Hjälp med inkoppling, placering mm av billjud

danjac
29 april 2016 · 698 Inlägg

Behöver lite hjälp och tips om billjud.
Ska installera 4 högtalare, 1 bas samt ett slutsteg i en Volvo 245:a.
Jag är inte ute efter det värsta. Utan vill bara ha lite bättre ljud och bas än original.


Slutsteget finns inte så mycket information om tyvärr då det har legat i många år. 900watt, 4-kanals. Märke Boschmann. Inte det bästa men duger förhoppningsvis till mitt ändamål. Skulle den inte palla med så köper jag ett MDS steg istället.

Högtallarna har jag monterat Pioneer TS-1301i för tillfälligt men ska bytas ut mot MDS fanatic FR5 när de väl kommer. Högtalarna sitter på sina originalställen. En i varje dörr fram och en på varje stolpe vid sidan av baksätet.

Pioneer TS-1301i 
Märke    Pioneer
Typ    Koaxial
Högtalar storlek    5.25 tum (12-13 cm)
Teknisk specifikation
Effekt RMS    25W
Effekt MAX    130W
Känslighet    90 dB (± 1.5dB) (1V/1m)
Frekvensomfång    48 Hz – 25 kHz
Yttre högtalardiameter    129mm
Justerbar crossover    Nej
Treble installationsmetod    Fast i högtalaren
Installation
Installationsmetod    4-gradig
Installation hålavstånd    136mm
Monteringsdiameter    114mm
Monteringsdjup    44,7mm                                                                                         

Märke    MDS Fanatic FR5
Typ    Koaxial
Högtalar storlek    5.25 tum (12-13 cm)
Högtalartyp    2-vägs
Teknisk specifikation
Effekt RMS    60 WRMS
Effekt MAX    240W
Känslighet    (1W/1m) 89.8dB
Frekvensomfång    35 - 24 500 Hz
Impedans    1 x 4 Ohm
Yttre högtalardiameter    130mm
Justerbar crossover    Nej
Treble installationsmetod    Fast i högtalaren
Installation
Installationsmetod    Standard (multi)
Installation hålavstånd    138mm
Monteringsdiameter    112mm
Monteringsdjup    50mm
Högtalar typ kontakt    Abiko sladdar




Informationen om basen.

Märke    MDS
Typ    Baslåda
Högtalar storlek    6.5 tum (16-17cm)
Teknisk specifikation
Effekt MAX    800W
Effekt RMS    400W
Känslighet    SPL 93.6+-1dB
Frekvensomfång    28-1.500Hz
Impedans    1 x 4 Ohm
Yttre högtalardiameter    170mm
Installation
Högtalar typ kontakt    Abiko sladdar
Kapslings mätningar    33cm x 17,5cm
Subwooferns volym fördrivna    Färdig i baslåda.
Nominell uteffekt25 W
Impedans4Ω
Frekvenssvar48 - 25,000 Hz
Känslighet (1 W/1 m)90 dB
Woofer, storlek13,0 cm
Woofer, materialIMPP Dual Cone


Sen kabelpaketet jag köpte var 10 mm. Men om jag har läst rätt så rekommenderas 16 mm. Stämmer detta? Isåfall får jag köpa det innan montering.

Sen placeringen av basen är jag lite kluven. Hatar när plåt mm skallra när basen är igång. Så vilket sätt hade ni monterat basen. Sidan till mittenkonsolen eller vid fötterna på passagerarsidan? Basen är så liten så den får plats där utan problem, fast det sitter en där. Men är orolig att ljudet förstörs då det inte är mycket mellanrum mellan bas och sidan. Skulle tippa på 5 cm mellanrum. Hur hade ni gjort?

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-5640db64be3564220ff339666090b69b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-97543fd937ee6a8e279500dd71186c51.jpg

Sen den viktigaste frågan. Hur koppla man in högtalarna?
De främre går ju till stereon. Men de bakre som jag får dra nya kablar till, kan man koppla dem till slutsteget? Eller blir ljudet konstigt om man kör med 2 högtalare till slutsteget och 2 till stereon?
Eller går det att ta väck kablarna från stereon och koppla in de främre också i slutsteget?
Ett annat alternativ är ju att dra nya ända fram o koppla de bakre till stereon också.
Återigen hur hade ni gjort? 

Ett annat problem jag stötte på också är polskon. Vill koppla seriöst så tänkte köpa en ny polskor med fler anslutningar så det inte blir ett ormbo vid batteriet. Men har inte hittat en som kvalitén känns bra på. Så är det någon som vet vart man köper en bra polskor så säg gärna till. Har givetvis googlat men det finns en hel uppsjö av olika sorter. Frågan är hur bra de är?

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang