Bromsnippel av?

bananArmatur
20 maj 2016 · 20 Inlägg

Har en bromsnippel på främre bromsoket som är av, förra ägaren har dragit av den sad

hur går man tillväga för att få ur skiten o på med en ny nippel?

söker man på nätet verkar ju alltid nipplarna rosta fast, finns de nån nippel som inte rostar fast eller har annan form av urtappningsmekanism man kan montera dit? wink

torsen
20 maj 2016 · 7 189 Inlägg

Håll en mutter över nippeln och svetsa fast den genom hålet på muttern.
Du får ett bra nyckeltag och dessutom lossar nippeln av värmen.

jaka54
21 maj 2016 · 5 656 Inlägg

Hej!
Enklast är nog att ta bort bromsoket och sedan värma med gasollåga, kyla av med vatten ,värma ,kyla med rostlösningsspray, värma ,kyla osv och emellanåt försöka skruva ur resterande ihåliga rör med en "svinpitt"!
Går det inte med svinpitt så borra försiktigt med olika stora borrar och gänga sedan upp hålet när bara lite återstår av den ursprungliga nippeln...så hade jag gjort!.

M123
21 maj 2016 · 962 Inlägg

Ibland är det helt enkelt inte värt besväret att försöka få ur något mot att byta. Gör istället en övervägning mot vad ett bättre begagnat kostar eller nytt. Jag föreslår nytt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Per-Hakansson
21 maj 2016 · 9 Inlägg

Värm runt nippeln inte själva nippeln slå i ett torxbits  mitt i nippeln å skruva ur! Funkar inte det köp nytt ok!

spillolja
21 maj 2016 · 4 009 Inlägg

Jag har lyckat får ur en nippel genom att borra upp den och slå i en tolvtandtapp

den fick dock stå några veckor med rostlösning påsprutat

det var ett gjutjärnsok

man skulle även kunna försöka att borra gänga och skruva i en skruv och värma på denna

ett oumbärligt vertyg att värma loss mindre skruvar är en steinel HL stick

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
bananArmatur
26 maj 2016 · 20 Inlägg

va tror ni om att köpa sig en induktionsvärmare?

http://www.bolt-buster.co.uk/index.html#1


länge funderat på en sådan här, nog fungerar den inte för 5 öre på ett bromsok där nipplen är av jämsmed okets yta men för andra riktigt rostiga muttrar på bilen?

är det något som kan va fördel o invenstera i om man inte får eller har tillgång eller vill köra med värme från öppen låga för att få saker o släppa av all rost?

zleepy Trucker
26 maj 2016 · 1 391 Inlägg

jag hade nog inte ens försökt få loss den, utan att snackat med min lokala verkstad om att dom kunde göra det, så man slipper problemen, huvudvärken och ont i händer, småsår osv när det går åt helvete..
slanten dom tagit hade utan tvekan varit värt för att slippa=)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
motorraZ
26 maj 2016 · 578 Inlägg

zleepy skrev:
jag hade nog inte ens försökt få loss den, utan att snackat med min lokala verkstad om att dom kunde göra det, så man slipper problemen, huvudvärken och ont i händer, småsår osv när det går åt helvete..
slanten dom tagit hade utan tvekan varit värt för att slippa=)

jo för tim pengen dem tar ut för att göra ett sånt " skit " jobb så kan man ju köpa ett bättre beg eller rentav ett helt nytt smile

zleepy Trucker
27 maj 2016 · 1 391 Inlägg

motorraZ skrev:

zleepy skrev:
jag hade nog inte ens försökt få loss den, utan att snackat med min lokala verkstad om att dom kunde göra det, så man slipper problemen, huvudvärken och ont i händer, småsår osv när det går åt helvete..
slanten dom tagit hade utan tvekan varit värt för att slippa=)

jo för tim pengen dem tar ut för att göra ett sånt " skit " jobb så kan man ju köpa ett bättre beg eller rentav ett helt nytt smile

Det med, finns stora möjligheter, tror dock min lokala verkstad skulle göra det billigare än beg/nytt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Utmarks-Loke
27 maj 2016 · 5 791 Inlägg

För bara ett par veckor sedan bröt jag också av en luftnippel och försökte få ur men fick ge upp. Bland annat försökte jag tricket med att borra upp hålet lite och knacka i en torxbits. Till slut köpte jag ett ok på skroten för 400kr, samt en renoveringssats för ytterligare en hundring men den hade egentligen inte behövts. Men egentligen hade det varit smartare att köpa ett helt nytt ok som kostar 1000kr. Men när man håller på och grejar vill man ju lyckas och inte behöva köpa en massa nya grejer.

Men ett annat knep som folk använder på gamla bilar de inte vill kosta på är att borra ur hålet och gänga upp till M8. Sedan skruvar man i en vanlig skruv och hoppas det håller tätt. Inte att rekommendera men det fungerar. Vet inte vad de skulle säga på besiktningen om de såg det.

torsen
28 maj 2016 · 7 189 Inlägg

Om du inte absolut MÅSTE byta luftnippel, och inte vill lyda mitt råd som jag skrev i början på tråden, som jag praktiserat med framgång, varför inte låta den avbrutna luftnippeln vara ifred?roll
Måste du t ex byta bromsvätska så går det ju (nästan) lika bra om du lossar bromsröret från oket, eller hur?tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang