Breding
29 oktober 2016
· 37 Inlägg
Nu har det hänt otroligt mycket saker som vanligt haha, vet inte ens vart jag ska börja...
kan ju börja med våran smidiga lösning på gasvajer problem.
Det som hände var att när vi tillverkade värmeskölden och var där o banka så var gasvajern lite i kläm och det visa sig att plastgenomföringen hade spruckit! Men tur nog så hade farsan lite cykelprylar liggandes som passade perfekt
Fick även göra ny hållare för gasvajern vid spjället på grund av våran adapter i bakelit som förlängde med cirka 22mm
Vi var kluven på hur vi skulle göra med vevhusventilationen. Den här slangen sträcker sig från botten av motorn till ventilkåpa för att ventilera gaser som passerar kolvringarna för att sedan ventilera bort men den sitter dumt till vid downpipen och kommer garanterat smälta men vi klädde den så länge så kan man ju kika på någon bra lösning.
Vi hade funderingar på att plugga ventilationen där då det är öppet för gaserna att passera upp till ventilkåpan fram på motorn vid kedjan, men vi har inte vågat göra det än förän vi forskat i det riktigt!
Sedan har jag ett tips för er som håller på att kapa och kanske svetsa tex avgasrör och har problem att få kaparna raka, ta en slipskiva och gör så här, blir spikrakt! (tur att gubben har lite knep i bakfickan)
Här är också resultatet på den där bakelit adatern
Ja nu är det faktiskt så att bilen blev uppstartad i förrgår redan, jag vet att jag är dålig på att uppdatera här men jag prioriterar garagetid när den behövs!
Uppstartsdagen var väldigt nervös, farsan hjälpte till att svetsa ihop ett avgassystem i rostfritt på golvet medans jag och Torleif skruvade för fullt med småsaker runt om, till slut på kvällskvisten var det dags, vi rullade ut bilen ur garaget och började förbereda dom sista inställningarna, stängde av tädningen och bränslet och gnuggade startmotor i några sekunder till oljetrycket var framme. Sedan var det dags.
Till allas förvåning så gick faktiskt bilen igång på första försöket, den startade direkt! Och jag måste säga jädrar vilken sång! men sedan så hände något med Map sensorn så fort man rörde gasen, den skenade något oerhört. Men vi kunde snabbt konstatera att det var en typo i styrenheten, hade råkat lägga in oljetrycks sensorn som extern Map sensor hehe.. men snabbt fixat med ett knapptryck.
Men det fränaste av allt är att motorfan är helt jävla knäpp tyst, den låter mindre än en orginal motor, inte ett minsta tickande. Man hör impellern i turbon snurra i turbon men inte ett ljud från motorn, bara avgassystemet och den känns väldigt bra balanserad, skulle nästan kunna balansera ett mynt på ventilkåpan
Helt oslagbar känsla när den gick igång helt felfritt (i stort sätt) Hade dock ett till fel, vattenpumpen som satt på var ifrån en motor som stått i förmodligen många år så lagret var lite otätt och det droppade sakta ut men ett snabbt byte till en annan som jag hade liggandes så var det inga problem.
Kopplingen och svänghjulet känns helt suveränt också, otroligt lätt trampad för att vara en 845nm koppling, känns ungefär lika lätt som orginal men den är riktigt vass när den kliver på, så man får hålla vartalet lite högre
Sedan efter uppstart så har jag varit ute med Torleif och försökt att mappa in tomgång och lågfarts område lite försiktigt och det känns helt overkligt att få köra maskinen efter alla dessa pengar och timmar i garaget, oslagbar känsla!
Har inte vågat gå så långt upp i registret med mappningen då vi inte har helt stenkoll på vad vi gör, utan tanken är att lämna bort den för mappning framåt vårkanten istället!
Men vi har iaf mappat in så soppan står bra upp till cirka 5500 varv vid ungefär upp till 120 KpA, alltså 2 hektogram laddtryck och jag måste hålla mig på 30% TPS för att inte kliva över och jag må säga för att åka på 3500-5500 varv och 30% gas så går det jävligt fort till 200 blås haha.
Jag måste säga att nu har man fått en riktig motivationshöjare till vintern för att ge sig på lite finlir med motorn och kanske börja med lite hjulupphängning, bromsar osv.
Det här är sista uppdateringen innan jag åker iväg och jobbar igen, men jag kommer att försöka ta lite mer bilder på vad vi gjort och kanske gå in på lite detaljer här i vinter, och även fortsätta byggandet!
Senast redigerat av Breding (29 oktober 2016)