Hur ställer man en fördelare?

sterge
30 januari 2016 · 484 Inlägg

Tog bort fördelaren på min Volvo 245 -79. Tog in den och kollade över en jordkabel som jag bytte. Är rätt säker på att fördelaren är anledningen till att bilen inte startar.

Såhär har jag gjort. Vridit motorn så att markeringarna på remskivan till kamremmen och veven står rätt så att kolven i första cylindern står i ÖD. Även kollat detta med att känna med mejsel.

Sen har jag petat ner fördelaren i hålet så att markeringen på rotorn stämmer med markeringen på själva fördelaren, och då pekar den mot tändkabeln på första cylindern. Lik förbannat händer inget när man försöker starta.

Allt annat är bytt i tändväg, typ brytare, tändkablar, kondensator, tändspole, rotor och lock. Vad har jag fuckat upp?

Föddes till att älska Volvo.
simlar
30 januari 2016 · 5 526 Inlägg

Har du kollat ännu så du fortfarande har gnista?

För att ställa tändningen behöver du en tändinställningslampa (299kr på biltema).
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000020145/

Går att grundinställa utan en tändninställningslampa genom att vrida motorn med 1ans kolv i topp av kompressionstakten och sen ställa märkningen på remskivan mot 10° märkningen på kamremskåpan, då vrider du fördelaren till brytarspetsen precis stänger.
Då ska bilen starta om inget annat är fel.

Senast redigerat av simlar (30 januari 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
30 januari 2016 · 5 526 Inlägg

Kolla även så du kopplat tändkablarna rätt.

Tändningsföljden är 1-3-4-2 och eftersom rotorn snurrar medsols så ska kablarna kopplas
13
24

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
sterge
30 januari 2016 · 484 Inlägg

simlar skrev:
Kolla även så du kopplat tändkablarna rätt.

Tändningsföljden är 1-3-4-2 och eftersom rotorn snurrar medsols så ska kablarna kopplas
13
24

Gnista finns.

Rotorn snurrar moturs, har provat att byta plats på tändkablarna utan resultat.

Föddes till att älska Volvo.
simlar
30 januari 2016 · 5 526 Inlägg

sterge skrev:

simlar skrev:
Kolla även så du kopplat tändkablarna rätt.

Tändningsföljden är 1-3-4-2 och eftersom rotorn snurrar medsols så ska kablarna kopplas
13
24

Gnista finns.

Rotorn snurrar moturs, har provat att byta plats på tändkablarna utan resultat.

Ja då ska kablarna sitta
12
34

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mopar300
30 januari 2016 ·

går att lägga en testlampa mellar sladden från fördelaren å tändspolen så ser man när lampan precis slockar/tänder
förutsatt att du då ställer den som ovan kriver 10 grader

sterge
30 januari 2016 · 484 Inlägg

Spelar ingen roll hur jag vrider och tar upp fördelaren och grejar så startar inte skithögen. Tänder inte ens till. Har inte ens ett lock till den längre då jag kastade den i backen och gick i 1000 bitar. Ett nytt lock med en stor reva i. Provade det gamla slitna skiten men inget händer då heller så det åkte också i soporna.

Föddes till att älska Volvo.
Meaganeowner
30 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Simlar skrev kompressionstakten. Du har väl kläm på detta? Annars funkar det inte.

Tror nämligen att du ställer på övergången mellan insugs- och utsugstakten... då finns det ingen kompression.

Senast redigerat av Meaganeowner (30 januari 2016)

toprotts
30 januari 2016 · 30 Inlägg

Felinställd brytare lr kuggad kamrem gissar jag på.

Så länge den får soppa som den ska.

Varit med om samma bekymmer vilket var kuggad kamrem å felinställd brytare.
Löste sig,men är nu än en gång i samma sitts tongue

Tror brytarn ska vara i öppet läge när motorn är nollad?

Hoppas det löser sig,så du inte skickar den till skroten

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Skroten?
Det tror jag inte , för han har ju nyss köpt den..
Nu ska vi bara hjälpa honom att få igång eländet..

Senast redigerat av tommen1 (30 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sterge
30 januari 2016 · 484 Inlägg

Har god lust att skicka den till skroten sad fast jag är envis som tur är så nån skrot blir det väl inte än på ett tag!

Hade jag vetat att det skulle bli så mycket bekymmer för att man tar väck fördelaren hade jag fan låtit den sitta där och bytt jordkabel på plats tongue

Är tacksam för all hjälp för detta är jag jäkligt kass på. Är dock rätt säker på att jag har gjort rätt, med att ställa motorn så att kolven i första cylindern är i ÖD osv... fast ändå så vill inte bilen hoppa igång... så då kan ni tänka er hur man känner sig hmm

Bilen ska bogseras bort imorgon så att min fars bekant får titta på problemet så får vi se om det löser sig för jag tror inte att jag kommer längre själv. Har slut på idéer tyvärr.

Senast redigerat av sterge (30 januari 2016)

Föddes till att älska Volvo.
simlar
30 januari 2016 · 5 526 Inlägg

sterge skrev:
Har god lust att skicka den till skroten sad fast jag är envis som tur är så nån skrot blir det väl inte än på ett tag!

Hade jag vetat att det skulle bli så mycket bekymmer för att man tar väck fördelaren hade jag fan låtit den sitta där och bytt jordkabel på plats tongue

Är tacksam för all hjälp för detta är jag jäkligt kass på. Är dock rätt säker på att jag har gjort rätt, med att ställa motorn så att kolven i första cylindern är i ÖD osv... fast ändå så vill inte bilen hoppa igång... så då kan ni tänka er hur man känner sig hmm

Bilen ska bogseras bort imorgon så att min fars bekant får titta på problemet så får vi se om det löser sig för jag tror inte att jag kommer längre själv. Har slut på idéer tyvärr.

Tänk på att du kan få kolven i öd två gånger, en gång i slutet på avgastakten och en gång i slutet på kompressionstakten.

Har du nollat motorn med 1an i slutet på avgastakten så tänder motorn när kolven börjar suga in bränsle = motorn startar inte och risk för baktändning.

Lätt att känna om 1an är i kompressiontakten eller inte, bara ta loss tändstiftet och hålla tummen för. Känner du att trycket ökar mot tummen när du vrider motorn framåt så är du i kompressionstakten och då är det dags att vrida veven så märkningen träffar nollan och trycka ner fördelaren med rotorn mot 1ans cyl.

Senast redigerat av simlar (30 januari 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Meaganeowner
31 januari 2016 · 2 250 Inlägg

Ja, eller ännu bättre att kolla på ventilerna. Kompressionstakt, öd på 1:an, är när ingen av ventilerna för cylinder 1 är påverkad. Båda ventilerna är då stängda. Och det ska då finnas ett spel på ca 0.4 mm mellan kamnock och tryckare / ventilskaftsände.

simlar
31 januari 2016 · 5 526 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ja, eller ännu bättre att kolla på ventilerna. Kompressionstakt, öd på 1:an, är när ingen av ventilerna för cylinder 1 är påverkad. Båda ventilerna är då stängda. Och det ska då finnas ett spel på ca 0.4 mm mellan kamnock och tryckare / ventilskaftsände.

Jo problemet är att jag har för mig det bara är 2ans cyl man ser via oljelocket så man måste isf ta bort ventilkåpan och man blir då mest troligt även tvungen att byta packningen.

Annars så kan man ta loss kamremskåpan och kolla så kamdrevets märkning linjerar med sin märkning, då ska 1an vara i kompressionstakt och kolven i ÖD om inte kamremmen kuggat.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
caromania Forummoderator
31 januari 2016 · 9 296 Inlägg

Den rimliga förklaringen är den som påpekats, nämligen att motorn inte står i kompressionsläge. Tricket som getts om att sätta tummen över tändstiftshålet är mycket enkel och fungerar utmärkt. Blir det ett pys när du lyfter tummen så är ventilerna stängda=kompression.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
31 januari 2016 · 7 238 Inlägg

Lite sent tips och hjälper dig inte nu, men kan vara råd till andra.
Man brukar rotera motorn så att rotorn pekar på märket på fördelarens kant, eller göra en rits.

tongue

sterge
3 februari 2016 · 484 Inlägg

Nu går bilen att starta men går dåligt. Den går tydligen bra med full choke, så förgasaren ska bytas ut. Tänkte ifall någon var nyfiken och att ni inte tror att det har strandat helt smile

Föddes till att älska Volvo.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Vi har såklart stenkoll på den kommande lösningen..
Går inte dendära förgasaren att justera..?
Typ bränsle/luftblandningen?
En simpel rengjöring i thinner borde lösa det mesta  .

Senast redigerat av tommen1 (3 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sterge
3 februari 2016 · 484 Inlägg

tommen1 skrev:
Vi har såklart stenkoll på den kommande lösningen..
Går inte dendära förgasaren att justera..?
Typ bränsle/luftblandningen?
Har du gammal bensin i kärran som åkt in i förgasaren?
En simpel rengjöring i thinner borde lösa det mesta  .

Det gör det säkert, och han som har grejat med bilen har nog provat det då han har mycket erfarenhet av att greja med gammal skit tongue

Har inte själv sett än hur den går osv utan min far berättade nu på kvällen att bilen hoppade igång efter att han och hans bekant hållit på och pulat med den nu på kvällen.

Men han rekommenderade iallafall att den bör bytas för det har tydligen varit fulmeck på den, tydligen någon som har varit och borrat och grejat i den. Antar att dom tagit väck förgasaren och tittat hur det ser ut och sen kommit fram till den slutsatsen iallafall så jag lyder blint och kanske får jag tag i en förgasare nu i dagarna om jag har lite tur smile

Föddes till att älska Volvo.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang