Volvo 740 -88 som vägrar starta

hozzter
30 mars 2016 · 95 Inlägg

Halloj!

som det står i rubriken så handlar det om en äcklig gammal 740 från 88.
Jag blir snart galen, inte långt ifrån att jag eldar upp skiten snart.


Häromdagen när jag var ute och körde så dog den, och helt enkelt vägra starta

Här är lite saker jag testade efter det:

Kollade så alla säkringar är hela.
Kollade så den fick soppa, vilket den inte fick fram till stiften.
Böt rotor och fördelarlock.
Böt soppapumpsrelä
Böt spridarrelät

testade sen med startgas och då hoppa den igång lite snabbt.
Böt då sedan förpumpen (den i tanken)

Så nu får den bensin fram till stiften iallafall.
Men den hostar bara, alltså den muttrar till några gånger men vill inte gå på tomgång. (detta är alltså utan någon startgas eller liknande)

Vad kan det vara för fel då tror ni ? Kan det vara så jävligt att båda pumparna gett sig ?
Provade att dra ur säkringen till pump (säkring 1) och prova starta, och då hosta den inte ens.

Tacksam för all hjälp jag kan få, börjar bli less på det här...

Mvh Dennis

Senast redigerat av hozzter (30 mars 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Soppaproblem är det enklaste tycker jag..
Prova först med gasen i botten för att kolla så du inte har dränkt motorn..

OM båda pumparna går så kolla UNDERSIDAN där reläerna sitter ,efter dåliga lödningar..
Pumparna kan man tvångsköra genom att dra en lång tråd via en säkring och plussätta direkt på anslutningen till någon av pumparna.
Ett alternativ kan vara skavt kablage mellan säkring och pumpar..
Ett andra alternativ kan vara oren bensin i slutändan, som måste bort..

Anledningen till att ha säkring emellan är att du inte vet vilken anslutning du ska sätta ström på..
Har du ett instrument, så är det ju inga problem att mäta sig fram, men jag hade för mig att du var renons på en sån.
Skaffa en slik, för dom är sktbilliga , under 100  kr och du besparar dig en massa onödiga chansköp..tongue
Kom gärna tebaks för mer ingående instruktioner om du inte vet hur man handhar mätaren..

Och  tillsist: Alltid kolla gnistan FÖRST,  SEN kommer soppan..
För det är ju ingen mening med soppa om man inte har gnista..roll

Senast redigerat av tommen1 (30 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hozzter
30 mars 2016 · 95 Inlägg

Tackar för svar!

Om jag kan mäta mig fram till något jag behöver så äger jag faktist en multimeter, har egentligen aldrig använt en sådan dock så är ganska grön på hela det området så att säga.

Kan jag alltså mäta mig fram till om soppapumpen fungerar på något vis innan jag behöver ge mig på att byta ?

Ja gnista har jag, alla stiften fungerar som dom ska.
Och sedan jag böt pumpen i tanken så får stiften soppa, syns tydligt mot innan då dom var snustorra.
Men när vi hade hållt på och kört ett tag med gas så sura vi ner den, men då hade vi gas hela tiden så inga konstigheter.

Det jag funderar på är om det då är att den får för lite soppa, att helt enkelt bara den i tanken går. Antingen det eller att det är något elektriskt fel ?


Känns inte som det borde vara något fel på bensinen, hade ny fräsch soppa i (fulltank) Även blandad med injectioncleaner. Även om jag vet att det kan bli skit från tanken osv men tycker det känns långsökt.

Har ju inte tummen mitt i handen så jag håller med om att det är bättre med något fel med soppan än att det är något elektiskt. Däremot är jag inte så kunnig på felsökning generellt, utan jag vill gärna veta vad felet är så kan jag greja det bara haha!
Och jag vet att det är svårt att tippsa över internet men har ni något förslag om vad som är tokigt tar jag mer än gärna emot dom!

Känns inte som det borde vara något fel på bensinen, hade ny fräsch soppa i (fulltank) Även blandad med injectioncleaner. Även om jag vet att det kan bli skit från tanken osv men tycker det känns långsökt.

Mvh

Senast redigerat av hozzter (30 mars 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Det kan ju vara så illa att pumpen går men den knuffar inte fram bensin..
Om den går igång med startgas så är det ju bensin som saknas..
Ny bensin ja. men den gamla måste ut först ur systemet..

Senast redigerat av tommen1 (30 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hozzter
30 mars 2016 · 95 Inlägg

Du menar att den är för slö eller att det ska vara stopp någonstans påvägen fram ?

Jag har ju köpt en begagnad soppapump som fungerar, så jag kan ju byta imorgon och testa men jag skulle helst slippa då jag endast har 2 pallbockar, lite jävligt o ligga under då det blir så trångt haha ! smile

och låt mig tillägga att då den gick på startgas var innan jag böt förpumpen, och den gick aldrig längre än vad den gör nu utan startgas, utan den hoppar igång en kort sväng för att sedan dö. Vissa gånger tror man den börjar gå på tomgång, sedan nästa hostar den bara igen.

Just därför börjar jag ju fundera på om det är nått elektriskt.. men jag vettefan alltså hmm
har ju varit på fördelaren och så, men jag kan ju inte satt det fel då rotorn endast går på i ett läge på den.

Senast redigerat av hozzter (30 mars 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Glöm gnista, den går ju på startgas..
Du kan ju ta bort reläet och sätta ström där istället, så vet du ..
Fast då går pumparna hela tiden..

Senast redigerat av tommen1 (30 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hozzter
30 mars 2016 · 95 Inlägg

Fast går o går, den har inte gjort mer än hostat som nu även med startgas. Testade inte med mycket startgas, då jag skruvade bort LMM och körde in via den slangen, och tätade inte för heller.

Men det som får mig o luta åt att det är något med soppan o göra det är ju att, innan idag när jag böt pumpen var den stendöd när man provade, ända gången den visade något liv var med startgasen.

Senast redigerat av hozzter (30 mars 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Den går någon sekund på startgas och man måste täcka hålet..
Kan du inte ta av bensinslangen och se om soppa sprutar fram..
Det räcker ju någon sekund..
Men ska dock tillägga att det är brandfarligt..

Senast redigerat av tommen1 (30 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hozzter
30 mars 2016 · 95 Inlägg

Jo jag vet att man ska göra det egentligen!
Hur som helst, vad bör jag börja med att kolla på egentligen då ?

Som det kanske märks står jag och väger mellan att det är både det ena och det andra och som resultat står man bara och kliar sig i huvudet...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Jag hade tagit av bensinslangen och stoppat in den i en flaska och sen startat motorn någon sekund för att se om soppan kommer fram..
Eller tvångskört pumpen via reläet..
Jag vet att det fungerar för jag har gjort det själv för ett antal år sedan..

Senast redigerat av tommen1 (30 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hozzter
30 mars 2016 · 95 Inlägg

Är det mängden man ska få fram av det då eller ?
Alltså stiften blir ju blöta så soppa lär den ju få fram. Sen hur mycket är jag ju osäker på, det är väl möjligt att soppapumpen är trasig och att bara förpumpen går nu. Och därför blir det för dåligt tryck.

Men jag vet inte, men som sagt man ser att den får soppa på stiften. Vilket man inte gjorde innan jag böt förpumpen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Därför ska du köra lite på starten eftersom den kan vara dränkt nu..
Gasen i botten då, eftersom den isåfall behöver luft..

Senast redigerat av tommen1 (30 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hozzter
30 mars 2016 · 95 Inlägg

Jo den var nog dränkt men körde runt utan stiften och testade igen utan framgång.

Alltså jag är ju osäker på om pumpen under är hel, dvs även om jag gasar mer lär den isådanafall inte trycka på mer soppa. Klart att vi testat att ge mycket gas, men då kanske den redan var sur.

Men jag har ju givetvis provat både utan gas helt och håller och att ge gas.

Böt dessutom stift och provade igen.

Men jag är tacksam för all hjälp jag kan få, men lite mer specifikt vart ska man lossa bensinslangen för att se om det kommer soppa då ?

Det jävliga är att alla säger att man ska höra pumpen gå, vilket jag inte gör. Men jag har aldrig gjort det även när bilen funka, iallafall vad jag tänkt på.

Senast redigerat av hozzter (30 mars 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Slutligen ka du göra såhär: se till att du bara har ett litet hål för startgasen att spruta in i och sen låter du någon annan starta bilen medans du sprutar in startgas i lagom mängd..
Funkar inte detta dä jä...

Pumpen hör man surra till i läget strax innan start..
Man ska alltdå inte höra stratmotorn föt då har man vridit FÖR långt på nyckeln..

Senast redigerat av tommen1 (31 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hozzter
30 mars 2016 · 95 Inlägg

Okey jag får testa det! Kan man sätta för med tejp och sedan göra ett litet hål för att spruta in startgas ?

Men ja jag var ju själv förut så sprutade in sedan gick och startade själv, hinner man inte göra det om man gör såsom jag sa ovanför ? Tack för hjälpen tommen1 här behövs all hjälp som kan fås som kanske märks wink!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Tejp borde funka bra..
Det är svårt att göra ensam, men har du långa armar eller extra lång slang att koppla till startgastuben så går det..

Senast redigerat av tommen1 (31 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hozzter
30 mars 2016 · 95 Inlägg

Okey då får jag ta hjälp av polaren imorgon med, tur hans tålamod är bra så mycket som har har vart med o hjälpt mig med den där biljäveln haha wink!

Återkommer med svar om hur det gick såfort det är testat!

jaka54
31 mars 2016 · 5 811 Inlägg

Hej!
1. Kolla om du har ordenlig blå gnista! Ta bort ett stift och håll det mot motorblocket. Du ska se en tydlig blå gnista när du kör på startmotorn.

Spruta in massor av startgas i insuget! Startar motorn då i några sekunder är det inget fel på tändningen.

2. Kolla att motorn får soppa! Du har två pumpar, en i tanken som bara pumpar med ca 0,1bar och en under förarstolen som ger högre tryck till spridarna. Ta loss slangen som går Fram till främre pumpen och kör startmotorn. Du ska se ett litet flöde soppa i slangen. Ta sedam loss slangen som går Från främre pumpen och kör startmotorn, nu ska det spruta ut soppa om pumpen funkar

Ett stort problem med gamla 740/745 är elansutningar till bakre pump och tankmätare ärgar sönder. Elanslutningarna sitter under en "plastplupp" på tanklocket under mattan bak. Funkar din tankmätare?
Har du mindre soppa än under halvtank och bakre pumpen inte funkar så kommer motorn inte att starta. Men har du mer soppa blir det självrinning fram till främre pumpen (Naturligtvis på vilkor att bilen står vågrät) och motorn ska starta. Så hur mycket soppa har du i tanken?

Sen kan det vara fel på hallgivaren i fördelaren men eftersom din motor tänder till på startgas så är det troligtvis inte det felet.

hozzter
31 mars 2016 · 95 Inlägg

Hej tack för svar! Ska testa igen med startgas och täta som man ska o se om den gör mer än att hosta då, blir om en stund efter lite kaffe drickande, återkommer med svar! Men om jag förstått det rätt så om den nu går på startgas så är det soppa problem, hostar den bara och inge mer bör det vara något elektriskt?  Mvh

Volvanders
31 mars 2016 · 35 Inlägg

Hej det jag hör är att jordningspunkter är ett problem,kolla dom(fins vänster fram vid batteriet tror jag) ,att knacka på bensinpumpen vid start är ett gammalt fint trix ,eftersom du bytt i tanken så knack på den under stolen,hur är det med bensinfilter?
att knacka lätt på spridarna kan va en annan variant

hoppas du får fart på den
A

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang