Vad betyder dessa felkoder????

MasterCar
26 mars 2016 · 390 Inlägg

Hej, jag felsökte min polo (04:a) då EPC lampan samt avgasreningslampan lyser (den gula)
Dessa felkoder dök upp:
1. Farthållar-/bromsomkopplarkretsfel A, fel
2. CAN, kommunikation motor/ABS; medelande saknas
3. Insprutningskretsfel, cylinder 2
4. Insprutningskretsfel, cylinder 1

Om ni kan hjälpa mig tyda dessa koder så skulle de vara utmärkt. Något som jag märkte är att bromsljusen sluta fungera igår och jag är säker på att bromsljuskontakten har gett upp och en av felkoderna syftar på det. Men resterande förstår jag inte. Är det fel på tändspolarna?

ehedman
27 mars 2016 · 1 966 Inlägg

MasterCar skrev:
Hej, jag felsökte min polo (04:a) då EPC lampan samt avgasreningslampan lyser (den gula)
Dessa felkoder dök upp:
1. Farthållar-/bromsomkopplarkretsfel A, fel
2. CAN, kommunikation motor/ABS; medelande saknas
3. Insprutningskretsfel, cylinder 2
4. Insprutningskretsfel, cylinder 1

Om ni kan hjälpa mig tyda dessa koder så skulle de vara utmärkt. Något som jag märkte är att bromsljusen sluta fungera igår och jag är säker på att bromsljuskontakten har gett upp och en av felkoderna syftar på det. Men resterande förstår jag inte. Är det fel på tändspolarna?

1:an och 2:an tyder på bromsljuskontakten. Du har ett fel som leder till flera felkoder - vanligt.

3:an och 4:an är rena gissningsleken då jag antar att det är en generisk felkod i stil med P0201 och P0202, kan det stämma?
obd-codes.com kan du läsa om möjliga fel.

MasterCar
27 mars 2016 · 390 Inlägg

ehedman skrev:

MasterCar skrev:
Hej, jag felsökte min polo (04:a) då EPC lampan samt avgasreningslampan lyser (den gula)
Dessa felkoder dök upp:
1. Farthållar-/bromsomkopplarkretsfel A, fel
2. CAN, kommunikation motor/ABS; medelande saknas
3. Insprutningskretsfel, cylinder 2
4. Insprutningskretsfel, cylinder 1

Om ni kan hjälpa mig tyda dessa koder så skulle de vara utmärkt. Något som jag märkte är att bromsljusen sluta fungera igår och jag är säker på att bromsljuskontakten har gett upp och en av felkoderna syftar på det. Men resterande förstår jag inte. Är det fel på tändspolarna?

1:an och 2:an tyder på bromsljuskontakten. Du har ett fel som leder till flera felkoder - vanligt.

3:an och 4:an är rena gissningsleken då jag antar att det är en generisk felkod i stil med P0201 och P0202, kan det stämma?
obd-codes.com kan du läsa om möjliga fel.

Jag bytte bromsljuskontakten idag och nu lyser alla bromsljus utmärkt. Jag ska kolla upp felkod 3,4 på länken du skickade

ehedman
27 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Skönt att de första 2 koderna löste sig iaf.

MasterCar
28 mars 2016 · 390 Inlägg

ehedman skrev:
Skönt att de första 2 koderna löste sig iaf.

Tjena, ja det är skönt. Angående resterande felkoder. Du hade rätt, de gäller P0201,P0202. Men frågan är vad felet egentligen är. Tändspole?

ehedman
28 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Hade nog börjat med att prova göra en "bonnsläckning" av felkoderna, dvs lyfta av minuspolen en halvtimme, och sen se om felen ligger kvar.

Svårt att gissa vad det är, och skumt att det blivit på 2 cylindrar. Kan vara vad som helst egentligen.

Jag hade åkt till en aukt. verkstad och fått de faktiska felkoderna utlästa. Kostar några hundra och är ofta värt det i slutändan - om du nu inte har en jäkla tur och lyckas laga det billigare än så, vill säga.

Senast redigerat av ehedman (28 mars 2016)

MasterCar
28 mars 2016 · 390 Inlägg

ehedman skrev:
Hade nog börjat med att prova göra en "bonnsläckning" av felkoderna, dvs lyfta av minuspolen en halvtimme, och sen se om felen ligger kvar.

Svårt att gissa vad det är, och skumt att det blivit på 2 cylindrar. Kan vara vad som helst egentligen.

Jag hade åkt till en aukt. verkstad och fått de faktiska felkoderna utlästa. Kostar några hundra och är ofta värt det i slutändan - om du nu inte har en jäkla tur och lyckas laga det billigare än så, vill säga.

En mekaniker jag va hos säger att det är tändspolen (spolarna) som är trasiga. Varför jag inte är övertygad om att de är det som är felet vet jag inte, haha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang