Styrfel Saab 9-5 Aero -00!!!

robinc97
17 november 2015 · 173 Inlägg

Tjäna! Har en saab 95:a årsmodell -00 som jag känner att den typ understyr på. Ratten tar ibland väldigt sent och när den väl tar krävs de lite till för att det ska hända nått. Det känns som om den vill dra åt höger mycket, styrningen känns inte helt on point om man ska säga så. om jag har svängt åt höger och ska tillbaka till rakt läge kan bilen fortfarande dra åt höger även fast ratten står rätt. och ibland kan ratten va sne men den endå går rakt. Det är något extremt svårt att förklara men hoppas någon råkat ut för samma och kan hjälpa!  Skulle vara nice om det gick att fixa för nån billig slant. Kan tilläga att vänster styrled är bytt för ett tag sedan och att den rullat 33.000 mil.


MVH Robin smile


PS! Kan moderator låta detta inlägg vara och stänga av mitt andra inlägg som publicerades i bromsar och chassi? Jag kan inte ta bort min egen tråd

JKDesign
17 november 2015 · 4 442 Inlägg

Är bilen sänkt? Känns som du har riktigt dålig hjulinställning I samband med eventuellt slitna bussningar.

Mitt tips är att kolla över bussningar I framvagnen och sedan göra en framvagnsinställning, inställningen ligger säkert runt 500spänn.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Mack Forum- och sitemoderator
17 november 2015 · 26 149 Inlägg

Tyckte ändå ämnet bör ligga under Chassi, bromsar och transmission. Flyttade därför denna.

Med vänlig hälsning mod.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
robinc97
17 november 2015 · 173 Inlägg

Mack skrev:
Tyckte ändå ämnet bör ligga under Chassi, bromsar och transmission. Flyttade därför denna.

Med vänlig hälsning mod.

tyckte den inte riktigt hörde hemma där... men aja : P sålänge ja får nåra svar är ja nöjd ^^

robinc97
17 november 2015 · 173 Inlägg

JKDesign skrev:
Är bilen sänkt? Känns som du har riktigt dålig hjulinställning I samband med eventuellt slitna bussningar.

Mitt tips är att kolla över bussningar I framvagnen och sedan göra en framvagnsinställning, inställningen ligger säkert runt 500spänn.

inte sänkt, ska se om det är en hjulinställning när jag trycker på vintersulorna i veckan. hörde med en kompis och hans saab var det bussningar tillsammans med dålig inställning och ojämnt slitna däck! Återkommer efter att ha kollat med hjulinställning och om bussningarna är utslitna! smile

Polaren
17 november 2015 · 352 Inlägg

Låter som slitna delar så som leder och bussningar som ovanstående skrivit.

Hur länge har du haft symptomen och hur upptäckte du dom?

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
robinc97
17 november 2015 · 173 Inlägg

Polaren skrev:
Låter som slitna delar så som leder och bussningar som ovanstående skrivit.

Hur länge har du haft symptomen och hur upptäckte du dom?

köpte mig bilen i onsdags förra veckan och upptäckte dem när jag var ute och gasade i lördags tror jag. märkte det när jag skulle svänga åt höger och den tog sent som fan och sen vägrade räta upp sig när ratten var rak. så jag fick rycka så hårt att ja nästan var över på andra körfältet.

Polaren
17 november 2015 · 352 Inlägg

Okej men när du skiftar hjul så ryck o slit lite kullederna. Även i sidled med hjulet på om det är kan vara styrväxeln som är slut.

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
robinc97
17 november 2015 · 173 Inlägg

Polaren skrev:
Okej men när du skiftar hjul så ryck o slit lite kullederna. Även i sidled med hjulet på om det är kan vara styrväxeln som är slut.

Yes! Ska nu tydligen eventuellt iväg imorn till en kompis far som har eken verkstad och se om man kan hissa upp den och kika närmare på den och om han kan hitta nått!

Tackar så mycket för hjälpen! smile

alexbenhard Hemlig Agent
17 november 2015 · 1 115 Inlägg

Skulle kunna vara fjäderbenslagringen som havererat.
Svårt att säga utan att provköra men låter lite som det.

robinc97
20 november 2015 · 173 Inlägg

alexbenhard skrev:
Skulle kunna vara fjäderbenslagringen som havererat.
Svårt att säga utan att provköra men låter lite som det.

jo jag förstår de : / inte fått nån tid än för att kolla upp det hos nån mekaniker. skulle till en kompis farsa men han hade fullt upp och inte tid.

BTW du vetefan hur man kan få bort den orginala växelspaksknoppen? Har köpt mig en ny och vill ha på den istället då jag tycker den var mycket finare och skönare! förstår inte hur jag for bort den....

jaka54
20 november 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Du säger att vänster styrled är bytt! Har det gjorts en framvagnsinställning efter det? -Det måste man göra!
Minsta fel och styrningen är åt helvete!

robinc97
20 november 2015 · 173 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du säger att vänster styrled är bytt! Har det gjorts en framvagnsinställning efter det? -Det måste man göra!
Minsta fel och styrningen är åt helvete!

vad jag vet så har det inte gjorts nån inställning efter det! för märkte nu att ratten står helt åt helvete! blir o boka en tid för det imorn!

Tack som fan för tipset! får hoppas att det verkligen är det!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang