råd med en vräkig bil samt pengar i överflöd går väl inte o köper en dieselmotor?!?! Skulle du göra det? Jag skulle köpa den med v8 bensin både för komforten, prestandan och lite trevligare motorljud än en vibrerande diesel och knarrande instrumentbräda.

Kör man 6000 mil om året så är en diesel ganska naturligt. Speciellt som den bara drar 5,3l/10mil vid snabb (120+) landsvägskörning. 120d:n jag kör har bra acc vid omkörning. man behöver inte växla mer än på en bensinbil. Går från 6:an till 4:an, drar friskt från 70 till 160-170. Lägger i 6:an igen. Räcker bra för att klippa långtradare på de korta raksträckor jag har till jobbet. (12 mil enkel resa)

YellowCab
4 november 2015 · 13 Inlägg

Vad ni tjafsar! wink Får jag komma med lite synpunkter? Jag har "en av varje". En diesel och en bensinare. Båda kärrorna är Saab 9-3 med ungefär samma vikt och effekt. Bensinaren är visserligen automat med "paddlar" så den sticker betydligt snabbare vid rödljusen än dieseln som måste växlas mycket då man inte kan dra på växlarna på samma sätt som en bensinare. Ligger jag i 100 Km/h med bilarna och trycker gasen i botten så händer det inte så värst mycket i bensinaren jämfört med dieseln som sticker som ett skott även på högsta växeln. Körde en Opel Insigna diesel 2015 i veckan, den stämmer mer in på din beskrivning av slöa dieselbilar. Jag låg i 90-100 och tryckte gasen i botten på högsta växeln och frågade min medpassagerare om han märkte något. Vadå, sa han! Det hördes eller kändes ingenting! efter en halvminut hade farten ökat 5-10 Km/h. Makalöst slö med andra ord!

Saab 9-3 "Vector cabriolet" (2004)
Tesla Model S "70D" (2016)
DasAuto
4 november 2015 · 2 751 Inlägg

Nya BMW o Audi dieslar är fan helt underbara. Men minst 6cyl smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Aquilla
5 november 2015 · 299 Inlägg

Men då kan vi dra slutsatsen här då att dieselmotorer endast är ekonomimotorer med syfte att bespara soppa och få en liten mer körbar och användbar motorkaraktär för stadstrafik med avkall på effekt, motorljud och underhållning.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 november 2015 · 2 972 Inlägg

Nä, det kan vi inte.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Joakim-S Hobby Fotograf
5 november 2015 · 650 Inlägg

Ska vi inte släppa den här diskussionen? Alla andra i tråden verkar förstå förutom TS. Jag tycker absolut inte att dieselmotorer är slöa, körde en BMW 335d som var optimerad, den drog på duktigt.. Och jag gillar dieselmotorer så därav köpte jag en D5 till min xc90 när jag lika gärna kunde köpt en 2.5T eller en T6. Men ville ha en Diesel då jag känner att den orkar snurra hjulen lite bättre i xc90 kontra vad det kostar att ha en T6:a i en så pass stor och tung bil.

MG e-HS (2021)
saab_sonett Handledare
5 november 2015 · 1 481 Inlägg

Definitivt inte. Jag kör enbart landsväg och skulle inte välja en bensinbil. Körde tidigare en Passat TSI och den var/är betydligt slöare än BMW:n Man var tvungen att varva livet ur den för att kunna göra en omkörning. Min gamla 320i E46 är likadan. Tokslö under 4000rpm. Värdelös för landsväg. Som jag skrev. 120d:n har perfekt utväxling på 4:an Rödstrecket går vid 5500rpm, men så långt varvar man inte vid normal körning. Använd området 1500-4500rpm. Där slår den många bensinbilar. Och så drar den betydligt mindre bränsle. Vill jag ha välljud så kör jag Duccen.   :-)

SkyCandy1 Meldem
5 november 2015 · 117 Inlägg

En mer korrekt slutsats är nog att..

1. Dieselbilar generellt är starkare på låga varv pga motorns högre vridmoment, jämfört med bensinmotorer.
2. Ökat varvtal ger ökat effektuttag baserat på motorns vridmoment.
3. Dieselmotorer klarar inte av att prestera (ut-effekt) på lika höga varvtal som bensinmotorer, men kompenserar genom att besitta högre vridmoment.
4. Dieselbilar förbrukar mindre bränsle pga högre energiinnehåll och högre kompression.

SkyCandy1 Meldem
5 november 2015 · 117 Inlägg

Aquilla skrev:
Men då kan vi dra slutsatsen här då att dieselmotorer endast är ekonomimotorer med syfte att bespara soppa och få en liten mer körbar och användbar motorkaraktär för stadstrafik med avkall på effekt, motorljud och underhållning.

Syfte och slutsats är två skilda saker. Syftet är subjektivt, dvs upp till var och en att tycka angående motorljud, bränsleekonomi, användningsområden. Slutsatser baseras på hårdfakta som belyser skillnader mellan bensin- och dieselmotorer

matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 november 2015 · 2 972 Inlägg

5. Det finns både för och nackdelar med båda bränslesorterna, även om inte Aquilla tycker det.
6. Alla måste inte tycka samma som Aquilla.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Powerman Japan Quality
5 november 2015 · 670 Inlägg

För att anknyta till rubriken.

Det blev ännu en vinst för Audi i Le Mans klassiska 24-timmars race. Den nya sportvagnen, R10, visade sig konkurrenskraftig och det mest sensationella är att racebilen har en dieselmotor - med partikelfilter!

Är några år sedan men att dieselmotorer är  slöa stämmer inte riktigt.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Soulman
5 november 2015 · 1 271 Inlägg

Aquilla skrev:
Men då kan vi dra slutsatsen här då att dieselmotorer endast är ekonomimotorer med syfte att bespara soppa och få en liten mer körbar och användbar motorkaraktär för stadstrafik med avkall på effekt, motorljud och underhållning.

Nej, det är din slutsats som uppenbarligen inte delas av särskilt många. Jag njuter varje sekund av att höra min v6 med 300 dieselhästar som de senaste 800 milen gett mig en snittförbrukning på 7,1 mätt vid pump. Jag är inte snäll mot den när jag piskar upp 2,1 ton i över 200km/h och fortfarande plockar skalpar på löpande band.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
5 november 2015 · 1 271 Inlägg

Soulman skrev:

Aquilla skrev:
Men då kan vi dra slutsatsen här då att dieselmotorer endast är ekonomimotorer med syfte att bespara soppa och få en liten mer körbar och användbar motorkaraktär för stadstrafik med avkall på effekt, motorljud och underhållning.

Nej, det är din slutsats som uppenbarligen inte delas av särskilt många. Jag njuter varje sekund av att höra min v6 med 300 dieselhästar som de senaste 800 milen gett mig en snittförbrukning på 7,1 mätt vid pump. Jag är inte snäll mot den när jag piskar upp 2,1 ton i över 200km/h och fortfarande plockar skalpar på löpande band. Men det är en sann njutning!

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Bilnorden
5 november 2015 · 294 Inlägg

Aquilla skrev:
Men då kan vi dra slutsatsen här då att dieselmotorer endast är ekonomimotorer med syfte att bespara soppa och få en liten mer körbar och användbar motorkaraktär för stadstrafik med avkall på effekt, motorljud och underhållning.

Avkall på effekt, motorljud och underhållning? Skulle inte tro det. Eller vad är underhållning för dig?

https://www.google.se/url?sa=t&sour … K8AMMt3BBQ

Ser ganska tråkigt ut, men jag skulle nog härda ut.....

Senast redigerat av Bilnorden (5 november 2015)

Constantine
5 november 2015 · 679 Inlägg

Haha fick mig ett gott skratt efter att ha läst igenom tråden.. TS du kan allvarligt talat aldrig ha kört en modern turbodiesel, ALDRIG.

Aquilla
5 november 2015 · 299 Inlägg

alla som kan lite om racing och motorteknik vet att jag har rätt! Ni dieselnötter som gått på trenden och hysterin om vridmoment före effekt vill bara gottgöra ert bilval. Jag förstår pendlarfolk o taxirörelse som väljer diesel för bränslebesparing o lite billigare service men där slutar alla fördelar. Att välja en diesel för att åka fort då är det godnatt direkt! Även om det finns de som tror det år 2015 fortfarande smile

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Muttley
5 november 2015 ·

Aquilla skrev:
alla som kan lite om racing och motorteknik vet att jag har rätt! Ni dieselnötter som gått på trenden och hysterin om vridmoment före effekt vill bara gottgöra ert bilval. Jag förstår pendlarfolk o taxirörelse som väljer diesel för bränslebesparing o lite billigare service men där slutar alla fördelar. Att välja en diesel för att åka fort då är det godnatt direkt! Även om det finns de som tror det år 2015 fortfarande smile

Du får fortfarande köra max 120 inom Sverige. Och jag tror att de flesta som köper en diesel inte är ute efter att köra som en idiot.

Så när ska du köpa din skrytbil nu då? För du kan väl inte köra runt i de gamla hinkarna.

Aquilla
5 november 2015 · 299 Inlägg

min skrytbil är cosworthen o skulle du sitta i den skulle du skita på dig vid 8000 rpm, det kan du fetglömma göra i dina sura dieselbilar om du nu har någon!

Senast redigerat av Aquilla (5 november 2015)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang