Pallar original kablar att driva extra ljus.

puttepro
13 november 2015 · 239 Inlägg

Halloj , har en bme e36. Just nu har jag en ledramp på 72w skarvade på helljus kabeln och det har funkat perfekt, trots väldigt tunna kablar till helljuset.

Nu har jag dock beställt en mkt större/längre ledramp som ligger på hela 180w. Finns det channs att den på samma sätt kmr att funga bara igenom att man kopplar den till helljus kablarna, eller tror ni att den kmr att behöva dras till batteriet med massa komplikationer?

simlar
13 november 2015 · 5 525 Inlägg

Så länge den inte drar mer ström än original-helljuslampan så.
Dvs drar led-rampen inte mer än ca 55W så är det lugnt.

Inte säkert din 180W ramp är på 180W, brukar vara grovt saltade effektsiffror på ledramper.

Men varför inte koppla in rampen ordentligt med ett relä på exakt samma sätt som för extraljus? Är varken svårt eller krångligt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
puttepro
13 november 2015 · 239 Inlägg

simlar skrev:
Så länge den inte drar mer ström än original-helljuslampan så.
Dvs drar led-rampen inte mer än ca 55W så är det lugnt.

Inte säkert din 180W ramp är på 180W, brukar vara grovt saltade effektsiffror på ledramper.

Men varför inte koppla in rampen ordentligt med ett relä på exakt samma sätt som för extraljus? Är varken svårt eller krångligt.

Vet tyvärr inte ens vad ett relä är, samt att batteriet ligger i skuffen så blir jobbigt att dra kablar igenom bilen, så går det att lösa lätta vägen vore det grymt för mig smile

EDIT : btw, du råkar inte veta varför de skulle krydda siffrorna så pass mycket?

Senast redigerat av puttepro (13 november 2015)

simlar
13 november 2015 · 5 525 Inlägg

Jag anser att har man en bil man pillar med själv så är det då på tiden att lära sig vad ett relä är och hur man kopplar in extraljus.
Finns färdiga reläsatser att köpa så det är enklare för en nybörjare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000033658/

Finns annars fina guider på internet, t.ex:
http://www.xtraljus.se/

Brukar alltid finnas en plusplint i motorrummet, annars får man ta ström på generatorns grova pluskabel eller på startmotorns grova pluskabel då dessa går direkt från batteriet.
Så du behöver inte dra kablar hela vägen från batteriet i skuffen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Power-krille
13 november 2015 · 672 Inlägg

http://www.legoelektronik.se/kabelarea
här kan du kolla om effekt/kabelarea/längd räcker, sen får du ta det vidare därifrån!

"Väx inte upp! det är en fälla"
Meaganeowner
14 november 2015 · 2 250 Inlägg

Pallar o pallar...

Din fråga är väl om kablarna inte brinner upp?
Det har jag svårt att tro att de gör.. de är avsäkrade. Däremot kanske du får felmeddelande gällande originallampormas status, när du hänger på nåt extra.

Något annat att tänka på med klent kablage  ( oftast original i besparningssyfte) är att det uppstår ett spänningsfall. Det gör det i o f s i allt kablage. Men om man gör allt för att hålla spänningsfallet lågt, så blir spänningen ute vid lamporna högre.
Ett sätt är just som nämns ovan... koppla in relä och grovt kablage med separat säkring, direkt från t ex grova kabeln till startmotorn.

Har labbat lite med främst orignalhelljuset på flera bilar. I ljusstyrka motsvarar det inte sällan hälften av ljuset från ett extraljus om man lägger in en reläkoppling i strömförsörjningen till heljuslamporna.

Nu är det väl inte så lätt ordnat med all elektronik som vakar över alla funktioner i nyare bilar.

Jag brukar tillfälligt koppla in en grövre kabel, försedd med säkring (20 A) mellan plus på batteri (startmotor) och helljuslampans anslutning. OBS INTE JORDANSLUNINGEN som kan vara i glödlampan sockel... eller 1 av de 3 anslutningarna på vissa lampor.
Sätter på heljuset och kollar om det blir skillnad när jag ansluter den grövre kabeln. Originalanslutningen ska vara kvar.

Men likväl.... Reläkoppling är det enda rätta om man vill få ut det mesta av angiven prestanda utan att för den skull försämra befintlig ljus.
Blir det märkbar skillnad (på helljuset) kopplar jag in relä.
Varför bara helljuset? Jo, därför att de i regel är kraftigare än halvljset och har möjlighet att förbruka större ström, om kablaget PALLAR.

Senast redigerat av Meaganeowner (14 november 2015)

Djo
14 november 2015 · 10 157 Inlägg

koppla extra ljus utan relä är som att skita utan att dra ner kalsingarna det skiter sig rätt rejält och är precis lika korkat både och.

En säger det är ju avsäkrat ja men vad händer när säkringen går jo då klämmer dom i grövre säkring ända tills skiten brinner upp på riktigt.

Förlåt men blir så trött på genvägar som kan vara rent livsfarliga.

ett relä och en googling så har du en korrekt och säkert inkopplad led ramp.

klarar du ej av det så är du ju av den sorten som ska lämna in bilen på verkstad för montage.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
torsen
14 november 2015 · 7 238 Inlägg

Vad gäller svag likström i allmänhet så är nyare bilar i allmänhet "klent" utrustade.
Inte nog med att de är känsliga för extra inkopplingar så att de visar felmeddelande.
De har klenare elledningar och klenare ljusomkopplare.

Två bra sätt att få tillräckligt hög spänning är att:
* montera kraftigare ledningar.
* montera relä och använda original ledningar för styrström till reläna.

Jag har på ett flertal bilar mätt upp spänningen vid lampsocklarna och jämfört med dito vid batteriet.
Uppemot 2 volt spänningsfall.
Eftersom spänningsfallet är proportionellt med försämrat ljusutbyte så förstår man lättare problemet.
2 volt spänningsfall är 17%.
17% sämre ljusutbyte är rätt så mycket.

Att dessutom "tjuva" på t ex helljusledningen är helt förkastligt.

På en nyare bil flyttade jag regskylten och blev därmed tvungen att montera ny skyltbelysning.
5 W glödlampa "tjuvad" på ena bakljuset medförde att felindikeringslampan tändes.
Bytte då hela armaturen mot en dito med lysdiod.
Det gick bra = ingen felindikering.

smile

puttepro
14 november 2015 · 239 Inlägg

Jag vill inte förklara nån utav er som har svarat i tråden då jag själv inte vet vad spänning, amp, eller ens vad en säkring är.

men det jag vet är att mitt 72w extraljus har fungerat hur bra som helst en längre period, oavsett om jag blinkar med den som om jag vore strobe lamba, eller har den på i 20 minuters perioder. Så förstår inte riktigt varför ni får det att låta som att mina barnbarn kommer att dö pga hur jag kopplat mina helljus..?

Djo
14 november 2015 · 10 157 Inlägg

puttepro skrev:
Jag vill inte förklara nån utav er som har svarat i tråden då jag själv inte vet vad spänning, amp, eller ens vad en säkring är.

men det jag vet är att mitt 72w extraljus har fungerat hur bra som helst en längre period, oavsett om jag blinkar med den som om jag vore strobe lamba, eller har den på i 20 minuters perioder. Så förstår inte riktigt varför ni får det att låta som att mina barnbarn kommer att dö pga hur jag kopplat mina helljus..?

Om du inte förstår riskerna med att överbelasta din bils el system så ja.

om vi säger såhär din bil får lasta tex 350kg  max skulle du då lasta den med 550 kg ? vist det går säkert bra ibland och ett tag men skulle du rekommendera det ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mb_pucken
14 november 2015 · 5 087 Inlägg

Problemet med att koppla på extra utrustning på befintliga kablar är att kablarna överbelastas.
Detta för att dom är tänkta att driva en lampa på en viss effekt. Troligtvis en 55w lampa.
Om man då kopplar på en extra förbrukare, i ditt fall ett extraljus är att strmmen kommer att öka. Detta gör att kabeln nu måste driva mer än den är lämpad för. Detta gör att kabeln inte orkar med det högt strömflödet och då kommer den att bli varm. Varm kabel kan leda till att skyddet utan på kabeln smälter och då blir det kortalutning och brand.
Dock ska det sitta en säkring på kabeln som skyddar den mot för hög ström. Säkringen sälter innan kabeln gör det.

En annan nackdel är att när man överbelastar en kabel så blir den som ett hinder likt ett veck på en vattenslang, trycket sjunker och lika så spänningen vilket gör att lampan lyser svagare. Och det vill man ju inte.

Så för att förhindra att detta händer så kan man koppla in ett relä (en strömstyrd strömbrytare) som gör att du kan dra en kabel av rätt storlek direkt från en strömkälla och då slipper man belasta bilens originalkablar.

Senast redigerat av mb_pucken (14 november 2015)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
puttepro
14 november 2015 · 239 Inlägg

Djo skrev:

puttepro skrev:
Jag vill inte förklara nån utav er som har svarat i tråden då jag själv inte vet vad spänning, amp, eller ens vad en säkring är.

men det jag vet är att mitt 72w extraljus har fungerat hur bra som helst en längre period, oavsett om jag blinkar med den som om jag vore strobe lamba, eller har den på i 20 minuters perioder. Så förstår inte riktigt varför ni får det att låta som att mina barnbarn kommer att dö pga hur jag kopplat mina helljus..?

Om du inte förstår riskerna med att överbelasta din bils el system så ja.

om vi säger såhär din bil får lasta tex 350kg  max skulle du då lasta den med 550 kg ? vist det går säkert bra ibland och ett tag men skulle du rekommendera det ?

Förstår hur du menar. Kanske inte fick med det från början, men detta är en 5000kr sladdpulka vi pratar om, och ingen nyare bil.

Dock är det klart att jag inte vill att något skall gå sönder. Men finns det inga siffror på hur mkt överskattade dessa kina led ramper brukar vara i watt?

torsen
14 november 2015 · 7 238 Inlägg

puttepro skrev:
Jag vill inte förklara nån utav er som har svarat i tråden då jag själv inte vet vad spänning, amp, eller ens vad en säkring är.

men det jag vet är att mitt 72w extraljus har fungerat hur bra som helst en längre period, oavsett om jag blinkar med den som om jag vore strobe lamba, eller har den på i 20 minuters perioder. Så förstår inte riktigt varför ni får det att låta som att mina barnbarn kommer att dö pga hur jag kopplat mina helljus..?

Gå till biblioteket och låna "Tecnos" bilel eller motsvarande och sätt dig in i vad (för naturlagar) som gäller.
Har du nytta av resten av (bil-) livet.wink

Djo
15 november 2015 · 10 157 Inlägg

puttepro skrev:

Djo skrev:

puttepro skrev:
Jag vill inte förklara nån utav er som har svarat i tråden då jag själv inte vet vad spänning, amp, eller ens vad en säkring är.

men det jag vet är att mitt 72w extraljus har fungerat hur bra som helst en längre period, oavsett om jag blinkar med den som om jag vore strobe lamba, eller har den på i 20 minuters perioder. Så förstår inte riktigt varför ni får det att låta som att mina barnbarn kommer att dö pga hur jag kopplat mina helljus..?

Om du inte förstår riskerna med att överbelasta din bils el system så ja.

om vi säger såhär din bil får lasta tex 350kg  max skulle du då lasta den med 550 kg ? vist det går säkert bra ibland och ett tag men skulle du rekommendera det ?

Förstår hur du menar. Kanske inte fick med det från början, men detta är en 5000kr sladdpulka vi pratar om, och ingen nyare bil.

Dock är det klart att jag inte vill att något skall gå sönder. Men finns det inga siffror på hur mkt överskattade dessa kina led ramper brukar vara i watt?

spelar ingen roll vad bilen kostar kablarna håller inte bättre på en billig bil wink

Hur mycket det varierar kraftigt så koppla med ett relä så är det inga problem sen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang