Växellåda rasad

sinqcase
4 april 2016 · 4 Inlägg

Hej, Lämnade in min bil (bmw e92 335i 07a) på Service då den varnade för något var fel på växellådan. När verkstaden kollar på den så märker dom att slangarna till oljekylet läckte och bytte slangarna samt fyllde på med olja. Jag kör hem bilen utan problem ställer av den för vintersäsongen. Testar att starta den i vintern i garaget och då får jag inte i någon växel. Kontaktar verkstaden igen och dom kom och hämtade den och undersökte igen i växellådan och då fanns de metallflis i lådan och säger att jag behöver en ny växellåda.

Ska jag behöva stå för hela reparationen eller bör dom stå för en del av den summan?

Tacksam för svar!

Mvh

it_mutt Avstängd
4 april 2016 · 10 388 Inlägg

sinqcase skrev:
Hej, Lämnade in min bil (bmw e92 335i 07a) på Service då den varnade för något var fel på växellådan. När verkstaden kollar på den så märker dom att slangarna till oljekylet läckte och bytte slangarna samt fyllde på med olja. Jag kör hem bilen utan problem ställer av den för vintersäsongen. Testar att starta den i vintern i garaget och då får jag inte i någon växel. Kontaktar verkstaden igen och dom kom och hämtade den och undersökte igen i växellådan och då fanns de metallflis i lådan och säger att jag behöver en ny växellåda.

Ska jag behöva stå för hela reparationen eller bör dom stå för en del av den summan?

Tacksam för svar!

Mvh

Mest bara av nyfikenhet; hur tänkte du att det skulle vara deras fel/något de borde ta på sig (en del av) summan för?

Senast redigerat av it_mutt (4 april 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
4 april 2016 · 9 296 Inlägg

Det är ju långsökt att du ska få ut något från verkstan. Du har ju lämnat in bilen för att det var fel på lådan och de har ju inte orsakat något. Om du har servat bilen på auktoriserad verkstad och har helförsäkring så kan det ju gå om du lusläser villkoren. Annars låter det dyrt.

Av ren nyfikenhet; Hur långt har den gått? Är den servad enligt boken? Vad kommer det kosta?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Fredrik_Rangert Egenföretagare
4 april 2016 · 999 Inlägg

Var det en BMW verkstad eller fristående verkstad?

Det är superkänsligt att man har exakt rätt olja i BMW's automatlådor. Framförallt skall man inte blanda olika märken, och absolut inte olika typer av olja.

Växellådsoljan byts normalt inte på en BMW automat, då BMW säger att oljan är en lifetime-olja som inte behöver bytas. Vilket man kan diskutera om det stämmer eller inte, ZF som tillverkar lådorna rekommenderar byte av olja.

Dock, risken är att om man byter olja på en låda som gått långt med originaloljan är att det blir problem. Det är omöjligt att få ut all olja, tar man bara och tömmer tråget får man inte ur all olja på långa vägar. Sen löser den nya oljan upp smuts som kan ha samlats i lådan, och orsakar problem. Jag har sett många trådar där folk bytt olja och kort efter det fått ras...  (inte bara på BMW utan även andra märken med liknande longlife olja i lådan)

sinqcase
4 april 2016 · 4 Inlägg

Kanske var lite otydlig för var lite stressad innan, jag lagade den hos schmeidmann och sen körde jag hem den och ställde den i garaget. När jag starta den nästa gång kunde jag inte få i någon växel som sen visades att hela lådan var kass. Bilen har gått 9200mil.

it_mutt Avstängd
4 april 2016 · 10 388 Inlägg

sinqcase skrev:
Kanske var lite otydlig för var lite stressad innan, jag lagade den hos schmeidmann och sen körde jag hem den och ställde den i garaget. När jag starta den nästa gång kunde jag inte få i någon växel som sen visades att hela lådan var kass. Bilen har gått 9200mil.

Ja jo, fast vad var det Schmeidmann gjorde som skulle stå i relation till att de skulle ta på sig det som hänt, eller delar av det?

Det var så ^^ jag menade.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
4 april 2016 ·

sinqcase skrev:
Kanske var lite otydlig för var lite stressad innan, jag lagade den hos schmeidmann och sen körde jag hem den och ställde den i garaget. När jag starta den nästa gång kunde jag inte få i någon växel som sen visades att hela lådan var kass. Bilen har gått 9200mil.

Verkstaden lagade din bil då
När verkstaden kollar på den så märker dom att slangarna till oljekylet läckte och bytte slangarna samt fyllde på med olja.

Så den var ju troligtvis ganska dålig innan du lämnade in den.

Du får själv betala din växellåda.

sinqcase
5 april 2016 · 4 Inlägg

Okey, ville kolla lite vad folk tycker om det för folk jag snackat med tycker inte att jag borde stå för allt tanke på att den rasar precis efter den är "lagad". jag vet ju tex inte om dom gjort allt helt rätt, jag vet bara att dom tömde inte den gamla oljan när dom fyllde på och det saknades ca 1 och en halv liter innan de fyllde på. För dej som undrade så blir det 30k för bytet och beg växellåda.

Low
5 april 2016 · 3 320 Inlägg

sinqcase skrev:
Okey, ville kolla lite vad folk tycker om det för folk jag snackat med tycker inte att jag borde stå för allt tanke på att den rasar precis efter den är "lagad". jag vet ju tex inte om dom gjort allt helt rätt, jag vet bara att dom tömde inte den gamla oljan när dom fyllde på och det saknades ca 1 och en halv liter innan de fyllde på. För dej som undrade så blir det 30k för bytet och beg växellåda.

Inget dom borde stå för tyvärr.

caromania Forummoderator
5 april 2016 · 9 296 Inlägg

Fyfan, 30k. Har du kollat din försäkring. Brukar ibland gälla 10år/10.000mil på maskinskador.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ekelund88
5 april 2016 · 2 656 Inlägg

sinqcase skrev:
Hej, Lämnade in min bil (bmw e92 335i 07a) på Service då den varnade för något var fel på växellådan. När verkstaden kollar på den så märker dom att slangarna till oljekylet läckte och bytte slangarna samt fyllde på med olja. Jag kör hem bilen utan problem ställer av den för vintersäsongen. Testar att starta den i vintern i garaget och då får jag inte i någon växel. Kontaktar verkstaden igen och dom kom och hämtade den och undersökte igen i växellådan och då fanns de metallflis i lådan och säger att jag behöver en ny växellåda.

Ska jag behöva stå för hela reparationen eller bör dom stå för en del av den summan?

Tacksam för svar!

Mvh

är bilen trimmad och innan -08? , isåfall ett vanligt fel och inget dom bör stå för

Parsan
5 april 2016 · 166 Inlägg

Dom har bytt slang till oljekylaren samt fyllt på olja och inget mer.Tyvärr får nog du öppna plånboken för ev reparation.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Muttley
5 april 2016 ·

sinqcase skrev:
Okey, ville kolla lite vad folk tycker om det för folk jag snackat med tycker inte att jag borde stå för allt tanke på att den rasar precis efter den är "lagad". jag vet ju tex inte om dom gjort allt helt rätt, jag vet bara att dom tömde inte den gamla oljan när dom fyllde på och det saknades ca 1 och en halv liter innan de fyllde på. För dej som undrade så blir det 30k för bytet och beg växellåda.

Den hade ju rasat även om de hade bytt all olja, för om du bara körde hem direkt (inte fler hundra mil?)  så är de mycket märkligt om den skulle rasa pga att de fyllt på oljan.

Och hade de inte lagat den hade den ju rasat ändå.

torpis Forummoderator
5 april 2016 · 10 576 Inlägg

caromania skrev:
Fyfan, 30k. Har du kollat din försäkring. Brukar ibland gälla 10år/10.000mil på maskinskador.

Är det rimligt att en BMW-låda rasar efter 9200mil? Är det rimligt att oljeslangar ger upp efter 9200mil?  Håller nog med om att en kontakt med BMW är på sin plats om nu bilen inte är mätarskruvad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
caromania Forummoderator
5 april 2016 · 9 296 Inlägg

torpis skrev:

caromania skrev:
Fyfan, 30k. Har du kollat din försäkring. Brukar ibland gälla 10år/10.000mil på maskinskador.

Är det rimligt att en BMW-låda rasar efter 9200mil? Är det rimligt att oljeslangar ger upp efter 9200mil?  Håller nog med om att en kontakt med BMW är på sin plats om nu bilen inte är mätarskruvad.

Den frågan är ju inte så intressant att rikta till mig. Jag har aldrig ägt en BMW. Goodwill har väl emellertid aldrig varit tyskarnas starka sida.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Parsan
6 april 2016 · 166 Inlägg

torpis skrev:

caromania skrev:
Fyfan, 30k. Har du kollat din försäkring. Brukar ibland gälla 10år/10.000mil på maskinskador.

Är det rimligt att en BMW-låda rasar efter 9200mil? Är det rimligt att oljeslangar ger upp efter 9200mil?  Håller nog med om att en kontakt med BMW är på sin plats om nu bilen inte är mätarskruvad.

Vi pratar om en bil som är 8-9 år gammal.Mycket kan hända på 9000 mil beroende på hur du behandlar den.
Så jag tycker inte att det är så konstigt..

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
torsen
9 april 2016 · 7 285 Inlägg

För det första undrar jag om du tagit upp frågan med ditt försäkringsbolag?
Jag har fått den uppfattningen att bilen körts mindre än 10.000 mil på under 10 år.
Har du rätt försäkring så borde skadan vara ersättningsbar på maskinskadedelen.

Har haft några BMW men aldrig någon automat.

Inte ovanligt att föroreningar i växellådsoljan hindrar ventiler och servon att arbeta tillfredsställande.
Som exempel så rekommenderade MOPAR byte automatväxellådsolja med intervallet 4.800 mil.
Var annan gång rekommenderades även byte av oljefilter.

Jag har hört och läst att byte växellådsolja kan göra susen för en trilskande automatväxellåda.
I förebyggande syfte har jag de senaste åren bytt växellådsolja i mina senaste automater.

Att byta fullständigt i en automatväxellåda är praktiskt taget omöjligt, utan isärtagning.
Om man i en låda, som rymmer ett visst antal liter, tömmer den genom att öppna bottenpluggen på tråget så får man endast ut mellan en tredjedel och en fjärdedel.
Fler byten i följd gör att du i alla fall får en allt renare olja.
Alla växellådor har inte dräneringsplugg utan då får man montera ner tråget, vilket är mycket slabbigt.

Så här har jag gjort.
Lossar den oljeslangen som går från oljekylaren till växellådan.
Om du tar den andra slangen blir inte oljekylaren genomspolad.
Startar motorn och, MED FOTEN PÅ BROMSEN, kör igenom alla växellägen tills det slutar komma olja.
Fyller på lika mycket som pumpats ut.
Biltemas elektriska oljebytare använder jag vid påfyllningen. Även bra om man råkar fylla för mycket.
Startar ånyo motorn och upprepar cykeln 2 eller 3 gånger.
Då har du som slutresultat erhållit en olja där föroreningarna till ungefär 75 % har avlägsnats.

Genom detta förfarande har många "renoverat" sina automatlådor och fått dem att fungera tillfredställande.

Mitt förslag, som jag har tillämpat i verkligheten!

spillolja
9 april 2016 · 4 043 Inlägg

PÅ ebay.de kan man hitta renoverade växellådor för runt 1500-2000€

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
9 april 2016 · 7 285 Inlägg

Jo, glömde säga det.
Är det en "privatimport" så gäller inte maskinförsäkringen.
Om du inte ägt den sen ny så kan du kolla Transportstyrelsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang