Handbroms volvo 740 -88

hozzter
7 mars 2016 · 95 Inlägg

Tjenatjena!

Nu kommer jag med en jätte nybörjarfråga men jag kan verkligen inte förstå mig på hur fan jag ska spänna handbromsen på bilen (volvo 740 -88)
Hade tagit bort allt runt mittkonsolen så jag lätt skulle komma åt, men sedan kom problemet. Jag förstår mig tamef*n inte på hur det fungerar ?

Det ser ut som på bilden då, men hur funkar det. Ska jag alltså hålla i mutter 1 och skruva på mutter 2 ? Förstår mig knappt på designen och för mig känns ju detta som max spännt eller har jag fel ? Mvh Dennis

(Vänster till bilden är fram, höger är baktill.)
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217939/217939-53f2402dea373aa0f8d0c099801b0b34.jpg

Senast redigerat av hozzter (7 mars 2016)

hozzter
8 mars 2016 · 95 Inlägg

Ingen ?

Maxen Teknisk
8 mars 2016 · 328 Inlägg

Ja det ser ut som att det är slut på justeringsmån på vajern. Har du kollat skicket på handbromsbackarna så att de inte är utslitna?

Ska du demontera skivorna och kolla backarna bör du släppa på justeringen och gänga tillbaka mutter "2".

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
hozzter
8 mars 2016 · 95 Inlägg

Återställa spänningen invändigt innan jag tar bort skivor för att kolla backarna ? Och kanske är en konstig fråga då det är svårt att avgöra hur van någon är att skruva. Men är det svårt att byta bromsbackar osv ? Har inte tummen mitt i handen men är relativt ovan att skruva just bil, har varit mästadels hojj. Tack för svar. Mvh

Senast redigerat av hozzter (8 mars 2016)

Xebers76
8 mars 2016 · 2 280 Inlägg

inte för att verka elak men jag rekommenderar att du ber någon om hjälp, någon som kan hjälpa dig på plats, handbromsbackar kan vara ett möög att montera, demontera och justera, men givetvis hjälper vi dig härifrån också smile

att man släpper justeringen när man tar loss skivorna är för att du har justerat ut den till max och då kommer backarna fastna i "slitkanten i skivan" normalt sätt behöver man aldrig röra justeringen, men 740 är gamla bilar och vajrarna kan ha blivit lite uttöjda genom åren osv

är där en riktigt stor slitkant på skivan så måste den bytas, tillsammans med backar och klossar

att montera nya handbromsbackar på en väldigt sliten skiva kommer resultera i väldigt dålig handbromsverkan då diametern är större i skivan än vad backarna är designade för och då blir anläggningsytan väldigt minimal och backarnas "självverkan" försvinner helt

det är bara att fråga på här, vi hjälper så gott vi kan, men som nämnt innan är det mycket mindre besvär för din egen del om du hade kunnat få hjälp på plats

lycka till smile

Senast redigerat av Xebers76 (8 mars 2016)

hozzter
8 mars 2016 · 95 Inlägg

Okey Xebers76, nej då jag är tacksam för svar. Brukar kunna lösa det mesta genom att testa sig fram / googla. Men jag har även väldigt mycket kunniga vänner jag kan be om hjälp om så ska behövas. Men visst är det skönt att slippa behöva ha någon med sig!

Men rekomenderat är alltså att byta backar, klossar och även då skivor ? Lät som det kan bli rätt dyrt isåfall, då får det vänta tills besiktningsdags wink! Mvh

jaka54
8 mars 2016 · 5 813 Inlägg

Hej!
Skivor behöver du kanske inte byta men skivor har alltid en minimi tjocklek som inte bör underskridas . Det står i Haynesboken t.ex hur stjocka skivorna ska vara. Men har inte 740 "trumbromsbelägg" bak innuti skivan?! Var ett tag sedan jag meckade med dessa.

Mew
9 mars 2016 · 2 173 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skivor behöver du kanske inte byta men skivor har alltid en minimi tjocklek som inte bör underskridas . Det står i Haynesboken t.ex hur stjocka skivorna ska vara. Men har inte 740 "trumbromsbelägg" bak innuti skivan?! Var ett tag sedan jag meckade med dessa.

Jo det stämmer, det är alltså på insidan av skivan slitkanten från handbromsbackarna skapas.

Evildan
10 mars 2016 ·

Moderering: Då detta inte är motorteknik på något som helst vis flyttar jag tråden.
Läs gärna igenom anvisningarna för forumet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang