Bedrageri/Heleri?!, Audi Rs4, Lilla. Jeg Er Norsk, Hva Fan Ska Jag Göra?

Melinho2895
31 augusti 2016 · 9 Inlägg

Men asså detta är ju surt. Borde inte bilen ha säljförbud med tanke på historik och bedrägeri med tidigare ägare ? Känns som att det är högtid för polisen att ta tummen ut ur arslet och ta itu med detta.

Mercedes E 200 CDI Sport Edition "W212 Snåljåpen" (2012)
mopar300
31 augusti 2016 ·

Ngn borde tipsa snuten om bilen..
vilket ruttet samhälle vi lever i...
Hade vi nu haft problemet i ex USA så vore de nog löst redan ....

Nordea
31 augusti 2016 · 27 Inlägg

Ja att han säljer den tyder väl på att han insett att han blivit lurad och att den gått bra mycket mera än vad som står på mätaren. Bättre sälja nu och få igen sina pengar innan den tappar allt värde eller ännu värre att den blir föremål för en utredning och han blir av med istället.
Då hade jag med sålt den medans det fortfarande fanns en chans att bli av med den.

Low
31 augusti 2016 · 3 313 Inlägg

Borde anmäla på blocket att den e stulen.

trubbelturbo
31 augusti 2016 · 1 460 Inlägg

mopar300 skrev:
Ngn borde tipsa snuten om bilen..
vilket ruttet samhälle vi lever i...
Hade vi nu haft problemet i ex USA så vore de nog löst redan ....

Low skrev:
Borde anmäla på blocket att den e stulen.

Jag håller med er helt men frågan är, varför inte göra det själva? Istället för att bara hoppas på att någon annan ska göra det? smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
JKDesign
31 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

Stackars personen som köper bilen i tron om att den är helt 100 hmm

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Low
31 augusti 2016 · 3 313 Inlägg

trubbelturbo skrev:

mopar300 skrev:
Ngn borde tipsa snuten om bilen..
vilket ruttet samhälle vi lever i...
Hade vi nu haft problemet i ex USA så vore de nog löst redan ....

Low skrev:
Borde anmäla på blocket att den e stulen.

Jag håller med er helt men frågan är, varför inte göra det själva? Istället för att bara hoppas på att någon annan ska göra det? smile

För att man vill inte bli inblandad?

spillolja
31 augusti 2016 · 4 026 Inlägg

Trådskaparen har en "fodran" på den som köpt bilen

och det är i princip att rikta kravet till den som köpte kärran, lämpligen riktar man kravet på den som har ansökt usrungskontrollen hos transportstyrelsen för fordonet i fråga, man kan begära ut kopior på dessa handligar då det är offentlig handling

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
turbodeath
31 augusti 2016 · 2 452 Inlägg

troligt kommer inget hända,han har ju nycklar o papper på bilen så,vad kan hända förutom en utredning som kan dra på tiden....såg att annons är borta på blocket nu....

döden kommer tillbaka
alexbenhard Hemlig Agent
31 augusti 2016 · 1 115 Inlägg

Om man stjäl en bil i Sverige och vill kunna sälja den i Sverige, vilket EU land ska man exportera den till för att sedan importera den till Sverige igen med ny identitet?
Har för mig jag såg detta i något TV program eller läste någonstans...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 september 2016 · 4 917 Inlägg

Du läste det nog här och det var till Norge, även om det nu inte är ett eu-land..roll

Senast redigerat av tommen1 (1 september 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
CC72
1 september 2016 · 1 661 Inlägg

alexbenhard skrev:
Om man stjäl en bil i Sverige och vill kunna sälja den i Sverige, vilket EU land ska man exportera den till för att sedan importera den till Sverige igen med ny identitet?
Har för mig jag såg detta i något TV program eller läste någonstans...

Som hemlig agent borde du väl ha kontakter inom sånt wink

zemet
1 september 2016 · 4 041 Inlägg

Jag anmälde bilen på blocket, kan vara därför den försvann.






Annonsens nummer: 68827913
Länk till annonsen: http://www.blocket.se/vi/68827913.htm


Klagomål: Denna bil är föremål för polisutredning då den är inblandad i en bedrägerihärva i norge. Bilen är även mätarskruvad då den gått långt mer än 15000 mil.

Länk till tråd på motorforum där bedrägerihärvan runt bilen diskuteras.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 10&p=1



Hej

Tack för att du kontaktade oss.

Vi kommer kontrollera saken närmre och se vad vi kan dra för slutsatser utav de uppgifter som vi har tillgång till. Vi återkommer till dig om vi skulle behöva ytterligare information.

Hälsningar,

Simon
Blockets Kundsäkerhetscenter

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
mopar300
1 september 2016 ·

Frågan är om bilen får sin rättmätiga ägare igen, ser dystert ut...
Fattar inte hur en bil kan lämna landet då den är anmäld som nu stulen..
Då e de lätt isf att ta ut vilken bil som helst å ta in den igen...det kan ju alla göra isf..

alexbenhard Hemlig Agent
1 september 2016 · 1 115 Inlägg

tommen1 skrev:
Du läste det nog här och det var till Norge, även om det nu inte är ett eu-land..roll

Haha jo uppenbarligen är det också möjligt smile

CC72 skrev:

alexbenhard skrev:
Om man stjäl en bil i Sverige och vill kunna sälja den i Sverige, vilket EU land ska man exportera den till för att sedan importera den till Sverige igen med ny identitet?
Har för mig jag såg detta i något TV program eller läste någonstans...

Som hemlig agent borde du väl ha kontakter inom sånt wink

Ja, jag får höra mig för på jobbet smile

Har för mig jag hört en del om Litauen, stulna/skrotade bilar, organiserad brottslighet -> import till Sverige...

Goffen Administratör
1 september 2016 · 2 974 Inlägg

Vilken soppa.     2012-03-15 
Bilprovningen Falkenberg
Vägmätarställning    146935 km

Det hade den gått innan den gick till norge då? Sen gick den 10k mil på några år och sen kom den tillbaka till sverige på 14k igen? Aja det går nog inte lösa det här smidigt. Det är fortfarande samma ägare på den som köpte den av en bilfirma i allafall.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
JohnMayLives Avstängd
2 september 2016 · 642 Inlägg

Benhard tänker på identitetsbyte. Dvs man köper tex en totalt utbränd bil, med samtliga regpapper mm. Sedan "stjäls det en ibland inte så identisk bil". Man för sedan över den utbrända bilen identitet (chassienr) till den stulna. Den är då helt plötsligt legitim. Men detta går att avslöja, tex att det skiljer markant i utrustning, tex att den stulna bilen har tacklucka, medans den utbrända saknar just detta. Detta kan vara en anledning till att man ibland kan se helt utbrända/totalkvaddade "bilar" till salu för uppåt 10000€ eller kanske mer?

The rumor of my demise is greatly exaggerated...
alexbenhard Hemlig Agent
2 september 2016 · 1 115 Inlägg

Jag raderade mitt inlägg då det kan vara så att nuvarande ägare är oskyldig. Dock har han en skum bilhistorik.

Mooyn
2 september 2016 · 12 Inlägg

En vän råkade ut för samma sak när han sålde sin polo.

Köparen förde över pengar via en annan bank, fick regbeviset och fick med sig bilen hem.

Min kompis börjar inse att något är lurt då det inte kommer några pengar, köparen har uppenbarligen ringt banken och avbrutit överförningen.

Under kommande 3 dagar så har köparen sålt bilen till en handlare i årsta som i sin tur sålt den vidare till nästa ägare.

Kompisen anmälde det till polisen och kronofogden, han fick tag på både bilhandlare och nya ägarna.
Nya ägarna fick lämna tillbaka bilen till bilfirman, så de i sin tur kunde lämna tillbaka bilen till min kompis som "godwill" då de inte ska ha känt till att bilen var inblandad i ett bedrägeri.

Dock så vägrade nya ägarna att lämna tillbaka bilen så bilhandlaren kunde inte göra något och min kompis kunde inte få tillbaka bilen.

Allting slutade med att killen som lurade min kompis åkte fast diverse brott (inte bara mot min kompis) och skulle betala bilen, men eftersom han hade rätt stora skulder så kommer han troligtvis aldrig tjäna några pengar lagligt i sitt liv.

Så där står min kompis utan bil och utan pengar.


Så trådskaparen kan aldrig få tillbaka bilen, utan får hoppas på att få betalt av köparen, men det lär ju aldrig hända.

Senast redigerat av Mooyn (2 september 2016)

JHJH
2 september 2016 · 8 Inlägg

Goffen skrev:
Vilken soppa.     2012-03-15 
Bilprovningen Falkenberg
Vägmätarställning    146935 km

Det hade den gått innan den gick till norge då? Sen gick den 10k mil på några år och sen kom den tillbaka till sverige på 14k igen? Aja det går nog inte lösa det här smidigt. Det är fortfarande samma ägare på den som köpte den av en bilfirma i allafall.

Hur vet du att den gick 10000mil till ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang