Corsa RWD Nordic Extreme 2,3T

Har sedan 2011 kört med denna bilen på strippen Började på 14s 185km/hmen med rätt däck blev det snabbt 12,4s 195km/h Efter kontakt med Nordic Uhr steg effekten till 482WHP/585WNm och tiderna kröp ner till 6,86s/173km på 201m och 10,74s/218km på 402m Men nu ca 550repor senare skall 2,0an bli ersatt av en 2,3T vilken är under uppbyggnad Allt för att få så roliga somrar som möjligt på strippen Man kommer aldrig vara snabbast men det är kul att själv utvecklas med sin bil
  • 108 Följare
  • 110 028 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 augusti 2017
MickeKr
24 juli 2016 · 391 Inlägg

Byter nu tillbaka utv då jag inte kände mig trygg/nöjd med 3,31. Blir 3,73 igen och träning och justering på det.
Allt är den korta ettans fel på zf lådan
Om inte för den så skulle man kanske kört 3,91

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
28 juli 2016 · 391 Inlägg

Efter byte av utv och ytterligare en test körning med skumma tider på 201m och i 60ft är nu ett fel funnet.
Helt sjukt men ladd trycksmätaren hade fått spel och visad de 0,3-0,4 bar för mycket.
Detta gjorde ju att jag startat på för lågt laddtryck :-(
Det är  alltid något som klabbar.
Nya friska tag på onsdag med ny laddtrycks mätare :-)

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
28 juli 2016 · 391 Inlägg

Efter byte av utv och ytterligare en test körning med skumma tider på 201m och i 60ft är nu ett fel funnet.
Helt sjukt men ladd trycksmätaren hade fått spel och visad de 0,3-0,4 bar för mycket.
Detta gjorde ju att jag startat på för lågt laddtryck :-(
Det är  alltid något som klabbar.
Nya friska tag på onsdag med ny laddtrycks mätare :-)

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
29 juli 2016 · 391 Inlägg

http://www.garaget.org/video/151957

En film från onsdagens körning

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
Gazer Gazer
29 juli 2016 · 59 Inlägg

Köp en glycerinfylld mätare på typ Hydroscand, kostar ca 250Kr, exakt hållbar och tydlig wink

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
Erngard
29 juli 2016 · 169 Inlägg

Det går inte att åka med en vätskefylld tryckmätare, dom går helt enkelt för långsamt. Turbon spoolar fortare än den hinner reagerar, testa och sätt en regulator på 2,5bar och tryck på fullt får ni själva se hur sega dom är

Gazer Gazer
30 juli 2016 · 59 Inlägg

Nja visst är dom dämpade men det är också för att man ska slippa oscillationer på mätaren, digitala är rent värdelösa och påverkade resultat av elen i bilen vilket kan ge lite felaktiga slutsatser om man letar fel, analoga racingmätare har väldigt varierad kvalitet. Du använder inte tryckmätaren för att mappa och justera laddets eventuellla översvängningar, det använder man styrets tryckgivare/logg till, att mätaren skulle missa en översväng gör inget.
Och vill man ha den snabb så häller man bara ut glycerinet, men då lär nålen fladdra av vackumoscilleringar.

Senast redigerat av Gazer (30 juli 2016)

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
MickeKr
30 juli 2016 · 391 Inlägg

Jag använder den bara för att se startvarv och laddtryck över mållinjen för att vara säker på att allt är okej.
Något annat hinner man knappt med på en repa.
Tror det skulle funka med en vätskefyld då jag inte sitter och kollar på snabba förändringar under repan.

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
3 augusti 2016 · 391 Inlägg

Vad gör det att Corsan står redo, lastad och klar på släpet när vädert inte vill :-(
Regn idag gjorde att de inte öppnade banan idag för körning.
Missar tyvärr Action meet på Mantorp i helgen pga bröllop.
Hoppas nu på att MK Brinkarna verkligen genomför sin årliga motorfestival så att det blir lite 402m körning.

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
tobbeh78 !
3 augusti 2016 · 543 Inlägg

Jag kör på är en helt vanlig mekanisk mätare från Trust/Greddy som visar exakt laddtryck utan att fladdra.
Visst den var dyr men känns lite sådär att köra på en mätare som är seg, även om man inte tittar på den hela tiden så kanske man vill kunna ha möjligheten att se om man får ladd-spikar.

Trött och bitter?? javisst!
MickeKr
13 augusti 2016 · 391 Inlägg

Måste beklaga avsaknaden av uppdateringar.
Många körningar har bränt inne pga regn här i söder.
Hade en plan på att köra denna helg på kjula, men avsaknaden av tester och ingen möjlighet att vara ledig från jobb gjorde att jag var tvungen att hoppa över.
Fortfarande står corsan lastad och klar på släpet redo för race.
Bristen på körningar just nu gör att uppdateringar och justeringar är utan värde om man inte kan testa och få tidkort på det man gör.
Har bara fixat ny laddtrycks mätare och kompletterat med ytterligare en kylfläkt som trycker genom kylaren och skall därmed hjälpa den bef sugfläkten.
Just nu är behovet av körningar större än meck

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
13 augusti 2016 · 391 Inlägg

Måste beklaga avsaknaden av uppdateringar.
Många körningar har bränt inne pga regn här i söder.
Hade en plan på att köra denna helg på kjula, men avsaknaden av tester och ingen möjlighet att vara ledig från jobb gjorde att jag var tvungen att hoppa över.
Fortfarande står corsan lastad och klar på släpet redo för race.
Bristen på körningar just nu gör att uppdateringar och justeringar är utan värde om man inte kan testa och få tidkort på det man gör.
Har bara fixat ny laddtrycks mätare och kompletterat med ytterligare en kylfläkt som trycker genom kylaren och skall därmed hjälpa den bef sugfläkten.
Just nu är behovet av körningar större än meck

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
18 augusti 2016 · 391 Inlägg

Regnfri onsdag denna vecka och körning blev av :-)
Första repan ut blev 6,84 och 177km/h med 1,61 i 60ft
Repan efter beslutade jag mig för att göra ett försök på start i tvåan.
Inget bra :-( 7,7 då jag bara värmde upp kopplingen och lådan.
Detta resulterade i att avsaknaden av avkylnings tid och alltför stor lust att köra, blev övriga repor sedan inga bra.
Lådan troligen för varm och svårigheter att få i växlarna i fullt acc.

Nya försök nästa onsdag men då med start på ettan igen.

Tror att frånvaron av tiderna nu sitter i chassijusteringar sedan effektökningen.
Kör samma tider med nya motorn men med högre slutfarter.
Av alla 6:or jag kört i år ligger dessa mellan 6,82-6,86.

Start igen på ettan och istället nu jobba med dämparna för att få bästa möjliga chassireaktion så skall nog tiderna bli bättre.


Motorn lirar kanon och växlingarna hänger bara på föraren.

Första helgen i sep är det tvådagars race med mycket möjligheter att testa olika inställningar på bakvagnen

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
18 augusti 2016 · 391 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-f1c8484560f02672f512bcc60fe4cbde.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
MickeKr
18 augusti 2016 · 391 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-76d57a682168d2137c41d2e9add58ca9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170219/170219-1771bfbe758179480466a75ca12df123.jpg

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
Erngard
18 augusti 2016 · 169 Inlägg

Micke, om du vill skulle jag nog kunna ordna en effekt mätning hos sandqvist motorsport både kim jag och skrävlle har kört våra bilar där hade varit intressant, ett smidigt tillfälle hade ju kunnat vara dan innan motorfestivalen så blir det bara en liten omväg om det nu finns intresse vill säga

MickeKr
18 augusti 2016 · 391 Inlägg

Tack för erbjudandet men tror just nu att problemet sitter i att jag inte jobbat med chassit efter uppgraderingen.
Måste lägga full fokus på detta och få ner tiderna.
Högsta toppfart i år är 184km/h på 201m så det skall gå att få ner tiderna.
Dels kör jag inte lika jämt och bra i år, men också enligt jänkefolket i Malmö så är mitt problem att chassit inte kan ha samma inställning med ökad effekt för optimal repa

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
henkeboi
19 augusti 2016 · 87 Inlägg

Kul att du fick köra lite ändå! kan tänka mig att det är svårt med chassijusteringar. Måste ju gå att sätta en 10:a med nya motorn på 402 snart? Blir ingen körning på Tierp eller? mvh

Senast redigerat av henkeboi (19 augusti 2016)

MickeKr
20 augusti 2016 · 391 Inlägg

Skulle kört på kjula förra helgen var tanken men jag tycker att jag kör för dåligt.
Ojämna repor vittnar om dålig förare.
Tyvärr.
Bara att försöka bygga upp självförtroende och rutin igen.

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
Gazer Gazer
20 augusti 2016 · 59 Inlägg

Det är inte så att du råkar ut för samma bekymmer med växlingsproblemen som Janne gjorde som berodde på slirande koppling? Att lådan skulle bli för varm är inte troligt för fem öre, samma låda som innan krävs lika mycket vridmoment för att dra loss hjulen så då blir det inte mer värme i lådan utan kanske vid slutet på 402m när ditt ökade vridmoment har belastat lådan, men ändå inte troligt att det skulle vara nära några farliga tempraturer så att den skulle blir svårväxlad.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang