Cheva van 88- topplockspackningsbyte

Spackel-Matte
7 november 2015 · 16 Inlägg

tjenare håller på att byta topplockspackning på en cheva 350 motor men har kört fast lite när det kommer te att ta bort fördelaren, är det bara att ta bort den lilla skruven som håller i den å sen lyfta upp den eller måste motorn stå på något visst vis först? tänkte ifall det vart fel med tändningen sen när den ska dit igen hmm mvh matte

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 november 2015 · 14 056 Inlägg

Spackel-Matte skrev:
tjenare håller på att byta topplockspackning på en cheva 350 motor men har kört fast lite när det kommer te att ta bort fördelaren, är det bara att ta bort den lilla skruven som håller i den å sen lyfta upp den eller måste motorn stå på något visst vis först? tänkte ifall det vart fel med tändningen sen när den ska dit igen hmm mvh matte

Hållaren ser ju ut som en gaffel med en bult som skruvas ner i blocket. Jag tror att fördelaren bara kan passa på ett sätt men är inte riktigt säker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Spackel-Matte
7 november 2015 · 16 Inlägg

hmm jao men om ja tar upp den å sen råkar vrida på motorn å sen sätter tebax fördelarn så blir väl tändföljderna fel? hmm

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 november 2015 · 14 056 Inlägg

Spackel-Matte skrev:
hmm jao men om ja tar upp den å sen råkar vrida på motorn å sen sätter tebax fördelarn så blir väl tändföljderna fel? hmm

Hoppas att det kommer nån mer kunnig till tråden så vi får klarhet i detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Spackel-Matte
7 november 2015 · 16 Inlägg

ja men tack ändå smile

dawwe ...has left the building...
7 november 2015 · 4 474 Inlägg

Asså fördelaren drivs väl antingen av ett kugghjul typ eller en "drivtapp". Rådet är att ställa motorn i TDC på cylinder 1. Det bör finnas en markering på fördelaren där cylinder 1 tänder. Så när fördelaren monteras så ser man till att rotorn pekar mot sitt märke på cylindern. Det är inte super-noga då man kan finjustera genom att vrida på fördelaren. Allmänt svar då jag inte vet hur det ser ut specifikt på TS motor...

Senast redigerat av dawwe (7 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
CC72
7 november 2015 · 1 661 Inlägg

Man kan sätta den 180c fel men det märks direkt du startar den.

zzr94092
7 november 2015 · 4 391 Inlägg

märk på fördelaren var rotorn pekar,och om du  sen INTE vrider på veven så är det inga problem,men kan vara lite pill att få i fördelaren rätt,ska ju passa mot drivningen av oljepunpen åxxå.
Annars så är ju  "dawwe" tips rätt åxxå,men finns ingen märkning på fördelaren ang,ettans cylinder.
Så ta det säkra före det osäkra och gör märkningar själv,så ska det gå bra..

Spackel-Matte
8 november 2015 · 16 Inlägg

tack tack smile gör väl som ni skriver att bara märka ut vart rotorn pekar å sen plocka upp fördelaren smile

kommer nog skriva mer funderingar i denna tråd under tiden ja grejar big_smile

zzr94092
8 november 2015 · 4 391 Inlägg

märk även hur fördelaren står...

Spackel-Matte
8 november 2015 · 16 Inlägg

det gör ja också smile tack å bock

cyberk2
8 november 2015 · 214 Inlägg

Dreven nere är snedskurna, så fördelaren kommer vrida sig när du drar upp den. Ställ motorn i TDC, kolla vilken cyl fördelaren pekar på. Ryck ur den och kolla hur den står när du dragit upp den en bit. Skriv upp det. Montera i omvänd ordning

Spackel-Matte
8 november 2015 · 16 Inlägg

hur gör man så att motor kommer i tdc? hmm

gravityone Fixare
8 november 2015 · 321 Inlägg

Om motorn fungerar och får bra nu så gör följande.
Skit i TDC. ¨
Ta av fördelar locket och vrid motorn för hand tills fördelaren pekar mot cylinder ett. Längst fram mot kylaren vänster sida. Skruva bort bulten som håller gaffeln till fördelaren. Dra fördelaren försiktigt uppåt. som tidigare skrivit så kommer fördelaren att vrida lite på sig. Nu är det fritt fram att skuva ner resten för byte av topplockspackning.

När du sedan skruvar ihop det igen va noga med att fördelaren pekar mot cylinder 1.
Kontrollera också att fördelaren går hela vägen ner. Stannar den ca 1cm innan den tätar mot insuget så ligger inte spåret i oljepumpen rätt. Detta justerar med en flatmejsel ner i hålet där fördelaren sitter och vrida så spåret matchar mot nederdelen av fördelaren placerat under kugghjulen.

Lycka till.

PS.

Självklart kommer det att krävas att du/ni finjusterar tändningen efteråt.

Senast redigerat av gravityone (8 november 2015)

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Spackel-Matte
8 november 2015 · 16 Inlägg

tack tack smile köpte en haynes bok för cheva van av en kompis så nu vet ja hur man får den i TDC å sånt smile

zzr94092
9 november 2015 · 4 391 Inlägg

några av insugets skruv som går ner i topparna ska dessutom läggas på RTV cilicone/packningklister/,dom går ner i en vattenkanal,och även en tjock sträng med RTV på "fram o bakkant" på motorn,där insuget ligger mot,kan bero på vilken packningssats man har,,jag fått gjort så på en -72 och ett par -88. båda 350. .har du sprut eller förgasare på vanen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 november 2015 · 14 056 Inlägg

zzr94092 skrev:
några av insugets skruv som går ner i topparna ska dessutom läggas på RTV cilicone/packningklister/,dom går ner i en vattenkanal,och även en tjock sträng med RTV på "fram o bakkant" på motorn,där insuget ligger mot,kan bero på vilken packningssats man har,,jag fått gjort så på en -72 och ett par -88. båda 350. .har du sprut eller förgasare på vanen?

På 88:or sitter det i original en förgasarinsprutning s.k. TBI (Throttle Body Injection) till skillnad mot TPI som är en riktig insprutning (Tune Port Injection).

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
10 november 2015 · 4 391 Inlägg

Jo, jag vet..men det jag skrev gäller ju båda

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang