Missljud(knorrande) i framvagnen. Känns även i pedalen. v70n-01

ilaali
17 maj 2016 · 167 Inlägg

Hejsan!

Har bytt inre och yttre styrstaget(båda sidorna) på bilden. Trodde det va där ifrån missljudet kom ifrån men det var det inte. Bromsskivorna är också bytta.

Ibland när jag styr åt vänster(har för mig att det kommer åt höger också) så kommer det ett knarrande ljud ifrån framvagnen. Lagt märke till detta ljud oftast när jag svänger till vänster. Det verkar vara vid viss rattutslag på bilen.
När jag står vid rödljus och ska svänga eller när jag åker i låg fart(ca 20km/h) och ska svänga så uppkommer ljudet.  Knarrandet känns i pedalen när jag kör också. Det är inte alltid det hörs/känns(kanske missar det rattutslag där knarrade uppkommer).
Provat och åkt i gupp och för att höra om missljudet uppkommer då men det gör det inte(Åkte rakt fram).


Var ute nyss och kollade på övre fjädersäte om den var slut. Man såg att den rörde på sig lite. Ska den röra på sig eller ska den vara stum? Stoppade man fingret i springan så kände man att det rörde sig.
När jag stod på vänster sida och tryckte ner så hörde man ett gnisslande ljud om man tryckte hårt. vart gnisslandet kom ifrån vet jag inte. Var ute och ensam.

Ska det vara en glipa? Ser ut typ såhär på båda sidorna
Sätter man fingret mot glipan så känner man att rör på sig när man gungar/trycker ner bilen.
http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/IMG_1111.jpg

Bilen är besiktad för 2 månader sedan utan anmärkning.

Inte min bild men ser ut såhär på min bil. Mindre glipa.



Någon som vet vad felet är?

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
17 maj 2016 · 411 Inlägg

Om det är så att det "rasslar" och bilen hackar fram ibland i svängar så har jag varit med om att ABS-kransen på drivknuten var av. Du kan kolla det genom att trycka ur stc-knappen vid cigguttaget och se om det beter sig likadant. Lycka till smile

Det Går!!!
ilaali
17 maj 2016 · 167 Inlägg

Tinx2 skrev:
Om det är så att det "rasslar" och bilen hackar fram ibland i svängar så har jag varit med om att ABS-kransen på drivknuten var av. Du kan kolla det genom att trycka ur stc-knappen vid cigguttaget och se om det beter sig likadant. Lycka till smile

ABS-kransarna är bytta. Bytte dom förra året på bilen.


Ringde en polare så jag gick ut igen och kollade bilen. Skadade/gungade bilen och inget missljud. Åkte iväg för att lyssna om bilen gav missljud på gupp. körde över väghål. Inget missljud alls.

Sedan började vi fundera om centrumbulten kanske sitter för dåligt. Kan den ge ifrån sig missljud?

Det verkar bara vara rattutslag till vänster när det låter. Man måste gasa och svänga. låter inget om man står stilla och rattar fullt till vänster eller höger.

Sedan såg jag att motorkudden va riktigt jäkla dålig. Det kanske kan ge ifrån sig missljud?
Någon som vet vilket ArtNr denna kudde har eller är det smartare att byta hela fästet?
http://i231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/IMG_1547.jpg

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
18 maj 2016 · 411 Inlägg

Gå in på vparts.se så hittar du enkelt ett sådant fäste om du bara väljer bilmodell.
Tänk på att du har den runda bussningen bara då det finns två olika.

Senast redigerat av Tinx2 (18 maj 2016)

Det Går!!!
jaka54
19 maj 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Billigast hittar du delar på "Autoparts market"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang