Volvo V50 (2007), klickar när jag vrider om nyckeln, batterispänning minskar

nitra
5 maj 2016 · 12 Inlägg

Igår när jag skulle starta bilen så gav den bara ifrån sig klickljud när jag vred om nyckeln. Ingen form av motorljud hördes (om nu inte klickljudet var från startmotorn). Försökte 3-4 gånger innan jag gav upp. Försökte idag igen 1 gång med samma resultat.

Med multimeter mätte jag batterispänningen till 10,5 volt när motorn var avstängd så antog nåt strulade med batteriet. Vid batteriets ena pol var där en jäkla massa vitt puler (typ en deciliter). När jag samtidigt vred om nyckeln gick spänningen ner till 6-7 volt (men eftersom motorn inte gick igång så stabiliserades det inte riktigt, så det var lite svårmätt).

Jag plockade loss batteriet och rengjorde polerna med stålborste, och kopplade det till en bilbatteriladdare. Jag laddade batteriet tills att spänningen var 12,76 volt. Tog runt 3-4 timmar. En halvtimma senare nu när jag kollar spänningen har den gått ner till 12.3 volt.

Jag har en "manuell" bilbatteriladdare som inte känner av när laddningen är klar och inte heller visar någon info hur mycket som är kvar, så jag mätte manuellt spänningen med 30 minuters mellanrum. Eftersom jag läst på diverse forum att fulladdat batteri ska vara 12,76 volt, så antog jag att jag skulle ladda tills multimetern visade det.

Jag har läst att man efter uppladdning ska vänta ett par timmar för att få en spänningsmätning som stämmer, eftersom spänningen minskar direkt efter uppladdning. Min fråga är därför: Innebär detta att när jag laddar batteriet borde jag ladda tills att spänningen är exempelvis 13,5 volt, och sedan vänta ett par timmar och låta den gå ner till 12,7?

Jag undrar också om det kan vara så att spänningen minskat från normala 12,7 till 10,5 eftersom jag gjorde runt ~5 misslyckade startförsök.

Polaren
5 maj 2016 · 352 Inlägg

Hur gammalt är batteriet?
Kan ju vara så enkelt att batteriet gett upp, jag brukar testa ladda ett batteri en gång om det är taskigt med kräm och blir det dåligt ganska snart igen så bedömer jag det till återvinningen.

Senast redigerat av Polaren (5 maj 2016)

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
nitra
5 maj 2016 · 12 Inlägg

Det är gammalt, kanske 7-8 år gissar jag.

Tänker du att jag borde ladda upp det till 14.4 volt med batteriladdaren eller? För om bilen inte startar blir det ju svårt att få laddspänning från bilen.. smile

simlar
5 maj 2016 · 5 525 Inlägg

Låter som att en cell i batteriet har gett upp.

Köp ett nytt batteri, är det original-batteriet från 2007 så lever det ändå på övertid då livslängden på ett batteri brukar vara runt 5år.

Sen efter du stoppat i ett nytt batteri och startat bilen så mät laddspänningen, ska inte ladda mer än 14,7V och inte mindre än 13,5V (lägre än 13,5V så töms batteriet fortare än det laddas).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Polaren
5 maj 2016 · 352 Inlägg

Då har det nog gjort sitt smile
Nej jag missuppfatta nog det du snacka om din laddare, eftersom du bara kunde mäta vad du har på batteriet. En laddare krämar ju på med mer volt än vad batteriet har. Med kan nog garantera att det gjort sitt så åk och köp ett nytt batteri.

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
nitra
5 maj 2016 · 12 Inlägg

Tack för svaren. Bilen gick igång trots att spänningen i batteriet gått ner från 12.7 till 12.1 på 2 timmar, men jag åker iväg och köper ett nytt imorgon. smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
5 maj 2016 · 2 571 Inlägg

Nu har du redan fått svar på det du behöver veta, men tänkte ändå inflika eftersom jag har en V50 också och stötte på detta angenäma bekymmer förra sommaren.

Mest förvånande och irriterande var att jag precis kört en sträcka på ett par mil, ställt bilen och drygt en timme senare kom ut för att köra hem igen men möttes av detta klickande. Efter många om och men fick polaren hjälpa mig med startkablar och bilen hoppade igång. Körde sträckan hem, parkerade och provade att starta bilen igen (för här gjorde det inget om bilen blev ståendes), men då var den stendöd igen, lite disco i instrumentpanelen men inget som hoppade igång.
Hade också en batteriladdare som jag lät vara på batteriet över natten men det hjälpte inte ett dugg, spänningen dök väl för mycket när tändningen vreds om.

Finns fan inte mycket tristare att lägga pengar på, än ett nytt batteri. Men har det hållit i 7-8 så får man vara nöjd. Det sa även min servicetekniker på Volvo när jag berättade om händelsen, detta var alltså 2015 och min bil är från 2008 varpå det verkade vara batteriet som satt i från fabrik. "Ja, då jävlar får du vara glad att det höll så länge ändå!"

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
jaka54
6 maj 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Innan du köper ett nytt batteri!
Du laddar för kort tid!!!!
Sätt på laddaren över natt eller runt 12-16 timmar , alltså den "enkla laddaren" Ett fullladat bra batteri ska/bör visa ca 13V när du mäter över polerna efter ca ett dygn.

Mitt silverfärgade batteri (Biltema)i min Audi 100 -89 har hållit nu i ca 12år och det är som nytt (Tvi, tvi).
Det är viktigt att man då och då laddar batteriet!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Tappar den laddning såpass fort så kan man undra om LÅÅÅÅNG laddning hjälper..
Men han kan ju alltid prova, för JAG har då inte lyckats..
Och med dagens laddare är det ju alldeles hopplöst att försöka ladda länge..
Minsta problem i batteriet så slår de rackarna ifrån..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang