BMW E39 montera Facelift lyktor

Lommen
5 april 2016 · 273 Inlägg

Undrar om det är möjligt och lagligt att byta från original Xenon till eftermarknads xenon ?

Bilen det gäller har inte automatisk nivåreglering eller högtrycksspolning men original Xenon. Det är en BMW E39 årgång 1999.

Jag kan få tag på facelift framlysen (Angel Eyes) som är till halogen, men tänkte eftersom bilen är registrerad med Xenon så måste väl det gå att konvertera dessa halogen strålkastare med passande xenon utan att det ska vara några problem på besiktningen ?

Undra hur det blir med kontakter och sånt om det passar rakt på från 1999 till samma årsmodell fast med halogen ?

Tacksam för svar...

Edit: 2016-04-08
Kommer montera av pre facelift lyktorna med orginal xenonet i och montera facelift framlysen med Halogen eftersom det visade sig att min E39 från 1999 inte har Xenon från fabrik, bilen ska dessutom besiktas så det blir Halogen i facelift lyktorna tills besiktningen är avklarad. Tråden handlar således om facelift lyktorna och dess montering etc.

Senast redigerat av Lommen (8 april 2016)

it_mutt Avstängd
5 april 2016 · 10 388 Inlägg

Lommen skrev:
Undrar om det är möjligt och lagligt att byta från original Xenon till eftermarknads xenon ?

Bilen det gäller har inte automatisk nivåreglering eller högtrycksspolning men original Xenon. Det är en BMW E39 årgång 1999.

Jag kan få tag på facelift framlysen (Angel Eyes) som är till halogen, men tänkte eftersom bilen är registrerad med Xenon så måste väl det gå att konvertera dessa halogen strålkastare med passande xenon utan att det ska vara några problem på besiktningen ?

Undra hur det blir med kontakter och sånt om det passar rakt på från 1999 till samma årsmodell fast med halogen ?

Tacksam för svar...

Bilprovningen får ingen notering när du rullar in om att bilen har xenon eller inte original. Det går alltså, så länge ingen "gräver djupare" att gå ner till halogen på en xenonkärra.

Att konvertera eftermarknadsstrålkastare (eller för den del originalstrålkastare) som inte är avsedda för xenon är...ingen bra ide. Inte lagligt, du får inte helt rätt ljusbild osv osv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Janneutanb
5 april 2016 · 7 271 Inlägg

it_mutt skrev:

Lommen skrev:
Undrar om det är möjligt och lagligt att byta från original Xenon till eftermarknads xenon ?

Bilen det gäller har inte automatisk nivåreglering eller högtrycksspolning men original Xenon. Det är en BMW E39 årgång 1999.

Jag kan få tag på facelift framlysen (Angel Eyes) som är till halogen, men tänkte eftersom bilen är registrerad med Xenon så måste väl det gå att konvertera dessa halogen strålkastare med passande xenon utan att det ska vara några problem på besiktningen ?

Undra hur det blir med kontakter och sånt om det passar rakt på från 1999 till samma årsmodell fast med halogen ?

Tacksam för svar...

Bilprovningen får ingen notering när du rullar in om att bilen har xenon eller inte original. Det går alltså, så länge ingen "gräver djupare" att gå ner till halogen på en xenonkärra.

Att konvertera eftermarknadsstrålkastare (eller för den del originalstrålkastare) som inte är avsedda för xenon är...ingen bra ide. Inte lagligt, du får inte helt rätt ljusbild osv osv

Inga problem med ljusbild om det är projektorstrålkastare.

MammDiin
5 april 2016 · 2 019 Inlägg

Brains skrev:

it_mutt skrev:

Lommen skrev:
Undrar om det är möjligt och lagligt att byta från original Xenon till eftermarknads xenon ?

Bilen det gäller har inte automatisk nivåreglering eller högtrycksspolning men original Xenon. Det är en BMW E39 årgång 1999.

Jag kan få tag på facelift framlysen (Angel Eyes) som är till halogen, men tänkte eftersom bilen är registrerad med Xenon så måste väl det gå att konvertera dessa halogen strålkastare med passande xenon utan att det ska vara några problem på besiktningen ?

Undra hur det blir med kontakter och sånt om det passar rakt på från 1999 till samma årsmodell fast med halogen ?

Tacksam för svar...

Bilprovningen får ingen notering när du rullar in om att bilen har xenon eller inte original. Det går alltså, så länge ingen "gräver djupare" att gå ner till halogen på en xenonkärra.

Att konvertera eftermarknadsstrålkastare (eller för den del originalstrålkastare) som inte är avsedda för xenon är...ingen bra ide. Inte lagligt, du får inte helt rätt ljusbild osv osv

Inga problem med ljusbild om det är projektorstrålkastare.

Till viss del, xenonprojektorer har vanligen bredare ljusbild jämfört med halogen. Så vid xenonkonvertering av  halogenprojektorer så får du starkare ljusbild, men bredden är mer eller mindre den samma som med halogenlampor.
Däremot så blir det inte ströljus uppåt som vid konvertering av strålkastare med räfflat glas.

Största problemet i detta fall är väl att märkningen på strålkastarna blir felaktig.
Om jag minns rätt så borde ju halogen ha HCR märkning, och ska du ha xenon så behövs det DC märkning för xenon halvljus och HR för halogen helljus.

Varför ska du byta ner dig till ett par billiga eftermarknadsstrålkastare då?

Fredrik_Rangert Egenföretagare
5 april 2016 · 999 Inlägg

Lommen skrev:
Bilen det gäller har inte automatisk nivåreglering eller högtrycksspolning men original Xenon. Det är en BMW E39 årgång 1999..

Det är endast vissa tvåsitsiga bilar som t ex Corvette som är godkända för xenon utan automatisk höjdreglering av ljuset, så det låter som det är eftermonterat xenon på din bil. På t ex bmwvin.com kan du kolla din bils utrustningslista.

Lommen
6 april 2016 · 273 Inlägg

FredrikRangert skrev:

Lommen skrev:
Bilen det gäller har inte automatisk nivåreglering eller högtrycksspolning men original Xenon. Det är en BMW E39 årgång 1999..

Det är endast vissa tvåsitsiga bilar som t ex Corvette som är godkända för xenon utan automatisk höjdreglering av ljuset, så det låter som det är eftermonterat xenon på din bil. På t ex bmwvin.com kan du kolla din bils utrustningslista.

Nej absolut inte, det är original på min bil, orginala ballaster och funkar fint med manuell nivåreglering på ett vridreglage i två lägen, har haft andra bilar med original Xenon utan automatiskt nivåreglering och högtrycksspolning.

En god vän till mig har åxå en 1999 E39 med exakt samma grejer, även den är helt original med Xenon utan automatiskt nivåreglering och högtrycksspolning, men vad vet jag, kan ju vara eftermonterat på båda och ändå gå igenom besiktningen.. det vet jag inget om, förutom att när jag rullade in min V70 med eftermonterat Xenon så blev det tvärstopp.. borde det bli med min BMW åxå om det inte skulle sitta original ?

Lommen
6 april 2016 · 273 Inlägg

Varför ska du byta ner dig till ett par billiga eftermarknadsstrålkastare då?

Det sitter inga facelift lysen på min årgång 1999, skulle vilja ha facelift eftersom det är väldigt mycket snyggare, och köpa original xenon facelift lär väl gå på en 8-10 tusen skulle jag tro, kanske hälften begagnat. För mycket pengar då jag har flera bilar jag grejar med..

Eftermarknads är ju billiga, dom eftermarknads jag haft till tidigare bilar har funkat helt ok även med Xenon eftermonterat i projektorlinserna.. hade dock fukt problem i ett par till en V70, ringde till företaget som sålt dessa till mig och fick två nya som funkade felfritt. Dessutom behöver jag inte gå till eftermarknads, jag tänkte använda original facelift fast för halogen eftersom det verkar vara det enda jag kan få tag på för skapliga pengar just nu, jag har dessutom två liggandes jag skulle kunna använda bara jag vet om det är möjligt att koppla in dessa som nu sitter på en 2001 facelift.. och min som dom ska monteras på är alltså en 1999 med äldre typen av lyktor på.

Lommen
6 april 2016 · 273 Inlägg

it_mutt skrev:

Lommen skrev:
Undrar om det är möjligt och lagligt att byta från original Xenon till eftermarknads xenon ?

Bilen det gäller har inte automatisk nivåreglering eller högtrycksspolning men original Xenon. Det är en BMW E39 årgång 1999.

Jag kan få tag på facelift framlysen (Angel Eyes) som är till halogen, men tänkte eftersom bilen är registrerad med Xenon så måste väl det gå att konvertera dessa halogen strålkastare med passande xenon utan att det ska vara några problem på besiktningen ?

Undra hur det blir med kontakter och sånt om det passar rakt på från 1999 till samma årsmodell fast med halogen ?

Tacksam för svar...

Bilprovningen får ingen notering när du rullar in om att bilen har xenon eller inte original. Det går alltså, så länge ingen "gräver djupare" att gå ner till halogen på en xenonkärra.

Att konvertera eftermarknadsstrålkastare (eller för den del originalstrålkastare) som inte är avsedda för xenon är...ingen bra ide. Inte lagligt, du får inte helt rätt ljusbild osv osv

Jag hade inga problem med ljusbild på en V70 med Devil Eyes med projektorlins och Xenon, såg ut precis som med halogen vill jag minnas... kanske blir annat om det inte är projektorlins... !

it_mutt Avstängd
6 april 2016 · 10 388 Inlägg

FredrikRangert skrev:

Lommen skrev:
Bilen det gäller har inte automatisk nivåreglering eller högtrycksspolning men original Xenon. Det är en BMW E39 årgång 1999..

Det är endast vissa tvåsitsiga bilar som t ex Corvette som är godkända för xenon utan automatisk höjdreglering av ljuset, så det låter som det är eftermonterat xenon på din bil. På t ex bmwvin.com kan du kolla din bils utrustningslista.

Nej, det stämmer inte. Vet ett "flertal" Audikärror (absolut inte tvåsitsiga) som har originalxenon från "xenondagarnas början", utan just detta.


Lommen skrev:

it_mutt skrev:

Lommen skrev:
Undrar om det är möjligt och lagligt att byta från original Xenon till eftermarknads xenon ?

Bilen det gäller har inte automatisk nivåreglering eller högtrycksspolning men original Xenon. Det är en BMW E39 årgång 1999.

Jag kan få tag på facelift framlysen (Angel Eyes) som är till halogen, men tänkte eftersom bilen är registrerad med Xenon så måste väl det gå att konvertera dessa halogen strålkastare med passande xenon utan att det ska vara några problem på besiktningen ?

Undra hur det blir med kontakter och sånt om det passar rakt på från 1999 till samma årsmodell fast med halogen ?

Tacksam för svar...

Bilprovningen får ingen notering när du rullar in om att bilen har xenon eller inte original. Det går alltså, så länge ingen "gräver djupare" att gå ner till halogen på en xenonkärra.

Att konvertera eftermarknadsstrålkastare (eller för den del originalstrålkastare) som inte är avsedda för xenon är...ingen bra ide. Inte lagligt, du får inte helt rätt ljusbild osv osv

Jag hade inga problem med ljusbild på en V70 med Devil Eyes med projektorlins och Xenon, såg ut precis som med halogen vill jag minnas... kanske blir annat om det inte är projektorlins... !

Som påpekat är ljusbilden inte riktigt den samma. väldigt lika - absolut, men inte samma.
Sen är det då vidare inte heller lagligt (som påpekat och som var en av dina funderingar). Det då e-märkningen på en strålkastare bara gäller för det som ska sitta i (ex.vis H1 halogen). Sätter man i något annat upphör hela e-märkningen att gälla (därav att det -egentligen- inte är lagligt att xenonkonvertera helljuset heller).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lommen
6 april 2016 · 273 Inlägg

Som påpekat är ljusbilden inte riktigt den samma. väldigt lika - absolut, men inte samma.
Sen är det då vidare inte heller lagligt (som påpekat och som var en av dina funderingar). Det då e-märkningen på en strålkastare bara gäller för det som ska sitta i (ex.vis H1 halogen). Sätter man i något annat upphör hela e-märkningen att gälla (därav att det -egentligen- inte är lagligt att xenonkonvertera helljuset heller).

Ja ok, då förstår jag, då handlar det ju om egentligen att besiktningsmannen inte börjar gräva i hur vida det är original xenon eller inte..antar att om det tydligt framgår att det är eftermarknadsxenon i en strålkastare som inte är xenon ifrån början så lär man få ombesiktning, hur denne nu ska veta exakt att den strålkastaren inte är avsedd för xenon kan man man ju undra dock...

it_mutt Avstängd
6 april 2016 · 10 388 Inlägg

Lommen skrev:

Som påpekat är ljusbilden inte riktigt den samma. väldigt lika - absolut, men inte samma.
Sen är det då vidare inte heller lagligt (som påpekat och som var en av dina funderingar). Det då e-märkningen på en strålkastare bara gäller för det som ska sitta i (ex.vis H1 halogen). Sätter man i något annat upphör hela e-märkningen att gälla (därav att det -egentligen- inte är lagligt att xenonkonvertera helljuset heller).

Ja ok, då förstår jag, då handlar det ju om egentligen att besiktningsmannen inte börjar gräva i hur vida det är original xenon eller inte..antar att om det tydligt framgår att det är eftermarknadsxenon i en strålkastare som inte är xenon ifrån början så lär man få ombesiktning, hur denne nu ska veta exakt att den strålkastaren inte är avsedd för xenon kan man man ju undra dock...

Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro.

E-märkningen består av ett "E" (doh) följt av en siffra (eller flera) exempelvis "(E4)".
Detta säger dock bara i vilket land märkningen är godkänd (inte för, utan i vilket land godkännandet har fåtts från början).

Det som är spännande är alla andra sifferkombinationer. Vi tar samma exempel;

A02 HR 00 DR 01 (E4) - bla bla bla bla - Det innebär att strålkastaren är godkänd både för halogen och gasurladdning (xenon). Då iofs inget man återfinner på en "huvudstrålkastare" utan ex.vis extraljus.

För huvudstrålkastare finns det dock liknande men klassas då "A" "B" osv, där varje bokstav säger vad den är godkänd för (Halogen, Glödtråd osv) och även, beroende på typ av strålkastare, hur starkt den ska lysa (då finns det fler klasser).

Så, en besiktningsgubbe som "kan sin sak" löser det ganska enkelt faktiskt. Vidare är det som så att -om- besiktningspersonalen är osäkra, kan de sätta en "två" och sen är det upp till dig (eller vem det nu drabbar) att bevisa att bilen faktiskt har xenon original. Det i sin tur löser man med en lista på originalutrustning ex.vis

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lommen
6 april 2016 · 273 Inlägg

Så, en besiktningsgubbe som "kan sin sak" löser det ganska enkelt faktiskt. Vidare är det som så att -om- besiktningspersonalen är osäkra, kan de sätta en "två" och sen är det upp till dig (eller vem det nu drabbar) att bevisa att bilen faktiskt har xenon original. Det i sin tur löser man med en lista på originalutrustning ex.vis

Jag kan ju inte annat än säga att det är fantastiskt att du kan så pass mycket, det är ju sån här information som är matnyttig för mig med tanke på frågan jag frågade från början, vette tusan hur noga dom kollar på besiktningen vilka typ godkänningar lyktan har, antar att det är en chansning, tänkte på att i sånna fall montera facelift original från 2001 på min 1999.. osäker på hur elektroniken lirar dock...

Fredrik_Rangert Egenföretagare
6 april 2016 · 999 Inlägg

På en BMW från -99 bör det definitivt vara automatisk reglering, har haft både E39 -99 och E38 -96, båda hade xenon från fabriken och automatisk reglering. Men det kollar du lätt genom att ta fram utrustningslistan på din bil.

"Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen."


Att vissa av de första bilarna som hade xenon saknar reglering beror på att det kravet inte fanns i början

Senast redigerat av FredrikRangert (6 april 2016)

xeper
6 april 2016 · 16 Inlägg

Som nämnt ovan ska xenon till 99.9% ha nivåreglering, dessutom äger du nog den bil som flest folk konverterar om till xenon. E39 är dessutom en bil som väldigt ofta blir underkänd på trasig nivåreglering, då stagen ofta är av, därav kollas det nog extra noga på din bil.

/bilbesiktare

Lommen
6 april 2016 · 273 Inlägg

xeper skrev:
Som nämnt ovan ska xenon till 99.9% ha nivåreglering, dessutom äger du nog den bil som flest folk konverterar om till xenon. E39 är dessutom en bil som väldigt ofta blir underkänd på trasig nivåreglering, då stagen ofta är av, därav kollas det nog extra noga på din bil.

/bilbesiktare

Konstigt att den nyligen gick igenom besiktningen utan problem, ingen automatiskt nivåreglering på min bil, ett manuellt vred inne i bilen i två steg, läge 1 och 2, ingen högtrycksspolning heller.. Sitter orginal xenon med orginal ballaster i orginal ballasthållare bak på lyktorna. Den manuella nivåregleringen fungerar perfekt så inga trasiga pinnar där inte.

xeper
6 april 2016 · 16 Inlägg

Inte konstigt alls, du hade nog tur helt enkelt. Du vet, människor felar.
Med stag som är trasiga menar jag på den automatiska nivåregleringen som sitter på fram och bakvagn.
Bara att hålla tummarna att det går obemärkt förbi smile

Lommen
6 april 2016 · 273 Inlägg

xeper skrev:
Inte konstigt alls, du hade nog tur helt enkelt. Du vet, människor felar.
Med stag som är trasiga menar jag på den automatiska nivåregleringen som sitter på fram och bakvagn.
Bara att hålla tummarna att det går obemärkt förbi smile

Har aldrig sett en bil med både automatiskt och manuell justering för Xenon tidigare, min bil har ingen högtrycksspolning heller..

Men vad vet jag, kanske är bilen ej utrustad med xenon från fabrik, då undrar man ju varför man väljer gamla typen av framlysen när man kan lika bra montera facelift, samt hur får man det att lira med den manuella nivåregleringen om det satt Halogen i tidigare ?  Hmm..

Lommen
6 april 2016 · 273 Inlägg

Ska tillägga åxå att jag faktiskt har en till BMW E39 av årgån 1999 åxå med exakt samma lysen på med Xenon orginal grejer samt manuell nivåreglering och ingen högtrycksspolning som jag snart ska in o besikta.. lär väl bli spännande där då eftersom jag är för okunnig för att veta exakt vad som gäller.. och vilka bilar och årgångar som hade vad osv..

Lommen
7 april 2016 · 273 Inlägg

På en BMW från -99 bör det definitivt vara automatisk reglering, har haft både E39 -99 och E38 -96, båda hade xenon från fabriken och automatisk reglering.

Både manuell och automatiskt nivåreglering då alltså ? låter konstigt i mina öron.. aldrig tidigare sett en bil med Xenon med både automatiskt och manuell nivåreglering... på min bil menar jag...

Lommen
7 april 2016 · 273 Inlägg

Kom att tänka på en sak, kan det bero på att bilen är importerad från tyskland som den har xenon utan högtrycksspolning och automatisk nivåreglering.. ? Eller att om det nu skulle vara eftermonterat med orginalgrejer att det får vara så på importbilar ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang