Verkstad påstår att det är bromsoket. Logiskt?

Greniss
22 november 2015 · 4 Inlägg

Hej!

Jag fick en tvåa på besiktningen för att bilen drar väldigt mycket åt höger, framförallt vid inbromsning, men även om jag gasar eller bara rullar så vill den dra åt höger.

Jag lämnade in bilen för att få detta kollat, och verkstaden säger att vänster bromsok har rostat fast, och att det är därför bilen drar åt höger. Det är en mazda 6 från 2003, och bromsoken har antagligen aldrig bytts. För övrigt en ganska rostig bil, så jag är inte skeptisk till huruvida bromsoken är fastrostade eller inte..

Däremot så är jag lite fundersam kring om det kan vara därför bilen drar åt höger?
På besiktningen fick den 3.2 på både höger och vänster frambroms, borde inte bromsvärdena vara sämre på vänster om den är fastrostad?

Man hade på verkstaden försökt banka loss rosten, vilket verkar kännas i bilen. Tror inte den drar lika mycket nu, men verkstaden sa att det inte gick att få loss oket..

Inga sjuka summor att byta, men jag är fattig och bilen är billig..

Tl;dr
Kan fastrostat bromsok vänster fram innebära drag i höger riktning? Trots identiska bromsresultat på besiktningen?



Tacksam för svar innan jag lämnar in den igen smile

mopar300
22 november 2015 ·

d e troligt att den rostat fast...
oftast så bromsar du för lite å du måste motionera bromsarna,dvs du måste bromsa hårt ibl så dom får jobba..
detta fenomen är oftast när man bor i en stad å bara småbromsar.......

Greniss
22 november 2015 · 4 Inlägg

mopar300 skrev:
d e troligt att den rostat fast...
oftast så bromsar du för lite å du måste motionera bromsarna,dvs du måste bromsa hårt ibl så dom får jobba..
detta fenomen är oftast när man bor i en stad å bara småbromsar.......

Jo att det rostat fast kan jag definitivt tro på, men skulle det verkligen göra så att bilen drar åt höger? :o

mopar300
22 november 2015 ·

om bägge oken fram funkar så drar den på bägge hjulen å du stannar....
om en e ex rostskadad å en ex höger funkar så drar den å höger, eftrsom den vänstra int har ngn brom å rullar fritt.

Muttley
22 november 2015 ·

Greniss skrev:

mopar300 skrev:
d e troligt att den rostat fast...
oftast så bromsar du för lite å du måste motionera bromsarna,dvs du måste bromsa hårt ibl så dom får jobba..
detta fenomen är oftast när man bor i en stad å bara småbromsar.......

Jo att det rostat fast kan jag definitivt tro på, men skulle det verkligen göra så att bilen drar åt höger? :o

Ja.
De är troligt att de är pga vänstra oket.
Bara byt ut det om de är så dåligt. Och bromsa hårdare.

Greniss
23 november 2015 · 4 Inlägg

mopar300 skrev:
om bägge oken fram funkar så drar den på bägge hjulen å du stannar....
om en e ex rostskadad å en ex höger funkar så drar den å höger, eftrsom den vänstra int har ngn brom å rullar fritt.

Men borde inte det synas på besiktningen? Fick exakt likadana bromssiffror på båda frambromsarna nämligen. 3.2

dawwe ...has left the building...
23 november 2015 · 4 474 Inlägg

Om vänster fram är fastrostat borde väl bilen dra åt vänster....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mopar300
23 november 2015 ·

dawwe skrev:
Om vänster fram är fastrostat borde väl bilen dra åt vänster....

Nopp... Åt höger...

dawwe ...has left the building...
23 november 2015 · 4 474 Inlägg

Mopar: Hur tänker du nu? Om hjulet rullar trögare på vänster sida (det är väl det som menas med "fastrostat ok", dvs att kolven går tröööögt), så kommer bilen dra åt....vänster. Eller ja förståss, att kolven är så fastrostad att den knappt rör sig alls, men ligger ändå inte an o har fortfarande bra bromsvärden samtidigt som höger ligger på????

Senast redigerat av dawwe (23 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
23 november 2015 ·

dawwe skrev:
Mopar: Hur tänker du nu? Om hjulet rullar trögare på vänster sida (det är väl det som menas med "fastrostat ok", dvs att kolven går tröööögt), så kommer bilen dra åt....vänster. Eller ja förståss, att kolven är så fastrostad att den knappt rör sig alls, men ligger ändå inte an o har fortfarande bra bromsvärden samtidigt som höger ligger på????

Höger nyper ju hårdare vid inbromsning.  Medans vänster troligtvis inte nyper så hårt. 
Om verkstaden fann att vänster är fastrostat är de logiskt att den därmed skall dra åt höger vid inbromsning.   

Så då bör vänster ligga an egentligen

dawwe ...has left the building...
23 november 2015 · 4 474 Inlägg

Ja vänster ligger an o går alltså så trögt(?) att bromsverkan borde bli sämre, men bromsvärdena var ju jämna (3.2 fram) så det talar ju emot detta...Han borde fått anmärkning på anliggande broms isf kan man tycka...Jag skulle kolla hur däcken är slitna samt en enklare "framvagns kontoll"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
torsen
27 november 2015 · 7 238 Inlägg

Skrivs, spånas, gissas det inte lite väl vilt i tråden?
Är det inte fråga om 2(två) fenomen?

Det ena är att bilen drar åt höger.
Detta gör den vare sig man bromsar eller inte.
Tyder på fel på framvagnsgeometrin(inställningen) eller skador på höger framhjulsupphängning alt glapp.

Det andra är att bilen fått exakt samma bromsvärde men trots detta drar åt höger vid bromsning.
Övertygad om att det inte har med bromsarna att göra.
Många bilar kan ha till synes fastrostade kolvar/belägg.
Ändå fungerar bromsen tillfredsställande, som värdet i bromsprovaren visar.

Fenomenet med att bilen drar åt höger vid inbromsning är jag övertygad om beror på att höger framvagnsupphängning är skadad/feljusterad samt glapp i länkar och leder.
Sammantaget så samverkar/förstärks tendensen till sneddragning åt höger.
Bromsningen förstärker således fenomenet utan att det därför är fel på bromsarna, vilket det ju inte är.

Härutöver kan ju bromsarna vara fastrostade på vänster framhjul. Men det påverkar inte enligt bromsprovet.

Men det primära är en defekt höger framhjulsupphängning.

Nu vet jag ju inte exakt vad det är fråga om för hjulupphängning men om bussningarna i nedre A-armen är slut eller rent av har krupit ur A-armen så flyttas det hjulet bakåt vid bromsning på väg - men inte i bromsprovare.
Då ändras både Cambervinkel(hjullutning) och Castervinkel(spindelbultslutning) samt försprånget.

För den som vill fördjupa sig i ämnet fordonsdynamik rekommenderas att studera Tecnos Chassieteknik, Hermods Fordonsdynamik eller Fordonsboken 4, Bromsar och Chassi.

Vidimera eller dementera mina teser - den som är insatt i ämnet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang