Testa en lös luftmassemätare?

3milius
8 januari 2016 · 296 Inlägg

Som rubriken lyder, är det någon som vet om det går att testa en lös LMM och vad man ska titta efter?
Jag tänkte åka till en självplock-skrot där man inte får lämna tillbaka delar man köpt.
Eftersom luftmassemätare kostar 3000kr ny och 300kr på skroten är det ett självklart val,
men jag skulle gärna vilja gardera mig att jag köper en som är hel.

Så, går det att kontrollera en luftmassemätare som är lös utan att ha den inkopplad och bilen igång,
med multimeter? Jag kan inte gå ut från anläggningen med den och montera den på bilen,
den måste vara bra när jag köper den.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 januari 2016 · 14 058 Inlägg

3milius skrev:
Som rubriken lyder, är det någon som vet om det går att testa en lös LMM och vad man ska titta efter?
Jag tänkte åka till en självplock-skrot där man inte får lämna tillbaka delar man köpt.
Eftersom luftmassemätare kostar 3000kr ny och 300kr på skroten är det ett självklart val,
men jag skulle gärna vilja gardera mig att jag köper en som är hel.

Så, går det att kontrollera en luftmassemätare som är lös utan att ha den inkopplad och bilen igång,
med multimeter? Jag kan inte gå ut från anläggningen med den och montera den på bilen,
den måste vara bra när jag köper den.

Va fan är det ingen garanti eller återlämningsrätt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
3milius
8 januari 2016 · 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

3milius skrev:
Som rubriken lyder, är det någon som vet om det går att testa en lös LMM och vad man ska titta efter?
Jag tänkte åka till en självplock-skrot där man inte får lämna tillbaka delar man köpt.
Eftersom luftmassemätare kostar 3000kr ny och 300kr på skroten är det ett självklart val,
men jag skulle gärna vilja gardera mig att jag köper en som är hel.

Så, går det att kontrollera en luftmassemätare som är lös utan att ha den inkopplad och bilen igång,
med multimeter? Jag kan inte gå ut från anläggningen med den och montera den på bilen,
den måste vara bra när jag köper den.

Va fan är det ingen garanti eller återlämningsrätt?

/Benny

Inte på Returbilen tyvärr, nej. De är bra på många sätt men när det kommer till sånt man inte kan veta skicket på innan man testat det på bilen så är det lite knepigt..

"Du bedömer alltid själv skicket på delarna du vill köpa, är delen inte bra, köp den inte!"
"Du får inte lämna tillbaka eller byta delen när du köpt den hos Returbilen!"

rawsezx
27 januari 2016 · 116 Inlägg

Det vore intressant hur returbilen ställer sig till konsumentköplagen.
Rent juridiskt så kan dom inte avtala bort denna.

Ett longshot vore att du först mäter upp din defekta lmm med en multimeter, skriver sedan upp dessa värden och sedan tar med dig multimetern till skroten. uppvisar den samma värden så kan du mot förmodan anse att den också  eventuellt är trasig.

ser man till det primära i en lmm så innehåller den en temperatursensor och en värmetråd som regleras från motorstyrdonet. Ohmmäter man temperatursensorn så borde man kunna ganska lätt omvandla värdet till en temperaturskala och om denna anses stämma med omgivningens temperatur. Har du en lite mer avancerad multimeter så kan du säkert ställa in den på TYP-K element eller motsv. och få ut grader direkt i displayen beroende på vilken typ av temperatursensor som sitter i lmm.

Värmetråden i lmm matas med en konstant spänning från motorstyrdonet och sedan mäts strömmen som går igenom vämetråden och därefter beräknas rätt luftflöde fram, denna bör du också kunna ohmmäta direkt i kontakten. är det avbrott så är den troligtvis defekt.

it_mutt Avstängd
27 januari 2016 · 10 388 Inlägg

rawsezx skrev:
Det vore intressant hur returbilen ställer sig till konsumentköplagen.
Rent juridiskt så kan dom inte avtala bort denna.

Köper du begagnat i "befintligt skick" så har du bara nytta av konsumentköplagen om varan är i sämre skick än du kan förvänta dig.

"Du har inte rätt att reklamera varor med brister och skönhetsfel om butiken tydligt har informerat om dem. Undersök därför varorna noga innan du handlar."


exempelvis;
http://www.hallakonsument.se/tips-for-o … cond-hand/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
3milius
31 januari 2016 · 296 Inlägg

Tack för era svar, verkar inte finnas något vettigt sätt att mäta detta vad jag vet.

Hur som helst så hittade jag inte rätt LMM på Returbilen, men det gjorde jag på Delplocken i Hedemora,
och den trevliga tjejen i kassan menade att det är lika bra jag provar innan, så några problem att gå ut och testa på bilen där var det inte. Var ju inte mer än en slangklämma och två clips.

Frågade även om att testa på Returbilen innan jag gick ut och började skruva lös något,
och de var inte omöjliga på så vis, bara man frågar snällt verkar det som.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang