330XD e91 Vägegenskaper kassa efter sänkfjäderbyte

eone
20 maj 2016 · 33 Inlägg

Tjenixen!

Valde mellan pest och kolera när jag bestämde mig för att köpa sänkningssats från KL Racing till bmwn.

Köpte då 40/30 sänkningen och bilen har nästintill nya Bilsteindämpare.

Fram så har den intill noll fjädringsväg och bak är mjukare än lambipapper.

Verkar som att jag har satt dem rätt med täta lindningen uppåt. Dock så var dessa till en 320d, och jag har en 330xd.

Frågor:
1. Är min bil för tung?
2. Är det bättre att köpa sats från tex H&R för att avhjälpa mitt problem?
3. Köpa gummilägg från biltema och montera på bakfjädrarna?
4. Hur hade ni gjort?

it_mutt Avstängd
20 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Ja jag är ingen bmwexpert...men, jag kastade ett öga när "jag ändå kollade på annat"...och det verkar ju inte vara samma till 320d och 330dxd. Inte så enkelt att det är där felet ligger?

(då i relation till om man tittar ex.vis här; https://www.billiga-coilovers.se/shop/a … 626c1.html )

Senast redigerat av it_mutt (20 maj 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
werik
20 maj 2016 · 144 Inlägg

Vilka Bilsteindämpare kör du med?

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
eone
20 maj 2016 · 33 Inlägg

Du det vet jag faktist inte, kan återkomma med modellbeteckning senare idag!

eone
22 maj 2016 · 33 Inlägg

werik skrev:
Vilka Bilsteindämpare kör du med?

Sitter B6 runtom!

werik
22 maj 2016 · 144 Inlägg

eone skrev:

werik skrev:
Vilka Bilsteindämpare kör du med?

Sitter B6 runtom!

Som jag misstänkte. Bilstein B6 brukar ha integrerade genomslagsgummin(iaf fram) som inte lirar speciellt bra med sänkfjädrar. Det kan vara så att du bottnar dämparna helt enkelt.

Det kan mycket väl vara så att fjädrarna är anpassade för en lättare bil, och då upplevs som mjuka på din. Det medför också att den ligger ännu lägre än den ska, alltså ännu närmare genomslagsgummina.

Senast redigerat av werik (22 maj 2016)

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
ehedman
22 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Du har ju fel fjädrar, för bövelen. Troligtvis har de olika dimensioner, formfaktor, styvhet, hjälpvarv och så vidare. Det är en hel vetenskap det där med fjädrar - köp modellanpassade istället.

Soulman
22 maj 2016 · 1 271 Inlägg

Inte behöver jag väl upplysa om att en hjulinställning behöver göras efter den typen av arbete innan det går att dra några större slutsatser av bilens beteende.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
eone
23 maj 2016 · 33 Inlägg

Soulman skrev:
Inte behöver jag väl upplysa om att en hjulinställning behöver göras efter den typen av arbete innan det går att dra några större slutsatser av bilens beteende.

Den biten har jag koll på, redan dåliga däck så jag vill inte kräma på en inställning förns jag har hittat rätt grejer som funkar bra med styvheten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang