Danne_485 skrev:
Bassiehof skrev:
Den drivs av bilens originalförstärkare, inte direkt av stereon, så om du kopplar bort centerhögtalaren finns det lite mer kräm till de andra kanalerna också eftersom steget inte belastas lika hårt.
Drivs högtalarna verkligen fortfarande av bilens slutsteg när man kopplar in eftermarknadsstereon på bilens isokontakt? Jag trodde att den runda svarta kontakten var till steget och att man kopplade förbi steget om man körde vanlig iso? Om inte detta stämmer så fallerar ju hela min tanke med använda bilens egna kablage i dörrarna och sedan skarva på kablar för mitt egna slutsteg på stereons isokablage. För då kommer ju det inbyggda steget agera flaskhals oavsett.
Mvh
Daniel
Du skriver att du använder en vanlig iso-kontakt (bilens), och den har bara fyra kanalar, front vä hö och rear vä hö. Sen säger du att centerhögtalaren fortfarande spelar. Det måste ju innebära att den drivs av bilens inbyggda slutsteg. Det delar upp signalen från fyra kanaler till...jag vet inte hur många kanaler slutsteget har men jag vet att jag fick dra nya kablar i en Saab 9-5 för att kunna driva allt med en annan förstärkare, och Saabens originalsteg driver upp till nio kanaler från fyra ur stereon. Originalsteg har inget vidare ljud, speciellt när de använder så gammal teknik. Det kommer inte ens att fungera om du inte använder bilens steg iom att högtalarna är kopplade till det. Jag tror att många därför nöjer sig med att byta HU och kanske högtalare i nästa steg.
Senast redigerat av Bassiehof (25 mars 2016)