Idiotiskt att alla ska byta dubbdäck nu på 2 veckor?

Cuefa Ain't no place like home...
15 april 2016 · 4 628 Inlägg

-2 i morse, men blöta, ej frusna, vägbanor i Gävleborg. O då snackar jag Gammelstilla-vägen, som aldrig sett ett saltkorn i sitt liv. Kört på dubbfria fram tills i Tisdags, då 17"arna åkte på.

Om man har lite vett när man kör fungerar dubbfritt finfint, o om behovet kvarstår efter 15/4 är det lagligt att köra på dubbdäck. Jag förstår verkligen inte varför denna tråd startades, än mindre varför det står flera spaltmeter skrivet...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Muttley
15 april 2016 ·

+5 i morse. Inte varit halt sen påsk då man bytte.

Prognosen för en vecka fram som mest +2 på natten och dagen +12

Nu har ni fått min rapportering :p

Auto-man
25 april 2016 · 551 Inlägg

http://voto.se/ingadubbar

http://voto.se/poll/hjulbyte

Senast redigerat av Auto-man (25 april 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
25 april 2016 ·

Auto-man skrev:
http://voto.se/poll/ingadubbar

http://voto.se/poll/hjulbyte

Förlåt men din fråga"Idiotiskt att alla ska byta dubbdäck nu på 2 veckor?" är idiotisk.

Folk är inte tvingade på 2 veckor. De finns ett slutdatum, och de varar inte i 2 veckor.

St3v3
25 april 2016 · 357 Inlägg

Så här ser det ut i stora delar av Västerbotten nu(det på bilden fanns inte en timme tidigare) + att det är nollgradigt
Tror ni det är stor risk man får böter för dubbdäck i april? smile

http://i1176.photobucket.com/albums/x326/stevemelloyden/Fil%20000%205_zps699ltmz1.jpeg

Auto-man
25 april 2016 · 551 Inlägg

it_mutt skrev:

Auto-man skrev:
Väderprognoser är olika för varje källa och ska man bevisa något måste allt dokumenteras, vet jag som jurist.

Som jurist vet du också då att du aldrig behöver bevisa din oskyldighet i landet Lagom.

Du behöver alltså inte bevisa att "på SVT1 sa de "på vädret" att det var risk för frost". Men, det vet du ju.

Sen kan man givetvis hävda att du faktiskt gjort dig skyldig till brottet, men då, som pekat, lagen säger;

"Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid." (vill vi absolut ha en källa på det kan vi ta; http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack ),

så torde det också, i kombination med bevisbördefrågan, innebära att så länge du kan hänvisa till var infon om det befarade vinterväglaget kommer ifrån, så är det upp till "de andra" att bevisa att så inte är fallet (här kan man alltså, om det nu befaras bli vinterväglag och inte blir det, vare sig ses som att handla om oaktsamhet eller uppsåt (och än mindre vårdslöshet) ).

Nu råkar det vara så att antingen tar man böter om polisen anser sig ha rätt, eller man får bestrida och ev. sitta i tinget med bevisbördan att en polisman haft fel och sällan fungerar fast man har rätt.

M123 skrev:
Härligt nu är det nollan och kommer lite snö farandes i luften. Igår var det 13 grader istället på dagen.

Lägg sen på att när jag var på en stor parkering igår så kikade jag runt lite och döm av min förvåning, merparten har stressat på sommardäcken. Orsaken, ja lagen och hur folk tolkar den.

Tycker det här slår hål på allt vad dygnsmedeltemperatur heter, hur folk är inför lagen etc etc etc.

Så kör lugnt ni som har bytt däck, jag vill inte ha någon av er i fronten på min bil tack.

Idiotisk med blandat takt på smala vägar.

granadadr skrev:

M123 skrev:
Härligt nu är det nollan och kommer lite snö farandes i luften. Igår var det 13 grader istället på dagen.

Lägg sen på att när jag var på en stor parkering igår så kikade jag runt lite och döm av min förvåning, merparten har stressat på sommardäcken. Orsaken, ja lagen och hur folk tolkar den.

Tycker det här slår hål på allt vad dygnsmedeltemperatur heter, hur folk är inför lagen etc etc etc.

Så kör lugnt ni som har bytt däck, jag vill inte ha någon av er i fronten på min bil tack.

vi hade -6 i morse wink

Snöfall och flera minus i 08, perfekt för sommardäck?

Cuefa skrev:
-2 i morse, men blöta, ej frusna, vägbanor i Gävleborg. O då snackar jag Gammelstilla-vägen, som aldrig sett ett saltkorn i sitt liv. Kört på dubbfria fram tills i Tisdags, då 17"arna åkte på.

Om man har lite vett när man kör fungerar dubbfritt finfint, o om behovet kvarstår efter 15/4 är det lagligt att köra på dubbdäck. Jag förstår verkligen inte varför denna tråd startades, än mindre varför det står flera spaltmeter skrivet...

Du förstår inte, att till 15/4 är lagen klar, efter gäller enskild polismans godtycke, elaka poliser eller snälla, ed sommarväg på dagarna och ishalka på nätterna när trafikpolisen sover.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
it_mutt Avstängd
25 april 2016 · 10 388 Inlägg

Auto-man skrev:

it_mutt skrev:

Auto-man skrev:
Väderprognoser är olika för varje källa och ska man bevisa något måste allt dokumenteras, vet jag som jurist.

Som jurist vet du också då att du aldrig behöver bevisa din oskyldighet i landet Lagom.

Du behöver alltså inte bevisa att "på SVT1 sa de "på vädret" att det var risk för frost". Men, det vet du ju.

Sen kan man givetvis hävda att du faktiskt gjort dig skyldig till brottet, men då, som pekat, lagen säger;

"Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid." (vill vi absolut ha en källa på det kan vi ta; http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack ),

så torde det också, i kombination med bevisbördefrågan, innebära att så länge du kan hänvisa till var infon om det befarade vinterväglaget kommer ifrån, så är det upp till "de andra" att bevisa att så inte är fallet (här kan man alltså, om det nu befaras bli vinterväglag och inte blir det, vare sig ses som att handla om oaktsamhet eller uppsåt (och än mindre vårdslöshet) ).

Nu råkar det vara så att antingen tar man böter om polisen anser sig ha rätt, eller man får bestrida och ev. sitta i tinget med bevisbördan att en polisman haft fel och sällan fungerar fast man har rätt.

Och igen, om du vet var du har fått informationen ifrån så är det inga problem.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Auto-man
25 april 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:
http://voto.se/poll/ingadubbar

http://voto.se/poll/hjulbyte

Förlåt men din fråga"Idiotiskt att alla ska byta dubbdäck nu på 2 veckor?" är idiotisk.

Folk är inte tvingade på 2 veckor. De finns ett slutdatum, och de varar inte i 2 veckor.

Javisst varför inte börja i januari så har man gott om tid, då det givetvis gällde de flesta som inte var klara, som många fattat och röstat som jag anser.

Vad vi behöver är olika datum som i länken.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
25 april 2016 · 551 Inlägg

St3v3 skrev:
Så här ser det ut i stora delar av Västerbotten nu(det på bilden fanns inte en timme tidigare) + att det är nollgradigt
Tror ni det är stor risk man får böter för dubbdäck i april? smile

http://i1176.photobucket.com/albums/x32 … ltmz1.jpeg

Men hur många har bytt till sommardäck redan så det blir otakt i hur man kan köra?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
St3v3
25 april 2016 · 357 Inlägg

Auto-man skrev:

St3v3 skrev:
Så här ser det ut i stora delar av Västerbotten nu(det på bilden fanns inte en timme tidigare) + att det är nollgradigt
Tror ni det är stor risk man får böter för dubbdäck i april? smile

http://i1176.photobucket.com/albums/x32 … ltmz1.jpeg

Men hur många har bytt till sommardäck redan så det blir otakt i hur man kan köra?

Väldigt många glömmer ju tyvärr varenda år att det ALLTID blir såhär så många har ju redan bytt hmm

Auto-man
25 april 2016 · 551 Inlägg

it_mutt skrev:

Auto-man skrev:

it_mutt skrev:

Som jurist vet du också då att du aldrig behöver bevisa din oskyldighet i landet Lagom.

Du behöver alltså inte bevisa att "på SVT1 sa de "på vädret" att det var risk för frost". Men, det vet du ju.

Sen kan man givetvis hävda att du faktiskt gjort dig skyldig till brottet, men då, som pekat, lagen säger;

"Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid." (vill vi absolut ha en källa på det kan vi ta; http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack ),

så torde det också, i kombination med bevisbördefrågan, innebära att så länge du kan hänvisa till var infon om det befarade vinterväglaget kommer ifrån, så är det upp till "de andra" att bevisa att så inte är fallet (här kan man alltså, om det nu befaras bli vinterväglag och inte blir det, vare sig ses som att handla om oaktsamhet eller uppsåt (och än mindre vårdslöshet) ).

Nu råkar det vara så att antingen tar man böter om polisen anser sig ha rätt, eller man får bestrida och ev. sitta i tinget med bevisbördan att en polisman haft fel och sällan fungerar fast man har rätt.

Och igen, om du vet var du har fått informationen ifrån så är det inga problem.

Att bevisa i efterhand bevisa vad som fanns på en Vädersajt kan vara svårt. Säkert kan vara en skärm-bild eller daterad bil på väglaget ute.

Jag fick ex. böter för att ha stått på en väg men det var på en tomt intill med samma vakter. Beskrivníngar räckte inte, då tog jag foton med bilen exakt där igen och ärendet avskrevs.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
25 april 2016 · 551 Inlägg

St3v3 skrev:

Auto-man skrev:

St3v3 skrev:
Så här ser det ut i stora delar av Västerbotten nu(det på bilden fanns inte en timme tidigare) + att det är nollgradigt
Tror ni det är stor risk man får böter för dubbdäck i april? smile

http://i1176.photobucket.com/albums/x32 … ltmz1.jpeg

Men hur många har bytt till sommardäck redan så det blir otakt i hur man kan köra?

Väldigt många glömmer ju tyvärr varenda år att det ALLTID blir såhär så många har ju redan bytt hmm

Då är det bättre med klara lagar 15/4 södra Sverige, 1/5 Mellan, 15/5 norra.


http://www.svt.se/nyheter/live/vaderkaos-i-norrland

Dags att ändra lagen!!!

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
25 april 2016 · 551 Inlägg

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sno-k … norrbotten

Vädret har orsakat flera halkolyckor runt om i landet under dagen. Den allvarligaste som Trafikverket känner till är en 36-årig man som omkom i en förmodad halkolycka i Emmabodatrakten när hans personbil frontalkrockade med en lastbil. I de andra fallen handlar det om mindre olyckor som slutat med plåtskador på bilarna, enligt Lars Hedström.

– Det är på många ställen där det har varit småolyckor, bilar har kanat av vägen eller stoppat trafiken både i söder och i norr.

Trafikverket har tagit hjälp av underentreprenörer för att halkbekämpa på vägarna, som kommer bli ännu slirigare när temperaturen kryper under nollan.

Skellefteåbon Henrik Johansson, 34, säger att snön började yra utanför fönstren strax efter lunch. När TT når honom på måndagskvällen ligger ett snötäcke på runt 10-15 centimeter på marken utanför bostaden.
Kollegan krockade

– På vägen till jobbet var det bara gröna gräsmattor, och när jag skulle hem var det full snöstorm, säger han.

– En på mitt jobb hade kört in i mitträcket på E4 och kvaddat bilen, men skadade sig som tur var inte.

Henrik Johansson berättar att han som de flesta andra i Skellefteå hade bytt till sommardäck på bilen innan snön slog till.

– Jag ska avvakta till i morgon och se om det smälter bort under natten, annars kanske jag tyvärr måste sätta på vinterdäcken igen, säger han.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/blixt … ll-kvallen

Senast redigerat av Auto-man (25 april 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
it_mutt Avstängd
25 april 2016 · 10 388 Inlägg

Auto-man skrev:

St3v3 skrev:

Auto-man skrev:

Men hur många har bytt till sommardäck redan så det blir otakt i hur man kan köra?

Väldigt många glömmer ju tyvärr varenda år att det ALLTID blir såhär så många har ju redan bytt hmm

Då är det bättre med klara lagar 15/4 södra Sverige, 1/5 Mellan, 15/5 norra.


http://www.svt.se/nyheter/live/vaderkaos-i-norrland

Dags att ändra lagen!!!

Dags att ändra lagen? Det föll 2dm snö i skåne igår (i relation till att "väderkaos" nu ska nå norrland)

Och nej, det är knappast en klar beskrivning; var ska gränsen gå? Vad hände med de som bor på fel "sida" av gränsen och så vidare.

Du skapar ett problem som inte finns.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Auto-man
25 april 2016 · 551 Inlägg

it_mutt skrev:

Auto-man skrev:

St3v3 skrev:
Väldigt många glömmer ju tyvärr varenda år att det ALLTID blir såhär så många har ju redan bytt hmm

Då är det bättre med klara lagar 15/4 södra Sverige, 1/5 Mellan, 15/5 norra.


http://www.svt.se/nyheter/live/vaderkaos-i-norrland

Dags att ändra lagen!!!

Dags att ändra lagen? Det föll 2dm snö i skåne igår (i relation till att "väderkaos" nu ska nå norrland)

Och nej, det är knappast en klar beskrivning; var ska gränsen gå? Vad hände med de som bor på fel "sida" av gränsen och så vidare.

Du skapar ett problem som inte finns.

Ja lagen är redan ändrad till det sämre för säkerheten, skälen var mindre vägslitage och stoft. Snön i Skåne försvann nog snabbt liksom det kan bli halt av hagel 380 mil söderut.

Att man bor på fel sida kan även polisen se.

Jag bytte själv natten till 18/4 men det är tveksamt om man ex. ska till Arlanda en natt. Reservbilen har dubbfritt så den struntar jag i tillsvidare.

Senast redigerat av Auto-man (25 april 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
it_mutt Avstängd
25 april 2016 · 10 388 Inlägg

Auto-man skrev:

it_mutt skrev:

Auto-man skrev:

Då är det bättre med klara lagar 15/4 södra Sverige, 1/5 Mellan, 15/5 norra.


http://www.svt.se/nyheter/live/vaderkaos-i-norrland

Dags att ändra lagen!!!

Dags att ändra lagen? Det föll 2dm snö i skåne igår (i relation till att "väderkaos" nu ska nå norrland)

Och nej, det är knappast en klar beskrivning; var ska gränsen gå? Vad hände med de som bor på fel "sida" av gränsen och så vidare.

Du skapar ett problem som inte finns.

Ja lagen är redan ändrad till det sämre för säkerheten, skälen var mindre vägslitage och stoft. Snön i Skåne försvann nog snabbt liksom det kan bli halt av hagel 380 mil söderut.

Att man bor på fel sida kan även polisen se.

Jag bytte själv natten till 18/4 men det är tveksamt om man ex. ska till Arlanda en natt. Reservbilen har dubbfritt så den struntar jag i tillsvidare.

Fat, du (verkade) missa poängen.

Det går liksom inte att dela in landet "smidigt" i ex.vis tre delar. (oavsett om vi kör landskap, län eller landsdelar).

Men vi leker med landsdelsindelningen. Det betyder att folk i Gästrikland (som tillhör norrland sett till landsdelsindelningen) får köra med dubbdäck längre än de som bor i Dalarna, trots att ex.vis Orsa ligger betydligt längre norrut än exempelvis Ockelbo.

Samma visa blir det om man delar in det efter landskap, län eller hur du nu vill. ELLER så kanske du vill hitta på YTTERLIGARE en uppdelning, och, om vi då, för sakens skull säger att vi drar en gräns (var som helst), så innebär det då att på ena sidan gränsen (dvs i den södra delen av det området), så får man köra med dubbdäck fram till XXXX, men i de norra delarna av den andra delen (mer sydliga delen), får man inte göra, detta till trots att det vid gränsen säkerligen är lika stor risk/chans/hur-man-nu-vill-se-det för halka.

Förstår inte varför ni "vintererfarna i norr", inte klarar av att göra som vi andra "får göra" när det blir vinter och sommardäcken sitter på; köra därefter. Var inte det minsta roligt att kasa runt på E4:an söderut igår med nollgradigt (till strax under nollan på sina ställen), 245 breda sommardäck runt om, snöslask på marken och snö/hagel i luften, men det är inte svårare än att släppa på gasen när det inträffar. Blir det riktigt jävligt får man väl stå still helt sonika.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
25 april 2016 ·

Auto-man skrev:

it_mutt skrev:

Auto-man skrev:

Då är det bättre med klara lagar 15/4 södra Sverige, 1/5 Mellan, 15/5 norra.


http://www.svt.se/nyheter/live/vaderkaos-i-norrland

Dags att ändra lagen!!!

Dags att ändra lagen? Det föll 2dm snö i skåne igår (i relation till att "väderkaos" nu ska nå norrland)

Och nej, det är knappast en klar beskrivning; var ska gränsen gå? Vad hände med de som bor på fel "sida" av gränsen och så vidare.

Du skapar ett problem som inte finns.

Ja lagen är redan ändrad till det sämre för säkerheten, skälen var mindre vägslitage och stoft. Snön i Skåne försvann nog snabbt liksom det kan bli halt av hagel 380 mil söderut.

Att man bor på fel sida kan även polisen se.

Jag bytte själv natten till 18/4 men det är tveksamt om man ex. ska till Arlanda en natt. Reservbilen har dubbfritt så den struntar jag i tillsvidare.

Låt oss anta en sak.  Om du ska tex till Tyskland. Du kommer från norrland där de är fullt med snö men du har dubb.  Men i södra sverige finns de ingen snö alls och som du vet så är de olagligt med dubb i Tyskland hur du än vrider på det.

Hur löser du det?  Tar du och byter på båten ?

Auto-man
25 april 2016 · 551 Inlägg

it_mutt skrev:

Auto-man skrev:

it_mutt skrev:

Dags att ändra lagen? Det föll 2dm snö i skåne igår (i relation till att "väderkaos" nu ska nå norrland)

Och nej, det är knappast en klar beskrivning; var ska gränsen gå? Vad hände med de som bor på fel "sida" av gränsen och så vidare.

Du skapar ett problem som inte finns.

Ja lagen är redan ändrad till det sämre för säkerheten, skälen var mindre vägslitage och stoft. Snön i Skåne försvann nog snabbt liksom det kan bli halt av hagel 380 mil söderut.

Att man bor på fel sida kan även polisen se.

Jag bytte själv natten till 18/4 men det är tveksamt om man ex. ska till Arlanda en natt. Reservbilen har dubbfritt så den struntar jag i tillsvidare.

Fat, du (verkade) missa poängen.

Det går liksom inte att dela in landet "smidigt" i ex.vis tre delar. (oavsett om vi kör landskap, län eller landsdelar).

Men vi leker med landsdelsindelningen. Det betyder att folk i Gästrikland (som tillhör norrland sett till landsdelsindelningen) får köra med dubbdäck längre än de som bor i Dalarna, trots att ex.vis Orsa ligger betydligt längre norrut än exempelvis Ockelbo.

Samma visa blir det om man delar in det efter landskap, län eller hur du nu vill. ELLER så kanske du vill hitta på YTTERLIGARE en uppdelning, och, om vi då, för sakens skull säger att vi drar en gräns (var som helst), så innebär det då att på ena sidan gränsen (dvs i den södra delen av det området), så får man köra med dubbdäck fram till XXXX, men i de norra delarna av den andra delen (mer sydliga delen), får man inte göra, detta till trots att det vid gränsen säkerligen är lika stor risk/chans/hur-man-nu-vill-se-det för halka.

Förstår inte varför ni "vintererfarna i norr", inte klarar av att göra som vi andra "får göra" när det blir vinter och sommardäcken sitter på; köra därefter. Var inte det minsta roligt att kasa runt på E4:an söderut igår med nollgradigt (till strax under nollan på sina ställen), 245 breda sommardäck runt om, snöslask på marken och snö/hagel i luften, men det är inte svårare än att släppa på gasen när det inträffar. Blir det riktigt jävligt får man väl stå still helt sonika.

Alla är inte alltid lika kloka och omdömesgilla som dig, därför har vi lagar, annars behövs inga. Jämför med hastighetsbegränsningar då det brukar var skyltat lika året runt, men stämmer inte alls ifall det är torrt dagtid eller ishalka och dimma på natten, då gäller omdöme som kan klicka.

Gränser och tider kan utredas demokratiskt, är det omöjligt med gränser får man flytta fram det för max. säkerhet för de flesta.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
it_mutt Avstängd
25 april 2016 · 10 388 Inlägg

Auto-man skrev:

it_mutt skrev:

Auto-man skrev:

Ja lagen är redan ändrad till det sämre för säkerheten, skälen var mindre vägslitage och stoft. Snön i Skåne försvann nog snabbt liksom det kan bli halt av hagel 380 mil söderut.

Att man bor på fel sida kan även polisen se.

Jag bytte själv natten till 18/4 men det är tveksamt om man ex. ska till Arlanda en natt. Reservbilen har dubbfritt så den struntar jag i tillsvidare.

Fat, du (verkade) missa poängen.

Det går liksom inte att dela in landet "smidigt" i ex.vis tre delar. (oavsett om vi kör landskap, län eller landsdelar).

Men vi leker med landsdelsindelningen. Det betyder att folk i Gästrikland (som tillhör norrland sett till landsdelsindelningen) får köra med dubbdäck längre än de som bor i Dalarna, trots att ex.vis Orsa ligger betydligt längre norrut än exempelvis Ockelbo.

Samma visa blir det om man delar in det efter landskap, län eller hur du nu vill. ELLER så kanske du vill hitta på YTTERLIGARE en uppdelning, och, om vi då, för sakens skull säger att vi drar en gräns (var som helst), så innebär det då att på ena sidan gränsen (dvs i den södra delen av det området), så får man köra med dubbdäck fram till XXXX, men i de norra delarna av den andra delen (mer sydliga delen), får man inte göra, detta till trots att det vid gränsen säkerligen är lika stor risk/chans/hur-man-nu-vill-se-det för halka.

Förstår inte varför ni "vintererfarna i norr", inte klarar av att göra som vi andra "får göra" när det blir vinter och sommardäcken sitter på; köra därefter. Var inte det minsta roligt att kasa runt på E4:an söderut igår med nollgradigt (till strax under nollan på sina ställen), 245 breda sommardäck runt om, snöslask på marken och snö/hagel i luften, men det är inte svårare än att släppa på gasen när det inträffar. Blir det riktigt jävligt får man väl stå still helt sonika.

Alla är inte alltid lika kloka och omdömesgilla som dig, därför har vi lagar, annars behövs inga. Jämför med hastighetsbegränsningar då det brukar var skyltat lika året runt, men stämmer inte alls ifall det är torrt dagtid eller ishalka och dimma på natten, då gäller omdöme som kan klicka.

Gränser och tider kan utredas demokratiskt, är det omöjligt med gränser får man flytta fram det för max. säkerhet för de flesta.

Ja, fast gränser kommer -alltid- "drabba någon". Någon kommer som sagt få, medan de som bor "2mil bort" inte får (alternativt om man råkar tillhöra fel län,landsdel eller vad nu uppdelningen skulle bli). Och i ett sådant fall kan vi inte heller åberopa att "man får om det råder vinterväglag", för det (påstår somliga) fungerar inte idag, då kommer det inte heller fungera då.

Igen, för "de flesta" behöver inte gränsen flyttas. För de flesta fungerar gränsen som är idag bra för det mesta (nej, inte alltid, men för det mesta).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
25 april 2016 · 3 151 Inlägg

Alltså, vad är problemet? Enligt lagtexten skall vinterdäck (dvs friktionsdäck eller dubbade däck märkt med "snöflingan" eller "bergstoppen") användas om det är eller finns risk för vinterväglag.

Vinterväglag är när det finns snö eller is någonstans på vägbanan, och polis bedömer om risken föreligger eller ej. Du kan aldrig bli fälld i domstol för att ha kört olovligen med dubbade däck, så länge det är minusgrader på natten eller liknande. Eftersom risken då finns att det fryser och blir halt. Det finns ingen chans att en polis bötfäller dig heller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang