BMW E30 "småfix" och Motorbyte M20B20>M20B25

Hej! Här är mitt projekt på min förstabil tanken är att jag ska rusta upp och göra den fin för eget bruk, byta motor, cab, lite av inredningen, fälgar och lite smått och gott :) Kika gärna om ni är intresserade av såna projekt :)
  • 24 Följare
  • 13 402 Visningar
  • Projektet avslutat 16 maj 2016
Zaar1911
16 mars 2016 · 69 Inlägg

Hej allesammans!
Här kan ni följa min väg till en e30 som är perfekt för mig, ni får tycka vad ni vill, om ni håller det för er själv eller inte det ger jag blanka fan i big_smile jag kommer uppdatera så mycket jag kan iallafall!

Jag äger en gammal BMW E30 1989 års modell som har vuxit på mig sen jag först köpte bilen, tanken var att jag skulle tvätta-vaxa och sen sälja, men det hade jag inte mage till.

Nu har det blivit ett stort projekt efter att jag har köpt en ny cab till bilen och att jag hittade en billig 325 motor, och inte bara det utan ett flertal ideér på vad jag vill göra med bilen. Tyvärr så begränsar budgeten men det är lite av charmen för att då blir man ju överlycklig när man får nya grejer till bilfan. Bilen har såklart sina defekter efter nästan 30 år men det kan jag leva med för tillfälligt, jag ska personligen försöka fixa så mycket jag kan på bilen.

Motorbytet och byte av cab sker på min praktikplats, resten ska jag försöka göra hemma när bilen är rullandes smile


Framtidsplanerna med bilen;
Serva M20B25 motorn
Byta motor [x]
Kamremskit [x]
Vattenpump [x]
Fläktremmar [x]
Tändstift [x]
Olja [x]
Oljetråg (Förstört vid transport [x]
Framstolar []
Nya fälgar []
Byta sufflet (har en liggandes) []
Bromsar []
Fjäderbensstag [x]
Öppet luftfilter []
Modifiera avgasrör [x]
535 Luftmassemätare []
535 Spridare []
Elfläkt [x]
Finare Moccaratt []
Förbättra färg på detaljer []
Shortshift []
Rensa upp el []
Bättre högtalare fram [x]

Säkerligen har jag glömt nåt men jag lägger till efter hand! smile

Senast redigerat av Zaar1911 (11 maj 2016)

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Zaar1911
16 mars 2016 · 69 Inlägg

Fick äntligen börjat med motorn efter att den legat i verkstaden nån månad smile
http://i.imgur.com/ct71zzi.jpg
Fick plockat av växellådan för att jag har getrag 240 i bilen just nu, alltså med lägre utväxling än getrag 260 som sitter på 325 motorn, jag vill ha den lägre utväxlingen för att bilen ska kännas piggare och allmänt roligare att köra smile
http://i.imgur.com/MqSD6GK.jpg
Från att jag började skruva av växxelådan tills den låg på golvet så gick det knappt en kvart, väldigt lätt när motorn hänger som den gör! jag plockade av koppling och tryckplatta för att jag var nyfiken på skicket och att jag ska flytta kopplingen från den andra motorn, den var nyligen bytt på B20 motorn så att jag använder den kopplingen som jag vet fungerar. Dock inga bilder på detta tyvärr.

Efter detta så var det att gå runt på andra sidan för att börja plocka av för byte av kamrem. Vi stod och försökte lossa fläkten i 20 minuter utan lycka, det var då vi fick tuppjuck och som ni säkert vet så löser våld det mesta, därför började vi slå hejvilt http://i.imgur.com/iMm2qOm.jpg
Han slog så att det stod härliga tider om det, eftersom att vi var väldigt trötta så fick vi oss ett gott skratt big_smile därefter var det på med gaffelnycklen igen och börja slå och fläktfan lossnade sån tur var.
http://i.imgur.com/47WNYJi.jpg
Här har vi kvarlevorna från det satans skräpet, jag såg senare att en ny sån kostar ca 1400kr, men det ger jag blanka fan i för att jag ska inte använda den big_smile Det är svårt att sätta pris på ett gott skratt big_smile

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
HanHed
16 mars 2016 · 118 Inlägg

Kul med e30´s, prem! smile

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
Pfreij
16 mars 2016 · 150 Inlägg

Kommer bli grymt !! smile

BMW E30 340 "The minion" (1984)
Zaar1911
19 mars 2016 · 69 Inlägg

Hej! Har skola på ons-tors så därför har jag inte lagt upp någon update smile
På fredagar har jag praktik dock så vattenpumpen väntade på mig när jag kom dit imorse, så jag jobbade på motorn när jag hade tid över. Eftersom jag redan hade förberett genom att plocka bort den gamla vattenpumpen och skrapa rent ytan där packningen skulle ligga så var det väldigt snabbt gjort smile
http://i.imgur.com/dbvqAT6.jpg
Där har vi vattenpumpen på plats, nu återstår bara spännaren och kamremmen. Det var inga större problem heller, jag fick gjort det ett par gånger sist pga att jag hade för brått och brist på kunskap. Vilket inte gör något för då lär man sig snabbast big_smile
http://i.imgur.com/iGMkD3k.jpg
Ett par skruvar senare så var ytterligare drev och kåpor på plats, inga detaljerade bilder för det var varken intressant eller svårt!
http://i.imgur.com/25G37Rm.jpg
Fick också satt på hjulet som fläkten egentligen ska sitta på men elfläkt är beställd så det blir i framtiden någon gång jag monterar den smile
http://i.imgur.com/XJawrzW.jpg
Sist och minst så har vi fördelararmen som gick åt helvete när vi skulle lossa, jag bröt av skruv och hela köret på ena sidan och slog av skiten på motsatt sida, dock så lossnade den 3'e utan större smärta. Aja, gammalt skrot så vad ska man göra?
http://i.imgur.com/uUeYOFn.jpg
Denna plockar jag från motorn som sitter i bilen just nu så det är inga problem smile

Tack till alla som följer och läser tråden, fler updates kommer såfort jag kan, har ett par andra projekt igång så det är inte alltid jag har tid med just detta, dock så är det sketna volvobilar så det är inga viktigare grejer smile

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Hampusjansone30
19 mars 2016 · 148 Inlägg

Härligt val av förstabil! Prem lagd!
Du verkar ju ha tankarna ställda åt rätt håll och intresse nog att genomföra dem!
Om jag tänker rätt är vi nog jämngamla? (98)
Köpte själv en E30 Cab som förstabil i höstas, också en -89:a men med M50B25 istället wink  Du hittar den och mitt andra E30-projekt på min profil wink   Lycka till!

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Zaar1911
19 mars 2016 · 69 Inlägg

Hampusjansone30 skrev:
Härligt val av förstabil! Prem lagd!
Du verkar ju ha tankarna ställda åt rätt håll och intresse nog att genomföra dem!
Om jag tänker rätt är vi nog jämngamla? (98)
Köpte själv en E30 Cab som förstabil i höstas, också en -89:a men med M50B25 istället wink  Du hittar den och mitt andra E30-projekt på min profil wink   Lycka till!

Tackar! tycker det är en bra förstabil, förstår att du köpte med m50 istället för m20 smile, dock så funderade jag på det också, men då blir det så mycket som måste modifieras och jag gillar ljudet i m20orna så jag köpte en sån istället för att det blir lättare och mer "original" hehe. Lycka till på dina projekt också!

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Zaar1911
28 mars 2016 · 69 Inlägg

Hej! Inte haft tid att jobba med detta projektet nu under dessa dagarna så fick jag tid igårkväll/natt!
Därför kommer en större update nu smile
Hämtade bilen och körde den till verkstaden, den startade utan problem och gick jävligt fint, suget efter att få ihop den på nytt blir bara större big_smile
http://i.imgur.com/kX0HmP7.jpg
Körde in bilen i verkstaden, in på lyften och började direkt med att plocka bort huven, rätt intressant när man var själv haha, dock så var det inga större problem.
http://i.imgur.com/GCpoU9S.jpg
Här var huven borta så jag började med att kolla vad som behövde släppas och inte släppas, jag började med luftburen och lite sladdar runtom. Började släppa från generator bland annat och försöka få bort kabelhärvan lite åt sidan.
http://i.imgur.com/ZrQ8WLX.jpg
Efter det så hissade jag upp bilen (bortskämd som fan med lyft:D) så tappade jag olja och kylarvätskan, inga bilder på detta dock för det var inte så värst intressant.
http://i.imgur.com/zQCLLKS.jpg
Här var kylare borta och avgasröret släppt från grenrör, en pinnbult small av från det grenröret, dock inget att förlora sömn över för det ska inte användas! smile
http://i.imgur.com/Y8HJYet.jpg
Passade på att hissa upp och plocka bort avgassystemet, satt med en m6'a och 2 gummiupphängningar så det var inget svårt, tanken är att jag ska kapa och bygga eget så det låter lite häftigare smile
http://i.imgur.com/K6iDB1h.jpg
Jag släppte servopumpen från motorn här för att jag fick ingen servo på den andra motorn, och jag bytte generator på de två motorerna för att der var en hel del glapp i generatorn som satt på b25'an.
http://i.imgur.com/AMeRc1e.jpg
Gick över och satte på remmen direkt till vattenpump och generator på b25'an, jag bytte även till kamaxelgivaren som satt på b20'n för att den på b25'an gick åt helvete hehe. Så nu äntligen börjar motorn bli hel igen! smile

Efter att ha släppt tråget på motorn som sitter i bilen för att byta på b25'an så var det bara resterande skruvar på växellådan och motorfäste som var kvar, efter mycket byggande av diverse förläggare hylsor och eltejp så var alla bultar på växellådan borttagna. smile Efter det så var det bara att hissa ner bilen och släppa muttrarna till motorfästen och så kallade jag på 2 andra som var där för hjälp med att lyfta motorn, sagt och gjort så börja vi hissa tills motorfästena inte höll motorn längre så skakade vi loss lådan utan några som helst problem och började lyfta.
http://i.imgur.com/19PbHtR.jpg
Inga som helst problem med detta och det var jävligt härligt att ha detta jobbet gjort, när vi lyfte ut motorn så var klockan kvart i 4 på morgonen/natten.
http://i.imgur.com/BP5xR29.jpg
Här står motorerna bredvid varandra, omöjligt att se om det är b20/b25 smile, nu återstår bara att skifta koppling, tråg, olja, filter, tändstift för uppstart smile
http://i.imgur.com/OeK4iFW.jpg
Klockan 04:30 så var jag redo att gå hem, får se när jag har tid att sätta ner motorn, förhoppningsvis nån gång i veckan, tvivlar dock på det.

En stor update för att kompensera lite för att tråden varit död smile
Ber om ursäkt för felstavningar och dess like, skrev på mobilen denna gången

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
phback
28 mars 2016 · 164 Inlägg

Härligt med en redig update, bra jobbat smile

BMW 330 E46 "WRC" (2001)
BMW 330 E46 Turbo "Drifting" (2001)
Zaar1911
30 mars 2016 · 69 Inlägg

Hej!
Idag blir det en tur till biltema för att köpa ett par bitar avgasrör, jag kapar bort sista ljuddämparen och ersätter det med raka rör cool som ni ser så är det bara katten och den stora dämparen där bak så jag hoppas att ljudet blir högre och bättre! smile
http://i.imgur.com/ebYuil3.jpg

Inte bara det utan ikväll ska jag även meka lite med motorerna, flytta över diverse delar och byta diverse delar.
Update på det kommer imorgon!

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Zaar1911
31 mars 2016 · 69 Inlägg

Tjena! Dags för ny update!
Igårkväll så fick jag gjort lite på motorerna, vilket var kul, kunde dock fått gjort mer men jag ville inte stressa och jag var rätt slut när man börjar meka vid 22:00 hehe smile

Började med att byta stift och flytta över fördelarlock och tändkablar. Passade även på att släppa bultarna till avgasröret som satt kvar.
http://i.imgur.com/ZYCvLyO.jpg
Efter jag var klar på den sidan så var det över på andra sidan för att byta spjällhus, även detta på b25an blev förstört när dom lyfte motorn ur bilen.
http://i.imgur.com/G8PBRER.jpg
Eftersom de klippte kylslangar så flyttade jag slangarna från b20 till b25an så den är komplett också, passade på att plocka av röret som går över vattenpumpen och slipa bort rosten och måla svart.
http://i.imgur.com/NVJuwxd.jpg

Idag så fortsatte jag med motorerna med att plocka av det trasiga tråget, bytte lite slangar och slangklämmor samt satte på koppling och tryckplatta.
Började med att plocka av tråget och se om jag kunde återanvända packningen, det kunde jag tyvärr inte, så jag skrapade rent ytan på undersida av blocket så att det är tätt när jag monterar den nya packningen. Skrapade rent tråget från gammal olja och packning där också, dock inga bilder för att det är inte något intressant hehe smile
http://i.imgur.com/NMO7zEi.jpg
Efter jag hade konstaterat att jag inte kunde få på tråget idag så fortsatte jag direkt med kopplingen och tryckplattan, skulle lossa insexbultarna som satt på b20 motorn och dom satt ju fast för kung och fosterland så jag rundade dem direkt, vilket jag snabbt löste genom att runda varje skruv och sen slå in en större torx så att jag kunde släppa dem. Som jag trodde så var denna kopplingen i bättre skick än den jag fick med b25'an.
Innan jag kunde sätta ihop dem igen så fick jag kört iväg och handlat 6 nya bultar, som var så mycket starkare än original så att spänna dem med insex var inga problem.
http://i.imgur.com/RbhlmBz.jpg
Satte dit bultarna väldigt nätt så att jag kunde justera kopplingen rätt, frågade de på verkstan efter verktyget så att kopplingen hamnade rätt, då kallade han mig fjolla och pekade på ögonen sen gick han big_smile
Alltså så satte jag kopplingen på plats med ögonmått, vilket ser ut att bli bättre än vad jag trodde så att det återstår att se lol
http://i.imgur.com/tAXA2lq.jpg

Passade även på att jobba lite med min 945'a som bränslepumpen är kass på, mest för att jag ville ut i det fina vädret cool
http://i.imgur.com/6N4LOl8.jpg

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Zaar1911
3 april 2016 · 69 Inlägg

Hallå! Dags för en liten update smile Har haft fullt upp hela helgen, var bland annat på sturupraceway och kollade på driftträningen i lördags smile
Eftersom jag är mer eller mindre klar med motorn nu så finns det inte mer jag kan göra när den är utanför motorn så att jag fortsätter med resten.
Passade på när jag vi var klara för dagen att kapa och börja med avgasröret.
Här har vi då offret i denna historien, ska kapa bort och ersätta med övergångar till 2,5tum och raka rör från det cool
http://i.imgur.com/1jGiEkb.jpg
Efter lite snabbt arbete med vinkelslipen så var dämparen av, det tog inte många minuter.
Som ni ser på bilden är jag ingen hårding, jag använder både skyddsglasögon och hörselkåpor wink
http://i.imgur.com/d0n68fw.jpg
När jag sen skulle provmontera övergången från 2' till 2,5' så passade den inte, jag trodde att avgasröret var 2' original vilket det inte var, så istället för att gråta och köra till biltema igen så satte jag vinkelslipen i fanskapet och började banka, ser ut som skit men det fungerar big_smile
http://i.imgur.com/v418FCA.jpg
Ifrån denna vinkeln så ser det inte så pjåkigt ut om jag ska vara ärlig dock när man fotar uppifrån;
http://i.imgur.com/7mxemiX.jpg
Här är det inte lika vackert, men det fungerar bättre än vad man tror, och jag kommer fylla eventuella glipor med svetsfog wink

Senast redigerat av Zaar1911 (3 april 2016)

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Zaar1911
4 april 2016 · 69 Inlägg

Hejsan allesammans!
Idag fick jag gjort en del, även om det inte var planerat förräns det näst intill var stängningsdags på verkstan.
I denna bilden så var man ändå rätt så pigg och jag var spänd över att äntligen få ner motorn i bilen, som tänkt så var det bara att hinka ner skiten och guida in motorn i växellådan, gomiddag, lättare sagt än gjort när motorn hängde som en toffel i motorlyften.
http://i.imgur.com/pz1KRjn.jpg
Ohwell, vi lyfte ur motorn igen ur motorrummet och lyfte den rätt så att den hängde som den skulle, för att sen försöka igen lite mer planerat och med lite mindre stress och hysteri.
http://i.imgur.com/pgZJ3Nr.jpg
Efter mycket juckande och joxande så ville inte motorn samarbeta. Det var då vi fick tuppjuck och plockade bort växellådan istället så att vi kunde hinka ner motorn utan att behöva styra in lamellhelvetet i världens största splines.
Resonemanget bakom detta var att det är lättare att försöka få en 25kg's växellåda passa in i en motor istället för att få en 150kg's motor passa i växellådan. Och varför tog jag inte ut växellådan samtidigt och sen satte ner motorn med växellådan? Jo för att den motorlyften vi har kan man inte tilta, vilket är jävligt dumt egentligen, men men, man tager vad man haver.
Här bjuder jag på en bild när b25'an är i bilen! Fint som attan och det känns bra att vara på hemvägen nu! smile
http://i.imgur.com/yFeJCht.jpg
Hann tyvärr inte göra mer efter detta för att det var dags att gå hem, trots allt jobb imorgon också.
Därför får bilen stå och ta plats mitt i verkstan under natten
http://i.imgur.com/k78MFDK.jpg
Fantamej grant om jag får säga det själv cool

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Zaar1911
6 april 2016 · 69 Inlägg

Tjena!
Fått hem lite nya grejer nu som ska på bilen i framtiden smile
Bland annat en ECU till 325 motorn sista nr 380 om någon är intresserad
Fjäderbensstag som jag köpte av en kompis för en billig peng
http://i.imgur.com/O0gFJkO.jpg
Väldigt lätt eftersom det är i aluminium smile

Sen var jag och hämtade mina högtalare jag beställde, detta var ett riktigt impulsköp från min sida, både för att jag vill ha bättre ljud men samtidigt för att jag vill veta hur det går till med billjud, har aldrig varit min grej men jag vill lära mig det smile
http://i.imgur.com/WzHXvHN.jpg
2st 5.25' högtalare för att ersätta högtalarna fram i e30'n fick också 2st mindre diskanthögtalare, ska bli kul att installera och höra hur det låter! smile

Nästa update blir antagligen till helgen, ska försöka få upp lådan och börja sätta ihop bilen nu. smile

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Zaar1911
9 april 2016 · 69 Inlägg

Hallå!
Var i verkstan igårnatt och jobbade lite på bilen,enda målet var egentligen att få upp lådan vilket jag nådde, så jag är nöjd! smile
Började med att hiss upp lådan på domkraften men det visade sig att det inte skulle gå för att kardanaxeln var i väge, så jag fick släppa plåten mellan avgasrör och kardan och sänka ner mellanlagret så att vi kom till för att sätta upp växellådan
http://i.imgur.com/bPGsPdv.jpg
Efter att ha fått bort kardanen och upp med lådan så var det lite lirkande innan den hamnade på plats, det var dock inga större problem smile
http://i.imgur.com/UdyeeGp.jpg
Jag satte fast alla skruvar undertill och växellådsfästet sen var målet klart för kvällen! smile

Jag hissade ner bilen från lyften och började lite smått att sätta dit skruvarna på ovansidan av lådan, hann inte så mycket dock för att vi var trötta och de andra var klara med sitt jobb så vi bestämde oss för att åka hem och sova istället smile

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Loski
13 april 2016 · 79 Inlägg

Kommer bli nice detta ju!!! E304ever wink

Zaar1911
17 april 2016 · 69 Inlägg

Hejsan! Har varit lite dött för att jag inte har hunnit med att jobba med bilen men fick gjort lite nu i fredags så smile
Det jag gjorde var att fortsätta med elen och att sätta ihop allting, jag märkte aldrig upp var kablarna skulle sitta för att det var rätt så självklart var de skulle. Det var uteslutningsmetoden som gällde! smile
http://i.imgur.com/nX38aKr.jpg
På bilden här har jag börjat med att koppla in alla kontakter och som ni ser så låg servopumpen bredvid, den satt inte på motorn. Hade tryckt bort den när vi hinka ner motorn för att jag skulle sätta fast den senare, dock så visade det sig att jag inte fick ner den på sin plats för att generatorn var ivägen, så istället för att titta på det tills det löste sig själv så kastade jag mig över det, 20 min senare så var servon förbi och generatorn på sin plats igen smile
Får dock fästa servopumpen när jag har bilen upphissad för att jag kommer inte åt när bilen står på marken tyvärr.
http://i.imgur.com/mehVWUt.jpg
Här ser ni att allting är på plats med el och luft/kylning. Känns jävligt bra att vara klar med den biten också smile
Det som återstår nu är att fästa servopumpen och servoremmen
Hänga upp och göra klart avgasrör
Hälla på olja och sätta dit oljefilter
Montera elfläkten
Byta ECU

Sen jävlar ska den startas smile
Har som mål att bli klar tills re-loaded träffen den 23'e så förhoppningsvis kommer ni se bilen där smile

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Zaar1911
20 april 2016 · 69 Inlägg

Hallå!
Idag har det hänt en hel del med bilen! Dock jobbat för det mesta så jag har lite brist på bilder smile

Började med att byta ECUn bara för att lyftarna var upptagna så jag fick göra lite annat för att sysselsätta mig, det var inga svårigheter, den satt precis ovanför handsfacket. Jag släppte handskfacket och ett par skruvar som höll kåpan intill ECUn
http://i.imgur.com/VTDNPCU.jpg
Där sitter 325 styrenheten på plats smile
Efter det så puttade jag bilen till lyften och lyfte upp för att sätta dig servo och kardan, det var inga svårigheter med kardanen, dock så jävlades servon lite, jag kunde inte spänna remmen först för att mekanismen var så pass rostig, det löste jag med lite kärlek så var den på plats wink
http://i.imgur.com/Lbn7a3R.jpg
Så nu är det inte så mycket kvar, det som återstår att göra imorgon är att slå på olja, sätta på oljefilter och avgasrör sen ska den provstartas! cool

När jag sen vet att den startar så ska jag bara snabbt koppla in elfläkten smile

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Zaar1911
21 april 2016 · 69 Inlägg

Tjena!
Jobbat och gjort en hel del med bilen idag, får dock updatera senare i veckan för just nu orkar jag inte big_smile
Tänker dock lämna en video där ni får se/höra hur bilen går när jag fick startat den! smilehttp://www.garaget.org/video/151394
tack för mig sålänge!

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Zaar1911
24 april 2016 · 69 Inlägg

Hallå igen!
Nu är det dags för en liten update smile
Bilen rullar och jag har kört en 20 mil med den änsålänge och den går förjävla bra cool låter som fan och går riktigt bra wink
Har gjort en hel del, fick svetsat ihop avgasröret klart, det fick jag hjälp med för det var många år sen jag svetsade smile
http://i.imgur.com/wiAZX5A.jpg
http://i.imgur.com/FGTWTgv.jpg
http://i.imgur.com/JqcMb9n.jpg
Som ni ser på sista bilden så var det innan jag kapade och fäste rören ordentligt smile
Förstärke avgasrören med en liten platta mellan de två utgående rören och tillverkade en egen upphängning, dock inga bilder på detta tyvärr för att det var lite ont om tid hehe
http://i.imgur.com/s7TxX6L.jpg
Här har vi bild på när det sitter som det ska, blev riktIgt bra om jag får säga det själv smile
När avgasröret var helt klart så var det att hissa ner bilen och börja med elfläkten. Tanken av att sätta den på baksidan av kylaren, alltså mot motorn, men den fick inte plats hehe. Därför fick jag göra plats för den på framsidan av kylaren istället, plastskitet som satt där var redan knäckt och förstört så jag gick loss medd ett löst sågblad så att nu ser det någorlunda bra ut, plus att fläkten passar klockrent smile Och det blir alltid snyggare när man inte kan se eftermarknadskiten wink
http://i.imgur.com/L69M0Wp.jpg
http://i.imgur.com/RE4f4AC.jpg
http://i.imgur.com/uNwgiHo.jpg
När vi hade konstaterat att allting passade på bilen så började vi dra lite el smile Lite halvdant blev det, nu i efterhand så visade det sig att fläkten inte vill stängas ner efter den gått igång, ska dock få hjälp av Freijann, som bygger e30 driftingbil här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311085 så det kommer bli bra det också smile
När vi inte skulle göra mer i motorutrymmet så passade jag och pappa på att sätta på huven på bilen, det var inte så farligt men just infästningarna och gängerna i huven var rostiga, vilket är mer eller mindre ett av få ställen på bilen där finns rost smile
http://i.imgur.com/robisZB.jpg
Dagen innan re-loaded träffen så varmkörde jag bilen när den var upphissad och såg så att allting var som det skulle, tömde också ut oljan och tog filtret för att se hur det såg ut, lite skit var där men inget märkvärdigt, så det känns bra att den är rensad på allt skit nu smile
Dagen efter så körde jag och tjejen ner så jag fick hällt på olja och sätta på nytt filter sen var det bara att tuta och köra smile Bilen går hur bra som helst, dock så tickar det lite så jag ska göra en ventiljustering i framtiden och hoppas på att det blir bättre smile

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'
BMW E30 325i "Zaar" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang