Volvo 200 -91 B230F Startar ej !

Palltruck
20 januari 2016 · 20 Inlägg

Sambons bil har upphört att starta.
Div. tänddelar, bränslefilter, spridare, bränsletryckregulator, datorbox är bytta.
Går med startgas. Bränsle pumpas fram men ej i retur. Sprutar förmodligen inte in nåt? vid fel tillfälle? otillräcklig mängd? eller om det är så att pumpen inte ger tillräckligt tryck (vilket jag antar ska vara runt 3 bar). Har hört att det ska finnas nått relä beläget någon stans vid expansionskärlet som utöver databoxen styr insprutningen. Kan detta vara nåt ?

Snälla hjälp innan jag knuffar ner skiten i sjön !

Även den starkaste måste ta i när han skiter
Northsuffercustom
8 februari 2016 · 48 Inlägg

Hallgivaren?  Lh2.2 förmodligen?

Chevrolet Corvette "Z06" (2001)
Nickeboii
8 februari 2016 · 762 Inlägg

Palltruck skrev:
Sambons bil har upphört att starta.
Div. tänddelar, bränslefilter, spridare, bränsletryckregulator, datorbox är bytta.
Går med startgas. Bränsle pumpas fram men ej i retur. Sprutar förmodligen inte in nåt? vid fel tillfälle? otillräcklig mängd? eller om det är så att pumpen inte ger tillräckligt tryck (vilket jag antar ska vara runt 3 bar). Har hört att det ska finnas nått relä beläget någon stans vid expansionskärlet som utöver databoxen styr insprutningen. Kan detta vara nåt ?

Snälla hjälp innan jag knuffar ner skiten i sjön !

Eftersom att det är en 91:a så ska du ha LH 2.4 styrsystemet, och där finns det ingen hallgivare utan en vevaxelgivare. Men eftersom att  bilen går på startgas så bör du ju ha gnista i alla fall, då kan du utesluta det som har att göra med tändning.

Och har du bränsle upp till fuelrailen med det saknar tryck så är det antagligen huvudpumpen som krånglar, alltså den som sitter under bilen. Den sitter på vänster sida i höjd med baksätet.

Börja med att sätta tändningen på läge två och se om det brummar om pumpen. Hör du inget så testa öppna upp bränslepumpsrelät (ta bort den vita kåpan) och putta den lilla armen i mitten åt sidan, för då kan du lyssna och se så att båda pumparna går utan att motorn är igång. Samt att du kan se om relät är sönder. Det kräver dock att du har någon som kan hjälpa dig att lyssna.

Detta relä sitter ovanför passagerarens fotutrymme. Ta bort tygpanelen så ska du se det längst in. Det är ett vitt relä du ska leta efter smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang