Garaget får en makeover

Garaget kommer göras om totalt
  • 393 Följare
  • 467 803 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2022
Bob-Miller
24 december 2016 · 1 312 Inlägg

Varför montera in en knapp i konsollen...sitter ju standard i taket på en riktig usa bil.hehehe

malmchris
2 januari 2017 · 62 Inlägg

har läst tråden nu.
kan bara säga starkt jobbat. hoppas dottern mår bra.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
4 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Tack så mycket. Jo hon mår väldigt bra, alla doktorer är extremt förvånade hur pass bra hon mår, de har aldrig sett ett sådant friskt barn som är så tidigt fött.

Jag har sedan jag gjöt golvet börjat resa upp efter den gamla oljepappan som var i detta rum. Det var många eldragningar i väggen som inte var kopplade samt en massa fästen, skenor m.m. som stack ut. Det största jobbet var nog anslutningen till skorstenen som stack ut ur väggen en bar bit. Jag fick kapa av den så långt in i väggen jag kom åt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-430014e1acb9217d117f61964af6bfbe.jpg

Planen med detta rum är att endast fixa väggarna till att börja med. Nu när de är rensade på skräp så ska jag slipa ner dom med min nya betongslip, måste få bort alla stora ojämnheter. Sen så blir det att grovputsa där det är för lite puts, bara att slänga på och dra av med en planka för att få det hyfsat slätt. Efter det tar man bara med en tandad spackelskrapa och lägger på ett tunt lager puts som jag sen smetar ut med en fuktig svamp för att få en fin finish. Jag tror inte jag kommer fälla in el i väggen här då jag inte har en aning om hur rummet ska användas.

Ni kan förresten se att jag testat betongslipen lite på väggen, gud så underbar maskin!

Senast redigerat av Kenny-83 (4 januari 2017)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
4 januari 2017 · 1 374 Inlägg

Grymt jobb du lägger ner. Det är alltid skönt att rensa bort allt gammalt som inte används, jag gör samma sak i all rum i vårat hus.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
jenstornqvist
4 januari 2017 · 108 Inlägg

Inte funderat på att ringa en elektriker för att kolla om det finns någon snygg lösning att göra redan nu, när du ändå är på och river bort gammalt skit. Det är ofta sånt man kommer på i efterhand att en dragning i väggen hade nog fan varit lite snyggare.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
4 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Jag kommer tänka igenom det hela och se om jag ska lägga in rören i väggen. Jo det kommer nog bli så men det lär endast bli utplacering av dosor nära taket ungefär där ev. uttag kommer finnas. Jag behöver ingen elektriker för det ^_^

Det är inte svårt att lägga in uttag i väggen i efterhand så jag är inte bekymrad över det. Det man gör är bara att man kapar upp spår, lägger in rör, på med ny puts och sedan lite färg.

Har tid att tänka igenom det, frugan har gett mig köpförbud hela januari månad, det har visst blivit lite väl mycket projektsaker tycker hon ^_^

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Djo
5 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Mycket jobb men kommer bli bra smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Kenny-83 Företagare & YouTuber
6 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Idag så testa jag arbeta med betongslipen i det lilla rummet. Jag har lärt mig en hel del som jag inte visste tidigare.

- Betongslipen är helt underbar, den tar bort allt så mycket som jag vill att den ska göra.
- Väggarna var mycket ojämnare än jag trott vilket innebar mycket mer jobb.
- Putsen sitter fläckvist löst. Den måste knackas bort. När jag knackade på väggen så hör man att den är lös.

Allt gick bra och så mitt i allt börja det damma nå så för djävligt, det visar sig att påsen i dammsugaren gått sönder. Jag slutade slipa när jag inte bokstavligt såg betongslipen något mer. Att försöka hitta dammsugaren i detta läge var omöjligt, fick känna mig fram som om det vore totalt mörker smile

Jag har kommit fram till att min dammsugare inte är nog bra för detta, visst den duger för detta lilla rum jag pysslar nu med men när det kommer till garaget så kommer jag nog hyra en dammsugare med mer sugkraft.

Jag slipade inte mycket mer än kanske 1-1½ timme men fy fan vilken träningsvärk jag har i mina armar och bröstmuskler, det är inte lätt alltså!

Slipskålen på maskinen verkar vara i nyskick, fin kvalitet big_smile

Tycker det är lite dumt hur de har spacklat putsen på en fuktig vägg och sedan målat med en färg som inte släpper igenom fukt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-e5c1f2d7a424c9c134a8c44a53938620.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-c59cbfade1addc70b77e5dc9f8002f29.jpg

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Spid
6 januari 2017 · 13 Inlägg

Hoppas du kör med rejäl mask så du inte får massa damm i lungorna. Men som sagt gillar ditt garage projekt.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
6 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Jo då, använder mig av en sådan här: http://www.granngarden.se/mam/celum/cel … jpg.jpg?28 Köpte den när jag började plasta med glasfiber, har funkat kanon smile På senare tid har jag dock önskat mig en mask med visir. Efter allt de där slipandet så var det rent snor och inget knastrande ljud mellan tänderna.

Någon som vet vart man kan få tag på en SR200 Sundström helansiktsmask till bra pris? Lite skumt hur de slänger på ett ögonskydd och vips så ökar priset med 400 % smile Halvansiktsmasken går lös för dryga 500 medans helansiktsmasken verkar ligga runt 2000 kr.

Senast redigerat av Kenny-83 (6 januari 2017)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Giuseppe
6 januari 2017 · 363 Inlägg

Blir bra det här smile
Vilken betongslip är det du använder?
Bild?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
6 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Det är en "FLEX LDC 1709 FR" http://www.aztools.se/node/1383
Köpte den på tradera, hittills har den varit värd varenda krona. Det enda negativa med den är att on/off knappen kommer man lätt åt så det händer att man slår av den lite då och då. Men efter man lärt sig undvika det så fungerar den fin fint.

Jag köpte mig även en slipskål till maskinen: https://www.verktygsproffsen.se/produkt … -125mm-Fin
Denna köpte jag ny. Att slipskålar var så här dyra överraskade mig något enormt när skivor till vinkelslipen går lös för 30kr big_smile
Allt som alt fick jag betala drygt 4300kr för maskinen + slipskål. Priset kan låta väldigt högt och det håller jag med dig om MEN när jag väl är klar med maskinen kan jag i princip sälja vidare maskinen för samma pris som jag köpt den för då det är en väldigt bra maskin. Om jag skulle hyra maskinen skulle den gå lös på 170kr/dag + slitagekostnader för slipskålen.

Jag kommer behöva denna maskin till mycket så som alla väggar i garaget, alla väggar i det "lilla" rummet jag nu håller på med, fasaden på utsidan som behöver ny puts, samt för väggarna i tvättstugan. Om jag ska hyra den vid varje tillfälle så är det mycket tid att bara åka fram och tillbaka och kostnaden skulle säkert landa på minst 2000kr. Då kommer det bli med all säkerhet mycket billigare att köpa och sälja vidare så länge inte maskinen ger upp.

Jag gjorde stora undersökningar på vilken slipskål jag behövde då det finns enormt många att välja mellan. Jag kan säga nu att jag valde rätt då den tar exakt så mycket jag vill att den ska ta på väggen. Perfekt att puts till putsen och att ta bort färg med.

Oj vad långt inlägget blev på en så enkel fråga big_smile

Senast redigerat av Kenny-83 (6 januari 2017)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Giuseppe
7 januari 2017 · 363 Inlägg

Tack för utförligt svar. Jag har en mur utomhus som jag behöver slipa ner delar av ytan på. Har hittills kört med vanlig vinkelsip med diamant slip. Funkar bra men tar tid...

KALL3
7 januari 2017 · 723 Inlägg

Jag skulle snarare satsa på en dammsugare som gör rent filtret själv. För det fina slipdammet behövs det inte mycket sugkraft men där emot så sätter det igen filtret med en gång. På jobbet använde jag en Hilti VC 20-U när jag slipade golv. Den satte aldrig igen filtret. Ett tips på bra dammsugare smile

Men istället för att slipa alla väggar så kunde du väll limmat dit renovedringsgips?  Om man nu bara vill ha det slätt.

Och angående kabeldragning. Det är väl ett garage. Då duger det väl bra med utanpåliggande? Det är väl ingen kyrka som ska byggas som vi brukar säga på jobbet smile

Sen finns det lösa visir att köpa. Typ ett sånt http://www.pk-produkter.se/visir

Skönt att lilla återhämtar sig så bra!

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
7 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Anledningen till varför jag slipar väggen var många.
- Putsen var på många ställen lös.
- Färgen andades inte så den hade börjat släppa ifrån väggarna.
- Det var många ställen där putsen stack ut väldigt mycket.

Renoveringsgips.. intressant, ska kolla mer på det.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
7 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Nä gips blir det inte. Att montera det på en vägg helt under marken oavsett hur bra dräneringen är är nog inte en bra ide. Jag tror att det kan både bli dyrare och besvärligare i slutändan. Det enda jag behöver göra nu är att pusta (2ggr) och måla. Med puts på väggarna är det dessutom lättare att hålla koll på skador m.m.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
malmchris
7 januari 2017 · 62 Inlägg

badrums gips

Spid
8 januari 2017 · 13 Inlägg

Helt rätt att köpa ordentliga grejor. Jag har lagt sjukt mycket pengar på verktyg och maskiner till min husrenovering. Men då äger jag ju grejorna och gör jobbet själv, bara kolla vad polarna betalat snickarna så har man ju istället sparat 100-tusentals kronor och fått en bra verktygspark och ett jäkla kunnande när man är klar med kåken.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
8 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Ja och nej. Jag köper bara ordentliga saker om jag vet att jag kommer använda de regelbundet och mycket eller att jag tjänar på att göra det som nu med betongslipen. Ska det vara mindre jobb så fungerar billiga saker lika bra. Är det jobb som mer eller mindre kräver bra saker, ja då hyr jag dem.

Senast redigerat av Kenny-83 (8 januari 2017)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
8 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Blev en liten tur ner i källaren idag. Även fast jag har totalt köpstopp fick jag faktiskt inhandla en säck murbruk idag smile

Den gamla skorstenen för den gamla ved (eller olje-) pannan var fortfarande helt öppen, detta gjorde så att den fungerade som ett utsug där utblåset var på ovanvåningen via en öppen spis (kall luft dras till varm luft typ). Detta innebar att när jag slipar i källaren så sugs det rakt in i vårt allrum, å det är ju inte så bra. Med lite murbruk lyckades jag mura igen öppningen och det tycke frun var något som behövdes omgående.

Jag passade även på att fylla igen alla gamla uttag för rör och kablar med det som var kvar av säcken.

Jag hade sedan tidigare några Lecablock jag kunde använda mig av för att mura med (bläddra tillbaka några sidor så ser ni hur jag använder dom som stöd i detta projekt).

Att mura (första gången) var faktiskt mycket enklare än jag trodde. Tekniken för att fylla igen alla håligheter där rören suttit kom jag på efter en stund. Jag satta lite murbruk på en liten skiva och höll skivan mor väggen och förste in murbruket. Sedan flyttade jag bara skivan lite gran och upprepade processen. Det blev nästan ingen spill och det gick väldigt fort. Innan jag gjorde detta så tog jag med en murarborste och fuktade ner betongen för bättre vidhäftning.

Jag passade även på att lägga på ny isolering för elementrören. Den tidigare isoleringen var endast skitig gullfiber utan hölje så det var jo knappast direkt snyggt.

Jag har granskat väggarna nu och kommit fram till att den befintliga putsen är i väldigt dålig skick så jag kanske får putsa om väggen helt och hållet ifrån grunden, jag får se hur jag gör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-6c03d8937a7e06e40bf403ed684be202.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-f55a75de9a6add332bd9b7cc143d14e5.jpg

Senast redigerat av Kenny-83 (8 januari 2017)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang