Volvo 740 får 230 Turbo samt uppfräschning.

tedeman
23 januari 2016 · 7 Inlägg

Hej!

Första inlägget. Första tråden. Fast projektet har pågått under en tid.
Så ska försöka fylla upp med händelser för att komma ikapp.

Bilen är en Volvo 740 1992. Bilen hade B230F med Regina sprut..
Bilen var i väldigt fint skick redan vid inköp men hade lite små skavanker som dörruppslag. lack släpp, nån rost bläma (målet är rostfri).

Sen har jag alltid sedan jag fick intresset för bilar tyckt att 8v med stoor turbo är HÄFTIGT. Så ville jag själv också ha det nån gång. I och med bilen är från -92 så är målet att besiktiga med B230 Turbo.

Målsättning när den är klar. 500hk på 8v med HX40 Super.
Motorstyrning blir eftermarknads sprut.


Jag är en kille på 18år som går sista året på Tävlings Tekniker Utbildningen vid Ring Knutstorp.
Så där har man fått mycket kunskap om motoroptimering, reglemente, bur, säkerhet, svetsning m.m.

Vill även passa på att på förhand tacka mina sponsorer och varmt rekommendera att handla därifrån. Inte bara för de sponsrar mig utan även för att produkter jag köper och vill ha sätter jag krav på hög kvalitet. Det uppfyller minst sagt mina sponsorer.

Tack till Mikael på LMR.se LMR som ställer upp på många byggen och förare är verkligen ett företag som är med och stärker svensk motorsport.

Bakaxel.se är de som levererar det bästa hårda "tråkiga" delarna på ett bygge som är nödvändigast för att hantera effekten.

Autoexperten Malmö. Allt mellan bult till olja.

Ekab bensin & service AB i Falsterbo. Köpt in väsentliga produkter till bygget för att kunna starta.

Senast redigerat av tedeman (23 januari 2016)

Volvo 740 "BMWn" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang