Kommer ingen bromsvätska ur nippeln

turbojane
31 maj 2016 · 13 Inlägg

Tjenare.
Jag bytte en av bromsslangarna fram på min Volvo 740 häromdagen. Har luftat många bromsar tidigare utan problem men nu kom det ingen bromsvätska alls ur någon ur nipplarna. Testade då att trycksätta systemet och då droppade det lite ifrån den undre nippeln men ingenting från den övre. Tog bort den övre bromsslangen helt och då droppade det ytterst lite från röret.
Ska byta den övre slangen också men tvekar ändå på att det kommer komma fram nån olja med tanke på hur lite som det droppade. Kan tillägga att nippeln inte är igensatt.
Någon som har tips?
Tack på förhand!

Evildan
31 maj 2016 ·

Separerad bromsslang kanske?

turbojane
1 juni 2016 · 13 Inlägg

Vad menas med de då?
När man pumpar på kopplingen så kommer det inte ett knyst så funderar på om det kan ha att göra med bromscylindern kanske ?

torsen
4 juni 2016 · 7 238 Inlägg

turbojane skrev:
Vad menas med de då?
När man pumpar på kopplingen så kommer det inte ett knyst så funderar på om det kan ha att göra med bromscylindern kanske ?

Det här får du nog förklara lite bättre.
Är det hydrauliska bromsar eller hydraulisk koppling du har problem med?roll

Utgår från att bromsarna fungerade innan du bytte slangen.
Du skriver att det kommer ingen bromsvätska ur någon av nipplarna (= luftningsskruvarna antar jag).

Inte ens vid bakhjulen?

Jag skulle i s f misstänka att det huvudbromscylindern som är boven i dramat.

Bilen har väl inte ABS?

Vad menar du med att trycksätta systemet?
Ett annat lock med  bilventil i på huvudbromscylinderns vätskebehållare och tryckluft till bilventilen?
Ändå kommer ingen bromsvätska när du trampar på bromspedalen?

Låter osökt men........
Kan det vara så bromsvätskan i behållaren var så förorenad att något täppt till kanalen mellan behållaren och huvudbromscylindern?

turbojane
7 juni 2016 · 13 Inlägg

Oj blev lite fel innan menade självklart bromsen.
Använde en "luftman" från mekonomen som du trycksätter systemet med.
Har en annan huvudbromscylinder hemma så ska testa att byta den idag o se om det blir nån skillnad.
Vätskan är ny så borde inte va nå strul med den

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang